Hartslagmeter band Polar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Hartslagmeter band Polar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 19:56

Is een hartslagmeterband van Polar XXXL (verstelbaar van 82-140cm) ook geschikt voor een paard?
Of moet je echt een POLAR EQUINE BORSTBAND hebben?

Er zit namelijk behoorlijk prijsverschil in die 2 :o

De H10 sensor heb ik al.

Hilary

Re: Hartslagmeter band Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:00

Ik denk dat de sensorpunten (zeg maar de punten in de band zelf die meten) bij een humane band te dicht bij elkaar zitten om voor een paard goed te gebruiken. Helemaal zeker ben ik daar niet van, maar hou daar wel rekening mee.
Ik heb altijd geleerd om rechts van de schoft en links bij de singel (achter het voorbeen) de sensorpads te leggen, maar heb ook links naast schoft en links achter voorbeen gezien.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 20:04

Snap ik, maar de 3xl is natuurlijk ook niet voor een klein persoon, dan lijken mij die elektroden ook verder uitelkaar te zitten, toch?

Ik ben benieuwd of iemand het hier weet!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:27

Bij de humane banden die ik ken, moet je de sensor midden op de band vast klikken.
Dat zou bij je paard midden op zijn ribbenkast onder het zadel betekenen.

De Equine band heeft dacht ik ergens een aparte plek, niet onder het zadel, waar je de sensor kunt bevestigen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:55

Ik gebruik voor mijn pony gewoon de normale polar band i.c.m. met Polar M400 horloge, werkt perfect! Zorg wel dat je de huid goed natmaakt en er voldoende ultra gel opsmeert.
Het hele mendurance seizoen heb ik het met succes gebruikt, behalve de laatste wedstrijd waarbij ik vlak voor de start het kastje verloor :+ Maar dat is verder met alle ritten nog nooit gebeurd.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 21:08

Welke maat heb je? En waar zit de sensoren?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:15

Pfoe maat weet ik even niet, alles ligt op stal.
De sensoren gaan van van onder de buik nog een stukje omhoog. Het kastje zelf heb ik dan ter hoogte van waar de dierenarts ook luistert naar het hart. Tussen linker voorbeen en singel.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 21:18

Zou je de maat willen bekijken als je weer op stal bent? :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:20

Met mennen kan die ook langs/naast het schoftje.

Dat lukt je onder het zadel niet.

Weet niet of je voor mennen of voor ohz zoekt, TS?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 23:07

Ohz

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 01:45

Marije_jiplover schreef:
Met mennen kan die ook langs/naast het schoftje.

Dat lukt je onder het zadel niet.

Weet niet of je voor mennen of voor ohz zoekt, TS?

Ik had de band gewoon onder het schoftje en zie niet in waarom deze band niet ohz gebruikt kan worden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 06:58

Denk dat je onder het zadel drukkingen krijgt van de band.
Ts, heb je al eens gewoon de omtrek van je paard gemeten? ik had hetzelfde idee dus had mijn paard eens gemeten. Dat viel bij mij vies tegen :=

Bij die kleintjes werken de equine banden ook niet dus de humane band zal daar idd beter werken.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 07:48

Meetlint gaat vandaag mee naar stal, maar de Equine band van Polar worden in de instructiefilmpjes ook allemaal onder de zadels gebruikt

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:46

Klopt, maar de equine band is vlakker. Ik heb beide en er zit best wel een verschil in qua dikte en waar de elektroden of harde stukken plastic zitten.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:02

Afbeelding

Ik heb deze, de band is erg vlak. Zie niet in waarom deze drukplekken zal veroorzaken.

Nieuw niet meer te koop, maar tweedehands wel voor leuke prijsjes, zelfs met horloge. Zou zeggen eerst de goedkope variant proberen en mocht het niet werken kan je altijd nog de paardenband aanschaffen ;)

Ik heb overigens in het begin ook wat zitten rommelen om het goed werkend te krijgen. Maar nadat ik gel ben gaan gebruiken en de goede plek had gevonden werkte de hartslagmeter altijd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 11:08

Bij mennen zit er niet ook nog het gewicht van de ruiter bovenop.

Maar goed, TS moet het zelf weten.

Ik wilde helemaal geen band rondom het lijf van mijn paard, waar ik dan zelf bovenop zit.
Ik werk met losse elektroden van V-Max, 1 onder de singel ter hoogte van het hart en de andere rechts onder het zadel, zo ongeveer net voor mijn dijbeen, boven mijn knie, op een plek waar er weinig druk komt van het zadel (kan er als het zadel aangesingeld is nog bij met mijn vlakke hand).

Ik wil liefst zo min mogelijk spul extra onder het dekje onder mijn zadel op de huid hebben liggen, het ligt er bij mij wel uren onder, ritten van 30 km of meer.
En iets wat helemaal rond gaat, geen idee hoe dat blijft liggen tijdens een galop. Wanneer het gedurende de inspanning strak over de rugwervels trekt, of gaat schuiven, dan kunnen er al drukkingen ontstaan.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:45

Ik heb me dit idd ook al een afgevraagd. Want de officiële paarden band zou je niet kunnen gebruiken bij ponies kleiner dan 148cm. Ik zal hier ook eens omvang meten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:54

SandraWierda schreef:
Ik heb me dit idd ook al een afgevraagd. Want de officiële paarden band zou je niet kunnen gebruiken bij ponies kleiner dan 148cm. Ik zal hier ook eens omvang meten

Mijn haflingertje is 138cm zou dus te klein zijn voor de band. Borstomvang van 183cm, zou dus te groot zijn voor de band

Nu heb ik geïnformeerd en schijnt die 160cm niet te kloppen, dus de hele band zou moeten passen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:27

Voor de mensen die volgen, ik heb op dit moment een hele band te leen/ huur en die past prima om mijn Haflingertje van 1.38m. Ik maak paard eerst nat en doe dan de band om met glijmiddel, tot nu toe doet hij het keurig. Hopelijk werkt het weer mee en kan ik er morgen even mee rijden.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 20:13

Hoe doe jij dat met die band bij de singel? Ik zit een beetje te klooien met dat plastic schuifje waarmee je de band groter en kleiner kan maken.
Die zit precies bij de singel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 19:52

Ik heb de M-XXL: 67-95 cm voor mijn grote maatse shetten.
Werkt prima.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:19

IwanLuver schreef:
Hoe doe jij dat met die band bij de singel? Ik zit een beetje te klooien met dat plastic schuifje waarmee je de band groter en kleiner kan maken.
Die zit precies bij de singel

Dara ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik heb er eentje gelend en als het goe dis komt vandaag mijn eigen binnen. En ik begreep dat die iets anders zou zijn dan de geleende dus dat wacht ik even af.

SemSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:58

Ik zie dat er al lang niet meer is gereageerd op deze post. Maar samengevat (ik kom er op internet ook niet zo goed uit) kun je een "gewone mensen hartslag meter bv polar H10" gebruiken op je paard maar moet je hem wel goed bevestigen. De band voor paarden kan maar ook één voor de mens?? (maat xxl?)
Zijn er anders nog meer manieren om hem te bevestigen?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:04

SemSa schreef:
Ik zie dat er al lang niet meer is gereageerd op deze post. Maar samengevat (ik kom er op internet ook niet zo goed uit) kun je een "gewone mensen hartslag meter bv polar H10" gebruiken op je paard maar moet je hem wel goed bevestigen. De band voor paarden kan maar ook één voor de mens?? (maat xxl?)
Zijn er anders nog meer manieren om hem te bevestigen?

Ik denk dat het van de omtrek van je paard af hangt. De sensor gebieden moeten natuurlijk wel op de goede plek zitten :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:58

Als ik zie hoe weinig ruimte er tussen de sensoren van mijn humane band zitten en hoe veel ruimte er bij mijn paard (E-pony) nodig zou zijn, ga je dat niet halen.