Help... Welke inchmaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CapeS

Help... Welke inchmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 00:54

Hoi,
Ik heb op het moment een 17,5 inch kent en masters zadel maar ik vraag me af of dit zadel niet te klein is? Ik heb mest lange bovenbenen en ik vermoed dat ik daardoor iets naar achteren wordt geplaatst, dit is niet alleen voor mij maar vooral dat een goed passend zadel dan nutteloos is omdat ik zelf dan druk veroorzaak..
Zou 18 inch beter zijn? Dan koop ik gewoon hetzelfde zadel een maatje groter. Op het internet is alles ook vaag. :)

Let alsjeblieft niet op mijn rijkunsten inmiddels zijn mijn beugels langer en m'n hakken dus ook beter etc.
Afbeelding

Afbeelding

Anastasia24

Re: Help... Welke inchmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 01:07

Ik ben absoluut geen kei in zadels hoor, maar ik denk inderdaad dat je gewoon iets te ver naar achter zit. Als jij mooi in het middelpunt kunt zitten met een, ook voor jou, passend zadel hoef jij geen maatje groter. Volgens mij is de vuistregel een hand breedte achter op de lepel wat over moet zijn.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 01:12

lastig te zien. je zei al dat je je beugels langer hebt op dit moment, dus over de beenstand op de foto is weinig te zeggen. wel denk ik dat een 18 inch zadel niet gaat passen op je paard. ik vind deze al net iets te lang voor het mooie, maar nog langer wordt echt een no go denk ik.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 01:12

Heb je een foto van je zadel, waar je er niet op zit?
Het lijkt achter iets lager te liggen en dan ga je ook achter in je zadel zitten.

Heb je er al een zadelmaker naar laten kijken?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 01:31

loulou schreef:
Heb je een foto van je zadel, waar je er niet op zit?
Het lijkt achter iets lager te liggen en dan ga je ook achter in je zadel zitten.

Heb je er al een zadelmaker naar laten kijken?

Hij is door de zadel maker gepast toen ik hem kocht bij de zadel maker. De pad is omdat hij nog flink moet groeien.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 01:42

Celiien schreef:
lastig te zien. je zei al dat je je beugels langer hebt op dit moment, dus over de beenstand op de foto is weinig te zeggen. wel denk ik dat een 18 inch zadel niet gaat passen op je paard. ik vind deze al net iets te lang voor het mooie, maar nog langer wordt echt een no go denk ik.

Zijn zadel nu (zadel maker gekocht en gepast)

Afbeelding

En deze foto is een 18 inch die ik had geleend om te proberen.

Afbeelding

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 01:43

En trouwens de 18 inch waar ik nu naar kijk van een ander merk is zelfs 4 cm korter is dat misschien slimmer? Dan kan ik groter maar niet langer?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 05:05

;) Of een 18 inch wel of niet gaat passen ligt ook aan de kussens die er onder zitten. Wat ook belangrijk is, of jij zelf niet gaat schuiven in een 18 inch zadel! Jij hebt zelf geen 18 inch billen om maar zo te zeggen

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 07:39

karrij schreef:
;) Of een 18 inch wel of niet gaat passen ligt ook aan de kussens die er onder zitten. Wat ook belangrijk is, of jij zelf niet gaat schuiven in een 18 inch zadel! Jij hebt zelf geen 18 inch billen om maar zo te zeggen

Dat is inderdaad waar, maar ik had begrepen dat het niet daar aan ligt maar aan de benen? Als ik niet oplet gaan mijn knieen over de wrongen heen?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:31

Ik heb een 18” zadel voor mijn lange benen maar voor mijn billen heb ik eigenlijk een 17” nodig. Ik ga toch op zoek naar een ander zadel want ik schuif ontzettend naar achter in de 18”. Een grotere inchmaat voor je benen hoeft dus ook niet altijd de oplossing te zijn. Moet je echt per zadel bekijken. Ik zou zoiets met de zadelmaker bespreken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:39

Je kunt beter naar een zadel kijken met extra lange zweetbladen, voor lange mensen.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 08:40

beegee schreef:
Ik heb een 18” zadel voor mijn lange benen maar voor mijn billen heb ik eigenlijk een 17” nodig. Ik ga toch op zoek naar een ander zadel want ik schuif ontzettend naar achter in de 18”. Een grotere inchmaat voor je benen hoeft dus ook niet altijd de oplossing te zijn. Moet je echt per zadel bekijken. Ik zou zoiets met de zadelmaker bespreken.

Ja.. Mijn zadel maker was meer paard gefocussed dan ruiter helaas toen wist ik ook niet beter. Ik zal opzoek gaan naar een tweede opinie?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 08:40

Hannanas schreef:
Je kunt beter naar een zadel kijken met extra lange zweetbladen, voor lange mensen.

Zijn dat niet alleen maatzadels? En anders zou ik dat zeker willen doen!

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:29

een groter zadel is niet de oplossing, lijkt mij. Dan ga je alleen maar meer schuiven. Het zadel is groot genoeg voor jou. Eerder aan de grote, dan aan de kleine kant. Op de foto zit je inderdaad te ver naar achteren. Het ligt eerder aan het model zadelbladen of aan je zit. Kan je instructeur niet helpen met het juist zitten of kijken of het model zadel wel goed bij je past?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:35

Ik zou ook eerder de zweetbladen of de wrongen aanpassen dan de inchmaat. Ik weet niet of je huidige merk daar opties voor heeft, maar anders zou je denk ik toch weer een zadelmaker moeten laten komen, maar dan eentje die ook jouw houding en zit in de gaten houdt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:35

Is het een Albion? Iedereen zit een beetje achterop in een Albion valt mij op. Dat is denk ik inherent aan het merk en (dus) de pasvorm.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:38

En ik denk dat iedereen zich te druk maakt :D
De eerste foto zit je wat te ver achterin, maar je zegt al dat de beugels nu iets langer zijn en dan kom je vanzelf iets naar voren.
Daarnaast heb je daar nog meer dan genoeg ruimte achter je kont.
Dus je zet echt niet alle druk op de achterkant van het zadel.
Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt met dat zadel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:48

rien10 schreef:
Is het een Albion? Iedereen zit een beetje achterop in een Albion valt mij op. Dat is denk ik inherent aan het merk en (dus) de pasvorm.

Kent en masters staat in de op!

Ts: kun je wrongen eraf halen met klittenband?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:49

Hannanas schreef:
rien10 schreef:

Oh, overheen gelezen. Ik zag dat rode dopje en dacht aan Albion.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:00

Op de site van Thorowgood staat een richtlijn voor het bepalen van de inchmaat die je als ruiter nodig hebt:
https://www.thorowgood.com/fitting/10-m ... -the-rider

En hier een stukje over wat die inchmaat nou eigenlijk is:
https://greendistance.nl/zitmaat/

Waaruit ook blijkt dat de 18 inch van een zadel met een vlakke zit en lage achterboom anders is dan de 18 inch van een zadel met een diepe zit en hoge lepel.

En dan is ook de plek van de beugelophanging nog bepalend voor je zit en beenligging.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:10

Ik vind het zadel niet te klein voor jou.
Beugels wat langer, bekken meer kantelen en je hakken niet optrekken dan zit je er al heel anders in.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 10:30

Roodvos schreef:
Op de site van Thorowgood staat een richtlijn voor het bepalen van de inchmaat die je als ruiter nodig hebt:
https://www.thorowgood.com/fitting/10-m ... -the-rider

En hier een stukje over wat die inchmaat nou eigenlijk is:
https://greendistance.nl/zitmaat/

Waaruit ook blijkt dat de 18 inch van een zadel met een vlakke zit en lage achterboom anders is dan de 18 inch van een zadel met een diepe zit en hoge lepel.

En dan is ook de plek van de beugelophanging nog bepalend voor je zit en beenligging.

Heel erg bedankt! Die van thorowgood had ik inderdaad gebruikt en mijn benen komen aan de 60 cm daarom dat ik aan 18 inch dacht

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 10:33

Hannanas schreef:
rien10 schreef:

Ja dat kan, ik heb ze nu met langere beugels ook verder naar achteren zodat mijn benen beter onder me zitten, maar dat filmpje is heel wazig helaas..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:25

Ik heb het idee dat dit zadel niet te klein is. Je zit wel met je knie tegen/op de wrong. Denk dat je met jouw instructeur moet kijken of je qua zit wat meer het diepste punt kan opzoeken daardoor wat lager met je knie kan komen. Anders kan je kijken of je de wrong iets hoger kan zetten of misschien een iets kortere wrong kan zoeken.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 21:17

BrankaZ schreef:
Ik heb het idee dat dit zadel niet te klein is. Je zit wel met je knie tegen/op de wrong. Denk dat je met jouw instructeur moet kijken of je qua zit wat meer het diepste punt kan opzoeken daardoor wat lager met je knie kan komen. Anders kan je kijken of je de wrong iets hoger kan zetten of misschien een iets kortere wrong kan zoeken.

Ik zal zeker even overleggen met haar! Ik heb vaker het probleem gehad dat door mijn groeispurt mijn bovenbenen heel lang zijn? Hier een super wazige foto van mijn beugels nu mijn armen zitten in de lucht maar dat is even niet het punt lol
Afbeelding