Longeersingel met vrije schoft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annabel

Longeersingel met vrije schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 18:31

Hoi iedereen!

Ik ben op zoek naar een longeersingel met voldoende bewegingsvrijheid bij de schoft.
Nu heb ik een platte 'zachte' longeersingel en ik merk bij mijn merrie dat zij hier niet heel fijn onder loopt.

Heeft iemand de gouden tip voor mij? :)

tennan

Re: Longeersingel met vrije schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:39

Die van Barefoot vind ik erg fijn!

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:12

Singel van Lammert Haanstra of die van Ninon Schutte die voor TAKT Academy ontworpen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:19

Ik was ook op zoek naar een longeersingel die de schoft vrij laat.
Kwam inderdaad bovenstaande singels tegen. Ik wilde er niet zoveel voor uitgeven en ik heb daarom de longeersingel van Busse besteld.

Ligt bij mijn paard (Fries, medium wide boom, redelijke schoft) net vrij genoeg, maar als je echt een paard hebt met een hoge of smalle schoft, dan zou ik niet voor de singel van Busse kiezen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:39

Annabel schreef:
Hoi iedereen!

Ik ben op zoek naar een longeersingel met voldoende bewegingsvrijheid bij de schoft.
Nu heb ik een platte 'zachte' longeersingel en ik merk bij mijn merrie dat zij hier niet heel fijn onder loopt.

Hoe kan een 'riem' zonder druk problemen geven?

Een longeersingel is om je hulpteugels te begeleiden, er zit geen ruiter op, dus geen druk, een bijzet/slof of touwtjes doen niets qua druk.

Zou het zo kunnen zijn dat je zadel niet past, je trainingsmethode niet werkt, dier lichamelijke problemen heeft, o.i.d., dat je dat zelf beter ziet omdat je met longeren de hele tijd naar je paard kijkt?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:44

Omdat een paard een schoft heeft, en niet rond is (oke, mijn pony wel).
Dus als je dan aansingelt, de singel vrij strak op de schoft ligt.
Met een singel die goede kussens heeft is dit wel een stuk minder

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:55

Nielojram schreef:
Annabel schreef:
Hoi iedereen!

Hoe kan een 'riem' zonder druk problemen geven?

Een longeersingel is om je hulpteugels te begeleiden, er zit geen ruiter op, dus geen druk, een bijzet/slof of touwtjes doen niets qua druk.

Zou het zo kunnen zijn dat je zadel niet past, je trainingsmethode niet werkt, dier lichamelijke problemen heeft, o.i.d., dat je dat zelf beter ziet omdat je met longeren de hele tijd naar je paard kijkt?

Sommige paarden hebben gewoon veel schoft en of zijn gevoelig. En sommige baasjes willen gewoon geen druk op de wervels. Ik ook niet. Ideal heeft ook een mooie longeersingel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:23

Hoeveel druk geeft een longeersingel dan op de wervels?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:32

Nielojram schreef:
Hoeveel druk geeft een longeersingel dan op de wervels?

Dat hangt af van hoe strak je aansingelt, hoe hoog de schoft is tov de omliggende weefsels, wat je eraan hangt (bijzet, pessoa etc) hoe het paard beweegt en hoe het paard gebouwd is. De singel zal altijd naar het smalste punt trekken.

Ik vind op ronde pony's die singels zonder vorm vaak gaan draaien en op paarden met schoft ligt het niet lekker zo bovenop de doornuitsteeksels. Vooral met groene paarden wil ik gewoon iets wat niet schuift, ook niet in noodsituaties. Niet draait en geen onnodige puntdruk oplevert. Zo comfortabel mogelijk dus. En dat is een longeersingel die stevig genoeg is om zijn vorm te houden en kussens heeft.
En een die fornituren heeft die niet bij de eerste regenbui al roesten zoals bij veel goedkope singels.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:08

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 19:34

Dank voor de reacties! zitten zeker goede tips bij.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:45

Ik heb deze van BR, ik denk al ruim 4 jaar, gekocht in november 2018 vlak nadat ik mijn ruin gekocht heb.

https://www.agradi.nl/br-longeersingel-gentle-zwart.htm

De klantfoto met de Shire er op, is dus ook mijn paard.

Hij heeft een mega hoge schoft en deze singel heeft mooie hoge kussens, die de druk op de schoft opvangen.

Afbeelding

Het is een fijne singel, roest absoluut niet. Vind hem wel ruim vallen, dus voor een Cob zou ik nog wel maat “pony” durven te gebruiken, want maat Full past hier nog op een ruim 800 kg paard.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:18

Ik schop dit topic even wakker hoor!

Voor onze jonge ruin zoek ik een nieuwe longeersingel.
Hebben er meer wellicht ervaring met die van Busse?
Of een andere?

Ik wil er best wat meer aan uitgeven, maar als een goedkopere net zo prettig werkt, vind ik dat onnodig. :)
Onze oude is inmiddels weg want die was zo oud. Was een leren longeersingel met mooie kussens. Die hadden we tweedehands dus helaas geen referentie.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:35

Ik heb laatst toen er een keer korting was, eentje van Sabro besteld. Ben een halve rib kwijt maar wat een fijne singel zeg _/-\o_

Ik had (nou ja, heb nog steeds eigenlijk...) een Lammert Haanstra singel. Die heeft alleen maar 1 singelstoot en dat was niet heel fijn voor mijn tonnetje. Wel ruimte ook bij de schoft.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:34

Ja dat las ik, dus wil wel meer dan één singelstoot.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:55

Mocht je nog geen fijne singel hebben, kun je sponzen aan je huidige longeersingel maken zodat de schoft vrij komt te liggen.
Het kost bijna niks en als het je niet goed bevalt, dan haal je ze er weer af.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:07

Iets om rekening mee te houden als je een longeersingel zoekt:

Door de druk op de wervels T10 - T11 - T12 kan een longeersingel zorgen dat een paard de rug holt in plaats van bolt. In combinatie met bijzetteugels wordt de druk op de wervels nog hoger.

Afbeelding

Fairfax heeft samen met dr. Russell Guire een longeersingel ontwikkeld om de druk weg te halen van de wervels en te verdelen over een groter oppervlakte.

Afbeelding

https://fairfaxracing.com/products/fair ... ing-roller

Helaas nog niet in NL te krijgen, maar toch iets om te overwegen als je een longeersingel kiest. Een singel die vrij ligt van de wervels is echt een must!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:38

Van Kieffer heb je de Equishape Pro, aanpasbaar kopijzer (in de pers) en wolgevulde kussens welke aanpasbaar zijn Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:48

Ik heb de Ideal gehad, maar met als hun menschoftjes veel te harde kussens en de boom is te smal voor mijn pony's (had er eentje met een kleine drukking).

Ik heb nu een Zilco, maar met een hoge schoft kom je daar niet mee uit (voor mijn ronde shetten wel top).
En een gemaakt door een tuigmaker, is eigenlijk het schoftje van mijn tandem tuig met een paar extra ringen er op. Deze heeft wel hele mooie zachte kussens, geen boom waardoor hij op smalle en brede paarden kan.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:52

Interessant eigenlijk nog. Ik werk enkel met dubbele lijnen maar doe er een boomloos dekje onder, heb er wel één die bij de schoft net wat minder opgevuld is zeg maar. Denk dat die wel erg strak moet zitten wil er flinke druk op komen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:01

Die plaatjes met drukmeting vind ik wel interessant, maar ik vraag me wel af hoe strak er gesingeld is. Ik werk meestal in menpositie en heb de singel zo los dat de gespen rammelen. Vermoed niet dat ik de hoeveelheid druk van de plaatjes daarmee bereik.
Maar mocht ik nog eens echt dubbele longe ambiëren, dan is het wel handig om wat strakker te singelen, anders draait de singel om.

Ik heb momenteel twee handdoekjes om de kussens dikker te maken. Nog niet helemaal wat ik zou willen, maar beter dan zonder.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:16

@Daphara! Wat ben ik blij dat je dit deelt! Ik zoek al een tijdje een singel wat goed aanpasbaar is en netjes druk verdeelt. Dit ziet er ideaal uit!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 01:26

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:47

Dit topic gaat ook over het het vrijhouden van de schoft (de wervels die daar zitten), toch?

Ik gebruik nog een borstriem omdat die van mij nog niet is beleerd. Kan het sowieso niet schuiven, ook niet als de singel wat te los zit.