Welk dressuurzadel? Advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Welk dressuurzadel? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 10:02

Twee jaar geleden ben ik aan een hernia in mn onder rug geopereerd. Helemaal prima gegaan, goed hersteld en klachtenvrij. Meestal....
Heel soms met rijden heb ik last. Kan er mn vinger niet goed op leggen maar denk dat het deels komt omdat wij een vrij hard Kieffer zadel hebben.

Ik ben dan ook op zoek naar een fijn nieuw of jong gebruikt dressuurzadel.

Wie heeft tips welke merken/types een fijne, diepe, maar vooral ‘zachte’ zit hebben?

Ik laat uiteraard een zadelpasser komen maar wil eerst kijken welke merken aan mijn wensen voldoen zodat ik daar op kan selecteren.

Remark

Re: Welk dressuurzadel? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:21

Mijn fryso zadel heb ik besteld met een extra zachte zit. Het leenzadel wat ik nu heb heeft dat niet en zit al erg lekker doordat de zit vrij smal is. Vroeger reed ik mezelf altijd open. Dat heb ik tot nu toe niet gehad. Zadel geeft steun maar voelt niet gedwongen. En er zijn veel mogelijkheden qua wrongen enzo. Bovendien vind ik de service top en komen ze kundig op mij over.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:35

Dank voor je tip!
Ben zelf niet bekend met dit merk maar ga er zeker meer info over zoeken.

Verder nog meer tips/suggesties?

JanneJ2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:39

Ik heb sinds kort een Arno Brandt zadel. Ik vind hem fantastisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:50

Tien jaar geleden geopereerd aan een hernia aan mijn onderrug, daarna altijd op een wow-zadel gereden, nooit, maar dan ook nooit ergens last van gehad. Zelfs nadat mijn paard mijn rug brak, en ik het zadel uiteindelijk weer in mocht, nergens last van gehad.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:48

Mijn moeder is rug patiënt en kan pijn vrij rijden met een Amerigo na veel getest te hebben. Ieder lijf en klachten zijn natuurlijk anders maar misschien het proberen waard!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:52

Ik ben zelf rugpatient heb 3 versleten tussenwervelschijven en een hernia operatie gehad.
Heb nu een Anatomica Cygnus short roll S-line monoblad ( wauw dat is een mond vol hahaha)
Ik zweer hierbij .. wat een fantastisch zadel , lekker zacht en geen last van m’n rug _/-\o_

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:54

JanneJ2001 schreef:

Hier ook! Een zachtere zit nog nooit gehad. Ook qua steun enorm fijn.(Hulsebos wel vergelijkbaar, zijn bijna kopieën van elkaar). Paard loopt sindsdien ook echt een heel stuk beter. Geen moment spijt van gehad, enkel dat ik hem niet eerder aangeschaft heb.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:25

Ruiz Diaz - heerlijk zacht zadel

Hvdk6362

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:42

JanneJ2001 schreef:

De zitting is inderdaad zacht maar mijn paard is er helemaal kapot door gegaan. Verkeerd opgevuld, bobbels in de kussens, ongelijke kussens, paard heeft zichtbare schade opgelopen van het Arno Brandt zadel. Paard heeft veel pijn gehad. Eens en nooit meer. Communicatie was ook ver te zoeken.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:46

Hvdk6362 schreef:
JanneJ2001 schreef:

De zitting is inderdaad zacht maar mijn paard is er helemaal kapot door gegaan. Verkeerd opgevuld, bobbels in de kussens, ongelijke kussens, paard heeft zichtbare schade opgelopen van het Arno Brandt zadel. Paard heeft veel pijn gehad. Eens en nooit meer. Communicatie was ook ver te zoeken.

Maar dat komt dan door de zadelmaker in kwestie die de vulling heeft bijgehouden denk ik?

Ik heb hem gewoon via mijn eigen zadelmaker en hij is netjes recht en glad gevuld. Mijn paard is na tig zadels juist enorm opgeknapt van dit zadel.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:49

Hernia in de onderrug, ik rijdt met een nieuwere Stubben met verende boom en smalle twist. Nooit maar dan nooit meer last. Ik heb de Stubben merlin IX dream. De zit is ook veel zachter dan vroeger.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:03

Geen hernia's e.d. hier maar wel een hele geschiedenis met rugklachten (en veel andere klachten).
Ik rij met een Graziozo zadel. Merk dat ik hier fijn in kan zitten en minder klachten door het rijden heb!
https://graziozo.com

Ze komen overigens ook gratis een pasconsult doen dus mocht je interesse hebben in deze zadels zou je ze zo ook vrijblijvend kunnen proberen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:47

weet je zeker dat je een diepe zit kan hebben?
vaak is een diepe zit juist dwingend, oftewel, je word aardig in de houding gezet door veel moderne zadels met badkuip zit en giga wrongen
juist met rugklachten kan dat een probleem zijn , of het zadel moet je exact ondersteunen waar nodig en vrijheid geven waar nodig , maar dat is echt ontzettend individueel en dan moet je echt de tijd nemen om heel uitgebreid te passen en te testen

ik zou zeker ook minder diepe/dwingende zadels bekijken/proberen(bij diepe/gesloten zit krijg ik juist last van mijn rug
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 16-02-21 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:03

Hier heb ik ook snel last van mijn rug, maar ik heb daarom juist voor een vlak zadel gekozen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:56

Kidde schreef:
Hier heb ik ook snel last van mijn rug, maar ik heb daarom juist voor een vlak zadel gekozen

Ik ook. Ik wil niet in een houding gedwongen worden, maar zelf mijn houding kunnen vinden. Ook vind ik het fijn om even te kunnen "verzitten" tussendoor. Kniewrongen vind ik al helemaal vervelend.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:50

Hier ook iemand met bekken- en rugklachten. Wat ik zelf absoluut niet kan verdragen is een gedwongen zit. Daar krijg ik binnen de kortste keren enorme pijn van. Ook van een te breed zadel. Dat wordt deels bepaald door het paard, maar dan nog. En wat me ook goed helpt, zijn sprenger stijgbeugels, de ietwat verende beugels zeg maar. Die vlakken de schokken ook uit. Verder heeft het type paard ook invloed. Mijn lusitano die helaas overleden is, zat bv veel zachter dan mijn welsh pony.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:06

Iedereen dank voor de tips!

Met name de tips wat betreft de diepe zit, dit was mij dus absoluut niet bekend!

Over de genoemde merken ga ik meer info inwinnen. Gezien er een aantal (voor mij) onbekende merken tussen zitten.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:15

Ik heb geen hernia gehad, maar wel chronische bekkenklachten, vooral onderrug en stuitje.

Ik heb sinds mei een bijrijdpaard met een Anatomica zadel. Ik heb de jaren ervoor op harde manegezadels gereden. Wat een enorm verschil maakt een fijn en zacht zadel. Ik weet niet of dit de beste versie is voor jouw klachten, maar mij helpt het echt enorm.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:31

Ik heb zelf (gebroken rug gehad) op dit moment een hulsebos, een custom en een frank baines. Maar het is echt zo verschillend per type zadel en ruiter, goed testen is het enige wat je kan doen

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:37

SuperZodiaX schreef:
Ik heb zelf (gebroken rug gehad) op dit moment een hulsebos, een custom en een frank baines. Maar het is echt zo verschillend per type zadel en ruiter, goed testen is het enige wat je kan doen

Dit zijn wel de merken waar ik op stal hele goede verhalen over hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:24

Ik ben ook fan van stubben trouwens
Zeker de modernere modellen zijn een stuk zachter als de oudjes

En wat hier boven ook word aangehaald word
De breedte van de zit tov je bekken kan ook erg meespelen

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:23

Duran123 schreef:
SuperZodiaX schreef:

Dit zijn wel de merken waar ik op stal hele goede verhalen over hoor!

En welke vind jij het fijnst ?

Ik was nog vergeten vermelden dat ik zelf een Ninon Schutte zadels heb en een Bjorn Vileyn. De Schutte zadels vind ik best fijn. Nu moet ik zeggen dat de BV voor een pony is met niet de makkelijkste rug dus daar was het vooral belangrijk een zadel te vinden wat hem paste en waar ik dan ook nog mee uit de voeten kon.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:56

SuperZodiaX schreef:

En welke vind jij het fijnst?

De frank baines operetta, maar die is echt knetterduur haha..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:03

Lukasje schreef:
Hier ook iemand met bekken- en rugklachten. Wat ik zelf absoluut niet kan verdragen is een gedwongen zit. Daar krijg ik binnen de kortste keren enorme pijn van. Ook van een te breed zadel. Dat wordt deels bepaald door het paard, maar dan nog. En wat me ook goed helpt, zijn sprenger stijgbeugels, de ietwat verende beugels zeg maar. Die vlakken de schokken ook uit. Verder heeft het type paard ook invloed. Mijn lusitano die helaas overleden is, zat bv veel zachter dan mijn welsh pony.

Hier ook. Nu rijd ik al bijna niet meer maar hoe meer ruimte hoe beter en niet te breed.

Ik denk dat het heel persoonlijk is en je vooral veel zadels moet gaan uitproberen.
Desnoods een week op proef.