hoe opbergen zadel op weide met schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

hoe opbergen zadel op weide met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 13:13

Ik ben helaas genoodzaakt te verhuizen met mijn paard naar een andere plek. Onze huidige plek wordt opgeheven. Inmiddels heb ik iets gevonden, een weiland met track en grote houten schuilstal. In de schuilstal worden twee kasten gemaakt en een ervan mag ik gebruiken voor het opbergen van mijn spulletjes. Ik heb een vrij duur zadel en ben bang dat door t evt optrekkend vocht ed het niet in het voordeel zal gaan zijn voor mijn zadel. Zijn er meer mensen die dit hebben en hoe hebben ze dit opgelost? Ik zit aan een waterdichte zak te denken die ik eromheen doe ( zo zadeltas) De kast van binnen extra isoleren is mss een optie? door de naden goed dicht te maken? spullen goed van de grond houden en mss een ventilatierooster boven in?? Ben benieuwd naar jullie creaties. Het zadel is van leer dus ip een natuurproduct
Voorlopig neem ik mijn zadel mee naar huis. maar steeds meenemen is ook weer zowat aangezien ik er lopen of op de fiets heen kan

Mungbean

Re: hoe opbergen zadel op weide met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:25

Heel veel, en misschien wel de meeste zadels worden in niet geklimatiseerde ruimtes gehouden in kasten op stal. Zolang het niet direct inregent zou ik me daar geen zorgen over maken.
De graag is meer hoe veilig het is voor inbraak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:26

Ik zou eerder bang zijn voor diefstal dan voor vocht. Bij regelmatig gebruik is dat niet zo'n groot probleem. Je legt je zadel immers op een 38 graden kacheltje als je gaat rijden :+

Is een fietskar kopen voor achter je fiets (zo'n kar waar je een hond in kunt vervoeren bv) om 'm makkelijk mee te nemen geen optie?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:28

In de kast.. En in de winter vochtvreter er bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:39

Ik zou hem toch gewoon in die kast leggen met een hoes erover en een vochtvreter in die kast.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:09

Staat de kast op een betonnen ondergrond?
Ik zou er niet zo bang voor zijn, als je het spul regelmatig gebruikt. Ik heb mijn spullen in een container en merk tot nu toe echt nog niets van vocht.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:17

Je zou er een echte wollen deken over heen kunnen leggen tegen de schimmel .

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:12

Ik zou persoonlijk mijn zadel gewoon mee naar huis nemen. Heb zo jarenlang al fietsend naar mijn verzorgpaarden gereden.
Nu nog soms naar mijn eigen paard als ik wil rijden en geen auto heb.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:43

Josien_ schreef:
Ik zou persoonlijk mijn zadel gewoon mee naar huis nemen. Heb zo jarenlang al fietsend naar mijn verzorgpaarden gereden.
Nu nog soms naar mijn eigen paard als ik wil rijden en geen auto heb.

Dit heb ik ook jarenlang gedaan toen ik nog "bij de boer" stond. Over het stuur en fietsen maar.
Ik had een oma-fiets, dat was een ideale fiets daarvoor met het hoge stuur en rond weglopende frame.
Bij een dressuurzadel wel even de stoten over de beugels leggen en dan een hoes erom ivm risico van in het wiel komen #) .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:48

Ik heb nog nooit een vochtvreter in mijn kasten gehad waar oa zadels in lagen. Schimmel veeg je er ook zo af als het er eens op zit na lange tijd niet gebruiken. Liever schimmel dan uitgedroogd, heb beide eens gehad met hoofdstellen die langere tijd niet gebruikt waren. De uitgedroogde werd na schoonmaken en vetten niet meer zo goed als daarvoor, de beschimmelde was na het eraf halen van de schimmel al zo goed als klaar qua onderhoud.

Vocht is voor andere spullen vervelender dan voor het leer is mijn ervaring.

Ik zou ook eerder bang zijn voor diefstal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:01

Zoals anderen zeggen... In de kast.

Diefstal: als mensen weten dát er een zadel ligt dan zullen ze toch alles doen om ergens binnen te breken. Mijn zadel ligt in een afgesloten ruimte. Maar elke ruimte kan je binnen dringen als ze echt willen. Inbrekers geraken toch ook in huizen binnen.

Heb wel 2 jaar lang mijn (toen nog redelijk goedkope) zadel op een wei met schuilstal gehad zonder afgesloten kast. Zadel lag er dus eigenlijk voor het grijpen. Toch is er nooit iets weg geweest. :+
Weide lag langs een wandelpad.

Als uw weide heel afgelegen ligt met weinig passanten zou ik het aandurven je zadel gewoon in de kast te leggen. Niemand kan van veraf zien dat er in de schuilstal ook een kast staat, toch?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:05

Wij hebben de zadels thuis liggen. Geen haar op m’n hoofd dat ik ze op de wei laat liggen.
We hebben eigen stuk grond maar geen afgesloten ruimte, buiten de poort dan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:15

Art_Ificious schreef:
Diefstal: als mensen weten dát er een zadel ligt dan zullen ze toch alles doen om ergens binnen te breken. Mijn zadel ligt in een afgesloten ruimte. Maar elke ruimte kan je binnen dringen als ze echt willen. Inbrekers geraken toch ook in huizen binnen.

De meeste dieven kijken meer naar waar ze makkelijk binnen komen dan naar wat er staat. Zo zijn bij ons alleen de zadels gestolen uit de stallen die niet op slot waren en is geen poging gedaan om binnen te komen op de afgesloten deel. Bij ons in de straat hebben ze ook een keer in een nacht in 3 huizen ingebroken, alleen in de huizen die geen sloten om de ramen hadden, terwijl in 2 van die huizen eigenlijk niet veel te halen viel. Bovendien als je zadel in huis ligt en daar word ingebroken heb je nog wel kans dat je inboedelverzekering wat vergoed ligt het bij een weitje dan waarschijnlijk niet.

Ik zou me over vocht geen zorgen maken. Wel of de kast wel goed op slot kan en goed uit het zicht staat.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 13:10

Ik ga idd mijn zadel maar mee naar huis nemen. Het land is 1 km van mijn huis en ligt langs een fietspad, het stelen had ik idd nog niet zo aan gedacht maar ga het risico niet lopen. Laat in de kast dan wel de poetsspullen medicatie/ehbo spulletjes en een dekje ed liggen, als dat gejat wordt heeft dat geen mega hoge waarde. Ik lees al dat t zadel zo over t stuur kan en vind ook van die soort rugtassen waar je ze in kan doen
bedankt iig voor de reacties

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:16

Ibbel schreef:
Ik zou eerder bang zijn voor diefstal dan voor vocht. Bij regelmatig gebruik is dat niet zo'n groot probleem. Je legt je zadel immers op een 38 graden kacheltje als je gaat rijden :+

Is een fietskar kopen voor achter je fiets (zo'n kar waar je een hond in kunt vervoeren bv) om 'm makkelijk mee te nemen geen optie?

Ik kan je zeggen dat een zadel in een "buitenschuur" desondanks best af ziet. Naar huis nemen lijkt mij inderdaad het beste TS. Je hebt bij de decathlon speciale tassen waar je het zadel in kan steken die je als "rugtas" kan dragen. Wellicht heb je daar wat aan voor op de fiets?

Ik heb zo'n tas gehad en het was niet eens oncomfortabel. Wel zou ik een beveiliging maken op de ritssluiting dat die niet kan open gaan tijdens het fietsen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:00

Leder verdraagt beter vocht dan droogte. Ik zou me op stal eerder zorgen om diefstal maken.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 16:32

vandaar idd mee naar huis. en dan op de fiets mee. op t stuur of een tas op de rug of achterop en dan in de fietstas of een karretje zijn vervoeropties.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:05

Ik fiets dagelijks 12 km heen en 12vkm terug van stal met zadel. Ik heb bij decathlon voor 35euro een mooie zadeltas gekocht en het zadel gaat over de bagage drager van de fiets.

Afbeelding

Afbeelding

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 11:53

kan je me iets meer vertellen over de zadeltas? ziet er mooi uit. blijft het stabiel op je fiets liggen? ik denk dat ik ook maar zoiets bestel.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:53

Ik heb sowieso fietszakken op mijn fiets. Handig om nog voerbakjes en dergelijke in te steken. Of een jas of dergelijke. De zadeltas komt van decathlon koste 35 euro. En is waterdicht/ afstotend. Als het hard regent dan ga ik niet naar stal dus daar heb ik geen ervaring mee.
De zadeltas ligt zeer stabiel op de fiets over de fietstassen. En met 2 snelbinders heb ik hem vast zitten.
Ik vind het Handig ik merk er niets meer van inmiddels. Ik heb wel een e- bike.
Want let wel het weegt allemaal wel. Dus je zult harder moeten trappen.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 08:13

ik heb hem ook besteld. ben zeer benieuwd. Het is voor ons maar 1 km dus dat stukje zwaar trappen zal geen probleem geven. Bedankt voor je tip

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:43

Als je zadel heel duur is zal ik het zadel daar niet laten liggen, maar elke keer op de fiets meenemen. Dat deed ik ook elke keer mijn paardenspullen en zadel mee genomen in een hondenfietskar. Mijn paarden liepen ook een paar jaar op een weiland zonder zadelkast alleen een aanhangwagen waar veel spullen en zadels lagen van andere weiland genoten. Vooral bij een dure zadel zal ik vrezen voor diefstal.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:54

Ik heb mijn zadels in de auto liggen of thuis.
Durf ze niet op de weide te laten liggen, daar liggen alleen mijn halsters, dekens en poetsspullen.
Tuig zoals zadel, hoofdstel, cap en laarzen neem ik altijd mee in de auto.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:05

Voor je andere spulletjes die je wel bij stal laat liggen: ik heb dat aangegeven bij m'n verzekering. Eerlijk aangegeven waar de kast staat, is meegenomen op de polis

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:39

Zadelhoes eroverheen en eventueel vochtvreters in de kast.

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over eventuele diefstal, dus ook een slot op de kast.