Slofteugel; hoe doe je hem om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mars_mellow

Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 19:48

Hi bokkers,
Ik ga binnenkort op butenrit met een lastig paard, en hierbij gebruik ik de slofteugel.

Ik heb heel google afgezocht, maar kan geen antwoord op mijn vraag vinden.

Hoe bevestig je de slofteugel?

_Nelleke_

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:49

Niet

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:50

Zelf? Niet.

Vraag het even aan degene van wie het paard is, je kan het op zoveel verschillende manieren bevestigen.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 19:52

Het paard is van mij, en hij is altijd met slofteugel gereden door de vorige eigenaar. Ik heb hier geen commentaar over nodig.

Mijn vraag is hoe ik het om doe. Bedankt :)

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:53

Onder of aan de zijkant van de singel. Van binnen naar buiten door het bit en vast.

Kan toch fijn zijn een beetje extra rem met een lastig paard op buitenrit :)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:55

Waarom probeer je geen Martingaal? Kun je geen schade mee aanrichten maar als hij echt te sterk wordt heb je wel iets in te brengen

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:00

Ik vind eerlijk gezegd een Thiedeman makkelijker, dan loop je niet met twee teugels te klooien. Goed afstellen, dan werkt die echt alleen als noodrem in als het moet.

Anders, slof gaat door het bit terug naar je zadel. Maar waar je het aan je zadel bevestigt, heeft invloed op de hefboomwerking.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:06

Weet je de inwerking? je weet niet eens hoe je het ding omdoet?
Sorry ts, maar puur omdat iemand anders iets doet betekend niet dat jij het hoeft te doen.
Commentaar kun je verwachten; het is een Forum.
Waarom geen stapje terug doen als hij zo lastig is en opzoek naar een andere oplossing?
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 27-11-22 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:07

Vanaf het zadel naar buitenkant bit, door bit halen en weer aan het zadel bevestigen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:09

Teugels over de hals, door het bit geen halen net zoals bijzet touwtjes of een elastiek, musketons kunnen tussen de benen door aan het zadel vastgemaakt worden of aan de zijkant
Of men opent te prullenbak en deponeert de slof daarin. Hier ben ik het meest dan van. Niet iets gaan gebruiken als je niet weet hoe je het moet gebruiken
Waarom geen Martingaal of thierderman?

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 20:17

Bedankt voor de hulp. Het paard zet zijn hoofd in een soort 'lock', en helemaal omhoog. Het zou kunnen zijn dat hij er vandoor gaat, en dat wil ik natuurlijk voorkomen, maar als het gebeurt wil ik een noodrem hebben. Op het moment heb ik alleen een slof ter beschikking, en dat is ook wat het paard kent.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:19

Zou je daarvoor geen Martingaal kunnen aanschaffen?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:19

mars_mellow schreef:
Bedankt voor de hulp. Het paard zet zijn hoofd in een soort 'lock', en helemaal omhoog. Het zou kunnen zijn dat hij er vandoor gaat, en dat wil ik natuurlijk voorkomen, maar als het gebeurt wil ik een noodrem hebben. Op het moment heb ik alleen een slof ter beschikking, en dat is ook wat het paard kent.

Exact dit is het moment dat een thiedeman ook in zou werken. Ik ben te onhandig om met 2 teugels op buitenrit te gaan, flikkert weer uit mijn handen. Of ik ga te veel op de slof rijden ipv de teugel. Ken je uberhaupt de thiedeman?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:20

In die situatie zou ik hem inderdaad tussen de benen door aan de singel bevestigen. Dan van binnen naar buiten door de bitringen halen :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:25

Of gewoon nog even niet op buitenrit gaan maar eerst het probleem rijtechnisch oplossen. Mocht je toch perse op buitenrit willen dan zou ik toch voor een martingaal kiezen. Desnoods eerst een paar keer in de bak proberen hoe je paard daar op reageert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:59

mars_mellow schreef:
Bedankt voor de hulp. Het paard zet zijn hoofd in een soort 'lock', en helemaal omhoog.

Belangrijke vraag : waarom doet hij dit...?
Citaat:
Het zou kunnen zijn dat hij er vandoor gaat, en dat wil ik natuurlijk voorkomen, maar als het gebeurt wil ik een noodrem hebben.

Persoonlijk gebruik ik een balansteugel als noodrem. (Al doe ik er ook andere, rijkunstiger dingen mee.)
Citaat:
Op het moment heb ik alleen een slof ter beschikking, en dat is ook wat het paard kent.

(Sorry, twee keer de nuchtere waarheid maar nul argumenten.)

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:02

Werken aan de verticale balans ipv een slofteugel gebruiken. Instructie zoeken die hierop gericht is. Van naar beneden trekkerij wordt een paard alleen maar slechter. Hij zal zijn onbalans moeten compenseren in zijn rug als jij zijn hoofd naar beneden gaat dwingen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:06

Teugels om te hals, door het bit heen halen en bevestigen aan de singel ;)

Ik zou het écht alleen in nood gebruiken en dan niet met volle gewicht erin gaan hangen. Maakt veel kapot.

Thiedemann kan ook? Of martingaal?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:08

Ts ik snap je wel met je noodrem, mijn haflinger ging er ook vandoor als iets hem te veel was\te moeilijk was. Ik was er angstig voor geworden.
Ipv touwen eraan heb ik een stapje terug gedaan, kijken naar het paard, hem leren begrijpen waárom hij ervan door ging. Hij heeft het nooit meer gedaan want hij heeft geen reden meer.
Die zogenaamde noodrem heeft geen enkele zin, als een paard gaat, dan gaat ie. met het hoofd tussen de benen of in de lucht, dat maakt echt niets uit.
Dat getrek en vastgezet zul jij nooit geen ontspannen paard van krijgen, dat is gewoon zo, dus ik hoop dat je opzoek gaat naar een fijnere oplossing voor beide. :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:10

AnnoNiemand schreef:
Werken aan de verticale balans ipv een slofteugel gebruiken. Instructie zoeken die hierop gericht is. Van naar beneden trekkerij wordt een paard alleen maar slechter. Hij zal zijn onbalans moeten compenseren in zijn rug als jij zijn hoofd naar beneden gaat dwingen.

Verticale balans? Je bedoelt de verdeling van gewicht over beide voorbenen? Die gaat niet veranderen met een slof.

Wellicht zelf ook op zoek naar goede instructie ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:12

TS: het probleem dat jij beschrijft is veel veiliger (en, mits goed afgesteld, idiot proof) met een Thiedeman op te lossen.

Als je op volle snelheid over de kop wilt slaan, doe dan een slof om buiten. Succes gegarandeerd, vooral als je er niet mee om kunt gaan.

Wil je toch per se die slof, doe 'm dan in hemelsnaam aan de zijkant van je zadel onder het zweetblad aan de singel, en niet tussen de voorbenen. Dan sla je met wat geluk in ieder geval niet over de kop als je de slof op het verkeerde moment en te strak aantrekt. Dan lig je hooguit met zadel en al op z'n nek.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:13

Ts: als je Googlet op bevestiging slofteugel krijg je een duidelijk beeld van de bevestiging :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:14

Ibbel schreef:
TS: het probleem dat jij beschrijft is veel veiliger (en, mits goed afgesteld, idiot proof) met een Thiedeman op te lossen.

Als je op volle snelheid over de kop wilt slaan, doe dan een slof om buiten. Succes gegarandeerd, vooral als je er niet mee om kunt gaan.

Wil je toch per se die slof, doe 'm dan in hemelsnaam aan de zijkant van je zadel onder het zweetblad aan de singel, en niet tussen de voorbenen. Dan sla je met wat geluk in ieder geval niet over de kop als je de slof op het verkeerde moment en te strak aantrekt. Dan lig je hooguit met zadel en al op z'n nek.

Ook dan kan een paard achteroverslaan. Sterker nog; dat kunnen ze ook zonder enige hulpteugel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:15

Ik had het over 'over de kop', niet over achterover. Dat is een reeël gevaar met een slof die je op het verkeerde moment strak trekt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:21

Ibbel schreef:
Ik had het over 'over de kop', niet over achterover. Dat is een reeël gevaar met een slof die je op het verkeerde moment strak trekt.

Ik probeer me het voor te stellen maar zou echt niet weten hoe dan. Het gevaar op over de kop gaan is groter bij een te losse slof waar het paard in stapt.

Om een slof zelf strak te trekken, op het verkeerde moment (wat dan ook moge zijn in deze) moet je een handige ruiter zijn met snelheid in de teugelvoering. Lijkt me hier onwaarschijnlijk.

Ts wil de slof gebruiken voor een paard dat over de teugel gaat waardoor ze de controle dreigt te verliezen. Of dat de oplossing is, is een tweede. Maar bang zijn dat ze over de kop gaan omdat TS de slof op eigen initiatief strak trekt, waardoor het paard de balans compleet zou moeten verliezen oid? lijkt me hoogst onwaarschijnlijk