Paardvriendelijk zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carlymanders

Paardvriendelijk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 23:12

Hoi hallo,

Voor een Fries ben ik op zoek naar een zo paardvriendelijk mogelijk zadel. Sieb wordt gereden door de jongeren op de zorgboerderij waar hij staat en wordt recreatief gereden. Hij heeft nu een boomloos veelzijdigheidszadel, deze: https://www.edixsaddles.com/product/edi ... lle-zadel/
maar deze past niet goed dus hiervoor ben ik op zoek naar een ander zadel.

Maar: ik ben helemaal niet thuis in zadels dus hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een zo paardvriendelijk mogelijk zadel (is dat dan weer boomloos?), en het liefst een zadelmaker in de buurt van Heesch/Den Bosch die een zadel kan komen aanmeten zodat we zeker weten dat het goed past.

Iemand de gouden tip? :D
Alvast bedankt!

Carly

Avalanche

Re: Paardvriendelijk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:53

Zo paardvriendelijk mogelijk is een goed passend boomzadel, omdat een vaste boom de druk het allerbeste verdeelt.

Wol of lucht hangt van je paard af. Het ene paard vindt lucht heel prettig, het andere niet. Leer of kunststof is afhankelijk van je eigen voorkeur, beide hebben voor en nadelen.

Singels maken ook veel uit voor paardvriendelijkheid, maar weer hangt een en ander van de voorkeur van het paard af.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:25

Misschien kijken richting een westernzadel, geeft de cliënten meer steun en stabiliteit, waardoor ze misschien het meest stabiel zitten en is dat is dan prettig voor z'n rug.
De druk verdeling is ook na mijn idee beter met een goed passend westernzadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:54

Een zadel wat goed past is paardvriendelijk.
Een westernzadel kan, maar de pasvorm is daar heel belangrijk, je kunt niets met kussens bijvullen.

Boomloos verdeelt de druk vaak juist minder goed vaak. En omdat er veel mensen op rijden moet het voor elke ruiter goed zijn immers.

Moet het zadel ook nog een beetje licht zijn en niet te veel onderhoud vragen, dan kun je kijken of wintec past. Goede zadels, absoluut een A-merk, maar ook hier geldt dat het moet passen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:17

Een westernzadel zou zeker kunnen echter heb je daar wel wat verschil in de vorm van de bomen die daar in zitten. Dat is wel iets om mee te nemen. Een paard recreatief berijden doe je bijv niet op een Reining zadel. Dit omdat de boom in een reiningzadel zo gevormd is dat het paard als het ware beloond word wanneer deze met z’n hoofd wat lager loopt en zijn rug dus bolt.
Je begrijpt, dat is niet zo fijn voor een paard met een hogere hals houding en hollere rug.
Je zou dan voor een Wade model kunnen gaan. Deze zijn korter en ronder en gemaakt voor lange ritten en dan comfortabel voor het paard.
Plus er een dikke pad onder gaat. Liefst van echt wol
Dan kan er mits het past en niet knelt op de schouders weinig mis gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:22

Laat gewoon een goede, kundige zadelpasser komen met diverse opties, die goed kijkt naar het paard zijn rug. Lijkt mij beter dan wat ik hier allemaal lees....

Ikzelf heb Raisa van Zadellogisch. Absolute aanrader!!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-03-22 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:47

Drunens Ruiterhuis komt volgens mij ook zonder problemen richting Heesch en heeft goede zadelpassers en een breed assortiment, ik zou een afspraak met hun maken.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:51

Tja, wat is paardvriendelijk... Ik denk dat je dan behalve naar paard, rug en zadel, ook even heel goed moet kijken naar de ruiter(s).
Ik zie soms op onder meer maneges en zorgboerderijen behoorlijk zware cliënten op paarden zitten/hangen, in een goed aangemeten merkzadel, en denk dan 'haal dat zadel in hemelsnaam weg en leg er een dikke vilten westernpad met en schaapje erover op met een voltigesingel er overheen'. Een hartstikke scheve zit is zowel met een boom- als met boomloos zadel stomweg écht niet paardvriendelijk.
Dus het algemene 'goed passend en drukverdelend' is in sommige situaties gewoon niet genoeg om het ook voor het paard nog prettig te houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:53

Eatshay schreef:
Tja, wat is paardvriendelijk... Ik denk dat je dan behalve naar paard, rug en zadel, ook even heel goed moet kijken naar de ruiter(s).
Ik zie soms op onder meer maneges en zorgboerderijen behoorlijk zware cliënten op paarden zitten/hangen, in een goed aangemeten merkzadel, en denk dan 'haal dat zadel in hemelsnaam weg en leg er een dikke vilten westernpad met en schaapje erover op met een voltigesingel er overheen'. Een hartstikke scheve zit is zowel met een boom- als met boomloos zadel stomweg écht niet paardvriendelijk.
Dus het algemene 'goed passend en drukverdelend' is in sommige situaties gewoon niet genoeg om het ook voor het paard nog prettig te houden.

Helemaal mee eens.... In dit geval gewoon nog gecompliceerder door allerlei ruiters.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:02

Popstra schreef:
Een westernzadel zou zeker kunnen echter heb je daar wel wat verschil in de vorm van de bomen die daar in zitten. Dat is wel iets om mee te nemen. Een paard recreatief berijden doe je bijv niet op een Reining zadel. Dit omdat de boom in een reiningzadel zo gevormd is dat het paard als het ware beloond word wanneer deze met z’n hoofd wat lager loopt en zijn rug dus bolt.
Je begrijpt, dat is niet zo fijn voor een paard met een hogere hals houding en hollere rug.
Je zou dan voor een Wade model kunnen gaan. Deze zijn korter en ronder en gemaakt voor lange ritten en dan comfortabel voor het paard.

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb je hier een betrouwbare bron van?
Mijn paard liep net zo fijn (ook uren buiten) onder het reiningzadel als onder het ropingzadel. Uiteindelijk vond ik het reiningzadel zelfs fijner, maar dat is vooral omdat de ruiter meer vrijheid heeft.

Anyways, als je een zo paardvriendelijk mogelijk zadel wil, haal er dan een goede zadelpasser bij en heb een ruim budget. Belangrijkste is dat het goed past bij zowel paard als de (gemiddelde) ruiter. Daarbij zou mijn voorkeur zeker uitgaan naar een boomzadel en niet boomloos. Voor boomloos moet je best een goede balans hebben en ik gok dat dat niet altijd het geval is op een zorgboerderij waar meerdere mensen op het paard rijden. Daarbij is mijn ervaring dat mensen ervan uitgaan dat boomloos altijd past, wat echt niet het geval is. Heb meerdere keren gezien dat het zadel bijvoorbeeld veel te lang is voor het paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:14

Eatshay schreef:

Wat? Hoe is iets, wat totaal de druk niet verdeelt, met een scheefzittend persoon, vriendelijker dan iets wat iig goed past en de druk verdeelt? Leg dat eens uit als je wil?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:24

Een dikke vilten pad met een schapenvacht eroverheen verdeelt de druk zeker wel, en ook zonder een boom/kussens door scheefzit tegen de ruggengraat of echt in de grote rugspier te drukken.
Kijk maar eens wat een zadel écht op die rug doet, als er iemand zwaar en scheef in zit. De paarden verdienen een medaille voor hun braafheid, want reken maar dat die afzien.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:27

Avalanche schreef:
Eatshay schreef:

Wat? Hoe is iets, wat totaal de druk niet verdeelt, met een scheefzittend persoon, vriendelijker dan iets wat iig goed past en de druk verdeelt? Leg dat eens uit als je wil?

Als een te zwaar persoon op een te klein zadel zit, krijg je een ruiter die teveel op de lepel zit en dus teveel druk op de achterkant van het zadel. Dan heb je geen gelijke drukverdeling meer in het zadel, want de balans is naar achter verplaatst in plaats van het midden. Dan krijg je een grote druk op de plek waar je het absoluut niet wil: vlak voor de lendenen. Dus die snap ik wel.
Maarja, als je een scheefzittend en zwaar persoon hebt moet je die eigenlijk sowieso niet op je paard willen hebben. Of het nou met of zonder zadel is. Nou snap ik dat het op zorgboerderijen of gehandicaptenmaneges soms wat anders ligt (heb zelf ook bij beiden gewerkt), maar dan zou ik zeggen: maximaal 5 tot 10 minuten erop.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:44

Eatshay schreef:
Een dikke vilten pad met een schapenvacht eroverheen verdeelt de druk zeker wel, en ook zonder een boom/kussens door scheefzit tegen de ruggengraat of echt in de grote rugspier te drukken.

Waarom verdeelt die de druk dan? Want als jij op een schapenvacht op vilt op het ijs probeert te staan, garandeer ik je dat je erdoor zakt. Met een plank niet, omdat die namelijk wél de druk verdeelt. Dat is ook de functie van een boom.

I'm sorry, maar zeggen dat iets wel de druk verdeelt is niet echt overtuigend. Bewijs dat het zo is.

Eileen_ schreef:
Als een te zwaar persoon op een te klein zadel zit, krijg je een ruiter die teveel op de lepel zit en dus teveel druk op de achterkant van het zadel. Dan heb je geen gelijke drukverdeling meer in het zadel, want de balans is naar achter verplaatst in plaats van het midden. Dan krijg je een grote druk op de plek waar je het absoluut niet wil: vlak voor de lendenen. Dus die snap ik wel.

Die snap ik ook, maar dat was niet wat Eatshay zei. Eatshay zei dit:

Eatshay schreef:

De argumentatie is dan dat iets wat totaal de druk niet verdeelt, vriendelijker is dan iets wat wel de druk verdeelt, maar vervolgens roept ze dat die vacht en pad de druk beter verdelen.

Eileen_ schreef:
Maarja, als je een scheefzittend en zwaar persoon hebt moet je die eigenlijk sowieso niet op je paard willen hebben. Of het nou met of zonder zadel is.

Precies. Niet met, maar helemaal niet zonder.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:32

Normaal reageer ik hier niet op en dit wordt ook mijn enige reactie in dit topic.
Ten eerste wordt een paardenrug hier vergeleken met ijs, dat is echt appels met peren vergelijken :+
Ieder paard is anders, dus ieder paard heeft ook zijn of haar voorkeur, dus wat voor het ene paard 'paardvriendelijk' is, kan voor de ander een hel zijn.
Buiten dat ieder paard natuurlijk anders is, is iedere ruiter ook nog eens verschillend.
Haal er een zadelpasser bij, maar doe alsjeblieft een beetje research naar wie je erbij haalt, want er lopen een hoop prutser rond die zich zadelpasser noemen...
Nu is het een feit dat een boomzadel niet meebeweegt, dus zou deze 100% aan moeten sluiten op de rug van het paard en overal evenveel druk moeten geven. Maar een paard is een dier die beweegt, zelfs in stap is er enorm veel beweging in de rug. Mijn vraag is dan: hoe kan een 'plank' in beweging overal op de rug evenveel druk geven?
Nu hebben (semi)boomloze zadels helaas vaak slechte vooroordelen, maar de (semi)boomloze zadels van tegenwoordig zitten een stuk beter in elkaar dan die boomloze zadels van vroeger die je zo dubbel kon vouwen.
Tevens wordt er een dikke pad met inlagen gebruikt om nog eens extra de druk te verdelen, zodat er geen piekbelasting is bij het lichtrijden bijvoorbeeld.
Ten slotte ben ik enorm fan van de Edix semi-boomloze zadels, dus als ik je er 1tje aan mag raden om te proberen is dat een tudor of emir!
Succes met de zoektocht, ik hoop dat jullie snel een passend zadel hebben :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:45

Avalanche schreef:
Zo paardvriendelijk mogelijk is een goed passend boomzadel, omdat een vaste boom de druk het allerbeste verdeelt.

Wol of lucht hangt van je paard af. Het ene paard vindt lucht heel prettig, het andere niet. Leer of kunststof is afhankelijk van je eigen voorkeur, beide hebben voor en nadelen.

Singels maken ook veel uit voor paardvriendelijkheid, maar weer hangt een en ander van de voorkeur van het paard af.

Maar een boom beweegt niet mee in de bewegingen dus past maar in 1 houding goed..

Ik vind boomloos vriendelijker, maar wel met goed druk verdelende pad, wel zou ik kiezen voor boomloos met panelen, of een flexibel zadel

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:47

ricojoreen schreef:
Ten eerste wordt een paardenrug hier vergeleken met ijs, dat is echt appels met peren vergelijken

Dan heb je niet goed gelezen, want dat is niet wat ik zeg. Ik zeg, probeer het nog eens :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:57

ricojoreen schreef:
Normaal reageer ik hier niet op en dit wordt ook mijn enige reactie in dit topic.
Ten eerste wordt een paardenrug hier vergeleken met ijs, dat is echt appels met peren vergelijken :+
Ieder paard is anders, dus ieder paard heeft ook zijn of haar voorkeur, dus wat voor het ene paard 'paardvriendelijk' is, kan voor de ander een hel zijn.
Buiten dat ieder paard natuurlijk anders is, is iedere ruiter ook nog eens verschillend.
Haal er een zadelpasser bij, maar doe alsjeblieft een beetje research naar wie je erbij haalt, want er lopen een hoop prutser rond die zich zadelpasser noemen...
Nu is het een feit dat een boomzadel niet meebeweegt, dus zou deze 100% aan moeten sluiten op de rug van het paard en overal evenveel druk moeten geven. Maar een paard is een dier die beweegt, zelfs in stap is er enorm veel beweging in de rug. Mijn vraag is dan: hoe kan een 'plank' in beweging overal op de rug evenveel druk geven?
Nu hebben (semi)boomloze zadels helaas vaak slechte vooroordelen, maar de (semi)boomloze zadels van tegenwoordig zitten een stuk beter in elkaar dan die boomloze zadels van vroeger die je zo dubbel kon vouwen.
Tevens wordt er een dikke pad met inlagen gebruikt om nog eens extra de druk te verdelen, zodat er geen piekbelasting is bij het lichtrijden bijvoorbeeld.
Ten slotte ben ik enorm fan van de Edix semi-boomloze zadels, dus als ik je er 1tje aan mag raden om te proberen is dat een tudor of emir!
Succes met de zoektocht, ik hoop dat jullie snel een passend zadel hebben :D

Precies dít. Ik lees de bekende Halleluja verhalen over boomzadels, maar ben zelf overtuigd dat bv mijn semi boomloze zadel (Trekker True Talent, die als beste getest is qua drukverdeling) voor mijn extreem compacte paard, vele malen paardvriendelijker is dan de genoemde boom- en westernzadels.

Het gaat er om, dat elk paard anders is én dat het de ruiter ook moet passen. Al is het in de situatie bij TS anders, omdat er dus meerdere cliënten op zitten. Dat maakt het natuurlijk ook gecompliceerder. Gelukkig is zij zich daar bewust van, nu nog een goede zadelpasser- en verkoper vinden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:22

Een goed passend, liefst op maat gemaakt, boomzadel. De, goed passende, boom is van belang omdat de druk goed verdeeld wordt over de paardenrug en die boom onvolkomenheden opvangt in de zit van de ruiter. Boomloos ben ik geen fan van ( heb paarden gezien die onder een "passend" boomzadel van topkwaliteit toch kissing spines ontwikkelen) omdat de drukverdeling van iets wat flexibel is nooit hetzelfde kan zijn als de drukverdeling van iets wat dus niet flexibel is ( denk aan het verhaal van de prinses en de erwt ;-) ). Boomloos is absoluut niet per definitie paardvriendelijker dan met boom! Beide moeten ze passen en daarbij is de kwaliteit van het zadel ook nog van belang. De plek op de rug waar een zadel komt te liggen ( achter het schouderblad en niet verder dan de laatste rib qua draagvlak) is nauwelijks beweeglijk dus een niet flexibele boom is geen enkel probleem.
Wat voor type zadel is afhankelijk van de wensen en voorkeuren van de ruiters want die moet er ook goed in kunnen zitten. Er worden hier westernzadels genoemd, leuk maar er zijn heel veel types en modellen westernzadels waarvan de zit heel veel van elkaar verschilt.
Niet iedereen zit bijv. fijn in een reining zadel maar zit wel weer goed in een trail of Old Timer model. Dat geldt ook voor Engelse zadels, barokke zadels, etc. etc.
Voor de meeste mensen zal de zit in een "Engels" zadel het bekendst zijn.

Het lastigste is waarschijnlijk nog om een goede zadelpasser te vinden ( zadelverkopers vind je op bijna elke straathoek ;-) ). Voor een zorgboerderij neem ik aan dat er een budget is en dan zal een maatzadel daar al snel boven zitten.
Hoe je een goede zadelpasser vind........?? Iemand zoeken die in ieder geval alleen past en niet verkoopt want op de een of andere duistere manier hebben verkopers meestal ( bijna altijd) wel een zadel wat past........... |(

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:36

Een boomloos zadel kán heel vriendelijk zijn, eens. Maar dan wel voor ruiters die een gebalanceerde zit hebben, want boomloze zadels geven over het algemeen minder steun. Hoe het met een flexibele/ semi boomloos zadel zit weet ik niet.
Daarnaast past niet elk boomloos zadel op elk paard, waar vaak wel vanuit wordt gegaan. Dus alsnog een goede zadelpasser vinden..
Het is onverstandig om er vanuit te gaan dat het ene altijd beter is dan het andere. In sommige gevallen zullen boomzadels beter zijn, in andere gevallen (semi) boomloos. Ligt aan vele factoren.. Paard, ruiter, discipline, wensen/ eisen, intensiteit van rijden etc.
Maar gezien de context van TS (zorgboerderij met verschillende ruiters die waarschijnlijk niet allemaal een goede balans hebben), zou ik me meer richten op een boomzadel die aangemeten is door een goede zadelpasser.
Welke regio zit je ts?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:03

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:54

Eileen_ schreef:
Popstra schreef:

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb je hier een betrouwbare bron van?
Mijn paard liep net zo fijn (ook uren buiten) onder het reiningzadel als onder het ropingzadel. Uiteindelijk vond ik het reiningzadel zelfs fijner, maar dat is vooral omdat de ruiter meer vrijheid heeft.

Anyways, als je een zo paardvriendelijk mogelijk zadel wil, haal er dan een goede zadelpasser bij en heb een ruim budget. Belangrijkste is dat het goed past bij zowel paard als de (gemiddelde) ruiter. Daarbij zou mijn voorkeur zeker uitgaan naar een boomzadel en niet boomloos. Voor boomloos moet je best een goede balans hebben en ik gok dat dat niet altijd het geval is op een zorgboerderij waar meerdere mensen op het paard rijden. Daarbij is mijn ervaring dat mensen ervan uitgaan dat boomloos altijd past, wat echt niet het geval is. Heb meerdere keren gezien dat het zadel bijvoorbeeld veel te lang is voor het paard.

Dat zeggen verschillende gerenomeerde Amerikaanse zadelmakers. Ik zal een filmpje zoeken..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:56

Filmpje met Don Lesson aan het woord.

tf5U8vzew4I

Edit, ik ga het opnieuw proberen :D
Laatst bijgewerkt door Popstra op 29-03-22 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:56

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:59