Ik wil graag een nieuw zadel aanschaffen, maar de laatste keer dat ik dat heb gedaan was voor mijn andere paard én een flinke tijd geleden. Nou weet ik dus niet zo goed wat er tegenwoordig in de markt is én m'n situatie is veranderd, waardoor ik me afvraag welk type zadel ik het beste kan nemen. Wat zijn jullie meningen?
Als volgt:
- Voorheen reed ik veel dressuur, dus ik heb een dressuurzadel
- Mijn vorige paard vond springen en bosritten leuk, dus ik schafte een extra zadel aan: een vzh richting springen
- Beide zadels passen op mijn huidige paard
- Sinds ik op deze stal sta, is mijn voorkeur voor rijden veranderd. Ik rij veel vaker in het bos. Meestal neem ik dan mijn vzh zadel, maar die zit niet heel stabiel. Dat ontdekte ik toen ik laatst op een - veel te duur - zadel van een ander zat. Mijn dressuurzadel zit lekkerder, maar dat vind ik dan weer niet fijn als ik in verlichte zit galoppeer.
Vandaar dat een nieuw zadel dus gewenst is.
Mijn huidige paard is een 'pony'. En ik ben volwassen. Dus ik geef eerlijk toe: ik vind mijn dressuurzadel HEEL fijn, maar ik voel me dan wel erg groot. Of ik die wil inruilen twijfel ik enorm over. Dan zou m'n nieuwe zadel dus voor dressuur én buitenrijden geschikt moeten zijn. En o ja, misschien gaat er in de toekomst ook nog een meiske mee springen. Dus alleen een dressuurzadel is sowieso geen optie.
Maar wat dus wél het doel is:
- een nieuw (of tweedehands, mag ook) zadel die een stabiele zit heeft
- waarmee ik lekker een uur of 2 kan buitenrijden - maar ook nog steeds dressuurmatig lekker zit
- goede kwaliteit
- verstelbare boom vind ik fijn, want voor mijn gevoel is het zadel dan wat bewerkelijker
- bij voorkeur in het bruin
Nou heb ik zelf altijd het idee dat een springzadel is om te springen en een dressuurzadel om te dressuren. En een vzh voor beiden niet optimaal is. Geen idee of dat ook daadwerkelijk zo is trouwens...
Mijn zadelmaker adviseerde Kent & Masters. Mijn budget is ongeveer rond de 1000 - 1200 euro. Wat zeggen jullie?