Gezocht: Springschoenen die niet gesloopt worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Gezocht: Springschoenen die niet gesloopt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 17:56

Ik hoop dat het hier goed staat

Wie weet springschoenen die mijn paard niet sloopt?
Hij moet buiten springschoenen om ivm balbetrappingen.
Maar hij vind het nogal grappig om de klittenband eraf te trekken |(
Rubberen die je over de hoef moet trekken is geen optie, die schuren de balbetrapping terug open.
Bijkomend nadeel: het moet maatje S zijn :7

Iemand een tip voor hufterproof springschoenen?

goldyc

Re: Gezocht: Springschoenen die niet gesloopt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 23:03

En je springschoenen rondom nog eens extra dichtplakken met (duct)tape? Zodat alles goed vast zit?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 07:24

Bij mijn paard gingen de springschoen echt iedere keer stuk... 2 paar in de week was geen uitzondering. Tot ze voor iets anders naar Utrecht moest(dat was drama) maar de orthopeed daar vertelde dat het alleen maar voorkomt bij paarden die scheef zijn of neurologisch een afwijking hebben. Misschien niet het antwoord wat je nu helpt.. en het zou natuurlijk goed kunnen dat jou paard het om een andere reden doet maar voor mij was dit iets nieuws. Ik had overigens zelf de goedkoopste springschoenen van ej en dan in slaan met de 2+1 gratis actie, dan kon ik heel veel wisselen. Duur grapje was het wel :+

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 07:58

goldyc schreef:
En je springschoenen rondom nog eens extra dichtplakken met (duct)tape? Zodat alles goed vast zit?

Dat bijt hij er ook af :+ :+

Tirzasarah: mwah daar geloof ik niet zo zeer in, hij bijt ze stuk, zie niet in wat dat met scheef zijn te maken heeft, ook niet met neurologische problemen.
Hij is pas 1,5 maand geleden gecastreerd en is nog heel jong, denk dat dat een groot aandeel heeft in wat hij doet :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:06

Vroeger had je dichte springschoenen die je over de hoef moest trekken binnenstebuiten.
Maar als hij echt gaat trekken dan is het denk ik hopeloos want dan krijgt hij alles af. Dan trekt hij de rubberen ook stuk en de anderen trekt hij aan het klittenband eraf. Dan zou je nog verband kunnen proberen maar ook dat krijgen ze af.
Dan werkt alleen nog een graasmasker ofzo.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 08:09

Suzanne F. schreef:
Vroeger had je dichte springschoenen die je over de hoef moest trekken binnenstebuiten.
Maar als hij echt gaat trekken dan is het denk ik hopeloos want dan krijgt hij alles af. Dan trekt hij de rubberen ook stuk en de anderen trekt hij aan het klittenband eraf. Dan zou je nog verband kunnen proberen maar ook dat krijgen ze af.
Dan werkt alleen nog een graasmasker ofzo.

Ja die heb ik getest maar helaas schuren die de wond terug open :(
Hij doet het alleen buiten, want verband liet hij de eerste dagen in de stal mooi zitten.
Maar buiten moeten ze blijkbaar uit :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:16

Dan zou ik het zelf lekker in het zonnetje op een droge wei laten herstellen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 08:23

Suzanne F. schreef:
Dan zou ik het zelf lekker in het zonnetje op een droge wei laten herstellen.

Dat is helaas geen optie want dan trapt hij het opnieuw open :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:25

Maar dat betekent dat hij dit altijd gaat doet dan? Dan lijkt me er iets anders mis. Dus hij tikt altijd zijn hoefballen open? Komt hij voor wel snel genoeg weg? Is er niks op te lossen met ijzers of het aanpassen van de hoeven?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 08:28

Suzanne F. schreef:
Maar dat betekent dat hij dit altijd gaat doet dan? Dan lijkt me er iets anders mis. Dus hij tikt altijd zijn hoefballen open? Komt hij voor wel snel genoeg weg? Is er niks op te lossen met ijzers of het aanpassen van de hoeven?

Nee hij heeft een hoefbalbetrapping gehad die nog moet dichtgroeien, gezien dit hoorn is duurt dat lang voordat het volledig dicht is en ver genoeg uitgegroeid dat hij het niet meer open tikt.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:31

MelissaV schreef:
goldyc schreef:

Dat bijt hij er ook af :+ :+

Tirzasarah: mwah daar geloof ik niet zo zeer in, hij bijt ze stuk, zie niet in wat dat met scheef zijn te maken heeft, ook niet met neurologische problemen.
Hij is pas 1,5 maand geleden gecastreerd en is nog heel jong, denk dat dat een groot aandeel heeft in wat hij doet :)

Ik bedoel te zeggen dat dat een reden kan zijn waarom. Stuk bijten zal idd niets met scheefheid oid te maken hebben maar het stuk trappen van de hoefbal wel. Juist omdat hij jong is. Als hij verband wel laat zitten zou ik het in de vetwrap gooien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:42

MelissaV schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee hij heeft een hoefbalbetrapping gehad die nog moet dichtgroeien, gezien dit hoorn is duurt dat lang voordat het volledig dicht is en ver genoeg uitgegroeid dat hij het niet meer open tikt.

Ja dat snap ik. Maar blijkbaar trapt hij het dus steeds weer open en is het geen eenmalig ongelukje geweest.
Tja ik zou het toch lekker in een droge wei in het zonnetje laten genezen. Beter dan afdekken met dingen die het weer open schuren. En proberen te voorkomen dat hij zich weer aantikt. Bijvoorbeeld door naar de hoeven te laten kijken door de smid.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 08:42

Snap ik, het is gebeurd tijdens het zadelmak maken, hij rolt goed af en is verder niks mis mee.
Vetwrap kan ik proberen maar vrees dat hij dat buiten ook sloopt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:52

En even omgekeerd gedacht: zou het iets kunnen schelen als je 'xxl' springschoenen om de achterbenen doet? Wat het aantikken mogelijk iets dempt?

De springschoenen van BR die omwikkelen hebben net wat dunnere flapjes dan normale en krijg je als mens ook vrij lastig los. Misschien die nog proberen?
https://www.agradi.nl/br-springschoen-p ... nAQAvD_BwE

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 09:10

MariekeS_ schreef:
En even omgekeerd gedacht: zou het iets kunnen schelen als je 'xxl' springschoenen om de achterbenen doet? Wat het aantikken mogelijk iets dempt?

De springschoenen van BR die omwikkelen hebben net wat dunnere flapjes dan normale en krijg je als mens ook vrij lastig los. Misschien die nog proberen?
https://www.agradi.nl/br-springschoen-p ... nAQAvD_BwE

Dat kan ik misschien nog eens testen als het wat verder dicht is.

Toevallig, die laatste heeft hij dus gister gesloopt :+ Ofja hij had ze 2dgn om, dag 1 ging goed en gister trok hij er 1 klittenband af.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:19

Anti bijt erop smeren?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:25

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:29

En als je eerst iets als vetwrap om doet en daarover heen die rubberen? Dan kan hij ze niet lostrekken en heb je een beschermlaag tegen het schuren.

Zo heb ik het gedaan toen pony een wond had van aantikken en dus niet zonder springschoenen kom, maar wond telkens open schuurde.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 09:35

Moonlight17 schreef:

Dat lijkt me teveel druk geven op de wond, en vind ik wat duur voor die paar weken ;)

MyWishMax: Dat kan ik nog eens proberen
Femkepien: anti-bijt helpt, dat gebruik ik wel eens, maar is hier geen optie want hij bijt aan de klittenband en die doe ik (en de staleigenaar) graag los zonder 3dgn te stinken :D

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:37

Ik ben heel tevreden over de style eventing springschoenen. Van ballistic nylon met dubbel klittenband en heeft een zachte voering. Paard doet er een jaar mee, dagelijks op de wei of in de modder.
Even afspoelen en klaar. Krijgt hier ook geen wondjes van.
Tevens ook in verschillende kleuren leverbaar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:46

Ik stem ook voor anti bijt (verenpik spul van de Boerenbond/welkoop werkt goed) en dan zelf wegwerphandschoenen aan bij het aan/uittrekken.
want ik zou niet weten wat voor advies er anders nog te geven valt :-)
Of je hebt met klittenband, en dat kan niet want dat trekt hij kapot, of je hebt zonder klittenband, en dat kan niet want dan gaat het kapot. Meer opties zijn er niet, dus ik zou kijken in de mogelijkheden die er wel zijn, anders zul je niet tot een oplossing komen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:46

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:55

MelissaV schreef:
Femkepien: anti-bijt helpt, dat gebruik ik wel eens, maar is hier geen optie want hij bijt aan de klittenband en die doe ik (en de staleigenaar) graag los zonder 3dgn te stinken :D

Even rubber handschoentjes aan doen met om en af doen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:18

Anti bijt in de buurt van wondjes zou ik niet prettig vinden.

Hoefbalbeschermers met een riempje een optie?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:36

f4bjheu schreef:
https://www.arsruitersport.nl/product/a ... oen-mfull/

Zoiets al geprobeerd?
https://www.atorka.nl/winkel/iceline-scalpers/
Komt van de IJslanders vgm maar zie je ook steeds meer in de springsport

https://www.equimatch.nl/westropp-westr ... steem.html
Deze heeft geen klittenband

https://www.agradi.nl/acavallo-springsc ... 0WEALw_wcB
Dit lijkt op standaard gesloten maar door pasvorm bewegen ze minder dus zou veel minder moeten schuren

Die laatste heb ik ervaring mee. Zitten als gegoten, draait niet, schuurt niet, echt helemaal top.
Lijken in niets op traditionele springschoenen en aandoen moet je even een handigheidje in krijgen. Het is rubber wat je over de hoef aan moet trekken.