Welk dressuurzadel raden jullie aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bambi

Welk dressuurzadel raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 15:34

Voor het paard op de onderstaande foto ben ik op zoek naar een goed liggend dressuurzadel.

Hebben jullie adviezen en tips voor mij?

P.s. aangezien het niet mijn eigen paard betreft wil ik een beperkt budget investeren.

Afbeelding

leeneliefje

Re: Welk dressuurzadel raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:36

Yes! Ik zou lekker een zadelmaker laten komen. :j
Zelf gaan k*tten met zadels moet je nooit doen, een goed zittend zadel is zowel in het kader van medisch als welzijn ontzettend belangrijk.

Ik heb zelf via de zadelmaker (het Gareel in schijndel) een hele fijne nieuwe prestige aangeschaft. Waarschijnlijk boven je budget zoals je aangeeft.
Ik zou dan kijken voor een tweedehands zadel maar dan ook zeker met hulp van een zadelmaker.

Succes! :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:37

heel flauw: en zadel dat door een zadelmaker gepast is :).

En dat hoeft niet eens per se duur te zijn, sommige zadelmaers hebben ook gewoon tweedehands zadels. Zeker in de dressuurzadels is daar vrij veel te vinden. In jouw omgeving ken ik niets, maar ik zou op zoek gaan naar een zadelmaker en daar gewoon een afspraak mee maken. Je hoeft niet altijd 1000+ euro uit te geven.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 15:41

Thanks!

Heb al contact gehad met 2 leveranciers in de buurt en die geven als vanaf prijs €750 aan, ex passervice. Dat wordt nog even sparen dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:42

Ik zou een zadelmaker met tweedehands zadels laten komen.
Hier destijds voor mijn jonge fries die werd ingereden een tweedehands Thorowgood zadel gekocht via de zadelmaker, voor 400 euro was ik klaar... inclusief passen en een ander kopijzer.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:43

bambi schreef:
Thanks!

Heb al contact gehad met 2 leveranciers in de buurt en die geven als vanaf prijs €750 aan, ex passervice. Dat wordt nog even sparen dus...

Helaas... zoals bijna alles met paarden: het valt niet goedkoop te krijgen/te doen.
zowel is het 9vd10 keer ook geen goede kwaliteit... :(

Liever even doorsparen inderdaad. Heb zelf mijn eerste zadel voor 800 euro gekocht tweedehands bij zadelmaker! 4 jaar plezier van gehad :D

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 15:45

Blijft een prestige sport he :D

An sich niet erg maar omdat het niet mijn eigen paard is (en we bezig zijn met grote verbouwing + bruiloft) vind ik het wel erg veel geld. Maar wie weet valt er nog iets te ritselen met de eigenaar :7

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:45

Wat hierboven gezegd word, inderdaad een passer met voldoende tweedehands, of 1 die je kan zeggen: oké kijk naar bijv. kent&masters/thorowgood dit en dat model, of bijv een wintec.
in ieder geval de "gangbare" zadels die je, wanneer je tweedehands voor nette prijs koopt ze ook weer voor nette prijs kan verkopen.

onder de 300 zou je niet mogen verwachten, maar tussen de 300/600 kan je écht wel mooie zadels krijgen, misschien met hier en daar een schoonheidfoutje, maar als het zadel maar goed is(geen gebroken boom, goede vulling etc) dan kan je hier prima meer rijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:34

ik heb voor 450,- ook gewoon een 2e hands kentauer zadel aan laten meten door een zadelmaker, niet de allernieuwste, maar wil prima

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:58

Destijds kocht ik mijn pony zonder toebehoren, de zadelmaker raadde me een wintec aan, 17 inch.
Zadel consult €75,— , tweedehands wintec €135,—, andere boom €20,—.
Het kan dus meevallen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:03

Inderdaad, ga voor tweedehands. Als het even kan koop ik nooit meer een nieuw zadel.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:13

fokfanaat schreef:
ik heb voor 450,- ook gewoon een 2e hands kentauer zadel aan laten meten door een zadelmaker, niet de allernieuwste, maar wil prima

Dat is een mooie prijs! Heb je dan zelf het zadel gekocht en later een zadelmaker hiernaar laten kijken?

Ik heb 2 zadelpasservices gesproken en die boden tweedehands zadels vanaf €750 aan...

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:14

Nienkje_H schreef:
Destijds kocht ik mijn pony zonder toebehoren, de zadelmaker raadde me een wintec aan, 17 inch.
Zadel consult €75,— , tweedehands wintec €135,—, andere boom €20,—.
Het kan dus meevallen.

Ja ik zat inderdaad ook al na te denken over een Wintecje maar heel lekker vind ik ze eigenlijk niet zitten (maar misschien zijn mijn eisen te hoog :o )

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:15

Jessix schreef:
Inderdaad, ga voor tweedehands. Als het even kan koop ik nooit meer een nieuw zadel.

Heb je tips en adviezen, wellicht ook specifiek als je naar de foto van dit paard kijkt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:15

Als je zadelmakers belt die wintec/thorowgood aanbieden kan je ook aangeven dat je graag een pasconsult wil en een 2e hands zadel zoekt. Ze kunnen dan wel de modellen passen voor je en dan kan je zelf daarna op marktplaats het betreffende model zoeken en aanschaffen.

De nieuwere Wintecs schijnen qua comfort een stuk beter te zijn dan de oude. Ligt ook aan het model.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:18

Oh thanks!

De laatste keer dat ik op een Wintec zat is inderdaad ook alweer 20 jaar geleden...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:18

bambi schreef:
fokfanaat schreef:

Dat is een mooie prijs! Heb je dan zelf het zadel gekocht en later een zadelmaker hiernaar laten kijken?

Ik heb 2 zadelpasservices gesproken en die boden tweedehands zadels vanaf €750 aan...

ik heb een zadelmaker laten komen om te kijken of mijn eigen KN zadel paste op mijn nieuwe paard. Dat was helaas niet het geval , hij had een paar 2e handszadels die op mijn merrie pasten mee een daarvan was de kentauer, hij heeft de vulling nog wat aangepast en ik was in totaal 450,- kwijt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:19

bambi schreef:

Ik zou dan nog even verder zoeken naar andere zadelmakers/passervices. Ze zijn er ook echt wel die zadels hebben liggen in een wat lagere prijsklasse.

Ik zou niet zo snel zelf wat aanschaffen. Dan heb je de kans dat je er een hele hoop moet ophalen en steeds laten passen.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:23

Hommage schreef:
bambi schreef:

Ik zou dan nog even verder zoeken naar andere zadelmakers/passervices. Ze zijn er ook echt wel die zadels hebben liggen in een wat lagere prijsklasse.

Ik zou niet zo snel zelf wat aanschaffen. Dan heb je de kans dat je er een hele hoop moet ophalen en steeds laten passen.

Dankjewel voor de tip!

Ken je misschien betaalbare passervices in Noord Holland?
Ooteman, zadelpasservice Noord Holland en Edelweiss Saddlery heb ik reeds benaderd.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:27

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:28

bambi schreef:
Jessix schreef:

Heb je tips en adviezen, wellicht ook specifiek als je naar de foto van dit paard kijkt?

Ik durf je geen model aan te raden. Ik zie dat je paard een hoge schoft heeft en dat deze ook ver doorloopt.
Je moet dus iets zoeken wat daar bij past. Op youtube staan wel filmpjes waarin wat uitleg wordt gegeven op waar je op moet letten. Altijd goed om zelf wat basiskennis te hebben.

Mijn paarden zijn een heel ander model. Ik heb zelf nu twee Kent & Masters zadel. Sowieso is een zadel met een verwisselbaar kopijzer fijn. Van dit merk heb je ook een model voor paarden met een hoge schoft. Thorowgood is daar weer een goedkopere versie van. Fairfax de duurdere. Wintec of Bates kan ook een optie zijn.

Er zijn ook zadelfitters die je kunnen adviseren met de afspraak dat je zelf dan gaat kijken naar een tweedehands van het merk en model wat zij aanraden. Als je dat dan hebt gekocht kunnen ze het weer aanpassen op je paard.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:29

_Nelleke_ schreef:
Geen ervaring mee maar ze zit wel bij jou in de buurt, verkoopt winter, tecna en 2e hands zadels dus die zou kunnen contacteren?

http://www.edelweiss-saddlery.nl/zadels/

Zij heeft nieuwe Wintec vanaf €665 liggen. Wat ze wel aanbood is een passervice en dan zelf op zoek gaan naar een tweedehands Wintec maar ik ben/was dus eigenlijk niet zo fan van Wintec waardoor ik dat eigenlijk al liet afvallen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:31

Ik was ook geen fan van Wintec. Het is jammer dat de ruitershops niet open zijn nu, maar ze zijn echt wel verbeterd ten opzichte van vroeger. Ik heb er in de winkel op een aantal gezeten en zat er erg lekker op.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:32

@ts ik heb geen ervaringen in die regio. Maar zelf zou ik iig niet zo snel gebruik maken van zadelpasservice van een ruitersportzaak. Sommige zadelmakers reizen ook gerust verder door het land.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:32

Jessix schreef:
Ik was ook geen fan van Wintec. Het is jammer dat de ruitershops niet open zijn nu, maar ze zijn echt wel verbeterd ten opzichte van vroeger. Ik heb er in de winkel op een aantal gezeten en zat er erg lekker op.

Ik word steeds enthousiaster! Goed idee om even de lockdown af te wachten en naar een fysieke winkel gaan.