Graasmasker: AS das Pferd - of toch een andere?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Graasmasker: AS das Pferd - of toch een andere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 20:55

Na hoefbevangenheid wil ik mijn paard alleen buiten hebben met een masker om. Hij blijft mooi op gewicht ermee. ‘s Avonds en ‘s nachts staat hij op stal dus het is alleen voor overdag. De stalhouder doet het halster ‘s ochtends om en weer af zodra hij naar binnen gaat.

Nu is alleen het probleem dat meneer inmiddels 6(!) maskers gesloopt heeft. De eerste 4 waren van Harry’s Horse en nu heeft hij in dit jaar al 2 QHP maskers gesloopt. Eerst ging ik akkoord met af en toe een nieuwe kopen maar de laatsten zijn allen nog geen maand meegegaan. Kan er zo langzamerhand een krantenwijk bij nemen om de graasmaskers te bekostigen. :')

Omdat ik het een beetje zat ben zit ik te bedenken hoe ik dit op kan lossen. Na wat googlen kom ik net het masker tegen van AS das Pferd im Blick: https://www.paardeerlijk.nl/a-52542228/ ... t-halster/

Klinkt goed en ziet er goed uit maar gaat me compleet met de inlage €113 kosten. Dit is natuurlijk veel geld. Als hij vervolgens een hele poos mee gaat kan dit wel uit tegenover elke maand een goedkope kopen. Maar als hij deze ook met een maand compleet aan gort getrokken heeft..

Ik ben dus op zoek naar ervaringen van Bokkers die dit masker hebben - of naar ervaringen met andere maskers welke het goed volhouden bij grote slopers. :D

Ipsilonka

Re: Graasmasker: AS das Pferd - of toch een andere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:19

Ik heb dit masker voor mijn shet en ook voor mijn fjord. Gaan al een aantal jaar mee, maar het zijn geen slopers.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:31

Inmiddels al een jaar of 3 denk ik en zeer tevreden.
Pony's kunnen er zeer goed mee overweg. Waar het altijd een discussie was met de greenguard staan ze nu klaar voor dit masker.

Het is inderdaad een flinke aanschaf, maar meer dan de moeite waard.

Geen wondjes, geen schuurplekken. Heb tot nu toe alleen 1 keer een clipje moeten vervangen.
Heb zowel de dieetplaat als de gewone maar het gaat met de gewone plaat heel goed.

Ik heb alleen voor 1 van mijn shets een aangepaste maat. Masker en halster in een andere maat, dus dat waren dubbele kosten.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:36

Ik heb deze: https://www.agradi.nl/shires-graasmaske ... gI1KPD_BwE

Die is mooi zacht om de neus, gooi ik gewoon in de wasmachine, had na anderhalf jaar dragen nul schade aan de tanden veroorzaakt en….. kost weinig.

Mijn Houdini kreeg hem wel af in het begin, over de klittenbandsluiting zit dus een stukje binnenland van een fiets en ik heb er zelf een keelriempje aan geknutseld (kant en klaar van paardeerlijk….. ook met goede prijs voor sloopgraag paard)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:42

Ik heb er al jaren een. Tweedehands gekocht, dus weet niet precies hoe oud hij al is. Ook de tandarts is elk jaar tevreden over de tanden.
Ik heb wel een bandje van masker, over de neus, naar het kopstuk omdat hij hem anders van z'n neus af kan krijgen.

(Enige wat ik heb moeten doen is een tiewrap waar popnagels doorgesleten zijn, maar na zoveel jaren vind ik dat te overzien)

Afbeelding

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:58

Heeft iemand een foto van hoe strak het masker in werkelijkheid zit? Op de foto's op de website ziet het er strak uit om de kaak. Ik ben ook een beetje op zoek naar een ander masker voor mijn pony. Ik heb nu een normale simpele korf. Om het halster maakt mijn moeder altijd een badstof buitenkant tegen de schuurplekken. Voor de warme dagen lijkt bovenstaande mij dan weer beter.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:03

Zal even kijken, maar bij mij zitten ze vrij los.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:07

En verhuizen naar een locatie waar geen gras gevoerd wordt, is dat geen optie? Paddock paradise zonder begrazing? Dan is het risico op bevangenheid door toch het masker af te krijgen gereduceerd tot nul. En ze kunnen groomen. Met een masker lukt dat niet.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:08

Zeer tevreden over dit masker.
Zeker met een pony die veel maskers afkrijgt en ook wbt slijtage tanden.
Ik zelf heb wel een beugelriem om de nek extra voor het afkrijgen met een tyrip dus in echt geval van nood breekt het dan.
Door de verschillende inleg platen hield ik mijn paarden er mooi mee op gewicht. Hier 3 ponys / paarden er eentje.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:12

eridinges schreef:
Heeft iemand een foto van hoe strak het masker in werkelijkheid zit? Op de foto's op de website ziet het er strak uit om de kaak. Ik ben ook een beetje op zoek naar een ander masker voor mijn pony. Ik heb nu een normale simpele korf. Om het halster maakt mijn moeder altijd een badstof buitenkant tegen de schuurplekken. Voor de warme dagen lijkt bovenstaande mij dan weer beter.

Afbeelding
Mijn pony draagt hier aan alle kanten schapenbont en dan kunnen er ook zeker nog 2 vingers tussen denk ik zo.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:22

Ik vind het niet strak zitten, maar heb geloof ik niet direct een foto of filmpje waarop dat goed te zien is

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-23 22:39

Lindsey_99 schreef:
En verhuizen naar een locatie waar geen gras gevoerd wordt, is dat geen optie? Paddock paradise zonder begrazing? Dan is het risico op bevangenheid door toch het masker af te krijgen gereduceerd tot nul. En ze kunnen groomen. Met een masker lukt dat niet.

Hij is niet bevangen geraakt door gras maar door veel te veel eten. Onder andere van de baal hooi wat ze buiten bijgevoerd krijgen. Staat eigenlijk nauwelijks gras waar ze staan want ze staan daar jaarrond. Hij moet gewoon niet de hele dag door zoveel eten en staat hoog in rang dus kan er ook altijd bij. Hij draagt het masker zodat hij in de tijd dat ze buiten staan minder van het hooi eet.

Dit bedoel ik met “weiland”. :D Op deze foto voor het eerst een masker om - alleen op eerste dag het halster erover en daarna nooit weer gedaan.

Afbeelding

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:00

Ik heb de best friend graasmasker van paardeerlijk. Met neusgaten openingen, bevalt me prima! De mijne krijgt hem soms af door te spelen, vaak steek ik de clip door een vlecht heen en maak hem dan vast. Dan kan hij nooit van het hoofd afglijden!

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:37

Ook heel stevig en degelijk is de greenguard. Je maakt deze korf vast aan een halster. Greenguard heeft er ook een speciaal halster bij, met een riem erbij die over de neus van het paard tussen de oren loopt, zodat alles zeker stabiel blijft zitten. Er zijn, als je Googlet, wel gevallen bekend waarbij de greenguard slijt aan de tand veroorzaakt. Ik heb echter positieve tweederangservaring; een vriendin van me heeft een paard dat op een grasweide een masker op moet en dit paard draagt al enkele jaren een greenguard, zonder problemen met de tanden. Het paard draagt het masker wel niet 24/7.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:58

goldyc schreef:
Ook heel stevig en degelijk is de greenguard. Je maakt deze korf vast aan een halster. Greenguard heeft er ook een speciaal halster bij, met een riem erbij die over de neus van het paard tussen de oren loopt, zodat alles zeker stabiel blijft zitten. Er zijn, als je Googlet, wel gevallen bekend waarbij de greenguard slijt aan de tand veroorzaakt. Ik heb echter positieve tweederangservaring; een vriendin van me heeft een paard dat op een grasweide een masker op moet en dit paard draagt al enkele jaren een greenguard, zonder problemen met de tanden. Het paard draagt het masker wel niet 24/7.

Hier idd veel tandslijtage gehad met de GG.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 00:09

Oh, := dat is inderdaad geen weide meer. Onbeperkt hooi gaat lang niet altijd, er zijn paarden die niet stoppen met eten vanwege IR of andere stofwisselingsproblemen. Maar het hangt ook wel van het hooi af; bij schraal hooi (te laag eiwit) eten ze door tot ze voldoende voedingsstoffen hebben gehad. Het laten testen is wel eens handig.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 00:16

Lindsey_99 schreef:
Oh, := dat is inderdaad geen weide meer. Onbeperkt hooi gaat lang niet altijd, er zijn paarden die niet stoppen met eten vanwege IR of andere stofwisselingsproblemen. Maar het hangt ook wel van het hooi af; bij schraal hooi (te laag eiwit) eten ze door tot ze voldoende voedingsstoffen hebben gehad. Het laten testen is wel eens handig.

Het is mega groot en er zijn wel stukken waar gras groeit maar het stelt weinig voor. Hij is vorig jaar in februari hoefbevangen geraakt dus in zijn geval kwam het niet van teveel gras. Hij heeft dus ook het hele jaar rond het masker om zodat hij overdag minder binnen krijgt en op stal krijgt hij het in een slowfeeder net.

Het gaat zo prima met zijn gewicht alleen het enige probleem is dus dat ik teveel graasmaskers moet kopen. :')

Ben blij dat er al ervaringen gedeeld zijn. Dat masker van Best Friends heb ik ook nog liggen maar die vond ik aardig benauwd zonder fatsoenlijke neusgat openingen dus heb ik zelf in lopen knippen. Maar daar zit ook zo’n klein gat in dat hij er echt niet mee kon eten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 01:26

Hier iemand met een sloper. Mijn paard heeft een cheepo, een hh, 2 thinlines en 2 best friends gesloopt in ik meen iets van 2,5 jaar. Ik ben vorig jaar begin Juli overgestapt op deze. Ze heeft eerst nog wel de leren dieetplaat kapot gevreten, daarna heb ik de gewone kunststofplaten dieetplaat er in gehad. Ze heeft hem 4 maanden omgehad, tot het gras zo kort was dat ze gewoon zonder kon.

Ze is het type over eter. En ik vond dat deze beter z'n werk deed dan de meeste. Hij reduceert echt haar opname, deels ook omdat de plaat wat dikker is. En hij gaat dus echt niet stuk en ze kan er ook niet langs eten. Ze vind deze ook niet echt vervelend, terwijl sommige andere ze wel echt lastig vond.

Nadeeltje vind ik dat er wel veel gras en sloottroep tussen de platen blijft steken, moet hem elke dag wel even schoontrekken anders stinkt ie naar sloot.

Hier een filmpje van hoe die in beweging zit: https://www.instagram.com/reel/CjTUeetv ... hare_sheet Ik kan even geen goeie dichtbij foto vinden, alleen hele rare. Voordeel van deze vind ik ook dat ie wat verder de neus op gaat. Daardoor lijkt ie minder te schuren.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 03:05

Hier gaat de thinline al 4 jaar mee. Onze NF pony haalt de meest gekke fratsen uit om van haar belemmering af te komen maar nog geen beschadiging gezien. Hiervoor altijd normale korven gehad maar helaas allen zeer snel gesneuveld. De korf van TS dan weer geen ervaring mee.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 11:05

Veulen: Je bericht overtuigd me wel om het te gaan proberen.

Thinline vind ik echt heel veel geld voor een stukje plastic.. Ziet er ook uit alsof hij dat zo stuk heeft.

Wil hem bestellen maar PaardEerlijk neemt geen bestellingen aan.. Is er nog een andere webshop waar dit masker te krijgen is?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:09

Ik vind the thinline fantastisch (voor gebit, qua comfort, om nog enigszins mee te kunnen groomen) maar ik vind hem niet sloopproof. Mijn Greenguard gaat al zeker 13 jaar mee, mijn vorige thinline twee jaar en toen waren er twee flappen afgescheurd. Terwijl ik geen grote slopert heb.

Hij is duur en voor mij de investering elke (potentieel) twee jaar waard. Maar snap dat als je een sloper hebt, hij te kwetsbaar en daardoor ook echt te kostbaar is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:09

Lindsey_99 schreef:

Tuurlijk gaat dat wel.

De dekens weerhoud ze wel maar afgelopen dagen de dekens af en er word meteen gegroomd.

Afbeelding

Ik heb overigens ook het masker gehad wat ts om vraagt.
Wilde ik genoeg ruimte bij de neusomtrek hebben werd hij te diep en te log voor mijn paard.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 11:16

Ja ik had er nog niet op gereageerd maar mijn paard groomt er ook mee en spelen en ouwehoeren - daardoor gaan ze ook niet lang mee. :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 11:19

Paard Eerlijk is aan het verhuizen, dus dat klopt dat ze nu even niks kunnen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 11:20

Onali schreef:
Paard Eerlijk is aan het verhuizen, dus dat klopt dat ze nu even niks kunnen.

Begrijpelijk maar ik durf hem niet twee weken met niks te laten lopen. Is er een andere site die hem heeft? Zoniet dan zal ik nog eenmaal een goedkope bestellen.