Bit voor jonge paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

Bit voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 22:22

Ik ga binnenkort mijn paard laten zadelmak maken.
Nu wou ik al starten met het voorbereidend werk. Hoofdstel leren aandoen enz.
Nu was mijn vraag;
Welk bitje gebruiken jullie voor het opleren van jonge paarden? ( watertrens, bustrens,..)

En vanaf welk moment raden jullie aan om een bitfitter te laten komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:27

Roos_h

Re: Bit voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:30

Zeker even laten checken op wolfskiesjes inderdaad. De meeste jonge paarden die ik ingereden zie worden worden beleerd met een kneveltrens, omdat het sturen dan duidelijker is voor het paard.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:33

Geen bit, tegenwoordig kan het allemaal bitloos, in tegenstelling tot vroeger. Toen dacht men dat het alleen met bit in kon. Als diegene die gaat beleren dat niet durft of kan, dan zou ik een andere zoeken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:43

Lindsey_99 schreef:
Geen bit, tegenwoordig kan het allemaal bitloos, in tegenstelling tot vroeger. Toen dacht men dat het alleen met bit in kon. Als diegene die gaat beleren dat niet durft of kan, dan zou ik een andere zoeken.

Kan ook, maar daar vraagt de ts toch niet naar? Vraagt specifiek naar een bit...
Niet met welk bit of bitloze optoming kan ik beginnen?
Begint een beetje op van die ongevraagde geloofsovertuigers te lijken die hun voet tussen de deur steken :P :+

Ella_ schreef:
Ik ga binnenkort mijn paard laten zadelmak maken.
Nu wou ik al starten met het voorbereidend werk. Hoofdstel leren aandoen enz.
Nu was mijn vraag;
Welk bitje gebruiken jullie voor het opleren van jonge paarden? ( watertrens, bustrens,..)

En vanaf welk moment raden jullie aan om een bitfitter te laten komen.

Bitfitter kan al vanaf ze aan de longe kunnen in principe.
Maar zou eerst inderdaad even wolfstandjes na laten kijken door je tandarts/veearts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:48

Wolftand nakijken is een hele goede tip.
Zelf begin ik met een dubbel gebroken knevel of bustrens.
En dan daarna wel verder kijken.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-02-21 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:51

Ik heb een enkelgebroken snaffle. Die gebruik ik (2 jaar na zadelmak maken) nog steeds. Maar ik rijd western, daar is een enkelgebroken gangbaar. Dubbelgebroken kneveltrens ook geprobeerd, maar dat vond ze veels te los. Daar kon ze alleen maar mee rommelen. Ik denk overigens dat degene die zadelmak gaat maken ook even moet kijken naar waar jouw paard goed op reageert.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 15-02-21 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:01

Inderdaad wolfstandjes check, eigenlijk uberhaupt tandarts check want als er nog loszittende tanden rond het bit zitten is dat niet heel prettig.

Zou dan idd bitfitter laten komen voor goed advies. Mijn jonkie heeft klein mondje maar je wilt ook niet standaard een dun bitje erin doen want meer druk.

Ik ben altijd gestart met een dubbel gebroken kneveltrens. Rijdt er nu nog meer met mn ruin.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:05

Heb alle jonge paarden op een dubbelgebroken kneveltrens lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:05

Ik heb eerst de tandarts het gebit laten checken en daarna een dubbelgebroken watertrens gehaald met bitschijven. Ik heb haar hiermee aan de longer voorbereid op het zadelmak maken er nu 3 keer op haar gezeten. Tot nu toe heb ik het idee dat het prima gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:25

kneveltrensje, dat ligt lekker stil

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:27

Ik heb eerst de wolfstandjes laten trekken. Vervolgens gebruik ik een mickle multi bridle zodat ik de longe aan het ringetje van de kaptoom kzn klikken. Nooit rechtstreeks aan het bit. En het bit was een d trens dubbelgebroken van sprenger een anatomisch gevormd met aurigan. Paardje loopt er goed op.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:20

M.i, eerst tandarts, daarna, als je weet dat alles in de mond goed zit, een dubbelgebroken bitje, niet te dik, niet te dun (14mm gebruik ik zelf)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:32

c_alsemgeest schreef:
Begint een beetje op van die ongevraagde geloofsovertuigers te lijken die hun voet tussen de deur steken :P :+

Heeft er bijzonder weinig mee te maken, wel met een beetje met de tijd meegaan, in tegenstelling tot sommige mensen die ouderwetse en achterhaalde geloofsovertuigingen hebben wat dierenwelzijn betreft. :)
Een jong paard kan uitstekend geconditioneerd worden zonder ijzer in de mond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:47

Lindsey_99 schreef:
Een jong paard kan uitstekend geconditioneerd worden zonder ijzer in de mond.

Klopt, ik rij mijn paarden op een simpel, licht, buigzaam kunststof bitje..en dat al jaren.
Je kan prima met beide doen en dagelijks wisselen als je wilt.

Bitloos is dus geen probleem, mits het geen hackemore of iets anders met scharen oid is.
Zelf vind ik de sidepull het fijnste en duidelijkst voor een paard.
Mijn ervaring is dat veel paarden kin/kaak gekruist minder makkelijk accepteren, mijn arabier bv gaat volop in de staak omdat de release veel minder is.
Hij heeft een hekel aan alles wat strak om zijn hoofd komt te zitten.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:58

Ik had met het beleren een dubbelgebroken kneveltrens. Ik vond het echt heel fijn, vriendelijk maar duidelijk
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 01:02

Lijkt me niet nodig een bit/bitloos discussie te gaan voeren. Dat is niet de vraag, geen van beide is heilig en per paard kan de voorkeur anders zijn. Wellicht heeft TS die overweging allang gemaakt.

Hier ook fan van dubbelgebroken kneveltensje voor jonge paarden, liefste niet te dik, dat past in veel mondjes niet fijn. Sweet iron doen mijn beide eigen paarden het wel fijn op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:37

Saai maar ook hier begin ik altijd met een dubbelgebroken kneveltrens. Overigens in combinatie met een Micklem multibridle of een lage neusriem (gelijk of 1 gat lager dan waar de Micklem zit, niet lager dan dat).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:39

Hier had ik standaard altijd een watertrens van Aurigan, 18 mm. Daar reed ik alles op, de jonge paarden maar ook de oudere paarden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:56

Ik begin gewoon met een enkel gebroken of dubbelgebroken bitje. Meestal geen kneveltrens, maar net wat een eigenaar heeft liggen. Maar dat zijn ook gewoon vriendelijke bitjes. Zijn ze gevoelig in de mondhoeken, dan wordt het een bustrens.

Bitloos inrijden kan zeker, maar ik als 1 van de pioniers in Nederland op het gebied van bitloos rijden heb zelfs dat nooit geheel gedaan. Ik leer ze ook altijd wennen aan een bit. En de eerste keer er met een bitje in op.
Daarnaast, de meesten rijden met bit in, en velen willen dat niet bitloos doen. Inrijden is een vak apart en brengt risico's met zich mee. Als jij ervaring hebt met een bit en dat gaat goed, dan is inrijden niet iets wat je even voor een klant verandert. Want degene die er als eerste opstapt loopt het risico. Dus als die bitloos niet ziet zitten, dan zegt dat niets over kennis of kunde, maar over ervaring en hoe hij of zij het tot nu toe het veiligste gedaan heeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:09

Wij beginnen altijd bitloos, op kaptoom of goede bosal. We rijden onze paarden overigens hoofdzakelijk op bosal. Een goede kaptoom is fijn omdat je dat eerst kan gebruiken om te longeren en als je er op gaat zitten kent het paard dat ding al. Je kan er dan een bitje bij hangen na verloop van tijd en met 2 teugels rijden, 1 aan het bit en 1 aan het kaptoom. Dat is een hele fijne manier om een paard aan een bit te wennen. Overigens gaat mijn voorkeur altijd uit naar een ongebroken bustrens; die geeft de minste ruis in de mond, ligt mooi stabiel en het paard kan met de tong enige invloed uitoefenen op de ligging van het bit en druk op de lagen. Gebroken bitten en dubbelgebroken komen er hier niet in i.v.m. ( vooral bij dubbelgebroken) met de enorme ruis en instabiliteit in de mond en de volledige druk op de zeer gevoelige lagen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:31

Germie, ik ben dat niet met je eens. Maar ik denk dat dat vooral persoonlijk is en je als je een trainer zoekt gewoon rond moet vragen. Voor mij maakt bit of bitloos geen ene zak uit, bij inrijden niet en bij trauma paarden ook niet. Net wat de voorkeur van de eigenaar is, en bij het paard past. Mijn eigen paard wilde ik graag bitloos rijden en heb ik zo beleerd. Maar ze bleef frustratie opbouwen door druk op de neus. Ook al heb ik teugels los op de hals liggen. Aan het halster doet ze het ook. Zonder neusriem, en dus met bitje, is er niks aan de hand.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:40

Ik denk dat wat Caily zegt klopt. Je kan wel stoïcijns door willen gaan op een bit/bitloos, maar als het paard het niet prettig vindt, houdt het op. Daarom ligt wat mij betreft de kunde dan ook niet bij wat voor optoming je gebruikt, maar hoe je daar vervolgens mee omgaat en in hoeverre je je paard kan "lezen". Ik vind die eindeloze discussies over bit of bitloos echt overbodig en niet ter zake doende. Helemaal niet als TS daar niet om vraagt. Mijn paard wordt op allebei gereden en ik zoek altijd naar ontspanning en een blij paard. welke optoming ik ook gebruik. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:42

Caily schreef:
Germie, ik ben dat niet met je eens. Maar ik denk dat dat vooral persoonlijk is en je als je een trainer zoekt gewoon rond moet vragen. Voor mij maakt bit of bitloos geen ene zak uit, bij inrijden niet en bij trauma paarden ook niet. Net wat de voorkeur van de eigenaar is, en bij het paard past. Mijn eigen paard wilde ik graag bitloos rijden en heb ik zo beleerd. Maar ze bleef frustratie opbouwen door druk op de neus. Ook al heb ik teugels los op de hals liggen. Aan het halster doet ze het ook. Zonder neusriem, en dus met bitje, is er niks aan de hand.

Mijn eigen paard heb ik ook direct bitloos geleerd. Die heeft overigens nog steeds een hekel aan een sperriem, dus een gewone hoge neusriem zit er dan op, of nu met western niets.
Ik zeg ook niet dat bitloos inrijden niet kan. Maar het is wel zo dat inrijden een vak apart is en velen het dus met bit doen. Het is gewoon risicovol om te doen. Dan moet je de mening van de professional die het voor je gaat doen ook respecteren. En anders inderdaad verder zoeken.
Ik weet van iemand die het dus als werk doet en die zegt inderdaad, met bit, of niet. Het is een risicoinschatting die je moet mogen maken. Maar wat is er mis om 10 keer even iemand er op te zetten met een bit en daarna zelf bitloos verder te gaan? Dat lijkt me helemaal geen probleem. Een paard laten inrijden is gewoon overleg, overleg, overleg tussen trainer en eigenaar. Je betaalt er immers ook voor. En als er inderdaad geen klik is, dan een ander zoeken.
Er zit wel groei in het aantal bitloze ruiters. Maar nog altijd moet je ook naar het dier kijken. Dat is echt heel belangrijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:07

Ik start mijn paarden altijd bitloos en beleer ze later pas met bit. Ik gebruik dan een bustrens, dubbel gebroken. Ik heb nog meer liggen hier, maar eigenlijk nooit nodig gehad. Ze accepteren het bit eigenlijk altijd goed en kennen de hulpen natuurlijk al. Al gauw ga ik ook weer terug naar bitloos aangezien ze daar net zo fijn op lopen.