Gezocht: Bitloos hoofdstel zonder druk op neus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annerosa22

Gezocht: Bitloos hoofdstel zonder druk op neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 10:32

De titel zegt het al, ik ben op zoek naar een bitloos hoofdstel zonder te scherpe inwerking, o.a. op de neus. Paardlief, een Spaanse meneer, vindt dat namelijk alles behalve fijn. Op aanraden van de DA moeten wij bitloos proberen te rijden om te kijken of dat onze rijtechnische problemen oplost (druk in de mond, teugeldruk willen vermijden en weigeren contact te zoeken. we nemen al heel lang lessen, dus verder zoek ik hier geen tips voor.) Nu heb ik al een hoofdstel mogen lenen van stalgenoten en mijn onderzoek op het internet gestart, maar de druk op de neus werd mij niet in dank afgenomen en ik merk dat veel bitloze hoofdstellen toch wel druk op de neus uitoefenen (ook de kaakgekruiste opties e.d.). Ik ben dus benieuwd of er hoofdstellen zijn die worden aangeraden voor dit probleem en/of er niet nog echt een bitloze optie op de markt is zonder neusdruk (wat geen neckrope is :P ). Dank!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:56

Een halsband met zij ringetjes maken? :+

Lijkt mij dat er op elke bitloos hoofdstel enige vorm van druk komt. Hooguit dat je de druk kan verlagen door bv een hele brede sidepull neusriem (meer verdeelde druk) te kopen en hele zachte hand te rijden.

Ook verschillende bitjes geprobeerd met of zonder neusriem? Leren bitje zonder hoofdstel? Dan heb je alleen druk rond de mond i.p.v ergens anders op het hoofd.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:07

Een bitloze optoming stuurt per definitie met druk aan de neus/kaak. Ik kan mijn eigen paardje ook niet fijn rijden met een bitloze hoofdstel, ze ontspant niet op neusdruk. Neckrope is dan weer geen probleem maar daar ga ik liever niet mee op straat. In feite deed ze in de bak met bit ook moeilijk op de neusriem, wat zich uitte in enorm tegen de hand zijn en niet ontspannen. Ik dacht eerst dat het aan het bit lag (of aan mij). Ik heb eerst een bitfitter laten langskomen, daar kwam een Sprenger tornado uit in een specifieke legering, dat hielp al znorm. Toen heb ik eens gewoon de neusriem van mijn hoofdstel gehaald en plots liep mijn paard nog een stuk beter. Nu rij ik met trens + kinriem zoals in de western. Dat gaat voor ons het beste. Misschien kan je zo’n dingen ook eens proberen, mogelijk is je paard niet tegen de hand omwille van ‘een bit’ maar omwille van ‘een slecht passend bit’ of heeft ie last van een ander deel van het hoofdstel. Sommige paarden hebben ook baat bij anatomisch gevormd hoofdstellen en/of vaste bakstukkrn.

8nnemiek

Re: Gezocht: Bitloos hoofdstel zonder druk op neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:34

Elk bitloos hoofdstel geeft de druk van jouw handen door op de neus. Je kan hooguit een bredere en zachtere neusriem gebruiken voor een betere drukverdeling.
Ik denk dat je in dit geval meer naar je eigen rijstijl moet kijken dan naar de optoming. Als het paard geen druk op de neus of in de mond kan hebben dan zul je simpelweg met minder of geen druk op de teugels moeten rijden, en dus meer op zit en stem.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:42

Toch even een andere insteek. Je hebt al lang les schrijf je. Heb je al andere lesgevers geprobeerd? Je zal niet de eerste zijn die door een andere instructeur die net even op een andere manier iets uitlegt opeens wel vooruitgang boekt.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:45

Het enige dat ik kan bedenken is een halsring. Op zich pakken paarden dat vrij snel op, in elk geval de basis (stuur/rem). Als je verder wilt werken richting verzameling vraagt het wel echt fijnafstemming.
Je zou ook kunnen kijken of je een hoofdstel in kan doen (zonder teugels) en dan rijden op de halsring. Reageert je paard dan nog steeds zo tegen het bit of de neusriem?

Andere ideeën die me te binnen schieten:

-Ik zou met zo’n paard eerder richting een sidepull of hackamore gaan. Ja, met een hack kan je veel druk op de neus geven, maar als je met een losse teugel rijd hoeft het niet én de release is ook altijd snel. Dat laatste vind ik bij kin en kaakgekruiste hoofdstellen een stuk minder, die blijven soms druk geven terwijl je als ruiter al loslaat.

-Heb je al eens met een bit maar zonder neusriem gereden? Wat gebeurt er dan?

annerosa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 11:49

puppy1128 schreef:
Een halsband met zij ringetjes maken? :+

Lijkt mij dat er op elke bitloos hoofdstel enige vorm van druk komt. Hooguit dat je de druk kan verlagen door bv een hele brede sidepull neusriem (meer verdeelde druk) te kopen en hele zachte hand te rijden.

Ook verschillende bitjes geprobeerd met of zonder neusriem? Leren bitje zonder hoofdstel? Dan heb je alleen druk rond de mond i.p.v ergens anders op het hoofd.

Ah, een bredere sidepull klinkt ook interessant. Zal mij daar even verder over inlezen!
We hebben nu best wat verschillende bitten geprobeerd en inderdaad ook al zonder neusriem. Ik dacht bij twee bitten dat het een succes was, maar helaas. Hij heeft al sinds het begin dat hij druk is in zijn mond en deze open heeft tijdens het rijden. Met het ene bit was dit wat minder dan met de andere. Eigenlijk dacht ik daarom dat het mischien toch meer een soort karakter-dingetje was wat hij deed onder het rijden (elk paard heeft zo zijn uitzonderingen op de regel en pijn is uitgesloten), maar DA vertelde mij toch vriendelijk doch dringend dat dit niet de bedoeling is. Vandaar het advies om bitloos te gaan proberen. Ik weet dan ook niet zeker of alleen een bit de oplossing gaat zijn, omdat de druk dan voornamelijk rondom de mond is, zoals jij ook aangaf, en daar lijkt ook de problematiek in combinatie met vermijden van druk op de neus te liggen.

annerosa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 11:52

goldyc schreef:
Een bitloze optoming stuurt per definitie met druk aan de neus/kaak. Ik kan mijn eigen paardje ook niet fijn rijden met een bitloze hoofdstel, ze ontspant niet op neusdruk. Neckrope is dan weer geen probleem maar daar ga ik liever niet mee op straat. In feite deed ze in de bak met bit ook moeilijk op de neusriem, wat zich uitte in enorm tegen de hand zijn en niet ontspannen. Ik dacht eerst dat het aan het bit lag (of aan mij). Ik heb eerst een bitfitter laten langskomen, daar kwam een Sprenger tornado uit in een specifieke legering, dat hielp al znorm. Toen heb ik eens gewoon de neusriem van mijn hoofdstel gehaald en plots liep mijn paard nog een stuk beter. Nu rij ik met trens + kinriem zoals in de western. Dat gaat voor ons het beste. Misschien kan je zo’n dingen ook eens proberen, mogelijk is je paard niet tegen de hand omwille van ‘een bit’ maar omwille van ‘een slecht passend bit’ of heeft ie last van een ander deel van het hoofdstel. Sommige paarden hebben ook baat bij anatomisch gevormd hoofdstellen en/of vaste bakstukkrn.

Ja, dat van een neckrope herken ik. Ik zou toch ook graag op den duur naar buiten willen en dat is nu totaal geen optie, laat staan met alleen een neckrope om.

Vorig jaar is er een bitfitter geweest, via doorverwijzing van een dierenarts en dus niet zomaar iemand. Zij heeft ons destijds ook een fager bit aangeraden en inderdaad ook een anatomisch hoofdstel. Weet even niet meer welk merk, maar zeker een hoofdstel dat er ook om bekend staat een goede anatomische werking te hebben.

annerosa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 11:55

Ineke2 schreef:
Toch even een andere insteek. Je hebt al lang les schrijf je. Heb je al andere lesgevers geprobeerd? Je zal niet de eerste zijn die door een andere instructeur die net even op een andere manier iets uitlegt opeens wel vooruitgang boekt.

Klopt, bij deze instructrice hebben we nu zo'n twee jaar les. Zij heeft veel ervaring met wat lastigere paarden (door bijv. een vervelende achtergrond), Spanjaarden en zij kent ons beiden ook goed omdat wij een tijd lang bij haar op stal stonden. Daarvoor had ik een andere instructrice, maar daar les ik nu dus niet meer. Inmiddels heb ik nog een andere instructrice erbij, maar zij helpt mij meer met mijn eigen rij-houding en de manier waarop ik mijn lichaam gebruik om het paard te sturen. Ik heb dus nu zowel les op het rijtechnische als op mijn eigen houding, vanuit de principes van de Academische Rijkunst. De combi van beide werkt tot dusver zeer goed en daar heb ik dan ook eigenlijk niets op aan te merken.

annerosa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 11:59

Lijsken schreef:
Het enige dat ik kan bedenken is een halsring. Op zich pakken paarden dat vrij snel op, in elk geval de basis (stuur/rem). Als je verder wilt werken richting verzameling vraagt het wel echt fijnafstemming.
Je zou ook kunnen kijken of je een hoofdstel in kan doen (zonder teugels) en dan rijden op de halsring. Reageert je paard dan nog steeds zo tegen het bit of de neusriem?

Dat is zeker een keer het proberen waard. Thanks!

Andere ideeën die me te binnen schieten:

-Ik zou met zo’n paard eerder richting een sidepull of hackamore gaan. Ja, met een hack kan je veel druk op de neus geven, maar als je met een losse teugel rijd hoeft het niet én de release is ook altijd snel. Dat laatste vind ik bij kin en kaakgekruiste hoofdstellen een stuk minder, die blijven soms druk geven terwijl je als ruiter al loslaat.

Interessant. Ik zal ook even mij gaan inlezen in een hackamore. Sidepull werd inderdaad ook net aangeraden.

-Heb je al eens met een bit maar zonder neusriem gereden? Wat gebeurt er dan?

Zelfde verhaal, lijkt in het begin goed te gaan maar uiteindelijk toch weer niet de oplossing. Hij zocht nog steeds geen contact en vermeed ook hulpen op den duur. Niet zozeer omdat ik met stalen handen rijd, maar meer omdat het mogelijk toch niet de ideale optoming voor hem was. Het werd in ieder geval door zowel instructrice als bitfitter niet aangeraden om te doen destijds. Met mijn huidige, anatomische hoofdstel is het helaas geen optie om te proberen, omdat de neusriem vast zit aan het hoofdstel zelf.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:04

Ik denk eerst aan een second opinion van een goede tandarts.

Mijn merrie heeft jarenlang nooit fijn met bit gelopen kon echt heel raar reageren soms, de dierenarts die ook een opleiding voor tanden had wist hier van maar verzekerde mij dat het gebit in orde was. Uiteindelijk maar bitloos gegaan omdat met bit soms levensgevaarlijk was.

Tot ik een keer een andere tandarts liet kijken. Zij heeft mij laten zien en voelen wat er allemaal mis was. Ik vind het nog steeds schokkend dat de da dit niet gezien heeft.

2 weken de mond laten herstellen en toen weer eens een bit geprobeerd. Het leek wel alsof ik een ander paard had ze liep als een zonnetje!

Dus mijn gevoel zegt, laat die mond eerst goed nakijken voordat je verder zoekt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:33

Je kunt je paard neck reining leren, dus sturen met je teugels via druk tegen de nek. Hetzelfde principe als bijvoorbeeld wijken. Als je naar rechts wijkt, geef je druk met je linkerbeen, je paard loopt dan naar rechts. Hetzelfde kun je doen met de teugel tegen de nek. Je moet 'm dat wel even leren, kan ook vanop de grond.

Je zult dan nog af en toe wat druk op de neus hebben, bijvoorbeeld voor een ophouding, maar veel minder.

Als je hem leert vertragen of versnellen op zithulpen, dan heb je nog minder druk op de neus nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:38

Oke dit ga je niet leuk vinden maar ik schrijf het toch.

Dit is een algemeen bekend probleem bij Spanjaarden (bit niet aan willen nemen, er achter kruipen etc.) en met Academische rijkunst ga je dit probleem NIET oplossen.

Waarom? omdat er daar niet van voor naar achter naar de hand toe gereden wordt. Paard leert op die manier dus nooit goed het bit aan te nemen. Ik raadt je aan om meer te gaan kijken naar de methode van Rien vd Schaft. Daar leer je een paard goed naar de hand toe rijden en dat is wat hij nodig heeft.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:52

annerosa22 schreef:
goldyc schreef:

Ja, dat van een neckrope herken ik. Ik zou toch ook graag op den duur naar buiten willen en dat is nu totaal geen optie, laat staan met alleen een neckrope om.

Vorig jaar is er een bitfitter geweest, via doorverwijzing van een dierenarts en dus niet zomaar iemand. Zij heeft ons destijds ook een fager bit aangeraden en inderdaad ook een anatomisch hoofdstel. Weet even niet meer welk merk, maar zeker een hoofdstel dat er ook om bekend staat een goede anatomische werking te hebben.

Ik weet dat je er niet om vraagt, maar ik wil hier toch even op inhaken...

Anatomische hoofdstellen zijn enkel anatomisch als ze precies op het hoofd van je paard passen, wat betekend dat het hoofd van je paard gelijk moet zijn aan het modelhoofd waar het op is ontworpen. Aangezien paardenhoofden net als mensenhoofden niet enorm vaak gelijk zijn, moet je maar net geluk hebben! Het is natuurlijk niet helemaal zo zwart/wit, maar je snapt mijn punt vast :+

Mijn paard sloeg bijna, een paar keer helemaal, mijn tand door mijn lip met een geweldig anatomisch hoofdstel. Bij een ander anatomisch hoofdstel net zo, en de volgende ook... Vervolgens heb ik een recht kopstuk gevonden, probleem opgelost! Wat ik wil zeggen is eigenlijk dat het niet altijd geweldig hoeft te zijn omdat er "anatomisch" voor staat :Y)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:57

Elisa2 schreef:

Dit is een algemeen bekend probleem bij Spanjaarden (bit niet aan willen nemen, er achter kruipen etc.) en met Academische rijkunst ga je dit probleem NIET oplossen.

Waarom? omdat er daar niet van voor naar achter naar de hand toe gereden wordt. Paard leert op die manier dus nooit goed het bit aan te nemen. Ik raadt je aan om meer te gaan kijken naar de methode van Rien vd Schaft. Daar leer je een paard goed naar de hand toe rijden en dat is wat hij nodig heeft.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Heb dan wel geen Spanjaard, maar vroeger wel dezelfde issues gehad (paard zoekt geen contact en vermijd hulpen, lijkt in soort 'bubbel' te kruipen, waarbij kleine hulpen niet doorkomen en grote voor hele grote reacties zorgden, tot wegrennen aan toe zeg maar. ).
Met een instructrice die volgens Rien vd Schaft methode les gaf, heb ik geleerd om hem het vertrouwen te geven dat hij contact kan zoeken en houden. Contact komt van twee kanten natuurlijk. Academische rijkunst heb ik ook gehad, maar dat hielp ook niet heel erg veel helaas.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:21

Elisa2 schreef:

Ik ben het hier volledig mee eens :)

Gaby_Shaggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:24

Neckrope :P

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:56

Ik ben het ook wel eens met gypsy, al eens een ander bit geprobeerd?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:24

Klinkt misschien gek, Mijn Portugese paard was ook altijd onrustig in de mond (is toch ook wel beetje typisch voor deze paarden. Bij hem.had ik heel veel baad er bij om juist op bijvoorbeeld een pelham, kimblewick of andere vorm van stang te rijden. Door de hefboomwerking die deze bitten hebben liggen ze stiller in de mond de druk vind net op andere plekken plaats. Mijn paard had hier veel baad bij en stapte ik later weer over op een normale trens toen het beter ging.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:25

Ipv een stang kun je ook gaan voor een ongebroken trens. Mijn ( Spaanse ) paard doet het daar heel goed op.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:36

Ik heb mijn zoektocht naar een goed bitloos hoofdstel wat verkort door advies en een passessie te boeken bij Lis van Vliet. Heel tevreden mee - en mijn paard ook. Misschien kun je haar eens contacteren?
https://bitlooshoofdstelfitting.nl/

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:50

Ineke2 schreef:
Ipv een stang kun je ook gaan voor een ongebroken trens. Mijn ( Spaanse ) paard doet het daar heel goed op.

Nee, een ongebroken trens heeft geen hefboomwerking en is dus heel verschillend qua inwerking.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:14

Ik wéét dat een ongebroken trens geen hefboom werking heeft. Dat is precies de reden waarom ik de optie noem.
TS wil het liefst bitloos, dus ik kan mij goed voorstellen dat ze al helemaal geen bit wil met hefboomwerking, terwijl een ongebroken bit wel vaak meer rust in de mond geeft.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 00:21

Ineke2 schreef:
Ik wéét dat een ongebroken trens geen hefboom werking heeft. Dat is precies de reden waarom ik de optie noem.
TS wil het liefst bitloos, dus ik kan mij goed voorstellen dat ze al helemaal geen bit wil met hefboomwerking, terwijl een ongebroken bit wel vaak meer rust in de mond geeft.

Ik ben ook fan van bitloos maar toch heeft het mijn paard zo veel rust gegeven toen we een tijd reden op een stang, ongebroken trens was ook niet voor hem toen. Had echt hefboomwerking nodig om de stabiliteit en rust in de mond te hebben. Dit toen weer afgebouwd naar een normaal bit en ook bitloos. Echter geeft TS aan dat hij druk op de neus ook niet fijn vind (ook heel herkenbaar, had de mijne ook en heeft tijd nodig gehad dat hij het ging accepteren van bitloos)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 01:07

Ja, ik heb mijn Engelse volbloed een tijd op de pelham gereden, en daar liep ze super op. Die stabiliteit vond ze heel prettig. Wel idd ongebroken met dubbele teugels.