Heb me helemaal suf lopen zoeken, maar volgens mij bestaat dit onderwerp niet in de hoedanigheid die ik zoek. Overal lees ik namelijk het advies dat ik een nieuw zadel moet hebben, omdat schuiven meteen betekent dat het zadel niet goed ligt. Ik heb juist een tweedehands JC veelzijdigheidszadel overgenomen van iemand op stal waarbij de zadelmaker aanwezig was en hij zei dat deze perfect lag op de rug van mijn pony. Mijn tweedehands nieuwe zadel schuift nu nog net zo erg als het oude zadel. Dit is alleen als ik opstap. Tijdens het rijden voel ik geen instabiliteit en het zadel verplaatst zich ook niet naar voren of achteren.
Ik snap dat een krukje de way-to-go is, maar ik wil graag in spannende situaties op buitenrit gewoon op en af kunnen stappen van mijn pony. Hij is maar 1.40 en ik weeg niet al te veel dus mezelf echt omhoog trekken hoeft niet eens. Toch schuift het zadel richting zijn zij op het moment dat ik druk op mijn beugel zet.
Ik had de zadelmaker aangegeven dat ik iets zoek wat beter ligt en ook niet zo extreem schuift bij het opstappen (voor de noodsituaties dus), maar hij gaf aan dat ik met zo'n ronde pony met zo weinig schoft eigenlijk altijd dit probleem blijf houden. Op advies nog een anatomische singel gekocht en een anti slip matje, maar ik ben een beetje teleurgesteld in dat ik nog steeds niet kan opstappen.

Heeft iemand een gouden tip voor mij? Een type anti slip dekje of matje? Een borsttuig? Ik ben een beetje radeloos. Buitenritten worden op deze manier niet heel leuk omdat ik eindeloos aan het lopen ben richting huis als er een keer een vervelende situatie is. Hij staat pas sinds twee maanden hier in Nederland, dus alles is nog eng. Dat ik er de komende tijd regelmatig af moet is onvermijdbaar.
Overigens ben ik niet helemaal tevreden over deze zadelmaker hoor, hij was van de stempel: het zadel moet goed liggen op je paard, hoe jij het vindt zitten is onbelangrijk. Nou daar ben ik het dus niet mee eens en voor mij is dit echt niet mijn droomzadel. Ik zoek een ultra lichtgewicht zadel met stevige zit, waar je lange buitenritten mee kunt maken. Dat is dit totaal niet.

Heel erg bedankt alvast!!