Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
puppy1128 schreef:Een halsband met zij ringetjes maken?
Lijkt mij dat er op elke bitloos hoofdstel enige vorm van druk komt. Hooguit dat je de druk kan verlagen door bv een hele brede sidepull neusriem (meer verdeelde druk) te kopen en hele zachte hand te rijden.
Ook verschillende bitjes geprobeerd met of zonder neusriem? Leren bitje zonder hoofdstel? Dan heb je alleen druk rond de mond i.p.v ergens anders op het hoofd.
goldyc schreef:Een bitloze optoming stuurt per definitie met druk aan de neus/kaak. Ik kan mijn eigen paardje ook niet fijn rijden met een bitloze hoofdstel, ze ontspant niet op neusdruk. Neckrope is dan weer geen probleem maar daar ga ik liever niet mee op straat. In feite deed ze in de bak met bit ook moeilijk op de neusriem, wat zich uitte in enorm tegen de hand zijn en niet ontspannen. Ik dacht eerst dat het aan het bit lag (of aan mij). Ik heb eerst een bitfitter laten langskomen, daar kwam een Sprenger tornado uit in een specifieke legering, dat hielp al znorm. Toen heb ik eens gewoon de neusriem van mijn hoofdstel gehaald en plots liep mijn paard nog een stuk beter. Nu rij ik met trens + kinriem zoals in de western. Dat gaat voor ons het beste. Misschien kan je zo’n dingen ook eens proberen, mogelijk is je paard niet tegen de hand omwille van ‘een bit’ maar omwille van ‘een slecht passend bit’ of heeft ie last van een ander deel van het hoofdstel. Sommige paarden hebben ook baat bij anatomisch gevormd hoofdstellen en/of vaste bakstukkrn.
Ineke2 schreef:Toch even een andere insteek. Je hebt al lang les schrijf je. Heb je al andere lesgevers geprobeerd? Je zal niet de eerste zijn die door een andere instructeur die net even op een andere manier iets uitlegt opeens wel vooruitgang boekt.
Lijsken schreef:Het enige dat ik kan bedenken is een halsring. Op zich pakken paarden dat vrij snel op, in elk geval de basis (stuur/rem). Als je verder wilt werken richting verzameling vraagt het wel echt fijnafstemming.
Je zou ook kunnen kijken of je een hoofdstel in kan doen (zonder teugels) en dan rijden op de halsring. Reageert je paard dan nog steeds zo tegen het bit of de neusriem?
Dat is zeker een keer het proberen waard. Thanks!
Andere ideeën die me te binnen schieten:
-Ik zou met zo’n paard eerder richting een sidepull of hackamore gaan. Ja, met een hack kan je veel druk op de neus geven, maar als je met een losse teugel rijd hoeft het niet én de release is ook altijd snel. Dat laatste vind ik bij kin en kaakgekruiste hoofdstellen een stuk minder, die blijven soms druk geven terwijl je als ruiter al loslaat.
Interessant. Ik zal ook even mij gaan inlezen in een hackamore. Sidepull werd inderdaad ook net aangeraden.
-Heb je al eens met een bit maar zonder neusriem gereden? Wat gebeurt er dan?
annerosa22 schreef:goldyc schreef:Een bitloze optoming stuurt per definitie met druk aan de neus/kaak. Ik kan mijn eigen paardje ook niet fijn rijden met een bitloze hoofdstel, ze ontspant niet op neusdruk. Neckrope is dan weer geen probleem maar daar ga ik liever niet mee op straat. In feite deed ze in de bak met bit ook moeilijk op de neusriem, wat zich uitte in enorm tegen de hand zijn en niet ontspannen. Ik dacht eerst dat het aan het bit lag (of aan mij). Ik heb eerst een bitfitter laten langskomen, daar kwam een Sprenger tornado uit in een specifieke legering, dat hielp al znorm. Toen heb ik eens gewoon de neusriem van mijn hoofdstel gehaald en plots liep mijn paard nog een stuk beter. Nu rij ik met trens + kinriem zoals in de western. Dat gaat voor ons het beste. Misschien kan je zo’n dingen ook eens proberen, mogelijk is je paard niet tegen de hand omwille van ‘een bit’ maar omwille van ‘een slecht passend bit’ of heeft ie last van een ander deel van het hoofdstel. Sommige paarden hebben ook baat bij anatomisch gevormd hoofdstellen en/of vaste bakstukkrn.
Ja, dat van een neckrope herken ik. Ik zou toch ook graag op den duur naar buiten willen en dat is nu totaal geen optie, laat staan met alleen een neckrope om.
Vorig jaar is er een bitfitter geweest, via doorverwijzing van een dierenarts en dus niet zomaar iemand. Zij heeft ons destijds ook een fager bit aangeraden en inderdaad ook een anatomisch hoofdstel. Weet even niet meer welk merk, maar zeker een hoofdstel dat er ook om bekend staat een goede anatomische werking te hebben.
Elisa2 schreef:Oke dit ga je niet leuk vinden maar ik schrijf het toch.
Dit is een algemeen bekend probleem bij Spanjaarden (bit niet aan willen nemen, er achter kruipen etc.) en met Academische rijkunst ga je dit probleem NIET oplossen.
Waarom? omdat er daar niet van voor naar achter naar de hand toe gereden wordt. Paard leert op die manier dus nooit goed het bit aan te nemen. Ik raadt je aan om meer te gaan kijken naar de methode van Rien vd Schaft. Daar leer je een paard goed naar de hand toe rijden en dat is wat hij nodig heeft.
Elisa2 schreef:Oke dit ga je niet leuk vinden maar ik schrijf het toch.
Dit is een algemeen bekend probleem bij Spanjaarden (bit niet aan willen nemen, er achter kruipen etc.) en met Academische rijkunst ga je dit probleem NIET oplossen.
Waarom? omdat er daar niet van voor naar achter naar de hand toe gereden wordt. Paard leert op die manier dus nooit goed het bit aan te nemen. Ik raadt je aan om meer te gaan kijken naar de methode van Rien vd Schaft. Daar leer je een paard goed naar de hand toe rijden en dat is wat hij nodig heeft.
Ineke2 schreef:Ik wéét dat een ongebroken trens geen hefboom werking heeft. Dat is precies de reden waarom ik de optie noem.
TS wil het liefst bitloos, dus ik kan mij goed voorstellen dat ze al helemaal geen bit wil met hefboomwerking, terwijl een ongebroken bit wel vaak meer rust in de mond geeft.