Tips bij schuivend zadel (opzij bij opstappen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Tips bij schuivend zadel (opzij bij opstappen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 11:57

Hoi allemaal!

Heb me helemaal suf lopen zoeken, maar volgens mij bestaat dit onderwerp niet in de hoedanigheid die ik zoek. Overal lees ik namelijk het advies dat ik een nieuw zadel moet hebben, omdat schuiven meteen betekent dat het zadel niet goed ligt. Ik heb juist een tweedehands JC veelzijdigheidszadel overgenomen van iemand op stal waarbij de zadelmaker aanwezig was en hij zei dat deze perfect lag op de rug van mijn pony. Mijn tweedehands nieuwe zadel schuift nu nog net zo erg als het oude zadel. Dit is alleen als ik opstap. Tijdens het rijden voel ik geen instabiliteit en het zadel verplaatst zich ook niet naar voren of achteren.

Ik snap dat een krukje de way-to-go is, maar ik wil graag in spannende situaties op buitenrit gewoon op en af kunnen stappen van mijn pony. Hij is maar 1.40 en ik weeg niet al te veel dus mezelf echt omhoog trekken hoeft niet eens. Toch schuift het zadel richting zijn zij op het moment dat ik druk op mijn beugel zet.

Ik had de zadelmaker aangegeven dat ik iets zoek wat beter ligt en ook niet zo extreem schuift bij het opstappen (voor de noodsituaties dus), maar hij gaf aan dat ik met zo'n ronde pony met zo weinig schoft eigenlijk altijd dit probleem blijf houden. Op advies nog een anatomische singel gekocht en een anti slip matje, maar ik ben een beetje teleurgesteld in dat ik nog steeds niet kan opstappen. ;(

Heeft iemand een gouden tip voor mij? Een type anti slip dekje of matje? Een borsttuig? Ik ben een beetje radeloos. Buitenritten worden op deze manier niet heel leuk omdat ik eindeloos aan het lopen ben richting huis als er een keer een vervelende situatie is. Hij staat pas sinds twee maanden hier in Nederland, dus alles is nog eng. Dat ik er de komende tijd regelmatig af moet is onvermijdbaar.

Overigens ben ik niet helemaal tevreden over deze zadelmaker hoor, hij was van de stempel: het zadel moet goed liggen op je paard, hoe jij het vindt zitten is onbelangrijk. Nou daar ben ik het dus niet mee eens en voor mij is dit echt niet mijn droomzadel. Ik zoek een ultra lichtgewicht zadel met stevige zit, waar je lange buitenritten mee kunt maken. Dat is dit totaal niet. :') Ik ga alleen nu niet nog een zadel kopen dus dat gaat 'm gewoon niet worden voorlopig. Ooit is dat wel de bedoeling als ik beter weet wat ik met mijn pony allemaal ga doen hier in Nederland.

Heel erg bedankt alvast!!

Flicka12

Re: Tips bij schuivend zadel (opzij bij opstappen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:02

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:05

Ik heb hetzelfde probleem, en bij ons helpt het om zelf op welke minimale verhoging dan ook te gaan staan, en absoluut NIET aan het zadel te trekken bij het opstappen. Een flinke pluk manen in de hand en zodra het kan het zadel met je hand naar beneden (tegen de rug van je paard dus, zeg maar) duwen tijdens het opstappen. Nu moet ik het zadel ook nog terug duwen naar precies in het midden, maar ik sta niet meer sneller in de beugel op de grond dan dat ik in het zadel zit, zeg maar :+

Je hebt ook een opstaphulp, dat is een band die je om het been doet van het paard aan de kant waar je niet op wilt stappen, de band doe je dan over de schoft/zadel/wat het beste ligt en minste drukt, en aan de andere kant zit een soort zachte beugel. Vanuit het zadel haal je 'm makkelijk weer los. [HAR] ervaringen buitenzinnig opstaphulp?

Wij hebben een ghost zadel, en dat is precies wat je zoekt: Super lichtgewicht, heeeel flexibel, en zit heerlijk op lange buitenritten.

Afbeelding

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:08

Gebeurt het ook als je wel met een krukje opstapt? Zo nee, dan ligt het probleem eigenlijk niet bij je zadel, maar vooral in de momenten dat je geen krukje voorhanden hebt. Kom je op buitenrit ook nergens een bankje of hek tegen waar je gebruik van kan maken?
Met een pony kun je trouwens ook overwegen om vanaf het krukje meteen je been eroverheen te zwaaien, zonder eerst de andere voet in de beugel te zetten.

En hoe/wanneer singel je aan, moet je nog nasingelen na het opstijgen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:10

Ik stap buiten gewoon op via een hek, boomstam, hoop zand, betonnen riggel :')
Over het algemeen is er altijd wel iets te vinden wat ik kan gebruiken.

Er niet aan hangen en je beugel langer maken wil ook weleens helpen.
Maar ik vind het zelf gewoon fijner met opstapje.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:19

Waar heb je je handen als je opstapt? Hou je met je rechterkant de achterkant van het zadel vast, verplaats die hand dan eens naar de voorkant van het zadel. Ik kan het wel omschrijven, maar een filmpje is misschien duidelijker. Vanaf 0:40 https://www.youtube.com/watch?v=oI1QUG9e7HE Op deze manier trek je het zadel minder snel opzij.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 12:23

Nala schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, en bij ons helpt het om zelf op welke minimale verhoging dan ook te gaan staan, en absoluut NIET aan het zadel te trekken bij het opstappen. Een flinke pluk manen in de hand en zodra het kan het zadel met je hand naar beneden (tegen de rug van je paard dus, zeg maar) duwen tijdens het opstappen. Nu moet ik het zadel ook nog terug duwen naar precies in het midden, maar ik sta niet meer sneller in de beugel op de grond dan dat ik in het zadel zit, zeg maar :+

Je hebt ook een opstaphulp, dat is een band die je om het been doet van het paard aan de kant waar je niet op wilt stappen, de band doe je dan over de schoft/zadel/wat het beste ligt en minste drukt, en aan de andere kant zit een soort zachte beugel. Vanuit het zadel haal je 'm makkelijk weer los. [HAR] ervaringen buitenzinnig opstaphulp?

Wij hebben een ghost zadel, en dat is precies wat je zoekt: Super lichtgewicht, heeeel flexibel, en zit heerlijk op lange buitenritten.

Wauw, dat zadel ziet er heerlijk uit! Maar deze schuift dus ook bij jou? Ik moet inderdaad mijn opstap techniek ook eens veranderen, maar dat vind ik zó moeilijk. We hebben het vroeger op de manege wel eens gedaan vanuit de hals opstappen met de manen vasthouden, maar ik kwam er gewoon amper op. Ik kan ook maar aan één kant op mijn fiets opstappen, anders blokkeert mijn hoofd gewoon, dus dat is met dit een beetje hetzelfde haha. :=

Die opstaphulp spreekt me overigens wel aan. De prijs iets minder. _O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 12:26

JorineV schreef:
Gebeurt het ook als je wel met een krukje opstapt? Zo nee, dan ligt het probleem eigenlijk niet bij je zadel, maar vooral in de momenten dat je geen krukje voorhanden hebt. Kom je op buitenrit ook nergens een bankje of hek tegen waar je gebruik van kan maken?
Met een pony kun je trouwens ook overwegen om vanaf het krukje meteen je been eroverheen te zwaaien, zonder eerst de andere voet in de beugel te zetten.

En hoe/wanneer singel je aan, moet je nog nasingelen na het opstijgen?

In Frankrijk gooide ik inderdaad altijd mijn been over het zadel. We hadden daar hoge krukjes. Hier op stal hebben ze zo'n laag opstap hulpje en daar kan ik dat gewoon niet mee (ben echt klein :') ). Ben dus aan het kijken voor een eigen trapje. Maar als ik inderdaad mijn voet in de beugel zet met een krukje heb ik het probleem alsnog. Daarom moet ik onderweg ook echt een flink hoog iets hebben om op te stappen en eigenlijk ben ik dat hier nog niet tegen gekomen, zelfs geen bankjes.

Ik singel van te voren aan, gaatje per gaatje omhoog. Daarna stap ik aan de hand in en controleer ik de singel, daarna stap ik pas op. Ik hoef dan niet meer aan te singelen. De singel kan wel strakker hoor, maar dat zou niet best zijn voor mijn paard denk ik. Moet nog een beetje ruimte tussen zitten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:29

Hoog opstapje is gewoon het makkelijkst, been erover zwaaien en klaar. Hoef je lekker niet te hupsen en je trekt niks scheef

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:29

Wat ik mij afvraag, als je een anti slip onderlegger op het paard legt en je wilt opstappen en het zadel wil gaan glijden, trek je dan niet aan de haartjes van je paard wat mij pijnlijk lijkt en waardoor opstappen nog vervelender wordt? Of is dat onzin?

Verder lijkt me het materiaal van de singel ook van belang, leer is gladder als neopreen of stof.

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Het zadel ligt goed maar bij opstappen zakt die naar opzij. Vandaag komt mijn hogere opstap, de bekväm van de ikea maar dan met 3 treden en 63 cm hoog.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:30

michenou schreef:
Nala schreef:

Wauw, dat zadel ziet er heerlijk uit! Maar deze schuift dus ook bij jou? Ik moet inderdaad mijn opstap techniek ook eens veranderen, maar dat vind ik zó moeilijk. We hebben het vroeger op de manege wel eens gedaan vanuit de hals opstappen met de manen vasthouden, maar ik kwam er gewoon amper op. Ik kan ook maar aan één kant op mijn fiets opstappen, anders blokkeert mijn hoofd gewoon, dus dat is met dit een beetje hetzelfde haha. :=

Die opstaphulp spreekt me overigens wel aan. De prijs iets minder. _O-

Mijn pony is zo rond, daar schuift alles een beetje. Maar dat vind ik niet erg, want met vorige zadels stond ik dus écht eerder in m'n beugel op de grond als dat ik boven zat. De zadelmaker die toen zei "ja mevrouw, u moet gewoon sneller opstappen!" heb ik maar snel eruit gebonjourd.

Het is vooral kijken dat je zo snel mogelijk je eigen gewicht boven het zadel / de rug hebt. Dus absoluut niet te ver naar achteren leunen, haha. Het is moeilijk beschrijven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 12:35

fjordjes schreef:
Wat ik mij afvraag, als je een anti slip onderlegger op het paard legt en je wilt opstappen en het zadel wil gaan glijden, trek je dan niet aan de haartjes van je paard wat mij pijnlijk lijkt en waardoor opstappen nog vervelender wordt? Of is dat onzin?

Verder lijkt me het materiaal van de singel ook van belang, leer is gladder als neopreen of stof.

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Het zadel ligt goed maar bij opstappen zakt die naar opzij. Vandaag komt mijn hogere opstap, de bekväm van de ikea maar dan met 3 treden en 63 cm hoog.

Het schuren en trekken aan de haren van de anti slip mat baart me ook een beetje zorgen, maar het is wel wat de zadelmaker me aanraadde. Heb het nog niet dusdanig goed kunnen testen om te weten of het echt vervelend is of niet. Heb er veel goede dingen over gelezen, maar ook een keer dat een paard ermee ging bokken omdat het inderdaad zeer deed. Waarschijnlijk paard afhankelijk. Maar dat schuiven vindt mijn pony ook helemaal niks, dus toch maar uittesten.

Ik heb overigens inderdaad een leren singel.. Juist de oude van touw ingeruild voor iets beters. Zou een bontje nog kunnen helpen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:37

Techniek van opstappen inderdaad, strak langs het paard op omhoog en vooral niet met je rechterhand het zadel opzij trekken.

michenou schreef:
De singel kan wel strakker hoor, maar dat zou niet best zijn voor mijn paard denk ik. Moet nog een beetje ruimte tussen zitten.

Dan zit ie imho te los. Maar mocht je zonder opstapje op moéten stappen: gaatje strakker, opstappen, gaatje losser.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:38

Ook met krukje opstappen helpt niet altijd. Ik deed dat dus en toen ging het zadel schuiven en zakte ik opzij en mijn been kwam op het krukje waardoor het dubbelklapte in de knie,resultaat tibia-plateaufractuur met operatie en half jaar revalidatie!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 12:38

Flicka12 schreef:
Wat vervelend zeg! -O-
Bij mij werk deze goed https://www.agradi.nl/premiere-zadelond ... 4x05cm.htm

Wat is je ervaring hiermee? Van niet kunnen opstappen naar wel kunnen opstappen of kwam je er zonder ook wel op, maar met moeite?

Imre schreef:
Waar heb je je handen als je opstapt? Hou je met je rechterkant de achterkant van het zadel vast, verplaats die hand dan eens naar de voorkant van het zadel. Ik kan het wel omschrijven, maar een filmpje is misschien duidelijker. Vanaf 0:40 https://www.youtube.com/watch?v=oI1QUG9e7HE Op deze manier trek je het zadel minder snel opzij.

Inderdaad voor en achter. Ik ga kijken of mijn incapabele hoofd kan opstappen op deze manier. Ziet er in ieder geval weer iets makkelijker uit dan de opstap techniek vanaf het hoofd. :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:39

Ik heb ook een ronde pony met weinig schoft, als het moet kan ik wel van de grond opstappen maar mijn zadel glijdt dan ook. Dat doe ik dus echt liever niet, al gaat het wel. Ik vind dus altijd iets om mee op te stappen. Een stoeprand, een bloembak, soms ook gewoon een berm zodat ik zelf net iets hoger sta, picknick bank, bermpaaltje, eigenlijk alles waar net 1 stuk voet ongeveer op past. Heel af en toe betekent dat dat ik een klein stukje moet lopen voor ik iets gevonden heb, maar als je een beetje creatief kijkt is er heel veel. Toen wij nog maar net alleen buiten reden stapte ik heel vaak af en ben ik er ook altijd weer via iets opgekomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:40

het klinkt wel alsof je opstap techniek niet correct is, ds vooral optrekken vanuit je armen ipv letterlijk opstappen vanuit te been met ondersteuning van je armen.

Als je hangt met je armen, zal imo elk zadel schuiven... hoe goed het ook past.
Wat het juist bij bv een niet rond paard met een hoge schoft nog meer belastend en pijnlijker maakt voor het paard. Dan is een ronde met minder weerstand nog comfortabeler.
Zelfde met een onderlegger of iets wat het zadel niet laat schuiven... je gewicht hangt er dan wel aan dus in dat eens met Lenexa.

Ik zou goed oefenen met opstappen, desnoods samen met instructie oefenen. Techniek oefenen, beugel langer maken etc. Opstap hulpen zijn duur, maar fysio/osteo behandelingen ook ;)
en anders toch altijd een opstapje uitzoeken op het moment dat je het nodig hebt... en zo min mogelijk afstappen, maar die keuze heb je niet altijd natuurlijk :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:42

Voor mij en meerdere ronde (1.50+) Tinkers en zelfs bij boomloze zadels is de fra super singel de oplossing hiervoor. En singel lang genoeg zorgt ook voor stabiliteit (En comfort voor het paard)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:42

Rex_Rolfo schreef:
Techniek van opstappen inderdaad, strak langs het paard op omhoog en vooral niet met je rechterhand het zadel opzij trekken.

michenou schreef:
De singel kan wel strakker hoor, maar dat zou niet best zijn voor mijn paard denk ik. Moet nog een beetje ruimte tussen zitten.

Dan zit ie imho te los. Maar mocht je zonder opstapje op moéten stappen: gaatje strakker, opstappen, gaatje losser.

Eens :j

Onze singel zit eigenlijk ook zo strak als ik 'm (met normale kracht) maar krijgen kan. Een te strakke singel is oliebol, maar een schuivend zadel is nog erger. En ik ken mijn pony, zij ademt zelf altijd even goed haar buik nét wat ronder als ik aansingel zodat het prima zit als ik erop zit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 13:06

Nala schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Eens :j

Onze singel zit eigenlijk ook zo strak als ik 'm (met normale kracht) maar krijgen kan. Een te strakke singel is oliebol, maar een schuivend zadel is nog erger. En ik ken mijn pony, zij ademt zelf altijd even goed haar buik nét wat ronder als ik aansingel zodat het prima zit als ik erop zit.

Oké mijn singel zit niet los ofzo hoor. Voorheen in Frankrijk gebruikten ze van die touw singels met een bontje en die zaten me een partij strak. Ook toen schoof het enorm. Nu heb ik juist een anatomische singel met elastiek maar het helpt niet echt. Met elastiek heb ik toch juist geleerd dat je die niet helemaal strak moet trekken omdat dat gemakkelijker kan. Zit dus gewoon strak, maar kun je met wat moeite wel gewoon nog tussen komen met je hand. Een gaatje extra aansingelen voor het opstappen en dan eventueel weer losser zou wel een idee zijn. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:11

Ik heb zelf absoluut geen goede ervaringen met elastiek, vooral omdat je het niet goed strak krijgt. Een onflexibele strakke singel klinkt misschien niet prettig, maar iets wat nét te los zit en daarom schuift naar mijn mening ook niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:14

Hier ook een rond paard, en ik ben zelf ook niet flexibel genoeg om op te stappen zonder aan het zadel te hangen.. Ik trek het zadel na het opstappen gewoon terug op z'n plek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:15

Ik vind het filmpje nu niet direct terug, maar je kan met de juiste techniek perfect opstappen zonder dat het zadel schuift zelfs als er geen singel aan het zadel is. Ik weet dat in België bij de 2lazy7 ranch deze techniek aangeleerd wordt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 13:18

SVRL schreef:
Ik vind het filmpje nu niet direct terug, maar je kan met de juiste techniek perfect opstappen zonder dat het zadel schuift zelfs als er geen singel aan het zadel is. Ik weet dat in België bij de 2lazy7 ranch deze techniek aangeleerd wordt.

Ik zal even gaan zoeken! Ik weet ook dat singels niet nodig zijn als een zadel helemaal perfect zou liggen en dat je er dan zelfs mee zou kunnen springen (hoe vraag ik me wel af haha), maar ik denk dat je dan ook wel wat schoft nodig hebt. Bij een ronde pony lijkt dit me minder waarschijnlijk dan een paard met schoft en duidelijke lijnen.

8nnemiek schreef:
Hier ook een rond paard, en ik ben zelf ook niet flexibel genoeg om op te stappen zonder aan het zadel te hangen.. Ik trek het zadel na het opstappen gewoon terug op z'n plek :+

Haha kon dat hier maar, het moment dat ik mijn voet in de beugel zet en afzet vanaf de grond gaat de beugel gewoon naar beneden. Een zadel op de zijkant van je paard trek je niet meer recht lijkt me. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:29

SVRL schreef:

Ik was ook al aan het zoeken inderdaad. Een filmpje van een man met een westernzadel, toch? Erg interessant! Ik weet niet of ik het op bokt of op facebook ben tegengekomen.

Oeps, michenou, zo erg schuift mijn zadel gelukkig weer niet.