Kentaur vs Zaldi is er verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Kentaur vs Zaldi is er verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 11:14

Hallo bokkers,

Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen. Nu mijn Tekna echt niet fijn meer ligt en liggend te krijgen is, en mijn paard nu uitgegroeid is (mag wel heel iets dunner, maar niet veel), wordt het nu tijd dat ik een aangepast/op maat gemaakt zadel wil aanschaffen.

Mijn paard heeft een iets wat gevoelige rug door in het begin 3/4 maand met een lang zadel gelopen te hebben. Dit is inmiddels door goede training heel erg verbeterd. Toevoeging hij is op de foto geweest en daar stond hij mooi op volgens Wolvega.

Nu heeft hij best brede schouders gekregen en een relatief korte rug. Nu komt de zadelmaker volgende week vrijdag. Maar vind het ook fijn en leuk om vooraf in wat merken te verdiepen. Zo doende kwam ik (deels door bokt) op de zadels van Kentaur en Zaldi. Nu is mijn budget 1500 euro mocht het echt een perfect zadel zijn wil ik er iets overheen. Nu vind ik het wel fijn te weten dat de zadels in voldoende mate kan worden aangepast, mocht mijn paard (hoop van niet natuurlijk) een blessure krijgen of dusdanig invallen.

Ik vroeg mij af of er veel kwaliteitsverschil zit tussen de merken. Kwa prijs komen ze redelijk met elkaar overeen en had ik gelezen dat ze best veel gebruikt worden voor paarden met kortere ruggen. De zadelmaker die ik vrijdag laat komen is dealer van Kentaur en de zadelmaker die ik ook op het oog heb is dealer van Zaldi. Ik wil een dressuurzadel.

Alvast erg bedankt!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:22

Ik heb een DK zadel, die zijn luchtgevuld en op élk paard aan te passen.
Mijn paard heeft een extreem brede borst maar is op de rug weer relatief smal. Kreeg er vrijwel geen een zadel op passend, maar dit zadel ligt helemaal goed! :-D

Afbeelding

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:23

Ik heb zelf alleen ervaring met kentaur. Kwaliteit van het zadel is mooi, ik had er niks op aan te merken. Er wordt redelijk dik leer gebruikt op de plekken waar veel wrijving is. Het grootste nadeel vond ik dat de boom slecht aan te passen was. Mijn zadel is 3x op de pers gegaan om te verbreden maar veerde telkens terug naar de originele breedte. Uiteindelijk het zadel dus moeten verkopen omdat het niet aan te passen was op mijn pony en ben ik over gegaan naar een tekna omdat ik graag een verwisselbare boom wilde.

Anoniem

Re: Kentaur vs Zaldi is er verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:24

Ik begrijp niet zo goed hoe je bij een relatief korter zadel bij kentaur uit komt.
kentaur zadels zijn zeker niet kort.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:03

Ik heb alleen ervaring met kentaur, maar daar ben ik erg tevreden over. Ik heb de ithaka en de olympic, die liggen beiden erg goed op mijn paard met korte rug. Ook de kwaliteit is erg fijn, blijft ook netjes ook al rij ik er gemiddeld 6 paarden per dag mee. Al met al erg tevreden

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 12:04

Robijntjah schreef:
Ik begrijp niet zo goed hoe je bij een relatief korter zadel bij kentaur uit komt.

Nee? Als ik de zoekmachine gebruik of Google bijvoorbeeld tippen mensen die zadels soms wel. Maar wel goed om te weten.
Zijn ze bijvoorbeeld langer dan Kent en Master dat je weet?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 12:06

Lucy_121 schreef:
Ik heb zelf alleen ervaring met kentaur. Kwaliteit van het zadel is mooi, ik had er niks op aan te merken. Er wordt redelijk dik leer gebruikt op de plekken waar veel wrijving is. Het grootste nadeel vond ik dat de boom slecht aan te passen was. Mijn zadel is 3x op de pers gegaan om te verbreden maar veerde telkens terug naar de originele breedte. Uiteindelijk het zadel dus moeten verkopen omdat het niet aan te passen was op mijn pony en ben ik over gegaan naar een tekna omdat ik graag een verwisselbare boom wilde.

Ja daardoor twijfel ik ligt, maar goed dat kan ik nog met de zadelmaker bespreken. Mijn paard stond van de zomer met een wond paar weken op gedwongen rust en dat merkte je meteen in z’n bouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:12

Ik ben van Kentaur zelf over gestapt op macrider, met pijn in mijn hart want ik was helemaal weg van de kentaur zadels maar helaas toch echt te lang voor mijn paard.

Zaldi heb ik geen ervaring mee.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:14

HorseTimeXL schreef:
Lucy_121 schreef:

Ja daardoor twijfel ik ligt, maar goed dat kan ik nog met de zadelmaker bespreken. Mijn paard stond van de zomer met een wond paar weken op gedwongen rust en dat merkte je meteen in z’n bouw.

Ik zou dan denk toch ieder kiezen voor een Bates of Ikonic bijvoorbeeld, die hebben ook verwisselbare bomen en zijn van leer. Misschien is een thorowgood T8 ook interessant? Vind ik persoonlijk fijnere zadels dan de Kent en Masters maar moet je zadelmaker maar net in dealen natuurlijk:)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:29

Wel apart, want ik had een kentaur op mijn paard met korte rug (en niet klein achterwerk) en daar heb ik een aantal jaar met alle tevredenheid mee gereden.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:31

Ik had op mijn rondgeribte Arabier met super korte rug juist 2 kentaurs liggen (dressuur en spring) was echt top! Zelden aan hoeven passen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:33

Hier op mijn korte half arabier ook kentaur (spring). Ik had eenzelfde budget als jij, maar dan voor springzadels, en alleen kentaur en prestige (roma) pasten, de rest was te lang. Heb ook een wintec vzh, maar die is ook aan de lange kant. De kentaur is echt korter.

AnSibin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:03

Kentaur is niet standaard 'kort'. Wat ik van een Kentaur dealer heb begrepen, is het mogelijk om voor een aantal van de modellen bij de fabriek een korter kussen te bestellen. Daarmee kan het dat twee Kentaur zadels van hetzelfde model en zitmaat toch verschillen in opleglengte (en dus de ene eigenaar zal zeggen dat een Kentaur een kort zadel is en de andere eigenaar het een gewone lengte heeft).

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:04

Ik heb toen de tijd een nieuw Kentaur eventing zadel voor mijn ruin aangeschaft, 17 inch, kort zadel van zichzelf al.

Countrymill heeft er altijd ruim voldoende op voorraad liggen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 14:15

Dat is een goeie voor in mijn achterhoofd. Maar de kwaliteit is dus prima?

Ik heb een kwpner van 162 en het scheelt zelf wel dat ik broek maat 36/38 heb en in veel zadels van 17 inch pas.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:55

ik heb geen verschil gemerkt tussen die zadels en die van een hoger segment.
gewoon net een humbaur/bockmann; degelijk en prima maar niet per sé de meest fancy schmanzy (al hoewel mijn kentaur dressuur wel een lakje had op de achterkant :`)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:15

Robijntjah schreef:

Mijn Kentaur Elektra was weldegelijk kort :j

Zaldi heb ik geen ervaring mee. Kentaurs vind ik kwalitatief heel goed. Ik heb een keer pech gehad met een hagelnieuwe Penelope waar na minder dan een jaar de boom van tweeën brak, maar dat is toen ook keurig opgelost. Mijn Elektra heb ik uiteindelijk verkocht, maar zag er na 3 jaar gebruik nog als nieuw uit. Ik ben uiteindelijk vanwege mijn eigen comfort overgestapt op een ander merk, maar dat lag zeker niet aan de kwaliteit van de Kentaur!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 15:28

O bedankt iedereen! Dan laat ik zeker de afspraak staan volgende week. Ik ben zelf ook niet heel kieskeurig behalve dat het voor mij voldoende steun moet bieden. Dat ervaar ik minder met mij Tekna!

Wil sowieso wel het zadel nieuw of eventueel tweedehands kopen bij een zadelmaker zelf. Dan weet ik zeker dat het goed zit en mocht er wat zijn dan kan ik daar altijd weer mee terug. En gloednieuw zijn ze ook te doen.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:13

Ik vond de kamer en de kussens van mijn Zaldi vrij smal. Ik vond de zit ook te gedwongen. Qua kwaliteit van het leder was ik wel tevreden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 16:46

Plantje15 schreef:
Ik vond de kamer en de kussens van mijn Zaldi vrij smal. Ik vond de zit ook te gedwongen. Qua kwaliteit van het leder was ik wel tevreden.

O ja dat is een goede. Hij heeft wel een redelijk brede kamer en kussens nodig, maar bij Zaldi zou je wellicht ook wel verschillende modellen hebben.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:34

Ik ben van tekna naar zaldi gegaan en ben super tevreden! Je kan bij Zaldi inderdaad alles laten samenstellen, zelfs de wrongen. Je kan kiezen uit zes soorten ofzo. Ik heb een breed tussenkanaal en korte kussens omdat ik een brede pony heb. Ik wou ook perse bruin dus ik had niet veel keuze uit merken. Ik vind mijn zaldi echt zalig zitten, ik heb wel voor zachte zitting gekozen.

Er is heel veel mogelijk met samenstellen. De mijne was rond 1350 euro. Op maat gemaakt. Ik heb een 17 inch, bruin met gouden accenten. Als je meer wil weten stuur je maar een pb!

Afbeelding

Afbeelding

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 11:38

Kan een paard heel veel in boommaat veranderen als hij in die zin volgroeid is zeg maar? Had al gezocht en de kentaur is zo 1 boommaat aan te passen. 1 groter of 1 kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:58

HorseTimeXL schreef:
Kan een paard heel veel in boommaat veranderen als hij in die zin volgroeid is zeg maar? Had al gezocht en de kentaur is zo 1 boommaat aan te passen. 1 groter of 1 kleiner.

Ja dat kan door trainen wel ja.

Hier 3 jaar geleden nog medium boom en nu een wijde boom. Paard is 12.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 12:45

Oké dank je wel. Ja die van mij is inderdaad in de bijna 2 jaar wel van small naar medium gegaan. Ga ik wel even meenemen of hij goed aan te passen kan zijn. Al verwacht ik niet anders te trainen dan anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:58

Dat deed ik ook niet maar je gaat over het algemeen toch steeds een stapje verder? Of wil je gewoon hetzelfde blijven doen? Hier kwam het echt van steeds verder in opleiding meer oefeningen etc.