Normaal reageer ik hier niet op en dit wordt ook mijn enige reactie in dit topic.
Ten eerste wordt een paardenrug hier vergeleken met ijs, dat is echt appels met peren vergelijken
Ieder paard is anders, dus ieder paard heeft ook zijn of haar voorkeur, dus wat voor het ene paard 'paardvriendelijk' is, kan voor de ander een hel zijn.
Buiten dat ieder paard natuurlijk anders is, is iedere ruiter ook nog eens verschillend.
Haal er een zadelpasser bij, maar doe alsjeblieft een beetje research naar wie je erbij haalt, want er lopen een hoop prutser rond die zich zadelpasser noemen...
Nu is het een feit dat een boomzadel niet meebeweegt, dus zou deze 100% aan moeten sluiten op de rug van het paard en overal evenveel druk moeten geven. Maar een paard is een dier die beweegt, zelfs in stap is er enorm veel beweging in de rug. Mijn vraag is dan: hoe kan een 'plank' in beweging overal op de rug evenveel druk geven?
Nu hebben (semi)boomloze zadels helaas vaak slechte vooroordelen, maar de (semi)boomloze zadels van tegenwoordig zitten een stuk beter in elkaar dan die boomloze zadels van vroeger die je zo dubbel kon vouwen.
Tevens wordt er een dikke pad met inlagen gebruikt om nog eens extra de druk te verdelen, zodat er geen piekbelasting is bij het lichtrijden bijvoorbeeld.
Ten slotte ben ik enorm fan van de Edix semi-boomloze zadels, dus als ik je er 1tje aan mag raden om te proberen is dat een tudor of emir!
Succes met de zoektocht, ik hoop dat jullie snel een passend zadel hebben