Is dit zadel te lang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CapeS

Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 14:53

Hoi,
ik kreeg laatst op stal een opmerking van de zadelmaker van een vriendin dat mijn zadel "wel lang leek" nu begin ik zelf ook te twijfelen. Het zadel is overigens een jaar of anderhalf gewoon door een zadelmaker aan mij verkocht na het passen dus nam aan dat hij niet te lang zou zijn, dat is namelijk niet iets wat kan veranderen aan het paard of zadel. Ik heb geprobeerd te testen door de laatste rib door te tekenen en ik kom recht op het randje van het kussen uit, betekent dat nu dat hij te lang is? Ik heb mijn zadelmaakster gemaild maar ze is op vakantie dus ik kom even hier voor advies.

Afbeelding

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:58

Ik denk dat het wel goed zit qua lengte.

Wel jammer dat er z'n dikke pad onder moet terwijl hij aangemeten is? Wellicht heb je daar een goede reden voor hoor!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:00

Pfoe, lang is natuurlijk lastig zonder te voelen waar de ribben eindigen.

Wat me wel gelijk opvalt is dat het zadel bij de schoft heel hoog ligt en het geheel ietwat achterover gekanteld is.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 15:25

Tinkels schreef:
Ik denk dat het wel goed zit qua lengte.

Wel jammer dat er z'n dikke pad onder moet terwijl hij aangemeten is? Wellicht heb je daar een goede reden voor hoor!

Is een wow pad, dus lijkt dik maar dat is de lucht die natuurlijk naast het zadel wil :) De wow pad is er omdat mijn paard nog weinig spier heeft achter zijn schouder en de lucht vult dat perfect in.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 15:25

Celebi schreef:

Wat me wel gelijk opvalt is dat het zadel bij de schoft heel hoog ligt en het geheel ietwat achterover gekanteld is.

Het zwaartepunt is wel gewoon horizontaal, mijn paard heeft een flinke schoft en dit zadel een hoge kamer, misschien dat dat invloed heeft? Hij is wel aangemeten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:39

Ik zou eens een andere (goeie!) zadelmaker laten komen dan degene die jouw het zadel heeft verkocht.
Ik kwam er vorige week achter dat mijn zadel te lang is. Gekocht van een zadelmaker die goed bekend staat, maar zadel is toch echt te lang. Zadel is 51 cm, terwijl oplegvlak van paard 47 cm is. Bijna 2 jaar mee gereden en paard had altijd last van onderrug bij de lendenen. Nou is zij daar sowieso gevoelig en heeft een beetje een bult bij de lendenen (als in hele lichte karperrug), dus dacht dat het gewoon aan het paard lag. Nu twijfel ik daarover..
Als ik de foto zie, zou het inderdaad kunnen dat het zadel te lang is. Maarja, dat moet echt gemeten worden door een zadelpasser om daar wat zinnigs over te zeggen. Ik vind het zadel ook niet ideaal liggen. Schuift hij ook naar voren?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:46

Ik vind zadel ook iets wat gekanteld. Dit kan wel komen door die pad eronder. Of doordat zadel net nog iets teveel op de schoft ligt en dus misschien toch nog iets naar achter moet om de schouder vrijheid te behouden.
Als het laatste het geval is dan is het zadel idd te lang.
Of door een te smalle boom dan kantelt het zadel ook.

Moeten de stijgbeugelriemen niet iets meer evenwijdig lopen met de wrong? Zweetblad lijkt me geen naar voor gericht Zweetblad te zijn namelijk.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 15:49

Eileen_ schreef:
Ik zou eens een andere (goeie!) zadelmaker laten komen dan degene die jouw het zadel heeft verkocht.
Ik kwam er vorige week achter dat mijn zadel te lang is. Gekocht van een zadelmaker die goed bekend staat, maar zadel is toch echt te lang. Zadel is 51 cm, terwijl oplegvlak van paard 47 cm is. Bijna 2 jaar mee gereden en paard had altijd last van onderrug bij de lendenen. Nou is zij daar sowieso gevoelig en heeft een beetje een bult bij de lendenen (als in hele lichte karperrug), dus dacht dat het gewoon aan het paard lag. Nu twijfel ik daarover..
Als ik de foto zie, zou het inderdaad kunnen dat het zadel te lang is. Maarja, dat moet echt gemeten worden door een zadelpasser om daar wat zinnigs over te zeggen. Ik vind het zadel ook niet ideaal liggen. Schuift hij ook naar voren?

Ik heb niks gemerkt, hij loopt goed over zij bovenlijn en het zadel schuift niet en mooie effen zweetplekken.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 15:57

Art_Ificious schreef:
Ik vind zadel ook iets wat gekanteld. Dit kan wel komen door die pad eronder. Of doordat zadel net nog iets teveel op de schoft ligt en dus misschien toch nog iets naar achter moet om de schouder vrijheid te behouden.
Als het laatste het geval is dan is het zadel idd te lang.
Of door een te smalle boom dan kantelt het zadel ook.

Moeten de stijgbeugelriemen niet iets meer evenwijdig lopen met de wrong? Zweetblad lijkt me geen naar voor gericht Zweetblad te zijn namelijk.

Ik zal kijken of ik misschien wat lucht er uit moet halen voor, hij zit momenteel aan de supplementen (myoplast) dus als het goed is zal hij breder worden. Het zadel zit niet te ver naar voren dat heb ik gecheckt, dus gelukkig niet nog langer..
Het zweetblad is wel de cupped dressage van fairfax (ik heb lange benen) dus hij hoort wel wat naar voren te zitten maar hier misschien wel te veel.

Trouwens ik weet niet of dit invloed heeft maar op deze foto is het zadel niet aangesingeld, dus de lucht is nog niet optimaal verdeeld (gaat wat meer naast de kussens zitten)

Afbeelding

CapeS

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 16:01

Afbeelding

hier is een foto van een aantal maanden geleden.

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:31

Het is een vervelende hoek je foto.

Op basis van de beelden zeg ik ook dat het zadel echt te smal is, ook op de foto van al een paar maanden geleden.

Je ziet heel goed dat het zadel achter over gekanteld ligt en je beugelriemen ook niet mooi naar beneden afhangen.

Is er in de tijd tussen dat je het zadel heb aan laten meten tot nu nog wel eens een zadelmaker erbij geweest? In een jaar a anderhalf kan een paard behoorlijk veranderen in zijn bespiering.

Enige wat ik je als advies mee kan geven is haal er een zadelmaker bij.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 17:08

Sterrenpony schreef:

Op basis van de beelden zeg ik ook dat het zadel echt te smal is, ook op de foto van al een paar maanden geleden.

Je ziet heel goed dat het zadel achter over gekanteld ligt en je beugelriemen ook niet mooi naar beneden afhangen.

Is er in de tijd tussen dat je het zadel heb aan laten meten tot nu nog wel eens een zadelmaker erbij geweest? In een jaar a anderhalf kan een paard behoorlijk veranderen in zijn bespiering.

Ik heb net nieuwe foto's gemaakt

Met en zonder pad. Het kopijzer heb ik opnieuw gemeten maar lijkt te kloppen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 17:09

Sterrenpony schreef:

2 maanden geleden, maar hij heeft nu supplementen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:18

Ik vind het zadel ook niet lekker liggen. Het supplement wat je heeft is helaas een duur potje suiker en zetmeel met wat algen er in

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:27

Ik dacht al dat het zadel zo herkenbaar is, maar aangezien het merkje niet rood is dacht ik dat het geen K&M was. Maar een Fairfax dus, vandaar haha.
Ik heb (had) dus een Kent & Masters en vind mijn zadel beetje hetzelfde liggen als bij jou. Wanneer ik mijn zadel echt goed achter de schouder leg dan schuift hij naar voren en ging hij ook kantelen. Leg ik het zadel (in mijn mening te ver) naar voren dan schuift hij niet, maar kantelt hij wel licht zoals bij jou. De zadelmaker legde hem altijd vrij ver naar voren waardoor hij inderdaad net op het randje lag van te lang bij laatste rib, maar volgens haar nog kon. Kon dus niet als ik hem op de juiste plek achter de schouder legde.
Boom is bij mij gewoon goede maat, maar kantelt omdat hij over de schouder komt. Kantelen betekent dus niet altijd een te kleine boom.
Afbeelding

Afbeelding

Wie is jouw zadelmaker? Iemand die alleen dit type zadel verkoopt toevallig?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:45

Mooie Gelderse hierboven!

On topic: ik zou ook niet blij worden van dit beeld. Daarnaast weet ik niet of dat ligt aan hoe je de foto’s maakt of dat het zadel echt niet lekker ligt…

Ben ik de enige die zich afvraagt wat je toch steeds moet met die borst beschermer tijdens het rijden/passen?

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:53

Aii.. ik ga mee met mijn voorgangers. Een goede zadelmaker er naar laten kijken is zeer wenselijk. Hij ligt inderdaad te ver achterover gekanteld op de foto's van nu en die van paar maanden geleden ook al.
Je paard kan heel erg veranderen qua bespiering en bouw. Dus regelmatig laten checken is echt een must als je het goed wilt houden.

Mijn zadelmaker raadt elke 3 mnd aan.
Waar de laatste rib zit en de schouder ophoudt(+2vingers) kan ik zo niet zien, dat kan je beter voelen.

Wel kan je door training of veranderingen in het lichaam van het paard ook de rug licht aanpassen qua zadel oppervlakte. Dus dat kan wel degelijk veranderen door de jaren heen.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 17:58

Olympia96 schreef:
Mooie Gelderse hierboven!

On topic: ik zou ook niet blij worden van dit beeld. Daarnaast weet ik niet of dat ligt aan hoe je de foto’s maakt of dat het zadel echt niet lekker ligt…

Ben ik de enige die zich afvraagt wat je toch steeds moet met die borst beschermer tijdens het rijden/passen?

Mijn paard heeft een sarcoid op zijn borst, daar mogen absoluut geen vliegen bij, dus is altijd afgeschermd. Vliegen verspreiden het virus.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 18:00

Eileen_ schreef:
Ik dacht al dat het zadel zo herkenbaar is, maar aangezien het merkje niet rood is dacht ik dat het geen K&M was. Maar een Fairfax dus, vandaar haha.
Ik heb (had) dus een Kent & Masters en vind mijn zadel beetje hetzelfde liggen als bij jou. Wanneer ik mijn zadel echt goed achter de schouder leg dan schuift hij naar voren en ging hij ook kantelen. Leg ik het zadel (in mijn mening te ver) naar voren dan schuift hij niet, maar kantelt hij wel licht zoals bij jou. De zadelmaker legde hem altijd vrij ver naar voren waardoor hij inderdaad net op het randje lag van te lang bij laatste rib, maar volgens haar nog kon. Kon dus niet als ik hem op de juiste plek achter de schouder legde.
Boom is bij mij gewoon goede maat, maar kantelt omdat hij over de schouder komt. Kantelen betekent dus niet altijd een te kleine boom.
[ [url=m/3H17ps.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aq1Pgd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wie is jouw zadelmaker? Iemand die alleen dit type zadel verkoopt toevallig?

Is het dan het model? Het zadel schuift overigens compleet niet ligt erg stil en hij loopt er beter onder als alle andere geteste zadels

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:07

Ik heb met meer kent en masters/fairfax zadels dat ik de balans soms er bijzonder uit vind zien, daarbij maakt het een een gigantisch verschil of je paard "gewoon" staat te staan of dat je aan het rijden bent.
Een zadel moet goed liggen als je rijdt in de gang waarin je het meeste rijdt, niet als je paard op de wasplaatst stil staat.
Zelf de 18e rib vinden is niet super lastig, daarvoor kan je op youtube genoeg goede filmpjes vinden.
Wat daarbij wel een heel belangrijk punt is, heeft je paard last van zijn rug/lendenen? of niet.
Als hij last heeft wil dat niet zeggen dat het door de lengte van het zadel komt(vaker niet van de lengte van het zadel dan wel..), maar het kán wel.
Als hij geen last heeft is de lengte van het zadel waarschijnlijk ook geen probleem.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 18:16

siskeh schreef:
Ik heb met meer kent en masters/fairfax zadels dat ik de balans soms er bijzonder uit vind zien, daarbij maakt het een een gigantisch verschil of je paard "gewoon" staat te staan of dat je aan het rijden bent.
Een zadel moet goed liggen als je rijdt in de gang waarin je het meeste rijdt, niet als je paard op de wasplaatst stil staat.
Zelf de 18e rib vinden is niet super lastig, daarvoor kan je op youtube genoeg goede filmpjes vinden.
Wat daarbij wel een heel belangrijk punt is, heeft je paard last van zijn rug/lendenen? of niet.
Als hij last heeft wil dat niet zeggen dat het door de lengte van het zadel komt(vaker niet van de lengte van het zadel dan wel..), maar het kán wel.
Als hij geen last heeft is de lengte van het zadel waarschijnlijk ook geen probleem.

Dat stelt me wel wat gerust, ik zal binnenkort het zadel bekeken hebben maar hij loopt inderdaad erg lekker eronder

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:23

Celebi schreef:

Daar heb je gelijk in. Het zadel lijkt wat te krap. Maar als ik kijk naar de laatste rib, dus ook wat te lang.
Nu is te lang niet altijd een probleem (het ligt ook aan de bespiering van de rug) maar ik zou zo op het oog niet voor dit zadel kiezen. Wat ik ervan zie, past dit zadel dus niet heel erg goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:26

siskeh schreef:
Een zadel moet goed liggen als je rijdt in de gang waarin je het meeste rijdt, niet als je paard op de wasplaatst

Dat bedoel ik eigenlijk Een iets langer zadel dan de laatste rib wil niet altijd een probleem zijn afhankelijk van de bespiering van je paard.
Je moet denk ik wel nog goed even laten kijken of het zadel niet te krap ligt op de schouder, want druk achterin wil je liever niet. Het zwaartepunt lijkt nu iets meer achterin te liggen. Dus het zadel zou iets meer over de schouder mogen zakken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-03-22 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:26

Het lijkt wel aan de lange kant...

Maarrrrrrr: dit zijn wel onmogelijke foto's om eea mee te beoordelen. Maak eerst maar eens een foto van het paard in zijn geheel, op stand, met het zadel erop ZONDER dat matras en dat dekje.

De beugelriemen horen loodrecht naar beneden te hangen. Het laagste punt van de zitting hoort in het midden van het zadel te vallen. Het lijkt erop of valt het zadel wat achterover. Als dat echt zo is, dan kom je met de lengte van dit zadel mogelijk wel in de knoei want dan drukt jouw gewicht ook op de achterkant van het zadel.

Maar goed, eerst maar eens een goede foto, genomen met het zadel op ooghoogte en vanaf de zijkant, waarbij ook het hele paard te zien is.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 18:28

Babootje schreef:
Celebi schreef:

Daar heb je gelijk in. Het zadel lijkt wat te krap. Maar als ik kijk naar de laatste rib, dus ook wat te lang.
Nu is te lang niet altijd een probleem (het ligt ook aan de bespiering van de rug) maar ik zou zo op het oog niet voor dit zadel kiezen. Wat ik ervan zie, past dit zadel dus niet heel erg goed.

Hoe zou ik kunnen testen of hij te krap is? Ik zal wel even moeten sparen voor een nieuw zadel... Deze heeft me al een rib gekost.
Dit is wat ik van voren zie, als ik mijn hand eronder baal voelt het even qua druk, maar hij heeft nog wel een redelijke inkeping achter zijn schouders dus ik weet niet of dat invloed heeft. Ik heb eigenlijk gewoonijn zadelmaker erop vertrouwd dat hij goed ligt natuurlijk...

Afbeelding