Hellupp, hoe ligt dit zadel?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Capybara

Hellupp, hoe ligt dit zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 10:50

Hi bokkers!

Voor mijn pony heb ik een Wintec gekocht (model zou ik niet weten)
Nu vraag ik mij af hoe het zadel lijkt te liggen voor jullie ik heb twijfels.
Zadelmaker komt maar wel pas later (druk druk)

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:51

Om een zadel te passen moet je het direct op de rug leggen, zonder dekje en bontje ;)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:52

Ik heb er zelf niet veel verstand van maar ik vind het heel slecht te beoordelen met het dekje en bontje ertussen. Zadel kun je beter op een "naakte" rug leggen hiervoor.

Overigens met mijn lekenoog vind ik het beroerd liggen. Dekje en bontje liggen sowieso te ver naar achter en het zadel ook.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 12-11-21 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:53

Nibbit schreef:
Om een zadel te passen moet je het direct op de rug leggen, zonder dekje en bontje ;)

En sowieso liggen het dekje en bontje ook niet goed. Maar op foto's is het al lastig om goed te zien, om echt wat te kunnen zeggen moet je het in het echt zien en voelen. De dingen die je op foto's kan proberen in te schatten lukt niet met deze foto's.

Capybara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 10:56

Yess die foto met bontje/dekje van zijaanzicht was puur om grootte van t zadel te laten zien. ( was hier al bezig met afzadelen dus dekje en zadel ligt indd niet goed haha. Het ging mij meer om de andere twee doto’s zonder bontje.
Hoe ligt het op de schoft, hoe lijkt het te passen? Er zit een rode boom in. (Werd kennelijk voorheen ook gebruikt op een D-pony)

siskeh

Re: Hellupp, hoe ligt dit zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:57

als ik de foto's moet beoordelen zoals ze nu zijn ligt het vreselijk beroerd.
Maar ik zou even goede foto's zonder dekje maken, al verwacht ik dat hij dan ook vreselijk beroerd ligt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:58

Dat is niet te beoordelen met deze foto's. Te dichtbij en dekje eronder.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:03

Amberx2001 schreef:
Yess die foto met bontje/dekje van zijaanzicht was puur om grootte van t zadel te laten zien. ( was hier al bezig met afzadelen dus dekje en zadel ligt indd niet goed haha. Het ging mij meer om de andere twee doto’s zonder bontje.
Hoe ligt het op de schoft, hoe lijkt het te passen? Er zit een rode boom in. (Werd kennelijk voorheen ook gebruikt op een D-pony)

Dat de rode boom past bij een andere D pony zegt niks over het feit dat dat bij een andere D pony ook zo is. Zadelmaker erbij halen, dan weet je of het passend gemaakt kan worden. Dat is de enige manier om te weten of dit zadel geschikt zal zijn

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:06

Op deze foto’s ligt het vreselijk achterover, maar met dekje en pad is er weinig zinnigs over te zeggen

Capybara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 11:12

De zadelmaker komt volgende week zaterdag, dus dat is prettig.

Ik weet inderdaad dat het echt niet goed ligt (daarom rijd ik er ook niet mee!)

Ik hoorde verschillende meningen over het zadel daarom dat ik het even wilde voorleggen hier.

Wat is jullie ervaring met aanpassingen aan een Wintec zadel?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:14

Ik blijf niet snappen waarom mensen een zadel kopen voor een overleg met je zadelmaker.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:23

Ik vind zo vanaf die 1ste foto dat zadel te smal is. Vergelijk het eens met foto's van Google. Genoeg foto's te vinden.
Ik zou hier eigenlijk niet mee gaan rijden.

Verder raad ik je aan om je zadelmaker te melden dat je ook graag met bontje rijdt. Een bontje kan namelijk de pasvorm beïnvloeden (kamer wordt smaller).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:26

Wat heb je er allemaal voor rommel onderliggen?
Op de eerste foto kiept hij naar achter, maar dat kan ook aan je rommel liggen.
Daarnaast kun je niet alles vanuit een foto, maar moet je ook voelen of hij nergens klemt en drukt, of juist brugt en daar een stuk niet verdeelt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:49

Als ik zo kijk, met alle ruis ( lees; dekje en bontje ) eronder, komt hij aan de voorkant te ver omhoog, dat zou dus kunnen betekenen dat hij aan de voorkant te smal is.

Maar goed, een al te best beeld kunnen we ons niet vormen, juist door de ruis eronder. Je kunt er alleen wat zinnigs van zeggen als er niks onder ligt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:52

upendo schreef:
Ik blijf niet snappen waarom mensen een zadel kopen voor een overleg met je zadelmaker.

Dit. En er dan ook mee rijden. :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:53

Wat anderen al zeggen, door de dekjes er onder, maar ook door de sowieso slecht te beoordelen foto's (we hebben geen idee van de bouw van het paard, het is ook teveel ingezoomd) kan je er niks anders over zeggen dan dat op deze foto's de voorkant te hoog lijkt te liggen.

Overigens er zit geen verwisselbare boom in, maar een verwisselbaar kopijzer :)
Je kan er eventueel een breder of smaller kopijzer in doen om het zadel aan te passen aan de breedte en hoogte van de schoft, maar de ronding van de kussens is minstens zo belangrijk en die moeten ook maar net goed de vorm van de rug volgen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-11-21 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Capybara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 11:54

Zoals ik al zei word het zadel NIET gebruikt. Anyhow. De zadelmaker komt inmiddels vanavond en wil ik t forum dus ook sluiten

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:00

Captain schreef:
upendo schreef:

Ook vaak genoeg gedaan :j
Dan zag ik een koopje en wist dat ik het voor minimaal dat geld ook wel weer kwijt kon als het niet zou passen :)
Zo kun je toch mooi wat uitproberen.
Mijn zadelmaker heeft zelf geen zadels, kan goed passen, goed vullen en repareren. Maar je moet dus zelf een zadel hebben.

Zelf heb ik eigenlijk ook wel het oog of het past. Sommige was passen en direct weer op marktplaats. :D
Andere was passen en eens mee rijden, kijken wat ik er zelf van vond.
En vanuit daar vragen of de zadelpasser kwam kijken.

Capybara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 12:08

@duopenotti ja dit herken ik wel. Het is een tweedehands zadel en heb t een enkele keer getest in stap (dan heb je t over vijf minuutjes max) hierna weer afgezadeld en beroerde foto’s gemaakt terwijl zadel al los lag.

Zadelmaker komt vanavond en als ze er iets mee kan is dat geweldig en zo niet is die voor marktplaats.

Ik zie het probleem niet in.
Je “rijdt” niet met het zadel enkel bekijken op de rug en enkel in stap ze sitting even ervaren en er meteen af.
Maargoed

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:10

Maar met dit zadel zou ik dus niet gereden hebben :D Ook geen 5 minuten sap.
Sowieso pas ik kaal en dan 1 dun dekje. Niet een berg zooi, als je dat nodig hebt past het sowieso niet :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:18

DuoPenotti schreef:
Maar met dit zadel zou ik dus niet gereden hebben :D Ook geen 5 minuten sap.
Sowieso pas ik kaal en dan 1 dun dekje. Niet een berg zooi, als je dat nodig hebt past het sowieso niet :)

Eens. En zelf kopen en passen dus pas als je dat inzicht ook hebt. Als je dus aardig goed in kan schatten hoe het ligt in stand. 5 minuten stappen heeft voor mij geen meerwaarde. Als het goed lijkt te passen wil ik juist weten of het dat ook doet on draf en galop. Als het niet goed lijkt te passen hoef ik er niet op.

Capybara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 12:23

In ieder geval iedereen bedankt voor het reageren. Veel leerzame reacties gezien en de boodschap is duidelijk. :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:27

Capybara schreef:
@duopenotti ja dit herken ik wel. Het is een tweedehands zadel en heb t een enkele keer getest in stap (dan heb je t over vijf minuutjes max) hierna weer afgezadeld en beroerde foto’s gemaakt terwijl zadel al los lag.

Zadelmaker komt vanavond en als ze er iets mee kan is dat geweldig en zo niet is die voor marktplaats.

Ik zie het probleem niet in.
Je “rijdt” niet met het zadel enkel bekijken op de rug en enkel in stap ze sitting even ervaren en er meteen af.
Maargoed

Als het zadel tijdens je stap rondje net zo beroerd lag als op die eerste foto, kan je er ook nooit fijn un hebben gezeten.
Een zadel dat niet goed ligt, zit ook niet fijn. De zitting kun je dus niet beoordelen als het zadel niet goed past.
Oftewel, ook zo'n stap rondje heb je niets aan ;)

Capybara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 12:35

*****Eerste foto was om grootte te zien!!****

Die eerste foto was nogmaals gemaakt om de grootte van t zadel te showen niet hoe die daadwerkelijk lag haha. Was hier even los opgelegd om de grootte te zien.
Tuurlijk rijdt niemand er zo mee dat snapt iedereen wel. Was om grootte zadel te bekijken.
Hierbij fotos die wel over de fitting gaan wanneer eenmaal opgezadeld. Afbeelding
Afbeelding

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:38

Captain schreef:
upendo schreef:

Ik sluit me hierbij aan.

Er zijn mensen die een pasconsult doen en advies krijgen om zadel van merk en model x te kopen zodat de zadelmaker deze kan aanpassen. Bijvoorbeeld als de zadelmaker dat type of model niet op voorraad heeft.
Maar om zo te zeggen dat je een zadel hebt gekocht omdat deze op een andere D pony ook past, dus bij die van jou ook zal passen, vind ik een beetje krom. :Y)

Hopelijk vind je een passend zadel bij jouw zadelmaker vanavond! :j