Zadels voor korte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paarden_kind

Zadels voor korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 10:46

Hoi bokkers,
Ik ben voor mijn 3 jarige zo langzaam aan alvast aan het oriënteren op verschillende zadelmerken, ik ben van plan minstens nog een jaar te wachten voor ik haar wil beginnen onder het zadel, maar het kan geen kwaad om vast wat voor en nadelen van verschillende merken in mijn zak te hebben ;)
Mijn pony is nu een grote d pony, maar zou zomaar een kleine e pony kunnen worden. Ze is een ijslander x arabier en heeft een super korte rug met een lage schoft. Ik heb zelf wat onderzoek gedaan naar verschillende materialen en bomen etc. En kwam zelf uit bij een stübben veelzijdigheidszadel. (Mijn budget is 3000-3500 voor een op maat gemaakt, makkelijk aan te passen zadel) Ik heb alleen gehoord dat stübben best lange zadels hebben en heb ook niet voor voorbeelden kunnen vinden van deze zadels op pony's (met korte rug).
Ik zou het liefst wel een veelzijdigheidszadel hebben met schapenwol vulling, maar heb ook gekeken naar ijslander zadels. Die is alleen echt niet wat is zoek voor mijn pony.. Ik pas zelf comfortabel in een 16" zadel dus dat zou hopelijk geen probleem moeten worden.
Uiteraard laat ik een zadelpasser komen tegen die tijd, maar heb graag al een aantal merken op zak voor ik begin aan de zoektocht naar een zadelmaker.
Ik hoor graag ideeën, ervaringen en tips!
Ik weet niet zeker of ik een foto mag toevoegen, als dat helpt/mag zal ik dat later nog toevoegen :)

Ineke2

Re: Zadels voor korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:51

Hey wat leuk, ik heb ook 9 jaar een kruising IJslander x Welsh/Arabier gehad. Een foto toevoegen mag zeker :)

Ik ben niet zo bekend met veelzijdigheid zadels. Zelf heb ik een Hrimnir Master. Eerst passend op mijn Ijslander. De IJslander heb ik niet meer, nu ligt het zadel op een Spaanse cruzado :D

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:57

Edix heeft fijne zadels voor paarden met korte ruggetjes (waaronder mijn Haflinger destijds).

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:07

Als je zelf in een 16/16,5 inch past zou ik mij niet zo heel druk maken om het merk of de lengte. Als je zelf 18 inch nodig zou hebben bij wijze van is het een heel anders verhaal. Dat het fijn past uiteraard wel belangrijk maar zou me dus vooral focussen op een fijn aanpasbaar zadel :j

Paarden_kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 12:29

Dankjewel voor de reacties! Zal naar Edix en Hrimnir zadels kijken, ben daar eerder nog niet veel over tegengekomen. Hier nog een foto van mijn pony van vorig jaar. Is al wat ouder maar is wel goed haar rug op te zien. Ze is nog aan het groeien maar is momenteel een stuk minder overbouwd

Paarden_kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 12:30

Afbeelding
Dankjewel voor de reacties! Zal naar Edix en Hrimnir zadels kijken, ben daar eerder nog niet veel over tegengekomen. Hier nog een foto van mijn pony van vorig jaar. Is al wat ouder maar is wel goed haar rug op te zien. Ze is nog aan het groeien maar is momenteel een stuk minder overbouwd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:48

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:12

Ik vind Albion zadels fijn voor een korte rug. Kunnen ook goed op maat gemaakt worden. Je hebt wel een kundige zadelmaker nodig. Voor onze pony zijn we bij Jan van Rijs, maar Countrymill kan ook Albion op maat maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:24

Korter dan Massimo vind je vaak niet.
Breder ook niet.
Ik heb dus 2 Massimo veelzijdigheidszadels voor het brede.

Kijk je op hun site staat bij elk model de inchmaat en de kussen lengte.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:35

Ik kan je http://www.Atorka.nl aanraden. Hans van Dijk heeft veel ervaring met IJslanders, maar ook andere rassen met een korte rug. Naast nieuwe zadels biedt hij ook tweedehandse zadels aan. Prettige en kundige man.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:50

Brimi_Disa schreef:
Ik kan je http://www.Atorka.nl aanraden. Hans van Dijk heeft veel ervaring met IJslanders, maar ook andere rassen met een korte rug. Naast nieuwe zadels biedt hij ook tweedehandse zadels aan. Prettige en kundige man.

Ben ik het mee eens en zeker met een jonkie zou ik kiezen voor een zadel met een verwisselbaar kopijzer. Mijn zadel heeft dat ook, is echt ideaal. Doordat ze met grondwerk en rijden erg groeien in de bespiering veranderen ze in korte tijd heel snel en hebben ze na 2/3 maanden meestal al wel 1-2 boommaten breder nodig.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:54

Ik heb zelf een Sella zadel, maar zag dat kifra ook IJslanderzadel in het assortiment heeft. Niet specifiek voor de IJslander maar vooral ingespeeld op de korte ruggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:56

Maar ze wil toch juist geen ijslander zadel?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:23

Kifrahorse kan je zeker verderhelpen. Ze heeft niet enkel IJslanderzadels, maar bijvoorbeeld ook GFS voor de korte ruggetjes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:36

DuoPenotti schreef:

Niemand geeft hier toch speciaal IJslanderzadels op?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:38

Ineke2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Niemand geeft hier toch speciaal IJslanderzadels op?

Citaat:
maar zag dat kifra ook IJslanderzadel in het assortiment heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:40

NotYourLine schreef:
Edix heeft fijne zadels voor paarden met korte ruggetjes (waaronder mijn Haflinger destijds).

Edix inderdaad :j Dit zadel heb ik vorige maand gekocht voor mijn jonge Arabier. Zij heeft ook zo’n korte rug waar weinig op past.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:40

DuoPenotti schreef:
Citaat:
maar zag dat kifra ook IJslanderzadel in het assortiment heeft

Ja en de zin direct erna heb je dan niet gelezen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:41

Jawel. Maar het blijft dan toch een ijslander zadel.
Ook al leg je dat op een ander paard.

Een spring zadel word ook niet ineens een dressuurzadel op een totilas nakomeling :D

Daarnaast bedoelde ik er niets rots mee.
Maar zou jammer zijn als daar overheen gelezen was in de op

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:46

Paarden_kind schreef:
[ [url=m/U462w9.webp]Afbeelding[/url] ]

Hrimnir is wel een Ijslands merk en niet alle zadels hebben wolvulling. Meeste hebben foam.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:46

TS, één van mijn pony's had dezelfde bouw als die van jou. Omdat het evengoed per paard/pony verschilt, kun je beter een zadelpasser laten komen. Er kunnen zoveel ervaringen met (merk)zadels genoemd worden, het is echt per dier anders (en per ruiter). Het zadel dat ik indertijd uiteindelijk aangeraden kreeg, had een driepuntssingel, waardoor je hem aan de voorzijde nog wat bij kon stellen. Hang me er niet aan op, maar volgens mij was het een EppleJeck Quur (kan ook zomaar een heel ander zadel zijn geweest, het is zeker 15 jaar geleden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:05

Cchanny schreef:
Paarden_kind schreef:
[ [url=m/U462w9.webp]Afbeelding[/url] ]

Hrimnir is wel een Ijslands merk en niet alle zadels hebben wolvulling. Meeste hebben foam.

Daar heb ik overheen gelezen, sorry. De Edix heeft inderdaad geen schapenwol maar synthetisch wol. Valt wel ruim binnen budget, de Tudor is rond de €1.750.
Jeffries heeft ook korte zadels maar volgens mij minder aanpasbaar dan Edix. Ik heb het zadel gekocht bij Sander van De Zadelfitservice.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:11

DuoPenotti schreef:
Jawel. Maar het blijft dan toch een ijslander zadel.
Ook al leg je dat op een ander paard.

Een spring zadel word ook niet ineens een dressuurzadel op een totilas nakomeling :D

Daarnaast bedoelde ik er niets rots mee.
Maar zou jammer zijn als daar overheen gelezen was in de op

De meeste IJslanderzadels zijn tegenwoordig “ gewoon “ dressuurzadels, maar dan zeer geschikt voor paarden met een korte rug.
Mijn zadel bijvoorbeeld is eigenlijk een IJslander zadel als in het merk is IJslands, maar past ook op mijn Spaanse merrie :)
Ik snap wel dat je er niets vervelends mee bedoelde overigens hoor. Bovenstaande is alleen nog niet zo bekend en dat is ( vind ik ) zonde.
Ik leg hier dressuur dekjes onder, rijd geen extra gangen en heb begin juni 2 dressuurwedstrijden gewonnen rijdend op dit zadel.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:16

Stuben heeft inderdaad langere kussens. Mijn Stuben springzadel was ook te lang voor mijn kleuter en heb nu een nieuw Prestige springzadel aangeschaft waarbij de boom aanpasbaar is. Met Franse kussens zit je al snel een stuk beter voor paarden met korte ruggetjes.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:13

Ik heb een Freiberger waar momenteel een Massimo veelzijdigheids zadel op ligt maar denk er over om over te stappen naar een Schutte zadel, omdat ik duidelijk verschil zie: mijn paard bokt niet meer en laat zich zonder problemen door de bak sturen onder het schutte zadel van mijn trainster, iets wat nog niet is gelukt met mijn massimozadel terwijl er 3 verschillende ruiters het geprobeerd hebben met mijn zadel. Mijn trainster
gaf ook aan dat mijn zadel net te lang is voor mijn paard, wat ook de reden is dat zij liever op haar eigen zadel rijdt en niet op het mijne. Zij hebben het treeclick systeem waarmee het zadel makkelijk aan te passen is.