Ik heb mijn eerste paard gekocht

ps; ik hoop dat ik dit topic hier goed heb neergezet, ik ben nog niet zo bekend met de werking van Bokt haha
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janneke2 schreef:Vraag rond welke zadelpassers goed zijn, en vraag die mensen of ze tweedehands zadels hebben.
Een andere optie is zoiets als een barebakpad en nog even doorsparen: een zadel is dermate belangrijk dat je niet voor een koopje moet gaan.
Mkango schreef:Zadels zijn zelden "op maat gemaakt," maar worden gebouwd op al bestaande bomen met hier en daar wat aanpassingen. Een "op maat gemaakt" zadel is dus echt niet beter of slechter dan een zadel 'off the shelf' kopen, tenzij je zelf graag dingen anders wilt hebben (de zitting van model x en de zweetbladen van model y bijvoorbeeld).
Ik zou ook een goede zadelmaker laten komen een VZH-zadel kopen als dat is wat je wilt. Voor jouw budget is er echt wel wat te vinden bij merken als Wintec, Thorowgood etc.
Femke_Tweety schreef:Je moet in ieder geval geen 1500 gaan betalen voor een springzadel als jij geen springzadel wil...
ikke schreef:Femke_Tweety schreef:Je moet in ieder geval geen 1500 gaan betalen voor een springzadel als jij geen springzadel wil...
Dat, maar een budget van 1000 euro is krap voor een fatsoenlijk zadel tenzij kunststof een optie is voor je.
Op zich is 1500 euro geen rare prijs voor een zadel, als het een zadel is dat bij je past.
Goede zadelmakers bestaan overigens niet, volgens BoktHet maakt niet uit wie je opzoekt; over alle zadelmakers zijn berichten te vinden dat je denkt: die wil ik echt niet bij mijn paard.
Roossss16 schreef:Janneke2 schreef:Vraag rond welke zadelpassers goed zijn, en vraag die mensen of ze tweedehands zadels hebben.
Een andere optie is zoiets als een barebakpad en nog even doorsparen: een zadel is dermate belangrijk dat je niet voor een koopje moet gaan.
Bedankt voor je reactie! Dat was ik ook van plan idd, maar toen heb ik opgezocht of dit voor een paard vervelend kan zijn en heb ik gelezen dat een barebackpad meer voor extra is en slecht kan zijn voor het paard als je dit als hoofdmiddel gebruikt. Weet niet zeker of dat klopt? Maar heb dat idee toen in ieder geval laten varen. Wellicht hebben jullie hier andere info over?
Femke_Tweety schreef:En zeg tegen de zadelmaker dat je budget 700 of 800 is.
Dan kom je uiteindelijk ongeveer op die 1000 uit.
Er komt bijna altijd nog wel weer iets bij namelijk, en vaak komen ze toch ook met zadels die iets boven je eigenlijke budget liggen...
Dorien66 schreef:Een 2e hands zadel van een goed merk kun je wel vinden voor 1000 euro. Moet je wel even zoeken![]()
Ik heb mijn Ainsley (dressuur) bij een particulier gekocht voor 350 euro. Wel helemaal kaal. Zadel was wel wat ouder, maar verkeerde in topconditie. Laten nakijken door zadelmaker, er hoefde niets aan te gebeuren. Ik rij er nu al anderhalf jaar meerdere keren per week mee en het bevalt prima.
Roossss16 schreef:Mkango schreef:Zadels zijn zelden "op maat gemaakt," maar worden gebouwd op al bestaande bomen met hier en daar wat aanpassingen. Een "op maat gemaakt" zadel is dus echt niet beter of slechter dan een zadel 'off the shelf' kopen, tenzij je zelf graag dingen anders wilt hebben (de zitting van model x en de zweetbladen van model y bijvoorbeeld).
Ik zou ook een goede zadelmaker laten komen een VZH-zadel kopen als dat is wat je wilt. Voor jouw budget is er echt wel wat te vinden bij merken als Wintec, Thorowgood etc.
Oohh wow, ik dacht dat het helemaal op hem was aangemeten, maar dat is dus niet zo. Ik denk inderdaad dat ik dan toch het beste een zadelpasser kan laten komen en het zadel van de vorige eigenaar even links laat liggen.
Mkango schreef:Bovendien kun je ook nog gewoon 'nee' zeggen tegen zadels die duurder zijn dan dat, en zeg ook dat 1000 euro je maximum is, niet je richtprijs, en of dat voor je hele set is (beugels, singel, beugelriemen) of alleen het zadel. Want als je zegt "ongeveer 1000 euro," is het logisch dat ze ook zadels meenemen die misschien 1100 of 1200 euro kosten.
Roossss16 schreef:Mkango schreef:Bovendien kun je ook nog gewoon 'nee' zeggen tegen zadels die duurder zijn dan dat, en zeg ook dat 1000 euro je maximum is, niet je richtprijs, en of dat voor je hele set is (beugels, singel, beugelriemen) of alleen het zadel. Want als je zegt "ongeveer 1000 euro," is het logisch dat ze ook zadels meenemen die misschien 1100 of 1200 euro kosten.
Goeie voor me om op te letten idd, dankuu. Ja dat is iets waar ik trouwens ook een beetje tegenaan loop, want ik zou liever het zadel incl alles in 1x aanschaffen, dus niet kaal. Is het met 1000,- dan nog mogelijk om een goed zadel te vinden? En is het gebruikelijk dat zadels kaal worden verkocht eigenlijk, want dat idee heb ik wel. Maar er zijn zoveel dingen op de markt (beugels e.d.) het lijkt me best lastig om dan zelf alles bij elkaar te kiezen. Of is dit niet zo?
Bowo schreef:Dan is je boom toch niet op maat gemaakt, maar is er gekeken welke boom er het beste op jouw paard past en zijn er aan de hand van jouw voorkeuren aanpassingen gemaakt aan de rest van het zadel. Dat is echt niets anders dan wat ik zeg, alleen een beetje interessanter-klinkend gemaakt.Roossss16 schreef:
Oohh wow, ik dacht dat het helemaal op hem was aangemeten, maar dat is dus niet zo. Ik denk inderdaad dat ik dan toch het beste een zadelpasser kan laten komen en het zadel van de vorige eigenaar even links laat liggen.
Dat is ook weer niet helemaal waar. Het is wel zo dat de zadels worden opgebouwd uit 'bestaande' elementen, maar dat gaat echt verder dan boom x en zweetblad y. Een zadel vinden dat off the shelf precies zo is als een op maat gemaakte, gaat gepaard met een flinke dosis geluk.
Voor mijn zadel heb je bijvoorbeeld: inchmaat, model boom, boommaat, tree-clix voor nog subtielere boommaat, Franse kussens, dubbelblad (ipv mono), type wrong, extra lange zweetbladen (oke, die laatste 2 zijn voor het paard niet belang, voor mij wel) en misschien vergeet ik nog wel wat. Dat wordt een behoorlijke zoektocht.
En daarbij wordt een (wol) vulling wel echt op het paard aangepast.
@TS. Ik denk een belangrijke vraag om mee te nemen: hoe zat jij op het zadel? Een op maat gemaakt zadel wordt niet alleen op het paard gepast, maar ook de ruiter. Al ligt je zadel perfect op je paard, als jij voor geen meter er in kan zitten, werkt dat je paard ook tegen. Het is dan beter om een zadel te nemen dat jou beter past, ook als het net iets minder ligt op je paard.
Verder zou ik ook eens kijken naar hoe het zadel is de markt ligt. Als je hem over een paar maand voor bijna hetzelfde bedrag zou kunnen verkopen, kan je ook eerst gewoon proberen hoe het bevalt. Dan kan je in ieder geval rijden met een zadel dat je paard past, want de meeste zadelmakers hebben ook een forse wachttijd.
Bowo schreef:Dus volgens jou wordt de pasvorm alleen bepaald door de boom? Nou dan sla je de plank flink mis. Een perfecte boom in een zadel dat verder voor geen meter past, zal je paard alleen maar ongemak brengen.
Er zijn zoveel verschillende merken dat er tussen als die verschillende bomen er heus wel een te vinden is die past. Elke keer het wiel opnieuw uitvinden is ook nogal overbodig.