Rijden met een cavason

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spaansepeper

Rijden met een cavason

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 18:46

Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op bokt maar lees al een tijdje mee.
Ik was nieuwsgierig wie er ervaring heeft met van bit naar pitloos en wie er meteen is overgestapt op een cavason? Om het nog wat leuker te maken ga ik ook over van mijn kingsley naar de Bareback Pad van FRA, de Macron. Die van Christ zat helaas niet lekker. Ik heb van Christ wel de dressuur singel gekocht met bont.\

Hebben jullie de bareback gewassen voor gebruik ivm glijden? Of viel het wel mee in de praktijk? Mijn balans en die van mijn groene PRE zijn nog niet zo denderend, wil wel veilig zitten. :D

Avalanche

Re: Rijden met een cavason

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 02:07

Dan zou ik niet met bareback pad gaan rijden, want de kans dat je je paard dan scheef belast is erg groot.

Verder ben ik geen voorstander van bitloos. Ik heb in mijn leven heel wat paarden gereden en gecorrigeerd, maar ze gaven vrijwel allemaal de voorkeur aan een bit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 08:56

Als jullie balans nog niet goed is zou ik gaan kijken naar een ander zadel, niet met barebackpad. Dat is leuk voor een keertje maar niet goed voor de rug als je dat constant gebruikt.

spaansepeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 11:41

Captain schreef:
Als jullie balans nog niet goed is zou ik gaan kijken naar een ander zadel, niet met barebackpad. Dat is leuk voor een keertje maar niet goed voor de rug als je dat constant gebruikt.

Het gaat ook niet over constant gebruik uiteraard, we hebben een aangemeten kingley d2 net nieuw dus heb geen ander zadel nodig. Het gaat over stukjes stappen buiten

spaansepeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 11:44

Avalanche81 schreef:
Dan zou ik niet met bareback pad gaan rijden, want de kans dat je je paard dan scheef belast is erg groot.

Verder ben ik geen voorstander van bitloos. Ik heb in mijn leven heel wat paarden gereden en gecorrigeerd, maar ze gaven vrijwel allemaal de voorkeur aan een bit.

Ik heb het vroeg altijd gecombineerd en doe nu het academisch grondwerk met de cavason, zowel enkele als dubbele teugels. Omdat ze in Spanje is ingereden zoekt ze erg veel druk op het bit dus ik wil kijken of dit zonder bit minder is. De bareback is alleen voor stap ritjes buiten niet voor het echte rijden, daar heb ik gewoon mijn kingley voor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:32

Een cavesson zit een fietsketting in. Die dingen zijn zó gruwelijk scherp, daar zijn die enkele bitten met scharen vriendelijk bij.
Jij bent een groene ruiter, met een groen paard, en je kan niet zitten. Waarom in godsnaam zoiets scherp er omheen hangen. :roll: bizar.........

Met stap ritjes kun je je paard ook scheef rijden en scheef belasten. Je
Juist in stap zie ik mensen echt idioot zitten soms. En een Bareback pad is echt de manier om de rug naar de kloten te helpen. Dingen verdelen de druk totaal niet, je krijgt altijd punt belasting. Zadels zin niet uitgevonden voor de ruiter, maar we kwamen erachter dat de paarden langer heel bleven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:38

Nomaveliro schreef:
Avalanche81 schreef:

Ik heb het vroeg altijd gecombineerd en doe nu het academisch grondwerk met de cavason, zowel enkele als dubbele teugels. Omdat ze in Spanje is ingereden zoekt ze erg veel druk op het bit dus ik wil kijken of dit zonder bit minder is. De bareback is alleen voor stap ritjes buiten niet voor het echte rijden, daar heb ik gewoon mijn kingley voor.

Probeer eens een Cavemore.... daar rijd je op sidepull en is de tweede teugel op de hack optioneel...
Veel paarden reageren prima op een bitloos hoofdstel en kunnen vaak al direct minder spanning ervaren en juist 'zachter' zijn. Het is natuurlijk ook een prima testcase om te checken hoeveel je werkelijk op zit doet of hoeveel je je handen gebruikt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:38

Avalanche81 schreef:
Een cavesson zit een fietsketting in. Die dingen zijn zó gruwelijk scherp, daar zijn die enkele bitten met scharen vriendelijk bij.
Jij bent een groene ruiter, met een groen paard, en je kan niet zitten. Waarom in godsnaam zoiets scherp er omheen hangen. :roll: bizar.........

Het hangt er helemaal vanaf welke uitvoering van een kaptoom er gebruikt wordt of er wel of geen ketting in zit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:41

Dat klopt, maar oh Jezus die dingen kunnen zo erg zijn. Gewoon een zachte brede sidepull kan toch ook, en je bent zoveel liever voor je paard.
Ik heb echt zulke nare dingen gezien van cavessons.... .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:45

Avalanche81 schreef:
Dat klopt, maar oh Jezus die dingen kunnen zo erg zijn. Gewoon een zachte brede sidepull kan toch ook, en je bent zoveel liever voor je paard.
Ik heb echt zulke nare dingen gezien van cavessons.... .

Die fietsketting-dingen waren een beetje de eerste academische kaptooms die op de markt waren.
Gelukkig zijn het nu vrijwel allemaal zacht onderlegde kaptoom en/of Cavemore's

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:54

Ik heb paarden met kapotte neuzen hier gehad he.... Zo kapot dat het haar ook niet meer terugkomt......

Ik ben blij dat het veranderd is, maar zocht pas geleden op kaptoom, kom nog steeds klote dingen tegen.

Side note, voor mij maakt het net uit waar ik op rij, wat er om/in/aan hangt, is een communicatie middel, geen stuur of rem. Maar de paarden bij mij hebben meestal toch voorkeur voor een bitje.
Nu gebruik ik wel heel simpele trensjes, meestal ongebroken, soms dubbel gebroken.
Ooit een enkel gebroken en toen durfde ik er zelf niet aan te komen :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:02

Avalanche81 schreef:
Ik heb paarden met kapotte neuzen hier gehad he.... Zo kapot dat het haar ook niet meer terugkomt......

Ik ben blij dat het veranderd is, maar zocht pas geleden op kaptoom, kom nog steeds klote dingen tegen.

Side note, voor mij maakt het net uit waar ik op rij, wat er om/in/aan hangt, is een communicatie middel, geen stuur of rem. Maar de paarden bij mij hebben meestal toch voorkeur voor een bitje.
Nu gebruik ik wel heel simpele trensjes, meestal ongebroken, soms dubbel gebroken.
Ooit een enkel gebroken en toen durfde ik er zelf niet aan te komen :')

Ja... maar zoek maar eens op bitten en kijk wat je daar tegen komt... of hulpteugels... mensen verzinnen natuurlijk idiote dingen, dat is de wereld nog niet uit. |(

Ik denk dat jij wellicht vaardige en zachte handen hebt, maar niet iedereen beschikt daarover... en zeker bij een jong dier dat nog onrustig is in de aanleuning (logisch) of een paard dat juist veel bit-geweld heeft ervaren, kan het een goed idee zijn juist eens geen bit te gebruiken.
Even terug naar de tekentafel... en als je dan toch onhandig bent met je hand is dat minder vervelend voor het paard dan wanneer er iets in zijn mond zit.

Ik denk dat wel of geen bit een heel persoonlijke afweging is... en ook per paard verschilt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:14

Het maakt mij ook niks uit. Voor een jong paard wil je IMO gewoon wat het allervriendelijkste is.

Nu moet ik eerlijk zeggen, ik denk idd dat als je geen super rustige handen hebt, dat bitloos wel fijner is :j
Je hebt zo van die sidepulls die zijn breed en superzacht onderlegd. Die zijn heus heel vriendelijk. Ik ben fan :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:25

Hallo Nomaveliro,
Welkom op bokt. :D
Ik weet niet wat wassen doet tegen glijden of wat er op tegen zou zijn om te wassen. (Kan het materiaal misschien beschadigen door wassen?) Als dat de reden is om niet te wassen zou je dan niet gewoon met de hand wassen met alleen een borstel en warm water? Daar kan toch niet veel mee mis gaan lijkt me.

Wat de balans betreft, al doende leert men. Dus als je zoals je, van plan bent, de uitdaging van van de bare backpad afwisselt met de steun van je zadel zal je balans vast hard vooruit gaan.

De cavason zou ik gewoon proberen. Als het niets is merk je dat snel genoeg.

Succes! +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:30

Er zijn ook paarden met wonden en littekens in hun mond van bitten.
Dat maakt niet dat ik meteen alle soorten bitten verketter!

Een kaptoom heeft door de plaatsing van de ringen veel meer mogelijkheden dan een sidepull.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:56

Ik hang ook niet alle bitten erin he. Zo wijs ik ook niet alles bitloos af.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:31

Avalanche81 schreef:

Nee, maar zodra een kaptoom genoemd wordt denk jij meteen aan een exemplaar met een ketting.
Terwijl heel veel varianten geen ketting of een ketting in een dikke laag leer hebben.
Daarbij bij een bit denk ik ook niet meteen aan de scherpste variant.

Een sidepull is overigens ook niet altijd zacht. De variant met dun touw op de neus werkt ook heftig in.

Alles valt of staat met de uitvoering en degene die het gebruikt.
:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:09

Goed punt :j thanks :)

spaansepeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:48

fransje23 schreef:
Avalanche81 schreef:

Nee, maar zodra een kaptoom genoemd wordt denk jij meteen aan een exemplaar met een ketting.
Terwijl heel veel varianten geen ketting of een ketting in een dikke laag leer hebben.
Daarbij bij een bit denk ik ook niet meteen aan de scherpste variant.

Een sidepull is overigens ook niet altijd zacht. De variant met dun touw op de neus werkt ook heftig in.

Alles valt of staat met de uitvoering en degene die het gebruikt.
:)

Ketting? In mijn kaptoom zit geen ketting hoor, deze is van heel soepel leer en heb ik zelf laten maken.
En ik ben van de zachte hulpen, ze heeft ze al geleerd aan de hand. Ik wil alleen voor de afwisseling lekker naar buiten want daar mis ze gek op en dan dus met de bareback en kaptoom

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:50

Nogmaals, als jij niet in balans kunt zitten, dan geen bareback pad gebruiken.
En zelfs bij mensen die heel goed kunnen zitten is er nog puntbelasting.

Fijn dat je kaptoom zacht is, wel een enorme plus trouwens :)

spaansepeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:59

Avalanche81 schreef:
Nogmaals, als jij niet in balans kunt zitten, dan geen bareback pad gebruiken.
En zelfs bij mensen die heel goed kunnen zitten is er nog puntbelasting.

Fijn dat je kaptoom zacht is, wel een enorme plus trouwens :)

Ik kan wel zitten. Ik heb van mijn 6e tot 27ste gereden en paarden gehad of verzorgd. Daarna heb ik door het afscheid van mijn paard 8 jaar even voor gezien gehouden bij de paarden. Toen ben ik op een manege weer gaan lessen waar ik meteen door kon naar de gevorderde.

Ik vind het met haar alleen soms net wat ingewikkeld. Ik wil dus beter voelen wat er onder mij gebeurd en daarvoor vind ik een goede bareback ideaal. Ik zou het dus iedereen aanraden. Uiteraard wel op enkele keren en niet elke dag.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:01

Dat zegt me niets. Ik heb mensen lesgegeven die al 30 jaar reden, en weer aan de longeerlijn geknoopt.

spaansepeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 22:03

Avalanche81 schreef:
Dat zegt me niets. Ik heb mensen lesgegeven die al 30 jaar reden, en weer aan de longeerlijn geknoopt.

Nou denk er het jouwe van! Mijn vraag was niet of iemand wou zeggen dat het haar niet aan sprak. Ik vroeg om ervaring van mensen die hier ook achter staan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:04

Tja, als jij alleen maar mensen wilt hebben die het met je eens zijn, moet je dat zeggen. Ik heb heel goede redenen om er niet achter te staan.

spaansepeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 22:05

Avalanche81 schreef:
Tja, als jij alleen maar mensen wilt hebben die het met je eens zijn, moet je dat zeggen. Ik heb heel goede redenen om er niet achter te staan.

Dat is ook helemaal prima. En zo heb ik ook weer mijn studies gedaan *D