Kapotte mondhoeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haike_Yfke97

Kapotte mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:25

Hallo allemaal!!

Ik heb een probleem met mijn friese Merrie van 6 jaar.
Ik heb haar nu bijna 2 jaar en heb altijd met een dubbel gebroken bustrens van harry horse gereden met dat blauwe spul erop . Nu heb ik 19 maart een bitfitter laten komen en zijn we uiteindelijk uitgekomen op een trust bit bustrens dubbel gebroken onderleg ook met sweet Iron spul.
Een week ging het goed en toen begon te ellende... kale plekken rond de mondhoeken. Ik heb bitloos gereden, mn eigen bit erin... maar helemaal weg trekt het niet.
Maar goed het was iets verminderd en ik had met de bitfitter afgesproken om hetzelfde bit maar dan geen onderleg trens maar normale trens te proberen om te kijken hoe dit zou gaan. Ik kom op stal, heb gisteren niet gereden... en zoals op de foto's te zien is het weer raak.

Ik heb de dierenarts gebeld en die vertelde mij dat laser therapie een goede optie is. Iemand hiermee bekend?

Alle adviezen zijn welkom want ik zit met mn handen in het haar.

Lieve groetjes van ons

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Haike_Yfke97 op 15-04-21 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:27

Een foto zit er niet bij.
Maar waarom niet een paar weken rust nu en dan je oude HH bit weer proberen?
Niet te snel weer naar trust.

edit nu wel. :)

Is de maat van je bit even breed of is deze smaller?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:30

Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? Die liggen veel rustiger in de mond, misschien dat dat een verschil maakt. Of eentje met wings?

Voorbeeldje van de wings link

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:32

Molfre schreef:
Heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? Die liggen veel rustiger in de mond, misschien dat dat een verschil maakt. Of eentje met wings?

Had de bitfitter dit niet geadviseerd dan ook...?? En t is wel heel apart dat ze natuurlijk anderhalf jaar goed loopt en sinds het uitproberen van de trust het verkeerd gaat... bedankt iig voor je advies!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:32

Ik kan geen foto’s zien, maar begrijp ik het onderstaande goed?

- je had voordien nooit klachten van bit 1.
- na 1 week rijden met een nieuw bit zijn er klachten
- na die week alleen bitloos gereden of met bit 1 en klachten verminderen maar verdwijnen niet.
- na een dag niet te rijden, zijn de klachten plots verergerd alhoewel er geen contact was met het bit.

Zijn er andere omstandigheden veranderd? Ander hooi, andere weide, ...
hebben andere paarden hier last van?
Op basis van je klachten zou je ook aan een allergie kunnen denken die toevallig samenvalt met het begin van de weidegang. Ik had vorig jaar ook eentje met grote kale plekken rondom de mondhoeken, maar was al meer dan een jaar niet meer bereden. Bij haar moet het van verharen eventueel icm een verkeerd plantje geweest zijn en trok het vanzelf weg na een paard weken.

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:35

DuoPenotti schreef:
Een foto zit er niet bij.
Maar waarom niet een paar weken rust nu en dan je oude HH bit weer proberen?
Niet te snel weer naar trust.

edit nu wel. :)

Is de maat van je bit even breed of is deze smaller?

Volgens mij is het even breed ja!
Het is natuurlijk wel een ander modelletje dan mijn eigen harry horse

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:35

Haike_Yfke97 schreef:
Molfre schreef:

Had de bitfitter dit niet geadviseerd dan ook...?? En t is wel heel apart dat ze natuurlijk anderhalf jaar goed loopt en sinds het uitproberen van de trust het verkeerd gaat... bedankt iig voor je advies!

Ik probeer alleen maar mee te denken met je...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:38

Maar ik geloof ook niet dat het mondstuk in de mond dus de reden is.
Het lijken de bitringen te zijn. Of iig iets aan de buitenkant.
Het lijkt bij beide rvs, maar toch kan ook die legering verschillen, kom je ook bij een allergische reactie uit.

Ook wat Poekie schijft vind ik zeker waardevol.

De trust zou ik iig eens een maand aan de kant gooien.
trekt het dan uiteindelijk weg, je probeert hem weer en het is weer terug weet je iig dat die niet goed is voor het paard.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-04-21 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:38

Poekkie schreef:

- na die week alleen bitloos gereden of met bit 1 en klachten verminderen maar verdwijnen niet.
- na een dag niet te rijden, zijn de klachten plots verergerd alhoewel er geen contact was met het bit.

Op basis van je klachten zou je ook aan een allergie kunnen denken die toevallig samenvalt met het begin van de weidegang. Ik had vorig jaar ook eentje met grote kale plekken rondom de mondhoeken, maar was al meer dan een jaar niet meer bereden. Bij haar moet het van verharen eventueel icm een verkeerd plantje geweest zijn en trok het vanzelf weg na een paard weken.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!!

- klopt nooit klachten gehad van bit 1
- klopt na 1 week rijden met nieuw trust bit klachten.
- ik heb haar indd 3 dagen bitloos gereden, dagje rust en keertje met mn eigen bit en klachten verdwenen niet... worden juist meer...
-gisteren niet gereden en vandaag hingen de vellen er weer aan...

Geen andere omstandigheden qua wei of hooi. Ze loopt af en toe op een klein stukje gras (gangpad) en staat voor de rest heerlijk in de paddock.
Ik zat zelf ook te denken aan allergie... zou t ook allergische reactie van t bit kunnen zijn ineens?

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:42

Molfre schreef:
Haike_Yfke97 schreef:

Ik probeer alleen maar mee te denken met je...

Sorry als mijn reactie verkeerd overkomt!! Niet de bedoeling. Ik waardeer het enorm dat je ons probeert te helpen en mee denkt. Dankjewel!

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:45

DuoPenotti schreef:
Maar ik geloof ook niet dat het mondstuk in de mond dus de reden is.
Het lijken de bitringen te zijn. Of iig iets aan de buitenkant.
Het lijkt bij beide rvs, maar toch kan ook die legering verschillen, kom je ook bij een allergische reactie uit.

Ook wat Poekie schijft vind ik zeker waardevol.

De trust zou ik iig eens een maand aan de kant gooien.
trekt het dan uiteindelijk weg, je probeert hem weer en het is weer terug weet je iig dat die niet goed is voor het paard.

Dankjewel voor je advies! Zou je dan een maand bitloos rijden? Of met mn eigen bitje. Zoals op de foto's te zien is haar huid erg dun nu... dus ik durf eigenlijk er geen bit in te hangen nu.

En wat denk je van laser therapie zoals de dierenarts heeft voorgesteld?

DuoPenotti

Re: Kapotte mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:50

Ik zou een maand bitloos rijden, helemaal laten helen.
Als het dat niet doet kom je wellicht uit bij wat Poekkie schrijft.
Geneest het dan mooi, dan na een maand eens jou oude bit.
Kijken wat dat doet.
Blijft dat goed gaan of geeft dat ook weer kale plekken.
Gaat dat goed, de trust nog eens, weer binnen een week kale plekken weet je met zekerheid dat dat de oorzaak is.

Persoonlijk zou ik nog niet met laser aan de gang gaan.
Daar zou ik aan gaan denken als het nu helemaal niet wil genezen.
Maar je moet natuurlijk ook doen waar jij je goed bij voelt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:51

Als de klachten zelfs na 2/3 weken zonder contact nog blijven verergeren dan denk ik dat het nieuwe bit mogelijks iets getriggerd heeft, maar dat het effect al weg zou moeten zijn als het puur een reactie op het bit is.
Is ze druk aan het verharen toevallig?

Als de plekjes droog zijn en geen wondes zou ik er wat verzachtende creme op smeren, en me er verder niet heel druk om maken :) Lasertherapie zie ik weinig nut van in als het alleen over een kaal plekje gaat. Als je een bitloos hoofdstel hebt, is daar een paar weken mee rijden het beste voor je eigen gemoedsrust denk ik :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:52

DuoPenotti schreef:
Kijken wat dat doet.
Gaat dat goed, de trust nog eens, weer binnen een week kale plekken weet je met zekerheid dat dat de oorzaak is.

Aaah kijk we zijn het precies eens :D
Wie had dat gedacht na dat ene topic haha ;)

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:55

DuoPenotti schreef:
Kijken wat dat doet.

Dankjewel voor je advies! :D :)

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:56

Poekkie schreef:
Als de klachten zelfs na 2/3 weken zonder contact nog blijven verergeren dan denk ik dat het nieuwe bit mogelijks iets getriggerd heeft, maar dat het effect al weg zou moeten zijn als het puur een reactie op het bit is.
Is ze druk aan het verharen toevallig?

Als de plekjes droog zijn en geen wondes zou ik er wat verzachtende creme op smeren, en me er verder niet heel druk om maken :) Lasertherapie zie ik weinig nut van in als het alleen over een kaal plekje gaat. Als je een bitloos hoofdstel hebt, is daar een paar weken mee rijden het beste voor je eigen gemoedsrust denk ik :)

Ze is wel aan het verharen inderdaad! Vooral op haar billen :D op haar hoofd amper.

Dankjewel voor je advies!! :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:56

Haike_Yfke97 schreef:
Poekkie schreef:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!!

- klopt nooit klachten gehad van bit 1
- klopt na 1 week rijden met nieuw trust bit klachten.
- ik heb haar indd 3 dagen bitloos gereden, dagje rust en keertje met mn eigen bit en klachten verdwenen niet... worden juist meer...
-gisteren niet gereden en vandaag hingen de vellen er weer aan...

Geen andere omstandigheden qua wei of hooi. Ze loopt af en toe op een klein stukje gras (gangpad) en staat voor de rest heerlijk in de paddock.
Ik zat zelf ook te denken aan allergie... zou t ook allergische reactie van t bit kunnen zijn ineens?

als de klachten verergeren terwijl er niet gereden wordt, kan het dan niet zijn dat het paard om wat
voor reden dan ook jeuk heeft in de mondhoeken en op stal zelf de boel stuk schuurt? misschien heeft het niets met het bit te maken maar gewoon vliegjes of een huidinfectie die voor jeuk zorgt.

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:59

axel_1997 schreef:
als de klachten verergeren terwijl er niet gereden wordt, kan het dan niet zijn dat het paard om wat
voor reden dan ook jeuk heeft in de mondhoeken en op stal zelf de boel stuk schuurt? misschien heeft het niets met het bit te maken maar gewoon vliegjes of een huidinfectie die voor jeuk zorgt.

Dat zou ook nog kunnen inderdaad! Maar hoe kom je daar achter.... want op de rest van haar lichaam heeft ze nergens last van

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:00

Haike_Yfke97 schreef:
axel_1997 schreef:

Dat zou ook nog kunnen inderdaad! Maar hoe kom je daar achter.... want op de rest van haar lichaam heeft ze nergens last van

ja dat is een lastige inderdaad. ik kan alleen een stal-cam bedenken. of de nacht op stal doorbrengen. ook niet ideaal natuurlijk

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:01

Dat er na een paar dagen wat velletjes aan hangen en het daardoor erger lijkt is op zich niks geks, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Is alleen maar een teken dat de huid zich aan het herstellen is.

Inderdaad goed insmeren met iets zodat het niet te droog wordt en zodra het weer mooi glad is weer proberen om te gaan rijden.

Je kunt voordat je gaat rijden ook even wat vaseline of iets dergelijks op de plekjes smeren, dan schuurt het bit niet zo en heb je minder kans op kale plekjes.

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:03

axel_1997 schreef:
ja dat is een lastige inderdaad. ik kan alleen een stal-cam bedenken. of de nacht op stal doorbrengen. ook niet ideaal natuurlijk

Ik zal het eens overleggen. Dankjewel!

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:05

Lobke1998 schreef:
Dat er na een paar dagen wat velletjes aan hangen en het daardoor erger lijkt is op zich niks geks, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Is alleen maar een teken dat de huid zich aan het herstellen is.

Inderdaad goed insmeren met iets zodat het niet te droog wordt en zodra het weer mooi glad is weer proberen om te gaan rijden.

Je kunt voordat je gaat rijden ook even wat vaseline of iets dergelijks op de plekjes smeren, dan schuurt het bit niet zo en heb je minder kans op kale plekjes.

Dankjewel voor je reactie!
Het is alleen zo dat dit dus al sinds de week van 23 maart speelt... en telkens als t lijkt iets te genezen, komt het weer terug. Of ik haar nou met bit, bitloos of niet rij zegmaar. Vandaar dat ik me toch wel zorgen maak.

NinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:11

Mocht het toch door het bit komen, dan kunnen de Acavallo gel bitringen misschien helpen. Ik heb een schimmel met een gevoelige huid en sinds ik deze bitringen heb, heeft hij nooit meer kale plekjes.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:15

Ze kon het 'sweet iron' (oxidatie/roesten) blijkbaar niet verdragen.

Kan tijdelijk zijn maar dat leert de tijd. Geef het maar wat meer tijd dan 3 weken met terugval. Als bitloos kan, dan dat voorlopig doen. Na elke terugval met kapotte mond ben je terug bij af. Laseren zou ik voor zoiets nooit doen. Een paardenmond is heel gevoelig (ondanks dat ze distels en brandnetels gewoon wegknagen... :+ ) Voor het rijden wellicht wat vet (vetramil, honingzalf oid) erop smeren en kijken of het dan beter gaat.

Haike_Yfke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:26

Lindsey_99 schreef:
Ze kon het 'sweet iron' (oxidatie/roesten) blijkbaar niet verdragen.

Kan tijdelijk zijn maar dat leert de tijd. Geef het maar wat meer tijd dan 3 weken met terugval. Als bitloos kan, dan dat voorlopig doen. Na elke terugval met kapotte mond ben je terug bij af. Laseren zou ik voor zoiets nooit doen. Een paardenmond is heel gevoelig (ondanks dat ze distels en brandnetels gewoon wegknagen... :+ ) Voor het rijden wellicht wat vet (vetramil, honingzalf oid) erop smeren en kijken of het dan beter gaat.

Bedankt voor je reactie!

Maar dat sweet Iron zit ook aan mn oude bit waar ze al bijna 2 jaar goed op liep. En met het trust bit met sweet iron begon de ellende zegmaar.

Ik ga zeker over op bitloos voor een tijdje!