Welke deken voor paard met schuurplekken op de borst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Welke deken voor paard met schuurplekken op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 06:57

Hey allemaal,

Mijn paard staat 24/7 buiten en lijkt erg gevoelig te zijn voor schuurplekken op de borst. 2 weken geleden een borstbeschermer gehaald maar sindsdien lijkt het erger geworden in plaats van beter. Momenteel heeft hij een merkloze deken op (heb hem in iedergeval nog nergens anders gezien, turtleneck is het enige dat erop staat, gekocht via marktplaats). En deze heeft zijn halve borst kaal geschuurd. Volgens de locale ruitersportzaak hebben horseware dekens echt de ultieme pasvorm maar ik heb nu 1 deken maat 183 binnen en deze lijkt ook nogal op de borst te drukken (ik wilde hem vergelijken met 191, maar die maat is nog onderweg). Hij heeft ook een bucas 0gr deken maar ook daarvan kreeg hij schuurplekken, een irritatieplek onder zijn hals en op zijn bovenbeen bij de rand van de deken schuurde het kaal. Ik heb nou niet echt het idee dat hij zo'n brede borst heeft maar schijnbaar is dit toch een gevoelige plek voor hem. Dus vandaar mijn vraag, welke merken raden jullie aan? Momenteel heb ik een 200 grams nodig want daar staat hij nu ook onder. En mijn budget is eigenlijk max €150.
Hierbij wat foto's van de huidige schade en van de horseware deken. Ik snap dat het dit seizoen niet meer beter zal worden maar ik hoop vooral dat het niet erger meer word. En volgend seizoen voorkomen kan worden.

Afbeelding

Voor mijn gevoel ligt deze dus al te strak op zijn schouder?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd, bedankt alvast!

Anoniem

Re: Welke deken voor paard met schuurplekken op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 07:03

Ik heb voor mijn Arabische Volbloed de Amigo XL deken gekocht. Hij is echt niet extreem breed van voren maar ik vond de gewone Amigo dekens net wat te strak bij de borst. De XL ligt echt super.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 07:44

Ik vind de deken niet zo gek liggen eigenlijk. Hoe groot is jouw paard? Het lijkt dat deze lengte best goed is, kan goed zijn dat de merkloze en de Bucas dekens zijn gaan schuren doordat ze te groot waren als je die in 191/195 hebt.

Mijn smalle draver heeft verschillende dekens gehad (Bucas Irish, Weatherbeeta, etc) maar mooiste ligt toch de Rambo duo. Ik zou bij dit paard ook voor een V sluiting gaan, met de disk heb ik geen ervaring.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 07:48

Welke Bucas heb je nu, weet je dat? Of heb je een foto hoe die ligt?

De deken op de foto vind ik te strak liggen op de punt van de schouder.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 07:53

Mijne had dit ook van Bucs..overgestapt op de Rhino serie van horseware en nu nergens last meer van. En idd niet te groot kopen

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 08:35

Van Bucas heb ik de anniversary versie. 0gr met staydry voering. In maat 191.

Mac is 160/165cm weet het niet precies

Ik heb geen goede foto's van de andere 2 dekens alleen deze 2, ik kan het weekend wel even goede zijfoto's maken maar misschien geeft dit alvast een idee.

Turtleneck is 185
Afbeelding

Bucas is 191
Afbeelding

En dit is een horseware deken in 195, dat was echt een tent, veel te groot.
Afbeelding

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:16

Hier had ik met mijn Fries ook altijd last van. Bij ons was de oplossing Epplejeck huismerk dekens (Tolga en Skyfall), de enigen die écht geen plekken opleverden.
Sinds dit seizoen heb ik ook een Weatherbeeta Comfitec Free met liners die echt super is, maar ze is dit seizoen niet geschoren, dus ik weet nog niet wat het doet met geschoren vacht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:23

Zou een borstverbreder een oplossing kunnen zijn?

Als ze die hebben voor de sluiting van dat amigo deken.

Ik heb een borstverbreder besteld voor mijn 24 jarige. Die heeft ook 2 schuurplekken door het deken. Maar wel een best brede borst.
Qua lengte zijn de dekens perfect namelijk.
Hier zie je dat ik de bovenste sluiting zelfs een stukje open heb staan.
Afbeelding

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:24

Ik vind de Amigo ook helemaal niet gek liggen, hou er rekening mee dat het een hoge hals is, en dat hij dus voor het oog krapper kan liggen, maar dat is gewoon gezichtsbedrog.

Anders kun je nog naar een halve hals kijken, de Horze Avalache bijvoorbeeld. Doordat deze niet aan de schoft trekt heb je kans dat je wat meer ruimte over houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:28

Je dekens lijken veel te groot dat is meestal het probleem. Ik zou ook een bucas eens een maat kleiner psssen desnoods een big neck

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:34

Als je de amigo bravo met V sluiting neemt zal het nog net wat beter liggen dan deze

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 18:38

Maakt een v-sluiting vs discsluiting dan nog zo veel verschil?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:38

Ik heb ditzelfde probleem met mijn shetje, die valt precies tussen 105 en 110 onderlengte in qua maat. Dus 105 trekt omdat het te klein is en 110 veroorzaakt ook schuurplekken omdat het te groot is. Hij heeft dit seizoen alleen nog 105 op gehad en tot nu toe nog geen schuurplekken. Ik zou dus ook de kleinere maat proberen, als de kont een beetje bloot ligt is dat zelfs nog niet eens erg.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:40

Anouk_H schreef:

Ja er is net ff meer ruimte en het sluit mooier.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:20

Anouk_H schreef:

Ja bij een ietsje breder paard met een lage halsaanzet zeker, daar zit de V sluiting echt mooier en ruimer bij.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:26

Herkenbaar probleem!
Neem inderdaad een deken die niet te groot is, dat kan zeker meespelen. Wat voor mijn paard hielp was deze deken: https://www.hetpaardenwinkeltje.nl/prod ... va-scotia/ . Die trekt door de sluitingen aan de linkerkant soms iets scheef wat ook vervelend is, maar geen schuurplekken meer :)

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:16

Mijn paard heeft ook echt een onmogelijke pasvorm. Zeer brede borst in verhouding tot haar lijf. Ik ben nu heel erg tevreden over de master dekens van de hypostore. Fijne prijs kwaliteit verhouding, ademend en door de hoge loopsplitten gaat hij niet trekken aan de borst. Plus hij heeft zachte inzetstukken rond de schoft wat daar ook irritatie voorkomt. Ik heb deze dekens in de 0 gram, 150gram en 400 gram. Dit is het 3e seizoen en ze zijn nog steeds heel. En wederom geen schuurplekken, ook niet nu ik haar geschoren heb.
Bucas kreeg ik onmiddellijk schuurplekken van. Horseware niet, maar was helaas niet bestand tegen het sloopwerk van haar weide maatje en gezien ik ze dan toch wel even te duur vind om ieder seizoen een nieuwe te kopen gezocht naar een alternatief.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 13:36

Fotos van zn huidige 185 deken (die dus de grootste schuurplekken veroorzaakt heeft)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:37

Die deken is te groot. De rand van de deken (waar de staartflap begint) moet eindigen bij de aanzet van de staartwortel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:55

Spenk schreef:
Die deken is te groot. De rand van de deken (waar de staartflap begint) moet eindigen bij de aanzet van de staartwortel.

Dit. En de voorkant is daarmee ook te groot. Als je de deken aan de achterkant op de goede plek legt, zal deze deken aan de voorkant ruimte over hebben / laag hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:57

Ja en als dit een 185 is en de bucas was een 191 kun je er vanuit gaan die ook véél te groot is. Koop een meetlint (bucas heeft hem wel) en meet je paard op. Vermoedelijk kom je uit op een 175 of misschien een 183.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:07

dekens die wat aan de grote kant zijn trekken naar achter en gaan schuren. ik moet wel zeggen, toen ik mijn paard geschoren had had hij ook wat lichte schuurplekken van zijn deken, maar dit jaar heb ik hem niet geschoren en heb ik ook geen plekken meer. Geschoren vachtjes zijn toch kwetsbaarder, ik zou daarom ook kijken naar wat voor voering de deken geeft. Een fleece achtige voering geeft ook sneller schuurplekken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:08

bettyvn schreef:
dekens die wat aan de grote kant zijn trekken naar achter en gaan schuren. ik moet wel zeggen, toen ik mijn paard geschoren had had hij ook wat lichte schuurplekken van zijn deken, maar dit jaar heb ik hem niet geschoren en heb ik ook geen plekken meer. Geschoren vachtjes zijn toch kwetsbaarder, ik zou daarom ook kijken naar wat voor voering de deken geeft. Een fleece achtige voering geeft ook sneller schuurplekken.

Helemaal eens hiermee. Te kleine dekens schuren overigens ook.

Mijn paard krijgt van stay dry helaas ook schuurplekken op de schouder (de quilt is bij de schouder wel glad, dat gaat wel goed), dus heb de slinky borstbeschermer van horseware eronder. Erg fijn ding.

Jannuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:51

Op het YouTube kanaal van Romy Huisman staat een video waar een dekenpasser, van Bucas geloof ik, van alles uitlegt. Ik vond het echt een eye-opener. Daarin wordt ook vertelt dat de meeste mensen een te grote deken op hun paard hebben liggen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:55