na val been in teugel, veiligheids teugels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StellaPRE

na val been in teugel, veiligheids teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 11:52

GEZOCHT: veiligheids teugel

Gister ben ik tijdens mijn val, met mijn been in de teugel terecht gekomen.
Gevolg ik sleepte achter mijn paard de bak door en mijn been is afgeklemd geweest door de teugel, ik kon mijzelf niet bevrijden.. HORROR ervaring.

Gelukkig waren er stalgenoten aanwezig, en is mijn paard stil gaan staan uiteindelijk. dit had echt lelijk af kunnen lopen.

Bestaan er veiligheidsteugels? Die open knappen in zo'n geval?

huidige teugel
https://www.agradi.nl/br-teugel-dressuu ... r-full.htm

alex66

Re: na val been in teugel, veiligheids teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:59

Snap dat je denkt dit nooit meer! Ik zou de gesp in het midden laten vervangen door klittenband, blijft prima zitten maar bij teveel druk laat het los.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:00

Ik heb zelf altijd karabijn haken aan mijn teugels. Als daar echt veel kracht op komt in een kort moment, knappen die gewoon.

Reden daarvan is, dat ik wel eens een paard heb gehad die er tussen uit kneep, en op haar teugel ging staan. De teugel blijft heel en de karabijn haak is stuk.

Wellicht is dat een optie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:03

Dat is een bizar ongeluk zeg :oo
Wat een geluk dat het niet slechter afliep.
Eigenlijk houden teugels normaal juist helemaal niet zo veel gewicht, zeker het middengespje niet.
Het gedeelte aan het bit is uiteraard wel sterk uit omgekeerde veiligheidsredenen. Als je paard er buiten serieus vandoor gaat en je teugel knapt als je net de „rem“ er weer op had of het paard met moeite op een kleine circel gekregen hebt is dat ook niet lollig.

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 13:34

goed idee van klittenband!
ik heb gister ook stichting veilig paardrijden een mail gestuurd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:38

Jeetje dat is wel extreme pech! Hoe krijg je dat voor elkaar...? Heb je soms erg lange teugels voor de lengte van de hals van het dier waar je op reed, waardoor je teugels een lange lus hadden ofzo...?

Dan zou je daar ook nog naar kunnen kijken wellicht :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:39

Je kan de teugel in het midden, waar hij de linker aan de rechter word vast gezet. Deze niet vast maken op de traditionele manier, maar hem vast te zetten met een elastiekje. Kun je direct doen, en het laat ook snel los.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:52

maralyn schreef:
Ik heb zelf altijd karabijn haken aan mijn teugels. Als daar echt veel kracht op komt in een kort moment, knappen die gewoon.

Reden daarvan is, dat ik wel eens een paard heb gehad die er tussen uit kneep, en op haar teugel ging staan. De teugel blijft heel en de karabijn haak is stuk.

Roep dat niet te hard!

Misschien dat het voor merkloze Chinese zooi geld dat een karabijnhaak snel breekt.... Maar zéker voor goed merkspul wat in de klimsport gebruikt wordt, geld dat absoluut niet!

Misschien wél als er een paard vól in gaat hangen, maar een voet van een mens in een teugel houdt een karabijnhaak MAKKELIJK!

Deze zijn namelijk ontworpen om flinke voorklimvallen te houden.

Vanaf minuut 2:05.
Je kan je wel indenken dat een persoon van zeg 80kg die een val van 5-20 meter maakt, een grotere belasting geeft op een karabijnhaak dan een ruiter die met een voet in een teugel blijft hangen. De meeste karabijnhaken kunnen 2000kg houden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:23

mvdende schreef:
maralyn schreef:

Roep dat niet te hard!

Misschien dat het voor merkloze Chinese zooi geld dat een karabijnhaak snel breekt.... Maar zéker voor goed merkspul wat in de klimsport gebruikt wordt, geld dat absoluut niet!

Misschien wél als er een paard vól in gaat hangen, maar een voet van een mens in een teugel houdt een karabijnhaak MAKKELIJK!

[ Video ]

Je kan je wel indenken dat een persoon van zeg 80kg die een val van 5-20 meter maakt, een grotere belasting geeft op een karabijnhaak dan een ruiter die met een voet in een teugel blijft hangen. De meeste karabijnhaken kunnen 2000kg houden.

Sorry, ik bedoel musketonknippen.

Die zitten net even anders in elkaar en knappen veel sneller.

Karabijn kan meer kracht op inderdaad

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:37

maralyn schreef:
mvdende schreef:

Roep dat niet te hard!

[ Video ]

Sorry, ik bedoel musketonknippen.

Die zitten net even anders in elkaar en knappen veel sneller.

Karabijn kan meer kracht op inderdaad

Jij bedoeld die dingen die vaak aan een halstertouw / hondenriem zitten?

Deze breken een stuk sneller inderdaad. Maar alsnog vraag ik me af of ze breken als er 80kg mens aan gaat hangen.

Beter iets verzinnen aan het "uiteinde" van de teugels, en niet aan de kant van het bit.

Want dat moet nog best stevig vast zitten. Je wil niet weten hoe vaak ik met 2 handen aan één teugel heb gehangen met mn volle gewicht om mijn pony om te trekken als ie er wéér eens vandoor ging. Had niet graag gehad dat een clipje dan bij het bit afbrak.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:04

Ligt er waarschijnlijk aan.
Sowieso vind ik het klittenband idee helemaal niet gek!!!

Daar was ik zelf niet op gekomen!!

Ik maak gebruik van kleine musketons, die kunnen niet veel hebben...

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:05

Als je een nieuw hoofdstel koopt, heb je vaak van die kleine klittenband die je teugels aan je hoofdstel houden als die erbij zitten. Misschien kan je dat nemen?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:12

En de gesp waarmee beide teugels mee in verbinding staan los laten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:22

The_Cat schreef:
Als je een nieuw hoofdstel koopt, heb je vaak van die kleine klittenband die je teugels aan je hoofdstel houden als die erbij zitten. Misschien kan je dat nemen?

En dan in een springparcours je teugel verliezen?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:24

Sizzle schreef:
The_Cat schreef:

En dan in een springparcours je teugel verliezen?

Huh, niet aan het bit hangen. Ik zou dat gewoon aan de gesp sluiting hangen. Sorry :') in men hoofd leek het logisch.

Je steek gewoon dat klittenbandje door de gesp, en dan misschien zien of je het aan het andere uiteinde kan muffelen van je teugels. Zo blijven je teugels aan je handen toch dicht. Dus aan de teugeluiteinden bedoelde ik, niet aan bitzijde. Daar zou ik niet durven aan klooien
Laatst bijgewerkt door The_Cat op 26-08-21 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:24

noviceh schreef:
En de gesp waarmee beide teugels mee in verbinding staan los laten?

Lijkt me niet handig als je je teugel per ongeluk eens loslaat, sleept ie meteen over de grond, paard gaat erop staan.. :n

Ik vind de klitteband aan het uiteinde wel een topidee, beetje handige zadel- of schoenmaker kan dit zo voor je fixen denk ik :j

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 16:17

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 20:04

Benfan schreef:
Je kan de teugel in het midden, waar hij de linker aan de rechter word vast gezet. Deze niet vast maken op de traditionele manier, maar hem vast te zetten met een elastiekje. Kun je direct doen, en het laat ook snel los.

Dit is echt een top oplossing, ik ga hier even mee experimenteren hoe ik dit goed kan laten zitten!! :D

Momo94 schreef:
Ik ging even googlen en kwam bij deze uit https://www.bokt.nl/markt/ad/309979/veiligheids-teugel wel een hele oude advertentie, maar zo iets?

Deze is ook top! Alleen rij ik ook met magnetische beugels dus voor mij geen oplossing (dan gaat de magneet van de teugel naar m’n beugel of laars)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:18

Over de magneten hoef je je geen zorgen te maken hoor, hun sterkte neemt heel snel af met afstand. Maar elastiekjes lijken me een prima oplossing en een stuk eenvoudiger.

Van standaard musketons weet ik niet of die zouden breken. Mijn ervaring met de diverse paarden die ze (via halsters) kapot hebben getrokken is dat ze er wel flink in moeten hangen... ik zou dat schatten op een paarhonderd kilo. (De zware koudbloed knalde er zonder veel moeite doorheen, het welshje heeft er even over gedaan.)
Aan de teugels heb ik ze nog nooit kapot getrokken zien worden eigenlijk. Wij hebben musketons voor het gemak (veel verschillende teugels) maar denk niet dat je erop kunt rekenen dat die kapot gaan.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:51

Kan je niet met westernteugels gaan rijden? Dat zijn gewoon twee losse teugels waar je zelf een boogje in maakt tussen je handen ipv een rondgaande. Dan weet je zeker dat je het probleem nooit meer kunt hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:25

Andere insteek...
Een strotouwtje of ander dun touwtje (garen bv) waarmee je door de gesp van de teugel en dan door het gaatje Van de andere teugel gaat waar je normaal de gesp vastmaakt? Zoiets breekt toch snel met wat kracht erachter? Lijkt me ook simpeler dan die klittenband.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:29

Shadow0 schreef:
Over de magneten hoef je je geen zorgen te maken hoor, hun sterkte neemt heel snel af met afstand. Maar elastiekjes lijken me een prima oplossing en een stuk eenvoudiger.

Van standaard musketons weet ik niet of die zouden breken. Mijn ervaring met de diverse paarden die ze (via halsters) kapot hebben getrokken is dat ze er wel flink in moeten hangen... ik zou dat schatten op een paarhonderd kilo. (De zware koudbloed knalde er zonder veel moeite doorheen, het welshje heeft er even over gedaan.)
Aan de teugels heb ik ze nog nooit kapot getrokken zien worden eigenlijk. Wij hebben musketons voor het gemak (veel verschillende teugels) maar denk niet dat je erop kunt rekenen dat die kapot gaan.

Nou heb een paard gehad die uit paniek van stilstand naar de bak rende en daarbij een halster in 3 stukken getrokken heeft. Hij hing vast tussen 2 vastzetlijnen. Eigenlijk maar goed dat het halster brak, al had ik dat niet verwacht. Had eerder verwacht dat de sluitingen van de vastzetlijnen (2 halster touwen) zouden breken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:38

Oeffff.

Dan zou ik dat garen touwtje inderdaad veel sneller in zetten. En in het zwart valt het ook niet op!

Hier zijn er al verschillende gesneuveld, doordat een paard er stom op ging staan. (Niet met één paard hoor, verschillende, bij verschillende mensen.)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:53

Vind dit topic en de gebeurtenis van TS wel een eye-opener eigenlijk. Niet alleen stijgbeugels kunnen dus gevaarlijk zijn, teugels ook.
Door een val kan je altijd wel eens een rare beweging maken en met je been door de teugels gaan.
Lijkt me idd wel sneller te gebeuren als de teugels lang zijn (dus op een kleiner gedrongen paard of pony) dan bij een paard van 1m70 die lang in de hals is en je amper overschot hebt van je teugels.

Denk dat ik voor de veiligheid ook maar garen ga zetten tussen de teugels. Je weet maar nooit.

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:58

Ergens waar ik buitenritten gemaakt hebt hadden ze korte westernteugels, dexe waren aan het einde vast gemaakt met een elastiekje zodat ze dezelfde lengte hadden als normale teugels en ze ook als je ze even los liet wel over de hals van het paard bleven hangen. Werkte prima!