Dekens, door de bomen het bos niet meer zien!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pip1994

Dekens, door de bomen het bos niet meer zien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 12:45

Hoi iedereen,

Nog nooit heb ik een deken bij mijn paard opgehad (wel een regedenken gekocht voor de zekerheid), maar nu moet ik eraan beginnen. En help ik zie door de bomen het bos niet meer! Er zijn zo veel verschillende dekens en systemen. :')

Even wat informatie.
Ik heb een Irish Cob merrie van 7 jaar (Blue) en zij staat tot januari op stal met uitloopje door een meniscus blessure. Het uitloopje zit vast aan de Hitactief paddock en ze heeft sociaal contact met de kudde. Ze staat daar sinds augustus en was dus nog aan het wennen aan de kudde toen ze eruit moest.
Ze mocht nog niet altijd in de schuilstal staan met regen en had nog regelmatig wondjes (al wel minder). :=

Omdat ze een iets mindere wintervacht heeft aangemaakt door het vele binnenstaan wil ik haar toch graag beschermen tegen de regen en ook tegen het krijgen van wondjes door andere paarden (liever dat ze in de deken bijten). Nu ben ik aan het uitzoeken welke deken of deken systeem ik aan moet schaffen.

Qua maat is ze ook niet de makkelijkste.
Niet heel lang, wel breed (jammer genoeg wat kilootjes bijgekomen met de boxrust) en een echt forse nek.

Waar ik over twijfel:
- De Bucas Power Turnout, is die echt het geld waard?
- Als ik een liner systeem doe welke deken en liner systeem dan? Liefst een niet al te dure en hoe moet dat dan.
- Of hebben jullie een andere tip of deken?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en de reacties!

Hierbij een vrij recente foto van Blue

Afbeelding

Pien & Blue

Minoes

Re: Dekens, door de bomen het bos niet meer zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:18

Van bucas zal je een big neck variant nodig hebben.
Zelf vind ik amigo heel erg fijn voor koudbloeden, daar heb je eventueel ook een XL variant van als de normale versie te krap zit rond de borst.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:26

Ik vind dekens van Bucas al te smal voor mijn iets wat bredere kwpn`er , dus dat zou ik niet doen ...
Ik heb een deken van kramer (Felix buhler) , die zit hem wel goed.
Ik zie ook vaker horseware dekens goed liggen op koudbloeden, dus wellicht is dat iets om naar te kijken.

Wel werk ik altijd met laagjes. Ik heb een 0grams , 100 grams en 200 grams deken. Ik scheer mijn paarden Max voor de helft (die staan buiten met schuilstal) en dit werkt prima. Mijn Welsh pony heeft de 200 nog niet op gehad dit jaar, mijn kwpn`er wel.

Liners hoeven niet perse vind ik. Ik doe gewoon dekens over elkaar. Wel vind ik onderdekens zonder buiksingel een ramp want dit schuift met rollen enz.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:39

Ik zou voor een horseware Rambo deken gaan als ze in groep staat.
Deze zijn heel sterk en gaan dus in groep langer mee.
Een duurdere aankoop maar ze gaan jaren mee, ik had 3 wildebrassen (ruinen) en met deze dekens ging het goed.
Met goedkopere dekens (amigo van toen €50 (10jaar geleden)) ging het mis, die waren in een paar weken tijd gescheurd.
En ik denk dat je onder elk horseware deken met liners kan werken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:42

Je zal echt moeten gaan passen. Wij hebben de afgelopen jaren ook geen dekens meer op gehad en staan 24/7 buiten samen.
Helaas voor 3 paarden toch moeten besluiten weer dekens op te doen.

Dat zijn 3 quarters; moeder van 27 (+/- 1.50m), zoon van 21 (+/- 1.48m ) en dochter van 13 (+/- 1.45m ). Dan denk je familie en ze schelen allemaal niet zoveel, maar toch kunnen ze niet alle 3 dezelfde dekens op.
Van dunne dekens hebben ze 185 onder op, maar moeder en zoon hebben van gevoerde dekens maat 195 nodig. Dochter dan nog 185.

Wij hebben 0 gram, dan 150 gram en dan 300 gram. Evt hals er dan aan en mocht het echt heftig worden kan daar nog 100/200 onder.
We hebben veel dekens van NIKA die voorheen ook al jaren goed bevielen De 1200dr modellen. Ze blijven er droog onder en geen plekken. Het passen is vrij goed en kan aan de voorkant veel stellen.

Van andere merken wordt 195 vaak een jurk aan de onderkant, soms 185 zelfs al.

Ik wissel ze en hang alles uit binnen en bij echt uren zware regen bieden we hooi aan in de schuilstal, dus verleid ik ze wel wat om even droog te staan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:15

Een een brede pony kan ik de Amigo Bravo plus (V-sluiting) met linersysteem aanraden!
Mocht je liever een goedkopere optie hebben dan zijn de Shires dekens hier ook goed geschikt voor een brede pony. Deze zijn echter zonder linersysteem.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:20

In meer dan 50 jaren paarden al veel dekens gehad. Op dit moment gebruik ik de Amigo en Rambo. Beide dekens zijn goed maar niet mijn smaak. Gebruik die dekens omdat ik ze krijg. Persoonlijk koop ik nooit iets anders dan de Horseware Rhino Original. Belangrijkste verschil met andere outdoor dekens is dat de waterdichte laag binnenin de deken ligt waardoor deze deken meer ademt en lichte beschadiging geen probleem voor waterdichtheid. Ik ken geen andere outdoordeken met deze eigenschap.
Adviseer de nul gram, een liner zal voor paard TS zolang het niet constant vriest te warm zijn.
Op een ongeschoren SPORTpaard met een “wintervacht” gebruik ik tussen de 0 en plus 10 onder de nul gram outdoordeken een dikke cooler van Premtex omdat fleece en wol teveel isoleerd.
Onder de nul graden een 100 gram liner extra.
Pasvorm voor TS is mij onbekend, wellicht dat de Rhino Wug een alternatief is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:23

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:53

Amigo XL :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:59

Flicka12 schreef:

Echt? Die vind ik bij een brede quarter juist vreselijk. En bij de iets smallere quarter wordt het een jurk.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:09

Ik heb voor mijn brede tinker merrie een Amigo liner.
Past super goed, alleen ik vind het niet prettig werken. Heb liever 1 deken ipv 2 dekens over elkaar die je kan wisselen.
Heb voor nu een simpele oude EJ 200 grams erop liggen vanwege de kou en ik nog geen 200 gram liner heb kunnen kopen. Maar deze past een stuk minder lekker. Voor volgend jaar ga ik op zoek naar een gewone Amigo.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:21

superpony schreef:
Flicka12 schreef:

Echt? Die vind ik bij een brede quarter juist vreselijk. En bij de iets smallere quarter wordt het een jurk.

Op mijn haflinger liggen die top! Maar zo zie je maar weer, echt per paard verschillend :j
Vaak liggen EJ eigen merk dekens ook wel mooi op brede paarden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:30

Flicka12 schreef:

Ik heb die toevallig net voor mijn kruizing fries gekocht dus ik kan nog niks er over zeggen.
Ik ga hem zo passen, dus daarna kan ik wel een terugkoppeling geven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:37

Ik heb al jaren de shires highlander dekens van Equimatch voor mijn haflinger.
Ik heb een liner systeem.
Ook model brede boeg en schouders.
Stalgenoot heeft ook een flinke tinker en die gebruikt ze ook.

Ik vind ze ook betaalbaar.

Heb net weer een nieuwe liner besteld omdat deze echt na 5 jaar af was.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:44

Ik heb een barok type Haflinger met flinke nek partij.
De dekens die bij hem eigenlijk altijd goed hebben gelegen zijn:

*Horseware
*Shire
* Nika horseproducts

Die laatste gebruik ik momenteel en ben er super tevreden over!
Hij is daarbij ook redelijk hufter proof. Vanuit de kudde was mijn paard ook meestal het pispaaltje, maar de deken blijft tot nu toe mooi heel.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:45

Ik heb jaren diverse Horseware dekens gehad voor mijn Haflingers, maar heb vorig jaar besloten toch liever beensingels te willen dan de riem onder de staart door (worden merries niet schoner op...) en geen liner systeem meer maar losse dekens in verschillende diktes. Even zoekende geweest, maar kom nu uit op EJ eigen merk (Tolga en Skyfall) en Shires.

Nika heb ik ooit een slechte ervaring mee gehad, maar hoor er nu wel zoveel goeds over dat ik die durf te proberen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:48

Voor mijn redelijk rondgeribte KWPN merrie heb ik sinds kort de Amigo met disc sluiting.

Omdat veel dekens voor haar te smal zijn aan de voorkant is dit een uitkomst, je kunt hem met deze sluiting heel makkelijk wat ruimer maken aan de voorkant. Ik ben er echt heel blij mee.

De Bucas dekens liggen helaas niet heel fijn op haar, maar de Amigo blijft echt heel mooi liggen ook.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:51

Mando schreef:
Ik heb al jaren de shires highlander dekens van Equimatch voor mijn haflinger.
Ik heb een liner systeem.
Ook model brede boeg en schouders.
Stalgenoot heeft ook een flinke tinker en die gebruikt ze ook.

Ik vind ze ook betaalbaar.

Heb net weer een nieuwe liner besteld omdat deze echt na 5 jaar af was.

oja je hebt gelijk! Deze heeft ook een linersysteem :D !
Was ik alweer vergeten.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:10

Ik wil niet anders dan Horseware dekens. Heb Rambo en Amigo, ben helemaal fan van de V-sluiting. Heb ze beide in 0 gram en gebruik er liners onder.

Mijn Rambo is inmiddels al 7 jaar oud en nog 100% waterdicht en nog nergens kapot. Dus het geld is het zeker waard!
Alleen is deze net te krap bij mijn nieuwe paard.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:12

Afbeelding

De amigo xl op mijn halve Fries.
Eerste keer een deken zonder loopsplitten dus ik weet nog niet helemaal wat ik van de pasvorm vind.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:19

En inmiddels omgeruild want hij zat niet lekker vond ik. Nu een BR deken.
Zit hem een stuk beter Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:26

De BR van bovenstaande foto heb ik ook op mijn brede Freiberger
Verder had ik voorheen altijd rambo
Maar zijn duur en vaak icm liners
Liner systeem vindt ik niet fijn .
Werk liever met losse laagjes stal deken eronder.
Voor onze andere pony een Nika deken en die bevalt ook erg goed en zijn fijn geprijsd.
Master ook sterk en goed geprijsd .
Opties genoeg
Bucas haat ik .
Pasvorm bagger en duur en service 0 hoor veel klachten van niet waterdicht en zelf ook deken gehad die niet water dicht was
De afwerking aan de binnenkant is ook maar half .

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:45

Hij heeft ook een Nika.
Regendeken, zit hem ook erg goed qua pasvorm en erg sterk.
Er is echt nog helemaal niks kapot aan de deken na 2 jaar.
Alleen hij is niet meer 100% waterdicht en geen vulling, dus vandaar vandaag een nieuwe gekocht.
De BR turnout rug die ik nu heb zit echt heel erg mooi qua pasvorm, maar mijn paard is geen echte tank.
Hij is breed maar niet te.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:01

hoi TS, over de power turnout kan ik wel wat zeggen.
zou ik mijn paarden thuis hebben, of zo dichtbij dat ik makkelijk elke dag, of zelfs 2 keer per dag, kan wisselen wanneer nodig vind ik de deken overbodige luxe.
maar ik sta op een pensionstal en ben regelmatig heel het weekeind weg. ik vind het een prettig idee dat als hij het eens wat warmer heeft (helaas gebeurt dat af en toe) deze deken met de stay dry, dat zweet op neemt, hij dus niet zomaar onder dikke schuimplak komt te staan. dit vind ik ook fijn als hij na goed 20 minuten stappen niet droog is. de hele zonwerende reflectie werking welke ook op de sun shower zit, ja eerlijk, ik geloof er niet zo in, zeker als hij ff in de modder gelegen heeft. de deken is wel super sterk, menig (zomer)deken is al gesneuvelt in mijn paard zn groep, maar mn sun shower heeft nu na 4 jaar trouwe dienst alleen 2 mini gaatjes die geplakt zijn gehad.

ik heb zelf als vuist regel vanaf 15 graden een dekentje, ik heb de sun shower, die door gaas binnenvoering wel echt koeler is dan gewone regendekens, een katoenen zomerdeken die ik wel eens als liner gebruik, een power turnout dan en een bucas onderdeken van 250 gram. qua warmte merk ik ook dat een hals of halve hals erg veel uitmaakt. met deze dekens kan ik heel de winter door wissellen.

een stalgenoot van mij heeft amigo op dr irish cobs

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:27

Miran schreef:
Ik heb jaren diverse Horseware dekens gehad voor mijn Haflingers, maar heb vorig jaar besloten toch liever beensingels te willen dan de riem onder de staart door (worden merries niet schoner op...) en geen liner systeem meer maar losse dekens in verschillende diktes. Even zoekende geweest, maar kom nu uit op EJ eigen merk (Tolga en Skyfall) en Shires.

Nika heb ik ooit een slechte ervaring mee gehad, maar hoor er nu wel zoveel goeds over dat ik die durf te proberen

Nika heeft tegenwoordig wel keus in de buitenstof 600 of 1200 dn. Ik heb net een nieuwe en ze verbeteren wel.

Ik lees hier wel over brede paarden, maar het ene breed is echt het andere niet. Halsinzet speelt bijv ook mee.

Als je echt een bulletje hebt, zijn er bijv ook speciale quarter dekens, zoals lamicell, stormshield etc, maar je hoort ook goede dingen over wetherbeeta. Laatste heb ik. Super sterk, maar ik vind hem niet fijn afgewerkt bij de schoft. Is inmiddels een ouder model.

En dan zegt het weer niks. Ik heb Lamicell met teruggesneden schoft. Fijne, oersterke deken, maar ligt mijn ruin als gegoten en zijn zus kan het echt helemaal niet hebben.

Qua breedte weet ik niet, maar toen onze shet nog gereden/gemend en geschoren werd had hij een dikke deken van BR. Echt zo een mooie deken.......Hele goede binnenstof, oersterk, zat super. Helaas die niet groter gevonden toen meer en later erbij gelaten.

ej dekens vind ik tegenvallen. Vind ze een beetje kort qua hoogte. Dat hebben we bij andere dekens nooit. Eerder te lang, omdat we grote maten hebben voor kleine paardjes.