Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maralyn schreef:Ik heb zelf altijd karabijn haken aan mijn teugels. Als daar echt veel kracht op komt in een kort moment, knappen die gewoon.
Reden daarvan is, dat ik wel eens een paard heb gehad die er tussen uit kneep, en op haar teugel ging staan. De teugel blijft heel en de karabijn haak is stuk.
Wellicht is dat een optie.
mvdende schreef:maralyn schreef:Ik heb zelf altijd karabijn haken aan mijn teugels. Als daar echt veel kracht op komt in een kort moment, knappen die gewoon.
Reden daarvan is, dat ik wel eens een paard heb gehad die er tussen uit kneep, en op haar teugel ging staan. De teugel blijft heel en de karabijn haak is stuk.
Wellicht is dat een optie.
Roep dat niet te hard!
Misschien dat het voor merkloze Chinese zooi geld dat een karabijnhaak snel breekt.... Maar zéker voor goed merkspul wat in de klimsport gebruikt wordt, geld dat absoluut niet!
Misschien wél als er een paard vól in gaat hangen, maar een voet van een mens in een teugel houdt een karabijnhaak MAKKELIJK!
Deze zijn namelijk ontworpen om flinke voorklimvallen te houden.
[ Video ]
Vanaf minuut 2:05.
Je kan je wel indenken dat een persoon van zeg 80kg die een val van 5-20 meter maakt, een grotere belasting geeft op een karabijnhaak dan een ruiter die met een voet in een teugel blijft hangen. De meeste karabijnhaken kunnen 2000kg houden.
maralyn schreef:mvdende schreef:
Roep dat niet te hard!
Misschien dat het voor merkloze Chinese zooi geld dat een karabijnhaak snel breekt.... Maar zéker voor goed merkspul wat in de klimsport gebruikt wordt, geld dat absoluut niet!
Misschien wél als er een paard vól in gaat hangen, maar een voet van een mens in een teugel houdt een karabijnhaak MAKKELIJK!
Deze zijn namelijk ontworpen om flinke voorklimvallen te houden.
[ Video ]
Vanaf minuut 2:05.
Je kan je wel indenken dat een persoon van zeg 80kg die een val van 5-20 meter maakt, een grotere belasting geeft op een karabijnhaak dan een ruiter die met een voet in een teugel blijft hangen. De meeste karabijnhaken kunnen 2000kg houden.
Sorry, ik bedoel musketonknippen.
Die zitten net even anders in elkaar en knappen veel sneller.
Karabijn kan meer kracht op inderdaad
Sizzle schreef:The_Cat schreef:Als je een nieuw hoofdstel koopt, heb je vaak van die kleine klittenband die je teugels aan je hoofdstel houden als die erbij zitten. Misschien kan je dat nemen?
En dan in een springparcours je teugel verliezen?
noviceh schreef:En de gesp waarmee beide teugels mee in verbinding staan los laten?
Benfan schreef:Je kan de teugel in het midden, waar hij de linker aan de rechter word vast gezet. Deze niet vast maken op de traditionele manier, maar hem vast te zetten met een elastiekje. Kun je direct doen, en het laat ook snel los.
Momo94 schreef:Ik ging even googlen en kwam bij deze uit https://www.bokt.nl/markt/ad/309979/veiligheids-teugel wel een hele oude advertentie, maar zo iets?
Shadow0 schreef:Over de magneten hoef je je geen zorgen te maken hoor, hun sterkte neemt heel snel af met afstand. Maar elastiekjes lijken me een prima oplossing en een stuk eenvoudiger.
Van standaard musketons weet ik niet of die zouden breken. Mijn ervaring met de diverse paarden die ze (via halsters) kapot hebben getrokken is dat ze er wel flink in moeten hangen... ik zou dat schatten op een paarhonderd kilo. (De zware koudbloed knalde er zonder veel moeite doorheen, het welshje heeft er even over gedaan.)
Aan de teugels heb ik ze nog nooit kapot getrokken zien worden eigenlijk. Wij hebben musketons voor het gemak (veel verschillende teugels) maar denk niet dat je erop kunt rekenen dat die kapot gaan.