Dressuurzadel lange benen én diepe zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naoom_

Dressuurzadel lange benen én diepe zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 10:25

Hoi bokkers :wave:

Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar een dressuurzadel voor mensen met lange en wat stevigere benen (maatje 40) met een diepe zit. Ik ben zelf 1.80 lang en merk dat het erg lastig is om een fijn dressuurzadel te vinden.

We rijden nu met een Symbion M/W 17,5 inch, maar ik zit daarbij nog teveel op de lepel voor mijn idee. Daarnaast gooit mijn merrie hoog op, waardoor ik een wat diepere zit zou willen. Ben sowieso opzoek naar een 18 inch.

Mijn zadelmaker is laatst geweest, maar hij had in 18 inch niks liggen. Wel raadde hij me de Kieffer Paris aan, iemand ervaring mee? Ook gezien de kniewrongen.. te veel wrong is niet fijn met lange benen is mijn ervaring; dan kom ik er overheen.

Heb al wat zitten struinen op internet en gelezen over Fryso Legacy, Hulsebos wb3/4 en anatomica. Iemand ook ervaring met Albion toevallig?

Alle tips zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door Naoom_ op 06-04-21 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:28

Naoom_ schreef:
Hoi bokkers :wave:

Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar een dressuurzadel voor mensen met lange benen en een diepe zit. Ik ben zelf 1.80 lang en merk dat het erg lastig is om een fijn dressuurzadel te vinden.

We rijden nu met een Symbion M/W 17,5 inch, maar ik zit daarbij nog teveel op de lepel voor mijn idee. Daarnaast gooit mijn merrie hoog op, waardoor ik een wat diepere zit zou willen. Ben sowieso opzoek naar een 18 inch.

Mijn zadelmaker is laatst geweest, maar hij had in 18 inch niks liggen. Wel raadde hij me de Kieffer Paris aan, iemand ervaring mee? Ook gezien de kniewrongen.. te veel wrong is niet fijn met lange benen is mijn ervaring; dan kom ik er overheen.

Heb al wat zitten struinen op internet en gelezen over Fryso Legacy, Hulsebos wb3/4 en anatomica. Iemand ook ervaring met Albion toevallig?

Alle tips zijn welkom!

Albion konden wij (1.72 en 1.76) prima onze benen in kwijt. Anatomica gaan we in stoelzit, dus die viel af. Nieuwe Passier past ook goed en de Empire ook. Uiteindelijk gekozen voor een Patrick saddle en de wrongen op onze lengte en beenligging afgestemd.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:29

Bij lange benen is het vooral belangrijk dat je je benen goed kwijt kunt (wellicht wat meet naar voren dan naar beneden). Als je kijkt naar grote ruiters (edward gal, diederik van silfthout ed) hebben zij vaak zadels met een war meer naar voren gesneden blad. :)

MiniMaxi

Re: Dressuurzadel lange benen én diepe zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:30

Ik ben 186 en ik zweer bij een wow zadel. Heb ook de uitvoering met diepe zit.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 10:39

tjakka123 schreef:
Bij lange benen is het vooral belangrijk dat je je benen goed kwijt kunt (wellicht wat meet naar voren dan naar beneden). Als je kijkt naar grote ruiters (edward gal, diederik van silfthout ed) hebben zij vaak zadels met een war meer naar voren gesneden blad. :)

Goed punt! Zijn er merken die dit wel of juist niet aanbieden dat je toevallig weet?

@Padoertje, dank je! Dan gaat de anatomica afvallen denk ik. Ga eens verder kijken naar de Patrick Saddles.

@Minimaxi, heb je toevallig een foto van het model dat je hebt?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:41

Ik zat heerlijk in mijn Anatomica Cygnus short roll. Wel echt een 18 inch, de 17.5 inch paste ook net niet lekker.
Daarvoor een Passier, 17.5 inch. Lag als een huis op veel paarden. Minder dikke zit, minder dikke wrongen, maar ik kon nooit lekker zitten.
Toen ik mijn Anatomica kreeg had ik eindelijk het idee dat ik normaal op een paard kon zitten :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:45

Passier en kieffer hebben echt lange pootjes zadels vind ik :j heb zelf ook echt lange benen en het blijft lastig. Idd een naar voren uitgesneden zweetblad en beugelophanging op de juiste plek en aangepaste wrongen doet veel.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:51

Ik ben 1.74 maar heb ook lange benen. Met name mn boven benen dus daarmee zit ik in veel zadels teveel in de knel. Ik heb hele goede ervaringen met Albion ( meerdere modellen) en heb nu zelf een Adam ellis. Beetje een onbekend merk maar een van de weinige zadels waar ik mijn benen goed in kwijt kan zonder dat ik in een stoel zit geduwd word en dat ik mezelf beperkt voel door de wrong. Eerder ook fijn kunnen rijden met prestige en wow

Custom, anatomica, arno brandt, bates vielen bij mij allen af. Ik kom dan in de knel met de wrongen. Naast dat ik dan niet fijn mn balans kan vinden, rijd ik mezelf ook meestal open. Het is echt een kwestie van heel veel proberen en soms kan de zadelmaker ook nog wel het een ander aanpassen.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:57

Hier 1.82. Ik heb altijd veel plezier gehad van mijn Euroriding Luxor, zat als een huis en heeft ook een diepe zit.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:00

Ik ben ook niet zo groot 1,72 maar volgens de geleerde heb ik erg lange bovenbenen. Ik heb ook heel wat zadels uitgeprobeerd. Ik heb nu een Hulsebos WB4 en daar ben ik super tevreden mee. Diepe zit, halve wrong en geen probleem meer dat mijn knieën over de wrong komen of ik voor mijn gevoel naar achter word geduwd. Het is echt gewoon heel veel uitproberen en zoveel mogelijk er mee proefrijden. Mijn ervaring is dat een zadel op een zadelbok heel fijn kon zitten, maar met rijden 10x niks was..

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:03

De zadels van Harry Dabbs kun je helemaal naar je wens laten samenstellen zowel voor paard als ruiter.
Voor mensen met lange benen werkt het vaak het beste om het zweetblad 1 tot 1.5inch naar voren te kantelen. Daarnaast kun je ook nog zelf de wrong kiezen die het beste bij je been past.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:17

poes schreef:
Passier en kieffer hebben echt lange pootjes zadels vind ik :j heb zelf ook echt lange benen en het blijft lastig. Idd een naar voren uitgesneden zweetblad en beugelophanging op de juiste plek en aangepaste wrongen doet veel.

Ik was ook echt positief verrast door het nieuwe model van Passier. Zo'n 25 jaar geleden waren het van die platte pannenkoeken, maar ik zat er echt super fijn in. Nu had ik mijn zinnen al gezet op een Patrick, maar de Passier was een goede tweede. Albion heb ik jaren fijn in gezeten, maar daar was mijn paard helaas uitgegroeid.

Anatomica en Kieffer zitten een prijsklasse lager, maar ik vind dat je dat ook wel voelt aan de zachtheid van het zadel in de zit en zeker de kussens. Zeker bij de Anatomica goed opletten op scheefheid in het zadel. Ik heb er al teveel gezien die echt niet recht zijn en waarbij paarden teveel compenseerden en uiteindelijk met kneuzingen stil kwamen te staan.

Maar niets is zo persoonlijk als een zadel. En gelukkig is er veel keuze :j Overigens moet de boom ook passen bij je eigen bekken voor wat betreft ieder merk natuurlijk. Ook daarom moet je gewoon veel zadels proberen. Empire is trouwens ook heel erg fijn, veel mogelijkheden en goed aanpasbaar aan het paard.

Wat betreft de zadelpasser/maker, ik weet van Akash dat hij geen inruil meer doet op nieuwe zadels. Uiteindelijk ben ik bij Van Rijs uitgekomen en loop daar al 6 jaar naar tevredenheid en kon ik mijn Albion zeer netjes inruilen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:19

Ik heb maat 40/42, 1.82 en hele lange bovenbenen, en ik zit erg fijn in mijn Hulsebos W4! :)
Ga volgend weekend kijken voor een 2e dressuurzadel, en had een mooi Prestige dressuurzadel gezien voor een zeer goede prijs bij Het Gareel.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 11:22

Padoertje schreef:
poes schreef:

Ik was ook echt positief verrast door het nieuwe model van Passier. Zo'n 25 jaar geleden waren het van die platte pannenkoeken, maar ik zat er echt super fijn in. Nu had ik mijn zinnen al gezet op een Patrick, maar de Passier was een goede tweede. Albion heb ik jaren fijn in gezeten, maar daar was mijn paard helaas uitgegroeid.

Anatomica en Kieffer zitten een prijsklasse lager, maar ik vind dat je dat ook wel voelt aan de zachtheid van het zadel in de zit en zeker de kussens. Zeker bij de Anatomica goed opletten op scheefheid in het zadel. Ik heb er al teveel gezien die echt niet recht zijn en waarbij paarden teveel compenseerden en uiteindelijk met kneuzingen stil kwamen te staan.

Maar niets is zo persoonlijk als een zadel. En gelukkig is er veel keuze :j Overigens moet de boom ook passen bij je eigen bekken voor wat betreft ieder merk natuurlijk. Ook daarom moet je gewoon veel zadels proberen. Empire is trouwens ook heel erg fijn, veel mogelijkheden en goed aanpasbaar aan het paard.

Wat betreft de zadelpasser/maker, ik weet van Akash dat hij geen inruil meer doet op nieuwe zadels. Uiteindelijk ben ik bij Van Rijs uitgekomen en loop daar al 6 jaar naar tevredenheid en kon ik mijn Albion zeer netjes inruilen.

Wat fijn al die adviezen en tips! Heel blij mee :D

Mijn zadelmaker is John Kool, maar hij doet alleen inruil op een nieuw zadel. Dat is eigenlijk nog even boven mijn budget, kijk liever naar een 2e hands. Anders ga ik toch maar een afspraak maken bij Van Rijs, zitten ook dichtbij gelukkig. Komt bij jou Jan of Guido? Hoor wat wisselende ervaringen namelijk.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:29

nikkietjuh schreef:
De zadels van Harry Dabbs kun je helemaal naar je wens laten samenstellen zowel voor paard als ruiter.
Voor mensen met lange benen werkt het vaak het beste om het zweetblad 1 tot 1.5inch naar voren te kantelen. Daarnaast kun je ook nog zelf de wrong kiezen die het beste bij je been past.

Ik heb ook een harry dabbs zadel. Met broekmaat 36/38 en vrij lange benen pas ik perfect in een 17 inch. Ik had minimaal een 17,5 inch verwacht.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:31

Ik heb Gydo de afgelopen 2 jaar gehad en toevallig vorige week bij de DAP op locatie geweest voor check van mijn nieuwe zadel en gelijk meekijkcontrole van de orthopeed. Dat was bij Jan zelf. Maar ik ben super tevreden over Gydo en kan hem ook zeker aanraden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:01

Ik heb een Sella Roda. Ben zelf 1,79 en heb lange benen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:24

Naoom_ schreef:
Iemand ook ervaring met Albion toevallig?

Alle tips zijn welkom!

Ik ben 1.86m en heb een albion, ben er erg blij mee en zit goed met lange benen.
Ik heb de Revelation, moet wel eerlijk zeggen dat ik op een ander paard last had van de kussentjes bovenin, maar op dit paard niet....

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:42

Probeer vooral eens een halve wrong/dijwrong, in plaats van de lange wrongen die je normaal ziet. Dan kan je been er gemakkelijker onderdoor. Dat was bij mij echt een uitkomst.

Ik heb nu een Vivary zadel, met die halve wrong dus. Hiervoor een Hulsebos met alleen zo'n halve wrong, die zat minder gedwongen maar kon er alsnog erg prettig in (door)zitten.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:46

olijf schreef:
Naoom_ schreef:
Iemand ook ervaring met Albion toevallig?

Alle tips zijn welkom!

Ik ben 183 en heb een albion slk ultima 18 inch .
Super fijn zadel .

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:03

Ik ben 1.87cm lang en rijdt op een Frank Baines Adagio.
Deze heeft de bladen ook wat naar voren liggen. Een zadel waar ik eindelijk fijn ik kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:09

Ik heb een Kieffer lech profi. Voor mij veel te ruim waardoor ik niet lekker zit. Dus die gaat weg. Maar mooie diepe zit, grote kniewrongen. En nog heel netjes

Ik ben zelf 170,zadel is dus 18 inch. Maar met m'n 50kg is dat zadel gewoon te groot. Vriendin van 180 zit er ook prima in, alleen dus her zelfde inch is wat te groot.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:32

Naoom_ schreef:
tjakka123 schreef:

Goed punt! Zijn er merken die dit wel of juist niet aanbieden dat je toevallig weet?

@Padoertje, dank je! Dan gaat de anatomica afvallen denk ik. Ga eens verder kijken naar de Patrick Saddles.

@Minimaxi, heb je toevallig een foto van het model dat je hebt?

Zeker.

Afbeelding

Zadel is overigens te koop, omdat ik mijn paard heb verkocht ivm de geboorte van mijn dochtertje. ;)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:34

Ik heb toevallig een Anatomica, 18 inch, boom medium/wijd te koop...

Ik vind het echt een heerlijk zadel. Zeker omdat het paard wat ik toen reed niet altijd even braaf was dus het was best fijn om op die momenten mijn knie ergens achter te kunnen weg steken.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:10

Tot ruim een jaar geleden had ik een Hulsebos WB3 met verlengde zweetbaden, daar waren mijn benen voor het ideale net iets te kort voor (en ik ben toch echt 1.80).
Nu rij ik met een Albion Revelation 18inch, heerlijk zadel!