Welke zweetdeken neemt echt goed vocht op.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Welke zweetdeken neemt echt goed vocht op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 19:09

Ik ben mij aan het orienteren voor een zweetdeken. Aangezien mijn paard 24/7 buiten loopt is het belangrijk dat de deken echt goed vocht op neemt zodat hij zijn winterdeken weer snel op kan. Uiteraard wordt hij ook goed uit gestapt. Wie heeft de tip voor een goede prijs / kwaliteit verhouding?

Yenni

Re: Welke zweetdeken neemt echt goed vocht op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:11

Ik zweer bij de bucas shamrock +:)+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:13

Ouderwetse echte wollen deken, beste keus ooit.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:14

cissy schreef:
Ouderwetse echte wollen deken, beste keus ooit.

Heb ik ook nog eentje, werkt super.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:34

Hier ook voorstander voor wol voor echt goed opnemen. :j

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:43

Ik heb een wollen deken. 10x Beter dan een fleecedeken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:45

Ja, ik heb ook een wollen zweetdeken. Werkt perfect, veel beter dan een fleecedeken.
Daarnaast heb ik een Bucas Power Turnout als outdoordeken, die kan ook op als je paard nog bezweet is. Handig als je geen tijd hebt om te wachten tot je paard droog is. Mijn paard staat ook 24/7 buiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:47

Echte wollen zweetdeken werkt het beste. Vocht ligt er gewoon op, binnenkant is droog.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 20:48

Wol! Werkt het beste. Het vocht komt echt bovenop de deken te liggen. Wel de deken op tijd van je paard af halen.
Soms, als ze erg nat/bezweet zijn moet je nogmaals een droge wollen deken op je paard leggen.
Mijn ervaring is dat wol het beste werkt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 20:58

Super bedankt voor jullie reacties. Ik ga op zoek naar een wollen deken.

Charmander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:51

Helemaal eens met mijn voofgangers, een echt wollen deken is het beste.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:53

Rambo dry rug! Paard in 20 minuten droog!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:08

Fleece en alle andere ‘kunstproducten’ nemen geen water op.
Voor zover het qua structuur mogelijk is zullen deze zweet afvoeren naar daar waar zich minder vocht bevindt. Maar helaas op koude vochtige namiddagen/avonden is het paard net zo vochtig als de omgeving. Dus heb je geen ene r¥k aan die hele mooie dure fleecedeken.

Wat wel werkt: wol! Al leg je er een paar schapenvellen op, die zullen voor veel meer afvoer van vocht (zweet) zorgen dan die dure fleecedeken.

Dus op naar de kringloop en veel succes met de zoektocht naar ouderwetse wollen dekens.

Let wel op dat je na gebruik die wollen deken wel op een warme droge plaats uithangt, ander kruipt er leven in dat je niet graag ziet in een deken die een paard moet drogen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:14

BoktVerlaten schreef:
Rambo dry rug! Paard in 20 minuten droog!

Werkt deze deken ook met vochtig weer?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:23

Zal vast werken, zo'n dry rug. Maar wat een geld..
Er staan de wereld aan wollen dekens op marktplaats voor 20 a 30 euro. Die werken minstens even goed, zo niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:24

Bucas shamrock!

Werkt echt tig keer beter dan een wollen :D

Wol werkt al veel beter dan fleece. Maar met de shamrock kan ik het paard wassen en zeiknat er onder zetten. Kwartier later is die droog. Dat red wol echt niet :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-12-22 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:24

Ik gebruik de Rambo Dry rug na het spoelen of bij flink gezweet. Dan is mijn paard zo droog (ongeschoren maar geen dikke wintervacht). Gewoon in stal tot ze droog zijn.
Met vochtig weer neemt iedere zweetdeken vocht op uit de omgeving denk ik.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:27

Ik ben ook nog op zoek naar, heb helaas geen mogelijkheid om een deken in een warme/droge ruimte uit te hangen, dat maakt het wel lastiger denk ik :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 23:35

Dat drogen is hier het probleem niet. Maar werkt de Bucas ook bij paarden die 24/7 buiten lopen. Weliswaar onder een dek maar ongeschoren. Verder vind ik ze inderdaad aan de prijs vooral omdat ik niet weet of de pasvorm goed is voor mijn paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:36

Bij de Decathlon heb je een deken van microvezel dus hetzelfde principe als de Rambo Dry. Die werkt echt 10x beter dan een wollen deken omdat hij echt het vocht uit de vacht onttrekt. En voor nog geen drie tientjes. Pasvorm is ook echt prima.
https://www.decathlon.nl/p/zweetdeken-r ... 28&c=BLAUW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:41

Dreamboy schreef:
Dat drogen is hier het probleem niet. Maar werkt de Bucas ook bij paarden die 24/7 buiten lopen. Weliswaar onder een dek maar ongeschoren. Verder vind ik ze inderdaad aan de prijs vooral omdat ik niet weet of de pasvorm goed is voor mijn paard.

Ja, als je paard 24/7 buiten loopt en de pasvorm is goed dan zou ik helemaal geen shamrock nemen (dat is de zweetdeken varian) maar een smartex!

Dan kan je gewoon die deken erop gooien na het rijden en naar buiten doen. Paard droogt daar razendsnel onder.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:43

Ik heb voorheen de bucas die van -15 tot +15 ging altijd gebruikt (*edit de smartex had ik idd), werkte perfect moet ik zeggen. Uiteindelijk overgestapt naar horseware omdat die pasvorm net wat mooier past bij mijn paard. Het principe werkte goed. Hoe bv een stay dry dan werkt onder een andere deken weet ik niet.
@Katja, ik zou dus eens kunnen testen met een handdoek van de decathlon, die heb ik nog liggen 8-)
Ziet er niet verkeerd uit die deken van de decathlon.

Ik vraag me nog wel af of er verschil zou zitten in of een paard sneller droog is onder de shamrock of onder de stay dry (evt decathlon-versie)? => bedoel de dry rug versie }:0
Laatst bijgewerkt door lieke2 op 24-12-22 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:45

De shamrock is stay dry... Of bedoel je dat niet? Alle bucas dekens met stay dray hebben dezelfde werking :j

Maar je kan het nemen in cooler varianten (power cooler 1 laags, shamrock 2 laags) of stal/onderdekens (quilt) of buitendekens de smartex en power en anniversy.

De dry rug van rambo heb ik ook gehad zelfde principe maar ik vind de stay dray fijner omdat dat van de buitenkant gladde dekens zijn. Als ik paard liet staan met een rambo dry rug en hij ging rollen dan bleven er for ever strootjes aan hangen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:48

Precies, ik bedoelde het verschil tussen de stay dry en dry rug :=

Maar zonder rollen ofzo maakt het in wezen niet zoveel uit?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 23:50

Spenk schreef:
Dreamboy schreef:

Ja, als je paard 24/7 buiten loopt en de pasvorm is goed dan zou ik helemaal geen shamrock nemen (dat is de zweetdeken varian) maar een smartex!

Dan kan je gewoon die deken erop gooien na het rijden en naar buiten doen. Paard droogt daar razendsnel onder.

Maar dat is nu net het probleem. Ik weet niet of de pasvorm goed is en ik vind ze te duur om de gok te nemen. Van uemand anders passen wordt hem ook niet, ik heb ze aan huis. Ik heb nu de Amigo Bravo dekens en daar is de pasvorm goed van. Maar die hebben volgens mij geen stay dry voering?