Keuze zadel jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Keuze zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 21:08

...en we weten allemaal, de keuze is reuze.. :+

Mijn inmiddels 4-jarige paard is nog niet ingereden, dat staat voor begin volgend jaar op de planning, en ik ben al een beetje aan het nadenken over een zadel. Heb uiteraard een paar wensen in praktische zin, maar ook qua comfort en looks.

In elk geval:
• verstelbare boom (jong paard wat I de groei is)
• diepe zit
• fijne kniewrong

Zo vind ik de zadels van Iberosattel heel erg gaaf om te zien en lijkt heel comfortabel voor het paard. Specifiek deze met de brede kussens (ik heb nog geen andere zadels gezien met zulke kussens en toch het dressuurcomfort hebben, als die er zijn hoor ik het graag).
Weet alleen niet of de wrong prettig is op deze manier. Geeft het steun, of juist niet en ben je dus meer aangewezen op je eigen zit, geen idee.

Afbeelding

Deze Busse Bozen vind ik ook heel mooi. Qua wrong beetje hetzelfde verhaal als bij het zadel hierboven, al lijkt deze wrong forser. Of dat nu perse fijner is weet ik dus ook niet.
Afbeelding

Ik hoor graag jullie tips voor andere type zadels en/of eventuele ervaringen met bovenstaande zadels!

Oh, en mijn paard op dit moment (niet de beste foto maar geeft hopelijk even wat beeld van zijn bouw :D)

Afbeelding

rien10

Re: Keuze zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:12

Ik zou niet van een specifiek zadel uitgaan, maar gewoon de zadelpasser met verschillende modellen laten komen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:17

zadelpasser is inderdaad een handige, maar ik zou me ook vooraf oriënteren, dus zo gek is het niet.
Waar je haast de plank niet mis mee kan slaan is als je een tweedehands zadel koopt met een verwisselbaar kopijzer. Dan bedoel ik vooral met het voor "netjes" geld weer kwijtraken, uiteraard kan dat alsnog niet op je paard passen.
Merken waar je dan naar kan kijken is:
Wintec(heb je ook nog een iets duurdere versie van nl. Arena of het dure broertje van Leer: Bates)
Thorowgood of Kent&Masters, de 1 is kunststof de andere leer, maar ook zelfde model.
Tekna en Letek kom je ook nog regelmatig tegen.

Wbt de kussens van Iberosattel:
dat zijn specifieke kussens die bij barokke zadels vaker voorkomt, bijvoorbeeld Deuber(is ook leuk merk, en kan je met een inbussleutel verstellen, ideaal)
Het ziet er comfortabel uit, maar je moet je wel bedenken dat het draagvlak net écht vergroot.
Waar geen zadel/boom zit zal het kussen niet dragen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:18

Sella?
Aanpasbaar in kopijzer.

Country Mill heeft ook een jonge paarden zadeltraject. Wellicht ook interessant.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:21

Ik heb zelf voor mijn paarden in de groei een hele tijd een Ruiz Diaz gehad. Verwisselbare boom en diepe zit :)

Heb nu Thorowgoods liggen. Hiermee is onze Arabier eerst een tijdje gereden. Die hebben ook verwisselbare bomen, maar wel kunststof, dus zit wat minder zacht dan leer.
Inmiddels ligt er een Massimo trail zadel op. Die heeft een verstelbare boom.

Heb nu nog 2 Thorowgoods liggen die mijn jaarling hopelijk over een paar jaar kan gebruiken.
Maar belangrijkste is dat het zadel past voor zowel paard en ruiter. Merk en type is voor mij, zeker in het begin, minder interessant.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 21:25

Oh ja zeker laat ik een zadelpasser komen, maar wil wel een beetje richting bepalen zodat ik weet wíe ik kan laten komen.
Ik ga jullie tips even verder uitpluizen via Google :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:25

In welke regio zoek je een passer?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:28

Britt1 schreef:
Oh ja zeker laat ik een zadelpasser komen, maar wil wel een beetje richting bepalen zodat ik weet wíe ik kan laten komen.

Van Rijs verhuurt ook zadels, zodat je bij een paard die nog veel gaat veranderen niet meteen vast zit aan een zadel.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 21:32

siskeh schreef:
In welke regio zoek je een passer?

Gelderland, maar volgens mij rijden ze het hele land door als het moet toch:)

rien10 schreef:
Britt1 schreef:

Van Rijs verhuurt ook zadels, zodat je bij een paard die nog veel gaat veranderen niet meteen vast zit aan een zadel.

Ken ik niet. Goede tip, dank je.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 21:48

Ts, is boomloos geen optie? Toevallig hier paar dagen terug de zadelpasser gehad om een boomloos zadel voor mijn 5jarige(ook niet ingereden) te vinden. Komt over een paar maanden aan en ligt echt als een huis! Ik was erg bang voor het schuiven maar zelfs op mijn ronde haflinger kan ik zonder krukje opstappen. Zadelpasser laten komen, ook met boomloos, ben bang dat je als je zelf gaat zoeken naar bijv. barefoot het zou kunnen schuiven. Ik krijg de ghost en heb er even op gezeten, zat erg stevig.
Mijn haflinger gaat ook veranderen(hoop ik dan) en heb geen problemen met net tussen bomen in zitten.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 22:02

Anastasia24 schreef:
Ts, is boomloos geen optie? Toevallig hier paar dagen terug de zadelpasser gehad om een boomloos zadel voor mijn 5jarige(ook niet ingereden) te vinden. Komt over een paar maanden aan en ligt echt als een huis! Ik was erg bang voor het schuiven maar zelfs op mijn ronde haflinger kan ik zonder krukje opstappen. Zadelpasser laten komen, ook met boomloos, ben bang dat je als je zelf gaat zoeken naar bijv. barefoot het zou kunnen schuiven. Ik krijg de ghost en heb er even op gezeten, zat erg stevig.
Mijn haflinger gaat ook veranderen(hoop ik dan) en heb geen problemen met net tussen bomen in zitten.

Bij goede pasvorm en voor mij lekker zitten is dat zeker ook een optie!
Hoe heb jij dat gedaan met passen nu jouw paard ook nog niet ingereden is?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:03

Ik had een zadel van Thorowgood, die is overal aan te passen. Nu heb ik een Fairfax, ook overal aan te passen, misschien nog wel meer. Beide met verwisselbaar kopijzer. Ben met de Thorowgood begonnen als instapper. Nu over gegaan op meer kwaliteit en comfort voor mij als ruiter ;). En uiteraard voor het paard!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:04

Ik heb een Signum gekocht bij Pura Nobleza. Vergelijkbaar met Iberosattel, maar naast een aanpasbaar kopijzer ook verstelbare kussens. Het zadel kocht ik om mijn jonkie mee in te rijden, aangezien ik er echt geen enkel ander zadel ook maar een beetje passend op kreeg. Ik heb proefgereden met een dergelijk zadel op het paard van mijn instructrice en we hebben het zadel zonder ruiter op mijn jonkie gepast. Inmiddels zit ik erop en ik ben er echt heel blij mee!Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:29

Vragen over hoe iets zit, zijn eigenlijk niet te beantwoorden. Ook elk mens zit anders in elkaar, dus wat voor de een heerlijk zit, is voor de ander verschrikkelijk.

Waarom spreken de brede kussens je aan?

Ik zou persoonlijk ook bij een jong paard niet beginnen met een diepe zit. Die nodigt namelijk ook uit om zwaar te gaan zitten en dat vind ik niet ideaal voor een jong paard dat waarschijnlijk nog de juiste spieren moet trainen om een ruiter goed te kunnen dragen.

En, binnen welk budget zoek je? Dat geeft natuurlijk ook nogal richting aan de keuzes die je hebt.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 22:34

Bowo schreef:
Vragen over hoe iets zit, zijn eigenlijk niet te beantwoorden. Ook elk mens zit anders in elkaar, dus wat voor de een heerlijk zit, is voor de ander verschrikkelijk.

Waarom spreken de brede kussens je aan?

Ik zou persoonlijk ook bij een jong paard niet beginnen met een diepe zit. Die nodigt namelijk ook uit om zwaar te gaan zitten en dat vind ik niet ideaal voor een jong paard dat waarschijnlijk nog de juiste spieren moet trainen om een ruiter goed te kunnen dragen.

En, binnen welk budget zoek je? Dat geeft natuurlijk ook nogal richting aan de keuzes die je hebt.

Daar heb je gelijk in, ervaart iedereen ook anders natuurlijk.
Van de brede kussens hoor ik dat het een betere drukverdeling zou geven voor het paard en beter aansluit. Dat lijkt ook logisch als je het ziet. Een kennis is heel tevreden over dit zadel, maar ook hierbij geldt natuurlijk dat alle ervaringen anders zijn.

Ik hoef geen zetel als zadel maar vind het (juist met een jong paard) prettig om toch wel wat houvast te hebben qua zit.

De iberosattels zijn niet goedkoop, dus dan zie je mijn budget zo ongeveer denk ik. Gaat er vooral om dat het degelijk is en we er goed mee vooruit kunnen (letterlijk en figuurlijk:)).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:43

Ik heb ook voor een Signum gekozen voor mijn jonge paard.
Zadel is vrijwel eindeloos aanpasbaar
De boom is over de gehele zadel eenvoudig aan te passen dus niet alleen het kopijzer. Kussen kunnen eenvoudig vervangen worden.
Het leer is goede kwaliteit, brede kamer, teruggesneden bij het schouderblad en veel verschillende modellen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:45

Dit is mijn zadel

Afbeelding

Deze foto ging eigenlijk over het dekje maar even voor het idee

Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:49

Theoretisch heb je inderdaad een betere drukverdeling, maar zoals eerder gezegd is bij zulke grote kussens lang niet alles ook dragend. En het betekent ook dat de kussens nog beter bij je paard moeten passen.

Persoonlijk heb ik helemaal geen diepe zit nodig voor houvast, ik heb dan ook juist vaak het probleem dat ik zo "vast" zit dat ik amper mee kan bewegen xD Het is natuurlijk ook smaak, maar wilde het wel even meegeven om eens over na te denken,blijft natuurlijk jouw keus.

Ik ben zelf niet bekend met Iberosattels, dus moest even Google'n, maar met dat budget kun je in ieder geval veel.
Een op maat gemaakt zadel zou dan denk ik ook fijn zijn. Dan weet je zeker dat hij goed ligt op je paard en dat jij ee fijn in zit. En dan kun je bijvoorbeeld ook je kniewrong uitzoeken voor een model dat bij jouw been past. Ik heb een op maat gemaakt zadel van Schutte. Daarvoor heb ik ook fijn gereden op (niet voor mij persoonlijk op maat gemaakte) Harry Debs, Adam Ellis en Frank Baines. De ene is beter aanpasbaar dan de ander.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:53

Als boomloos een optie is kun je voor ghost kijken. Daar heb ik goede ervaringen mee, maar bij boomloos verschilt het wel erg per persoon wat je fijn vindt.
Verder vind ik thorowgood heel erg fijn. Ze hebben verschillende zadels voor verschillende ruggen (zo heb ik het bredere model voor mijn prexkwpn) en je kan het kopijzer laten vervangen voor een andere maat.

Soesje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 22:57

Een Bates is ook nog een optie. Daarbij is het kopijzer makkelijk vervangbaar maar kun je met inlages ook de vorm van de boom nog aanpassen als dat nodig blijkt. Die heb je ook in een monoblad met een wrong die ook aanpasbaar is.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 22:59

fransje23 schreef:
Dit is mijn zadel

[ [url=m/vPd2oL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze foto ging eigenlijk over het dekje maar even voor het idee

[ [url=m/5HNC76.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook hele mooie zadels inderdaad!

Bowo schreef:
Theoretisch heb je inderdaad een betere drukverdeling, maar zoals eerder gezegd is bij zulke grote kussens lang niet alles ook dragend. En het betekent ook dat de kussens nog beter bij je paard moeten passen.

Persoonlijk heb ik helemaal geen diepe zit nodig voor houvast, ik heb dan ook juist vaak het probleem dat ik zo "vast" zit dat ik amper mee kan bewegen xD Het is natuurlijk ook smaak, maar wilde het wel even meegeven om eens over na te denken,blijft natuurlijk jouw keus.

Ik ben zelf niet bekend met Iberosattels, dus moest even Google'n, maar met dat budget kun je in ieder geval veel.
Een op maat gemaakt zadel zou dan denk ik ook fijn zijn. Dan weet je zeker dat hij goed ligt op je paard en dat jij ee fijn in zit. En dan kun je bijvoorbeeld ook je kniewrong uitzoeken voor een model dat bij jouw been past. Ik heb een op maat gemaakt zadel van Schutte. Daarvoor heb ik ook fijn gereden op (niet voor mij persoonlijk op maat gemaakte) Harry Debs, Adam Ellis en Frank Baines. De ene is beter aanpasbaar dan de ander.

Op maat gemaakt kan, maar is dan ook vaak niet meer heel flexibel aanpasbaar, als dat wel zo is dan wel een optie.

De boomloze zadels trekken me ook wel, omdat ze vaak ook in allerlei opzichten aanpasbaar zijn én lekker zitten. Zag de Barefoot Wellington, maar daar nooit op gezeten. Ook weer een eigen lijf-en voorkeurkwestie, maar ben er wel benieuwd naar.

Afbeelding

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 23:01

J0anieke schreef:
Als boomloos een optie is kun je voor ghost kijken. Daar heb ik goede ervaringen mee, maar bij boomloos verschilt het wel erg per persoon wat je fijn vindt.
Verder vind ik thorowgood heel erg fijn. Ze hebben verschillende zadels voor verschillende ruggen (zo heb ik het bredere model voor mijn prexkwpn) en je kan het kopijzer laten vervangen voor een andere maat.

Ik had naar Ghost gekeken maar zie vooral hele platte zadels. Eigenlijk niet helemaal wat ik zoek geloof ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 23:04

Mijn Signum is overigens wel maatwerk maar dus niet wel aanpasbaar.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 23:36

Britt1 schreef:
Op maat gemaakt kan, maar is dan ook vaak niet meer heel flexibel aanpasbaar, als dat wel zo is dan wel een optie.

Bij aantal merken is de boommaat in de pers door een zadelmaker aan te passen, al heeft dat doorgaans niet de voorkeur.
Schutte heeft tegenwoordig het Triclix systeem dat het mogelijk maakt op de boommaat aan te passen. Het effect is een beetje te vergelijken met een verwisselbaar kopijzer.

De vorm van de boom kan niet worden aangepast, maar dat kan bij geen enkel zadel voor zover ik weet.
En bij een paard dat naar verwachting nog veel gaat veranderen, kan je natuurlijk ook veel doen met een pad met inlages.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:04

Minder bekend, maar wel fijn is de Comfort Elite Candence. Engels merk met aanpasbaar kopijzer (door zadelmaker in pers). Boom is erg geschikt voor ronde paarden met wet weinig schoft.