Een manueel therapeut die het merrietje pas behandelde, die nog niets van enige zadelproblematiek af wist, zei uit eigen beweging al dat het waarschijnlijk moeilijk was om een goed zadel te vinden: haar bouw is dusdanig dat een zadel eigenlijk altijd naar voren zal schuiven.
Daarnaast is het een nogal sensibele dame die in het verleden in manegelessen gelopen heeft en daar wat gevoeligheden en trucjes heeft aangeleerd. We zijn nu in alles bezig om haar een fijn plekje te geven, maar het zadel blijft een terugkerende bron van zorg.
We zijn begonnen met een standaard vzh-zadeltje van Wintec. Daar hebben we moeten constateren dat een boomzadel "mevrouw" sowieso teveel in de weg zit. Het paste, maar het was een en al narrigheid. Terwijl ze met een barebackpad wél prima liep.
Dus inmiddels maar liefst 2 Barefoots aangeschaft. Het exemplaar waar ze het meest ontspannen mee loopt is een "oud" model, maatje 1. Voor een pony van 1.30 een behoorlijk groot zadel, maar het benadert de bbp het meest, omdat er nog geen VPS in zit. De tweede is een maat 0, dit is qua formaat zowel voor pony als voor ruiter beter, maar hier zit wel VPS in en het lijkt alsof de stugheid die dit met zich meebrengt toch alweer teveel is. Ze loopt beduidend minder ontspannen, soms tot vluchtgedrag aan toe.
Wat met alle zadels gebeurt, zodra je wat meer gaat doen dan stapwerk, is dat het naar voren schuift. Bij de bbp levert dit geen grote problemen op, want er komt dan geen druk op de schouderpunten. Maar met alle andere zadels neemt de spanning vervolgens toe, wat de communicatie tussen ruiter en pony bepaald niet ten goede komt. Daarnaast is het natuurlijk simpelweg niet fijn voor de pony.
We hebben een banaansingel geprobeerd, nog niet met een heel extreme bocht, maar toch. Of we de bocht nou naar voren of naar achteren leggen, het zadel schuift nog steeds naar voren. Een staartriem was al helemaal geen succes bij onze prinses op de erwt

Wat ik nu nog wil gaan proberen is de pad van de Barefoot aan de voorkant wat dikker opvullen, zodat er een soort stootkussen ontstaat wat enerzijds hopelijk die schouderpunten ontziet, maar wellicht ook een kleine belemmering voor het schuiven vormt.
Een pad met sympanova aan de onderkant tegen het schuiven durf ik niet aan, ik vrees dat deze dame daar ook niet goed op gaat reageren.
Ik kreeg de tip om een extra singelstoot op het zadel aan te brengen schuin vanaf de achterzijde. Dat helpt bij boomzadels schijnbaar nog wel eens, ik heb er geen ervaring mee. Maar dit is natuurlijk een boomloos exemplaar... Zou dit een passende oplossing kunnen zijn?
Tips, adviezen en meningen over de laatst geschetste oplossing zijn heel welkom!