Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Equipro schreef:Een D-trens, is in mijn opinie vriendelijker, omdat die ook wat druk geven op de wangen, ook gezien punt 4 wat je noemt.
Equipro schreef:Een D-trens, is in mijn opinie vriendelijker, omdat die ook wat druk geven op de wangen, ook gezien punt 4 wat je noemt.
Bielsje schreef:Is een bitfitsessie geen optie? Ik had D trensen want die van mij kreeg kapotte mondhoeken bij watertrensen gaf verkoper aan. Uiteindelijk een bitfitter erbij gehad en paard koos overduidelijk een watertrens terwijl ik dacht dat een D trens fijner zou zijn....
Nooit iets van een wondje van de watertrens gehad ook trouwens. Die van mij koos een NS.
ingvdh schreef:Equipro schreef:Een D-trens, is in mijn opinie vriendelijker, omdat die ook wat druk geven op de wangen, ook gezien punt 4 wat je noemt.
Een d trens is niet vriendelijker maar werkt op een andere manier in.
Een vriendelijke optie is een bit wat fijn zit voor je paard. Bij het ene is dat met een boogje, de ander enkel gebroken en de volgende wil graag een ongebroken bit.
Het is echt een kwestie van uittesten, ik heb inmiddels een hele bittenverzameling opgebouwd met miskopen. Wat mij geholpen heeft is bij mensen op stal rond te vragen of zij wat hadden liggen om te testen. Daar bleek voor mij een heel fijn bit uit te komen.
Of in het kader van voorkomen is beter dan genezen, als ik een bitfitter had laten komen had dit mij een hoop geld gescheeld. Die hebben een hele berg bitten, horen aan waar je tegen aan loopt en dan kan je bij hun bitten testen.
Edit, wat ik hier boven lees, helaas heeft mijn paard ook een dure smaak, maar duurdere bitten zijn vaak wel veel netter afgewerkt.
MyWishMax schreef:Weet je al wel wat voor dikte jouw paard fijn vindt? Ik moet bijvoorbeeld vrij dun gaan, dikker vindt ze evht niet prettig. Daarmee vallen er ook al een heel aantal opties af.
x_Milou schreef:Ik ben wel fan van Fager Titanium als je geen smaakje wil! Zijn echt fijne bitten, heel licht. Bij LA-Equistyle kun je ze testen geloof ik.
Heb je de Acavallo Soft Gel bitringen al eens geprobeerd? Ik zou eens kijken of je paard dat iets vindt, gezien punt 4. Niet ieder paard is er blij mee, maar anders zijn het wel ideale dingen.
Waidida schreef:MyWishMax schreef:Weet je al wel wat voor dikte jouw paard fijn vindt? Ik moet bijvoorbeeld vrij dun gaan, dikker vindt ze evht niet prettig. Daarmee vallen er ook al een heel aantal opties af.
Heel dik moet ze inderdaad niet van weten, 14mm heeft haar voorkeur meestal!x_Milou schreef:Ik ben wel fan van Fager Titanium als je geen smaakje wil! Zijn echt fijne bitten, heel licht. Bij LA-Equistyle kun je ze testen geloof ik.
Heb je de Acavallo Soft Gel bitringen al eens geprobeerd? Ik zou eens kijken of je paard dat iets vindt, gezien punt 4. Niet ieder paard is er blij mee, maar anders zijn het wel ideale dingen.
Fager titanium staat inderdaad ook op mijn lijstje, ik heb de bitringen nog niet getest maar dat is nog een optie voor thuis. op wedstrijd mag het helaas niet dus dat is wel een dingetje
x_Milou schreef:Oh, dat is jammer.. Geeft namelijk wel een ander gevoel omdat die ringen het bit best wel smaller maken en net iets dikker in de mondhoek. In Nederland mag het wel, maar in België lopen ze wat dat betreft een beetje achter denk ik?
Avalanche schreef:Waidida schreef:- Vriendelijk bit, dus geen lock mechanisme of wat dan ook
Waarom vind je een lock mechanisme niet vriendelijk?
ingvdh schreef:Equipro schreef:Een D-trens, is in mijn opinie vriendelijker, omdat die ook wat druk geven op de wangen, ook gezien punt 4 wat je noemt.
Een d trens is niet vriendelijker maar werkt op een andere manier in.
Een vriendelijke optie is een bit wat fijn zit voor je paard. Bij het ene is dat met een boogje, de ander enkel gebroken en de volgende wil graag een ongebroken bit.
Het is echt een kwestie van uittesten, ik heb inmiddels een hele bittenverzameling opgebouwd met miskopen. Wat mij geholpen heeft is bij mensen op stal rond te vragen of zij wat hadden liggen om te testen. Daar bleek voor mij een heel fijn bit uit te komen.
Of in het kader van voorkomen is beter dan genezen, als ik een bitfitter had laten komen had dit mij een hoop geld gescheeld. Die hebben een hele berg bitten, horen aan waar je tegen aan loopt en dan kan je bij hun bitten testen.
Edit, wat ik hier boven lees, helaas heeft mijn paard ook een dure smaak, maar duurdere bitten zijn vaak wel veel netter afgewerkt.
Waidida schreef:Bielsje schreef:Is een bitfitsessie geen optie? Ik had D trensen want die van mij kreeg kapotte mondhoeken bij watertrensen gaf verkoper aan. Uiteindelijk een bitfitter erbij gehad en paard koos overduidelijk een watertrens terwijl ik dacht dat een D trens fijner zou zijn....
Nooit iets van een wondje van de watertrens gehad ook trouwens. Die van mij koos een NS.
Een bitfitsessie is moeilijk omdat in Belgie al niet zo'n ding is en zeker niet waar ik woon. Daarbij geeft paardlief pas na een keer of 5 aan wat ze er van vindt![]()
Grappig om jullie ervaringen te horen over de goedkope en dure bitten, een goedkope wordt het dus niet. Sprenger leek mij al best aangenaam en van neue schule heb ik ook al veel goeds gehoord.
Ik denk dat ik ook voor mezelf even moet gaan kijken om niet in die gekkigheid van smaakjes hier en smaakjes daar en speciaal gevoel zo te trappen. Ik blijf het zelf heel leuk vinden en mijn voorkeur gaat er ook naar uit maar ze wil het echt niet helaas.
Bielsje schreef:Mocht je een paar bitten kunnen regelen, probeer ze dan tegelijk te hebben. Ik had ook het probleem dat ik het pas na een paar keer rijden merkte, tot we het in 1 sessie deden en toen was het direct duidelijk. Starten met je eigen bit en dan de anderen eraan hangen
LoveBodin schreef:Van een random website: https://www.dochorse.nl/stubben-golden-wings-bit.html
Dit bit heb ik ook, mijn paard loopt er erg fijn op. Dubbelgebroken, eigenlijk een watertrens, maar geeft wel bescherming aan de mondhoeken.