Wie heeft een foto van een geplakt zadelzitting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Wie heeft een foto van een geplakt zadelzitting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 20:11

Super titel, haha, maar ik heb hier een zadel met een scheurtje in de zitting weg laten brengen, maar degene die dit repareert snapt het stukje leer plakken niet helemaal ( heeft het dicht gelijmd maar ziet er niet uit)

Heeft iemand een foto van een zadel waarbij een scheurtje geplakt is met een stukje leer als voorbeeld? Die ik mag gebruiken om te laten zien wat ik bedoel met een stukje leer erover te plakken.

Gaat om deze scheur:
Afbeelding

IlBuono

Re: Wie heeft een foto van een geplakt zadelzitting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:12

Oh ik heb zo'n exacte scheur laten plakken. Maak morgen een foto als ik eraan denk ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 20:15

Ja heel graag!

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:25

Noemen ze een zweet scheur ofzoiets als ik me niet vergis. Dacht ergens te lezen dat die eigenlijk altijd geplakt/gevuld worden ivm de naad?

Schiet me dood als ik het mis heb hoor :')

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:30

je kan dat heel netjes met naald en draad oplossen zonder daar een stukje leer overheen te moeten plakken..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 18:50

Maar dat moet je wel kunnen dan, ik heb echt nog nooit zelf leer genaaid en durf ook niet zomaar wat uit te proberen...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:55

Nee maar ik bedoel meer te zeggen dat een zadelmaker hier iets meer mee dient te kunnen dan alleen overplakken met een stukje leer of er een beetje lijm tussen te doen

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:59

Deze scheur zit nog niet zo slecht, beter dan een scheur overdwars over het leer. Mijn ervaring met stukjes leer erover plakken, is dat je die binnen no time weer los hebt zitten, simpelweg door de wrijving van je broek over het zadel door de beweging die je maakt met rijden.

Ik ben trouwens benieuwd of mensen een 'oplossing' hebben om dit soort 'problemen' te voorkomen?
* niet dat ik je topic wil kapen hoor * :o

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:46

Lieke2, daar ben ik ook benieuwd naar.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:49

Voorkomen is denk ik lastig, stiksel en op een plek, waar wel wrijving door zit is. Een zadelmaker kan dit op zich wel voor je maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 00:30

Ik heb bij een scheurtje een nieuwe zitting op mijn zadel Laten zetten. Was onder garantie. Plakken vind ik vreselijk lelijk.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 01:05

Met naald, draad en een kundige maker komt dit er nog heel netjes uit te zien hoor :j

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 06:49

Probleem van repareren naald en draad is dat de draad door gaat slijten, net als een lapje erop.
Ben ook bang dat de draadjes of randjes gaan irriteren.
Bij mijn zadel is het jaren geleden geplakt en het zit nog steeds goed. Tja, supermooi is het niet, wel functioneel.

Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:09

Voorkomen, oa door met niet teveel grip in je rijbroek op het zadel gaan zitten.
Als je er gewoon met stof overheen glijdt maakt dat minder schade dan met full grip siliconen bv.

Ik heb geen foto, meer dan 15 jaar geleden had ik zo'n soort scheurtje en die is gerepareerd door in de naad te lijmen, niet door een lapje leer er overheen.
Lapje leer eroverheen ga je sowieso voelen met rijden én gaat bij wrijving ook weer loslaten aan de randjes.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:28

Mijn oude barnsby zadel had 2 van zulke scheurtjes aan beide kanten iets meer naar voren, overgang hoger stuk naar zitvlak. Er zijn 2 dunne lapjes leer over heen gezet. Het zag er eigenlijk netjes uit en met rijden had ik nooit ergens last van. Kan alleen geen foto meer vinden :(

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:04

Marije_jiplover schreef:
Voorkomen, oa door met niet teveel grip in je rijbroek op het zadel gaan zitten.
Als je er gewoon met stof overheen glijdt maakt dat minder schade dan met full grip siliconen bv.

En hoe voorkom je dan een zweetscheur? Dat impliceert volgens mij dat er een scheur in het leer komt door zweet :')

@Tilmar, dat ziet er nog eens hartstikke netjes uit, mooi gedaan :j

@rien10, was dat als gevolg van zweten of door wat anders? Wel fijn dat dat binnen de garantie viel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 09:11

Tilmar, dat is echt super netjes gedaan... ik moet echt zoeken waar het gerepareerd is.

Voor nu gaat het geplakt worden, ik weet zo geen zadelmaker hier in de buurt en naar Nederland rijden met al het gedoe met testen ed heb ik geen zin in.

Het gaat hier bij mij overigens om een oud(er) Hulsebos zadel, dus hele nieuwe zittingen ga ik zeker niet aan beginnen :)

Vrouwdarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:31

@lieke2: Ik heb vroeger geleerd een zweterige singel nooit over het zadel te leggen. Om deze reden. Het zout uit zweet, of zeewater, zou mede voor deze slijtplekken zorgen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:32

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:33

Vrouwdarijn schreef:
@lieke2: Ik heb vroeger geleerd een zweterige singel nooit over het zadel te leggen. Om deze reden. Het zout uit zweet, of zeewater, zou mede voor deze slijtplekken zorgen.

En als je nooit je singel over je zadel legt maar dit van je eigen zweet komt? :+ Dan wordt de uitdaging al een stuk groter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:37

Je kunt ook een bontje of gelzitting kopen voor op het zadel. Nu als je last hebt van die scheur.
Maar misschien beter na reparatie zodat het geplakte niet los laat.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:56

Is de scheur op de eerste foto nog van vóór het lijmen, of van erna? En wat zegt de zadelmaker er zelf van. Want als het wel goed gerepareerd is en alleen optisch niet mooi is, dan is het wel gewoon bruikbaar. Als je erop zit, ziet niemand het (ook jij zelf niet ;) )

Dat verhaal van singel over het zadel, had ik ook gehoord. Blijft te lang vochtig en trekt in de zitting van het leer. Dan nog blijft de vraag waarom alleen deze plekjes, en niet de hele zitting waar de singel overheen ligt. Dus van het zweten van jezelf en de wrijving, lijkt me aannemelijker.
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 05-05-21 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:59

Kun je heel makkelijk zelf repareren. Neem een stukje zwart leer, smeer de randen van de scheur aan de binnenzijde in met lijm, duw het stukje leer stukje voor stukje met een stompe naald in de scheur, tot het vlak verdeeld is. Druk het geheel goed aan en laat een nachtje de lijm drogen. Daarna is het weer klaar voor gebruik. Als een zadel op die plek inscheurt, is er met te weinig leer gestikt, dus een te dunne zoom. Gelukkig kun je het op bovenstaande manier snel fixen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 10:14

ChristaMoor, van vóór het plakken... we hebben het zadel afgelopen vrijdag naar een plaatselijk kleding/ leer reparateur gebracht, deze repareert bv ook leren autostoelen, hij had het eerst gelijmd, maar mijn vriend zei dat dat echt lelijk was ( en hij heeft geen verstand van zadels, dus als hij het zegt, zal het niet mooi zijn geweest) , dus nu zou de man er een stukje leer overheen plakken. Ik hoop dat ie dat een beetje netjes doet...

Shenavallie, ik durf het eigenlijk zelf niet goed aan om het zelf te doen, ik heb helemaal geen ervaring met leer reparaties, en als het dan niet goed gaat ben ik misschien wel verder van huis.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:17

Afbeelding