Peesbeschermers vergeten af te halen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Peesbeschermers vergeten af te halen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 08:19

Ik denk dat iedereen dat het iedereen wel eens is overkomen. Je ligt lekker in je warme bedje en ineens overvalt het je: help, heb ik nou z’n peeskappen er wel afgehaald? Stal gesloten, en daar lig je dan. Het wordt een lange, lange nacht...

Meestal blijkt het allemaal wel mee te vallen. Tuurlijk zijn ze eraf, opgeruimd en wel. Kwestie van gewoontehandeling, net zoals z’n deken opdoen, halster af en z’n stal dichtdoen (nee, hoef je echt niet 6 keer te controleren). Maar stel. Stel dat je het écht een keer vergeten bent. Dat kan een hoop schade aanrichten.

Zijn er dus kappen die voldoende beschermen (vooral in de paddock, gekke sprongen) maar die relatief weinig schade aan paardenbenen (en nachtrust) veroorzaken?

RanjaRietje

Re: Peesbeschermers vergeten af te halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:35

Ik heb het ook perongeluk eens vergeten, niks aan de hand geweest

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:38

Ik denk dar goed passende peeskappen weinig schade zouden aanrichten bij een nachtje op stal als het koel is.
Ik denk dat ze meer schade aanrichten bij 3 uur buiten tijdens een hittegolf.

Maar mijn vraag is altijd: zijn die nu echt nodig tijdens het buiten spelen? Heeft je paard zo een afwijkende stand dat het zichzelf zo gemakkelijk kwetst? Bij springen en cross vind ik het best, maar al de rest??
Volgens mij zijn veel mensen paranoia. Paarden in xe opfok dragen er toch ook geen?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 08:44

Klopt, en normaliter droeg mijn paard ze ook niet. Niet met rijden, niet met longeren, niet in de wei en niet in de paddock en minipaddock. Maar na een jaar gerevalideerd te hebben van een peesblessure ben ik toch voorzichtiger geworden. Met rijden nog steeds niet, op de wei ook niet, maar in de paddock en de minipaddock (want daar maakt hij rare sprongen) wel.

Maar daar gaat het niet om. Dat is niet mijn vraag.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:07

Ik denk dat er niet veel met mijn paard gebeurd, maar ik denk dat mijn peesbeschermers de volgende dag overleden zijn :')
Die van mij krijgt altijd peesbeschermers om.
Wat we ook doen.
Behalve met wandelen.
En dat is omdat ik laatst ook weer een goede les heb gehad. Paard even zonder gelongeerd, kwam in het touw schrok ging aan de haal en er was nog een paard in de bak.
Nagekeken en ja hoor best diep wondje precies op de plek van zijn pees. zonder ijzers nog wel.
Dus nee dat gaan we niet meer doen

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:12

Ik heb ze ook wel eens perongeluk omgelaten. 2x zelfs, bij verschillende paarden. 1 liep 24/7 op de wei en liep daar de volgende dag nog steeds braaf met haar peesbeschermers om, de andere keer heeft dat paard ze 's nachts vakkundig gesloopt :+

Niks aan over gehouden, kan gebeuren hoor :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:14

Ik ben het eens vergeten, kreeg ik op school een appje: je paard heeft zn peeskappen van vanochtend nog om.

Kwam na school op stal, had ie ze nog om. Was een kleine moeite voor mn stalgenoot om ze even af te doen en aan mn dekenrek te hangen. Of voor de box neer te gooien als ophangen teveel moeite was... :=

Paard had er geen schade van gelukkig

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:18

Ik geb een paard met donkere benen. Juist om die reden heb ik allemaal gekleurde beschermers die goed opvallen. Bij mijn witte paard had ik zwarte en bij mijn donkere paard heb ik mijn zwarte paren op zolder gegooid en gebruik ik gekleurde (wit, bruin, zilver en goud) die vallen beter op dus vergeet je ze minder snel.

Stalgenoot is ze een keer vergeten en dat paard had de volgende dag allemaal witte haren. Maar die had ook een goedkoop prut merk. Ik denk dat het met mijn goed passende anatomische beschermers mee zou vallen. Maar geen idee. Check altijd tig keer en heb dus extra opvallende zodat ze eventuele stalgenoten ook opvallen mochten ze blijven zitten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:46

's Anderendaags al witte haren, dat is ook wel een record. Of waren het witte beschermers die afgingen?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:54

Helaas ook ooit vergeten af te doen.
In eerste instantie leek alles goed tot na een week of 2 de haren op z’n onderbenen loslieten. Kreeg er 4 witte strepen voor terug en dat ondanks veel koelen en smeren.

Ik gebruik geen pees beschermers behalve bij het springen en de cross clinics maar als ik ze nodig zou hebben zou ik denk ik voor die van composit gaan..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:01

Ik ooit 1 keer bij mn verzorgpony.. Kwam er de volgende ochtend achter. Ze heeft er niks aan overgehouden.
Daarom heb ik voor mn witte nu ook gekleurde beschermers, die vallen goed op :+.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:09

Ik heb het eigenlijk nog niet meegemaakt. Nu gebruik ik peesbeschermers ook maar heel af en toe en alleen tijdens het werk. Dus dan is het 'moeilijker' om het te vergeten wanneer je je paard aan het naverzorgen bent.

Dilan93 schreef:
Ik ben het eens vergeten, kreeg ik op school een appje: je paard heeft zn peeskappen van vanochtend nog om.

Kwam na school op stal, had ie ze nog om. Was een kleine moeite voor mn stalgenoot om ze even af te doen en aan mn dekenrek te hangen. Of voor de box neer te gooien als ophangen teveel moeite was... :=

Als je niet expliciet had terug geappt: "oei, dat ben ik vergeten, doe je ze uit?" Dan zou ik als stalgenoot ook niet zomaar die stal binnen gegaan zijn om die peesjes uit te doen. Je weet nooit wat de reden is. Bij ons op stal stond ook eens een paard met de springschoenen nog aan. Dus ik berichtje naar de eigenaar. Dat paard was net behandeld door de DA en die schoenen waren deel van het medisch advies. Stel je voor dat ik dan de ijverige stalgenoot was geweest die dat paardje wel even zou bevrijden van de springschoenen. :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:12

Mijn bijrijdster is ze een keer vergeten, paard had mooi allemaal witte plekken daarna :n

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:19

Gini schreef:
Ik heb het eigenlijk nog niet meegemaakt. Nu gebruik ik peesbeschermers ook maar heel af en toe en alleen tijdens het werk. Dus dan is het 'moeilijker' om het te vergeten wanneer je je paard aan het naverzorgen bent.

Dilan93 schreef:

Als je niet expliciet had terug geappt: "oei, dat ben ik vergeten, doe je ze uit?" Dan zou ik als stalgenoot ook niet zomaar die stal binnen gegaan zijn om die peesjes uit te doen. Je weet nooit wat de reden is. Bij ons op stal stond ook eens een paard met de springschoenen nog aan. Dus ik berichtje naar de eigenaar. Dat paard was net behandeld door de DA en die schoenen waren deel van het medisch advies. Stel je voor dat ik dan de ijverige stalgenoot was geweest die dat paardje wel even zou bevrijden van de springschoenen. :D

Ik heb toen terug geappt: oh kak, ben ik vergeten.

Denk ook niet dat peesbeschermers ooit met medische reden aan zijn in stal.

Heb wel een keer bij ons op stal een paard oo de paddock zien staan met zwarte kousen (had ook zelf al zwarte benen). Even naar de staleigenaar gegaan of dat de bedoeling was, daarna afgedaan omdat ze alleen in stal om moesten. Maar ze hadden het niet gezien, zwart op zwarte benen.

Waren trouwens aparte kousen, met een hele rits met van die bh-haakjes als sluiting

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:23

Ah ja kijk, dan had ik ze wel uit gedaan. :')

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:25

Ik denk dat daar niet 1 duidelijk antwoord op is maar het afhankelijk is van een aantal factoren. Zoals wat voor beschermers, goedkope peesbeschermers, zacht 3in 1 of goede ventilerende. Maar ook hoe strak ze zitten, hoe goed ze passen en hoe gevoelig je paard z’n huid is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:58

koend schreef:
's Anderendaags al witte haren, dat is ook wel een record. Of waren het witte beschermers die afgingen?

Ja hoor. Bij mijn paard gaat het ook super snel. Soms met een uur al. Heb een keer gereden met een sidepull die iets te los zat. Na een half uurtje mooi witte haren op dr neus hoor!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:07

Helaas vond ik mijn merrie met beschermers voor. Stal genootje had haar buiten gezet en dacht dat ze die aan moest. Mijn man zette haar in de avond binnen en had daar niet aan gedacht/naar gekeken. Zwart paard, zwarte beschermers. Een dagje wat dikkere benen.
Hopelijk geen witte plekken straks.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:10

Want haren groeien zo snel dat ze met een uurtje rijden ineens wit zijn aangegroeid? Hou toch op :)) :)) :))

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:13

Muisbal schreef:
Want haren groeien zo snel dat ze met een uurtje rijden ineens wit zijn aangegroeid? Hou toch op :)) :)) :))

Tja aangegroeid of niet, ze krijgt echt zo snel witte haren. Gelukkig heeft jouw paard dat niet aan jouw reactie te zien. Fijn voor je

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:15

Muisbal schreef:

Welnee, het pigment wordt er gewoon uitgedrukt en dan blijven er witte haren over.. :j

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:26

Ooh ik ben één keer mijn bandages vergeten af te doen in mijn behoorlijk lange paarden 'carrière' (bijna 45jr) ik was toen afhankelijk van de fiets en moest drie kwartier ofzo, was ik thuis, bedacht ik me dat ik ze om had gelaten.
Mijn moeder woonde vlak bij stal dus had ik haar gebeld en zij heeft ze toen afgehaald.
Gelukkig had ik nog wel aan gedacht.

Dilan93 vind ik raar hoor, je laat het dan toch niet zitten..
Al vind je het vervelend dan laat je het paard zo niet staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:34

Die witte haren ontstaan pas later. Eerst is er een huidbeschadiging zoals je ook ziet op de schoft als een paard met een slecht passend zadel is doorgereden.Er is dus een huidverwonding.Er zijn helaas best veel paarden die met witte plekken op de schoft of aan de onderbenen staan ten gevolge van slecht passend of te laat verwijderd tuig.Ik heb zelf wel een dwangneurotische controletic ontwikkeld om 10001 X te controleren of alles in orde is met mijn paard voor ik de stal verlaat.....

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:36

Hier ook weleens gebeurt jaren geleden ook nog is in de zomer. Meranti had wat warmere dikke pezen, maar gelukkig trok het weg. Het is me nooit meer overkomen in ieder geval ..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:38

MirandaMalik schreef:
Ooh ik ben één keer mijn bandages vergeten af te doen in mijn behoorlijk lange paarden 'carrière' (bijna 45jr) ik was toen afhankelijk van de fiets en moest drie kwartier ofzo, was ik thuis, bedacht ik me dat ik ze om had gelaten.
Mijn moeder woonde vlak bij stal dus had ik haar gebeld en zij heeft ze toen afgehaald.
Gelukkig had ik nog wel aan gedacht.

Dilan93 vind ik raar hoor, je laat het dan toch niet zitten..
Al vind je het vervelend dan laat je het paard zo niet staan.

Nee idd, ik app in zo'n geval altijd even naar de eigenaar om te vragen of het de bedoeling is. En als ik dan, net als toenmalig stalgenoot, daar op stal werk, is het een kleine moeite om ze af te doen.

Was ook geen vleesetend monster ofzo waarbij ze de box in moest :+