Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lindsey_99 schreef:Geen bit, tegenwoordig kan het allemaal bitloos, in tegenstelling tot vroeger. Toen dacht men dat het alleen met bit in kon. Als diegene die gaat beleren dat niet durft of kan, dan zou ik een andere zoeken.
Ella_ schreef:Ik ga binnenkort mijn paard laten zadelmak maken.
Nu wou ik al starten met het voorbereidend werk. Hoofdstel leren aandoen enz.
Nu was mijn vraag;
Welk bitje gebruiken jullie voor het opleren van jonge paarden? ( watertrens, bustrens,..)
En vanaf welk moment raden jullie aan om een bitfitter te laten komen.
c_alsemgeest schreef:Begint een beetje op van die ongevraagde geloofsovertuigers te lijken die hun voet tussen de deur steken![]()
Lindsey_99 schreef:Een jong paard kan uitstekend geconditioneerd worden zonder ijzer in de mond.
Caily schreef:Germie, ik ben dat niet met je eens. Maar ik denk dat dat vooral persoonlijk is en je als je een trainer zoekt gewoon rond moet vragen. Voor mij maakt bit of bitloos geen ene zak uit, bij inrijden niet en bij trauma paarden ook niet. Net wat de voorkeur van de eigenaar is, en bij het paard past. Mijn eigen paard wilde ik graag bitloos rijden en heb ik zo beleerd. Maar ze bleef frustratie opbouwen door druk op de neus. Ook al heb ik teugels los op de hals liggen. Aan het halster doet ze het ook. Zonder neusriem, en dus met bitje, is er niks aan de hand.