Ik ben net nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen met onderstaande vraag:
Sinds een jaar ben ik met mijn paard begonnen met dressuurwedstrijden en dat gaat tot dusver erg leuk! Zo leuk dat we nu met 4 winstpunten in de L1 zijn beland en graag door willen oefenen. Maar mijn instructeur merkte laatst op dat mijn VZH zadel (Kieffer Garmiche) die ik al jaren heb, mij niet verder zal helpen in de dressuur. Dat heeft mij doen besluiten om naar dressuurzadels te gaan kijken.
Via mijn instructeur heb ik vandaag een passervice (JB Stables regio Groningen - Noordlaren) langs laten komen om een dressuurzadel te proberen. Mijn budget lag eigenlijk tussen 500-1500 euro. Maar zijn oude zadels pasten helaas niet. Het enige zadel (van de 5) wat paste was een demo zadel van de passervice consultant. Dit bleek een Anatomica Octant sport line te zijn (G4 17,5 inch, boommaat 5). Dit omdat mijn paard redelijk breed bleek te zijn en een golvende rug heeft. Helaas geen maten die je veel op MP tegen komt

Tijdens het proefrijden zat het zadel als gegoten en gewoonweg fantastisch en zou ik geen aanpassingen hoeven te doen. Maar daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan waar ik persoonlijk even van schrok (2500 euro)

Het heeft mij vervolgens aan het denken gezet. Ik ben leuk met wedstrijdjes bezig maar kan zo’n investering wel uit als ik niet een professionele rijder ga worden?Op MP kon ik helaas geen eenzelfde exemplaar vinden met de bijbehorende maten.
Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen met een dergelijk zadel zijn en of jullie een tweedehandse versie hiervan kunnen aanbevelen? Is dit een prijs wat normaal is voor dit type zadel? Of kan ik een vergelijkbaar merk tweedehands op MP vinden met nog eens dezelfde maten?
Tips en jullie info / ervaringen zijn enorm welkom en bedankt voor het meedenken!