siskeh schreef:Ik zou ipv een ander zadel eerst gaan onderzoeken waarom het is zoals het is.
Goede stap kan daarin zijn een ruiterfysio, zelf goede ervaringen met Sonja de Vries in Loon.
Er is een zéér grote kans dat je jezelf ergens vast bent gaat zetten/niet lekker meebewegen in je lijf met als gevolg wiebelbenen.
Overigens er absoluut mee eens dat een zadel ook door het bijvullen zéker heel veel beter in balans kan komen, maar dan heb je het dus alsnog over hetzelfde zadel, niet een andere.
Ik weet niet of je voorgaande reacties van mij hebt gelezen... (met het balanceren door bij/afvullen) Of dat je zelf ervaring hebt met lang zijn...
Maar als je als mens buiten het gemiddelde valt, of makkelijker gezegd in deze; buiten de confectiematen, dan merk je heel snel dat je zonder maatwerk, of aandacht voor jouw 'probleem/uitdaging' niet ver komt.
In mijn geval ben ik best wel mooi in proportie dus zien mensen niet goed dat er een probleem is. Maar toen ik nog in confectiematen probeerde te passen, zag ik altijd dat de knie van een broek veel hoger zit dan bij mij het geval is. Dan is het hele model weg.
Dit gaat met zadels niet heel veel anders natuurlijk. Die worden ook gemaakt op gemiddelden, en geef fabrikanten en makers eens ongelijk? Maatwerk kost een hoop tijd en geld. Daar moet men gewoon extra voor betalen.
Ruiterfysio is maatwerk, maar wat heb je er aan als het zadel voor een gemiddelde is? Waar vecht je dan tegen? Creëer je dan überhaupt iets? De knie gaat niet ineens lager in de broek zitten omdat ik fysiobegeleiding heb, om het even door te trekken...
germie schreef:Ik heb een Legacy in 18 inch en een Winteclite d'lux in 17.5 inch. Ik ben ook 1.82m. Mocht je dus eens de Winteclite willen proberen, dan ben je welkom. Het is wel een totaal ander zadel, maar ik zit er eigenlijk wel net zo fijn op.
Bedankt voor het aanbod, erg lief! Maar 17,5" is voor mijn billen vrees ik sowieso al te klein, en met mijn beenlengte erbij denk ik dat het niet echt een heel goed beeld gaat schetsen...
_Anneruth schreef:Ik herken wel wat in wat je schrijft, Janine1990. Ik ben ook lang en zit altijd iets met mijn bovenlijf naar voren en onderbeen naar achter. Ik denk wel dat er zadels zijn die deze houding versterken maar niet dat er zadels zijn die je probleem kunnen oplossen. Ik heb zelf een Passier gehad en nu al jaren een Custom maar in beide zadels zit ik zo. Bianca Liewes komt de 19e bij mij langs, ik was wel van plan het haar voor te leggen. Misschien heeft ze nog tips.
Ik ben heel erg benieuwd! Ik weet zelf niet goed hoe ik doorsnee zit. Ik denk best wel meer in stoelzit dan hoe jij beschrijft. Volgens mij heb ik je in Tolbert zien rijden in september en ik was best jaloers zeg maar
Al zal het nog steeds geen ideale zit zijn wat jij hebt, heb jij rugklachten?
Zelf heb ik regelmatig rugklachten door een verkeerde werkhouding, gelukkig hebben we daar nu een ergonoom voor op bezoek gehad. En daarnaast heb ik altijd best wel moeite om mijn borstbeen goed recht te houden. Gelukkig is een vriendin model en wijst ze me er regelmatig op. Vanuit het borstbeen recht zitten, staan en lopen is best wel pittig voor de buikspieren. Ik merk er met rijden al behoorlijk profijt van te hebben met betrekking tot mijn eigen balans. Alleen doet het vrij weinig met mijn houding.