Wat is een goed budget voor een hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wifa

Wat is een goed budget voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 13:20

Ik heb bij mijn paard het getuig bijgekregen. Het hoofdstel is een oudere LJ dat toch al rond verschillende paardenhoofden heeft gelegen aan de slijtage te zien. Ik ben op zoek naar een nieuw hoofdstel en heb mijn oog laten vallen op de Equitus lijn van Schockemöhle, maar deze vind ik wel heel prijzig. Wat hebben jullie uitgegeven aan een hoofdstel en welk merk vinden jullie een goede prijs kwaliteit? Het is niet de bedoeling om schoonheidswedstrijden te winnen, dus bling bling is niet nodig. Wel een degelijk, soepel hoofdstel dat fijn op het hoofd ligt. Op dit moment (Pasen) doen veel shops 20 en 25% korting en hoop mijn slag dus te slaan.

Ineke2

Re: Wat is een goed budget voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:25

Een hoofdstel in de prijsklasse tot 120 euro vind ik zelf echt duur genoeg. Goede keuze daarin en in gebruik word het leer ook soepeler.
Mijn ervaring is als het leer aan het begin echt al heel erg soepel is dat het na gebruik té soepel word.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:37

Wat dat betref ben ik denk ik wel echt een slechte met hoofdstellen kopen. Duurder dan €50,- ga ik al niet, meeste hoofdstellen van mij zijn rond de €30/40,-
Met sommige uitschieters van €50,-
(Misschien ook omdat ik veel met jonge paarden werk en veel kapot gaat)

Ik geef liever meer geld uit aan een passend zadel en goed liggend bit :')

Mocht er echt een paard zijn die speciaal iets nodig heeft koop ik liever de onderdelen los, om het aan het oude hoofdstel vast te maken.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:38

Voor mij lopen de hoofdstellen tot €100,-

De meeste zullen liggen rond de €50,- vaak dan in de aanbieding gekocht!

Een goed passend hoofdstel is zeker wel fijn, maar sommige zijn echt belachelijk duur. Dan betaal je gewoon voor het merk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:42

Ik heb een heel fijne van ik meen imperial riding.

Goede prijs kwaliteit verhouding, ik gebruik hem echt al jaren.

Die zal toen ik hem kocht rond de60 a70 euro geweest zijn.

Ik heb alleen de teugels een paar keer vervangen, daar heb ik echt heel specifieke wensen namelijk, en als die te ver versleten zijn wil ik nieuwe.
Maar dat is niet het hoofdstel zelf.

Het hoofdstel zelf ziet er nog altijd echt heel prima uit, met heel oké kwaliteit leer.

Edit, even foto's opgezocht, het is hier al jaren oud;

Hoofdstel:
Afbeelding

Detail frontriem
Afbeelding

Detail neusriem en bakstuk
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 04-04-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:46

Ik heb de mijne gekocht met volgens mij 20% korting. Geloof dat die anders 190 euro was.
Het is maar net wat je verwacht mijn andere hoofdstel heb ik met 9 jaar vervangen die kosten nieuw 120/130 euro. Dus als ik met deze 10 jaar doe dan vindt ik het niet duur. Verder ligt het er ook aan wat natuurlijk fijn past bij je paard en wat je zelf mooi vindt als dat belangrijk is. Maar ik merk zeker wel verschil met de hoofstellen van 50/70 euro. Zeker op lange termijn.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-04-21 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:50

Ik zit nu eigenlijk tot max 100. 1 duurdere tweedehands leuk kunnen kopen en verschillende rossner hoofdstellen. Prima prijs kwaliteit bij dat merk trouwrns.
Ook veel jong spul, gaat regelmatig wel iets kapot en dan koop ik gewoon nieuw zonder een schuldig gevoel oid.
Ik heb lak, bling maar ook geen van die. Lage neusriem, gecombineerd, Mexicaans, dubbele neusriem.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:50

Rond de €200 zit je snel. De hoofdstellen van rond de 50-70 euro zijn van slecht leer en bijna altijd gemaakt van koeien die een slecht leven hebben gehad. Je moet het maar willen.

Een degelijk hoofdstel kan jouw hele leven mee, raar om op te bezuinigen. Zowel jij als je paard hebben elke dag plezier van goed leer.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:53

Mijn huidige 130 euro (na een paar miskleunen helaas) en dat vind ik meeeer dan genoeg.
De duurste modespullen boeien mij niet.
Liever investeer ik in perfect passend zadel, hoeven en gebit goed houden, elk jaar osteopaat, en in goede instructie, zaken waar mijn paard zelf wat aan heeft. Een hoofdstel van 300 euro past echt niet beter dan een hoofdstel van 75 euro.

Wifa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 13:57

Cioccolato schreef:
Ik zit nu eigenlijk tot max 100. 1 duurdere tweedehands leuk kunnen kopen en verschillende rossner hoofdstellen. Prima prijs kwaliteit bij dat merk trouwrns.
Ook veel jong spul, gaat regelmatig wel iets kapot en dan koop ik gewoon nieuw zonder een schuldig gevoel oid.
Ik heb lak, bling maar ook geen van die. Lage neusriem, gecombineerd, Mexicaans, dubbele neusriem.

Het is niet de bedoeling om elk jaar of 2 een ander hoofdstel te kopen. Ik hoop er jaren mee te doen natuurlijk. Dus als ik het zo lees bij anderen is onder de 100 euro toch niet zo'n goed idee.

EquineFlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:58

Wat een goed budget is hangt nogal af van wat je wensen zijn. De Equitus lijn is inderdaad duurder, maar het zijn wel echt goede anatomische hoofdstellen.
Ik heb zelf al jaren een Micklem Multi. Ik heb hier specifiek voor gekozen omdat deze ook bitloos te gebruiken is maar ik vind de hele Micklem lijn ook goede hoofdstellen. En deze zijn al een stuk goedkoper dan de Equitus serie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:59

Oh daarmee kun je prima jaren doen hoor. Ik heb een rossner van een paar tientjes nu al zo'n 6 jaar. En ik vet nooit in :+
Geen scheur of kapot ding :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:29

Ik heb een micklem multibridle en een custom dobbert classic, full-xfull s&t hoofdstel met een extra neusriem (lage) in dezelfde kleur overlegd. Die laatste heeft 12 jaar terug 350 euro gekost. Ik ben nog altijd blij met de aanschaf.

Wanneer beide paarden gereden gaan worden komt er waarschijnlijk een 2e dobbert classic bij.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 16:38

Schockemohle is echt super fijne kwaliteit dus dat gaat zeker een paar jaar mee met normaal gebruik en beetje onderhoud. Het leer is zacht en soepel en het zit degelijk in elkaar. Ik vind het zeker het geld waard :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:08

Rubs schreef:
Mijn huidige 130 euro (na een paar miskleunen helaas) en dat vind ik meeeer dan genoeg.
De duurste modespullen boeien mij niet.
Liever investeer ik in perfect passend zadel, hoeven en gebit goed houden, elk jaar osteopaat, en in goede instructie, zaken waar mijn paard zelf wat aan heeft. Een hoofdstel van 300 euro past echt niet beter dan een hoofdstel van 75 euro.

Passen niet altijd maar kwalitatief is er wel een verschil en dat is maar net wat je wil en wat je belangrijk vindt. Ik zie echt wel een verschil bij goedkope hoofdstellen en duurdere als ze een jaar of 2 oud zijn.
Natuurlijk ook wel een verschil of je ze 2 x per week uit de kast trekt of 4x. Zijn zoveel dingen die je af kan wegen maar ik als je het geld er voor hebt zou ik zeker wel wat extra uitgeven. Zeker als je niet van plan bent om er binnen een jaar of 10 een nieuwe te kopen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:22

Ik heb een hoofdstel van Passier.
Geloof destijds gekocht voor €130.
Ik heb hem nu bijna 10 jaar en denk dat ik hem max 1x per half jaar invet.
Hij ziet er nog uit als nieuw.
Heerlijk soepel en nergens scheurtjes oid.
Ik denk vanaf €50/60 je een redelijk hoofdstel kunt kopen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:37

Ik heb een Micklem competition hoofdstel. Ik zou kijken tot zo’n 150 euro. Voor dat geld valt echt wel een prima hoofdstel te vinden. Ik heb een jonkie dus ga (voorlopig) geen nieuw hoofdstel aanschaffen, dit zit prima en gaat al tijden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:41

Ik heb een PS van bijna 200 euro. Ik wilde goed leer, niet van die rommel die maar niet soepel wordt of van dat nepleer met zo een laagje die gaat bladderen. Ik bezuinig niet op die basisdingen, dat moet goed zijn.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:03

Cioccolato schreef:
Oh daarmee kun je prima jaren doen hoor. Ik heb een rossner van een paar tientjes nu al zo'n 6 jaar. En ik vet nooit in :+
Geen scheur of kapot ding :j

Ik heb ook een rossner.
Erg fijn hoofdstel en gaat denk ik al 8 jaar mee! :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:10

LiselotZorro schreef:
Rond de €200 zit je snel. De hoofdstellen van rond de 50-70 euro zijn van slecht leer en bijna altijd gemaakt van koeien die een slecht leven hebben gehad. Je moet het maar willen.

Een degelijk hoofdstel kan jouw hele leven mee, raar om op te bezuinigen. Zowel jij als je paard hebben elke dag plezier van goed leer.

Ik ben er wel benieuwd naar hoe je hierbij komt? Is hier bewijs van?

Ik heb een bitloos hoofdstel van fra tweedehands, zag er nog als nieuw oud en heb er een paar tientjes voor gebruikt.
Je kan het zo gek maken als je wilt maar ik zou eerst kijken wat je eisen zijn en in welke prijsklasse die hoofdstellen vallen

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:14

Ik heb al jaren Shockemöhle, vind het heerlijke hoofdstellen. Super zacht, goede kwaliteit en gaat lang mee ondanks gebrekkig onderhoud (oeps) en alleen beschikking over een buitenbak. Mijne was inclusief teugels dacht ik zo'n €300,-. Is het mij helemaal waard want ik doe er nu al 3 jaar mee en het einde is nog lang niet in zicht :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:26

Ik heb van alles (gehad) Vroeger veel van Kieffer of Stubben, prima prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb er twee van een Portugese tuigen maker, dat is echt super mooi leer. Ik heb een Micklem. En ik heb er een van Otto Schumacher, die was net zo duur als alle eerder genoemde hoofdstellen bij elkaar.

Ik denk dat je een prima hoofdstel moet kunnen kopen tussen de 100 en 150 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:28

Hier PS of sweden. Ja dat is duur maar het is ook totaal niet vergelijkbaar met een hoofdstel van 100-150 euro := . Het leer is veeel zachter en blijft veel mooier en daarnaast is de pasvorm echt heel erg goed.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:02

Ik heb een van Nika Horseproducts dat al 4 jaar mee gaat. Fijn breed stuk achter de oren, blijft heel mooi en was van in het begin super soepel! Kostte me €50. :)

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:42

Mijn paard loopt so far het beste op een hoofdstel van 30 euro. Ik heb er ook gehad die duurder waren, maar deze past haar gewoon beter. Dit is een westernhoofdstelletje van bij kramer (en nee, ik ben geen westernruiter, maar het maakt me niet zoveel uit welke discipline op mijn hoofdstel staat). Eerder had ik al een sidepull en een gewoon hoofdstel met een gecombineerde neusriem, beiden rond de 100 euro. Ze zaten mijn paard ook goed, waren van goed kwaliteit, maar blijkbaar werkt een hoofdstel zonder neusriem en met bitriempje voor haar beter.

Vanaf 100 euro heb je normaal wel al deftige kwaliteit. Als dit westernhoofdstelletje ooit stuk gaat (ik gok echter dat ik er wel enkele jaren mee kan doen, maar we zullen zien), zal ik wss een iets degelijker geval proberen vinden. Maar het belangrijkste voor een goed hoofdstel, is hoe goed het je paard past. Als je 300 uitgeeft aan een prachtig hoofdstel, van topkwaliteit en mooi anatomisch etc, en je paard vindt het niks omdat het kopstuk bv te breed is voor hem/haar, sta je er met je mooie dure hoofdstel. Mijn paard moet bijvoorbeeld echt geen breed kopstuk, ze heeft niet zoveel plek achter haar oren en dat schuift het er meteen tegen. Dan ben je beter met een tweedehands, merkloos niemendalletje van 20 euro dat je paard lekker zit.