Waarom die bandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Waarom die bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 08:42

Al een tijdje vraag ik mij af waarom ik toch zoveel paarden helemaal ingepakt met onderlappen en bandages zie? Is een oprechte vraag hoor...
Dan wordt er ook flink mee gereden en vraag ik me af, hoe warm zal het onder die lappen wel niet worden? Wat is de functie? Bescherming of gewoon voor de mooi? Qua bescherming vraag ik me ook wel af... wat beschermt het nou helemaal eigenlijk? Heb zelf een Ijslander en heb nog nooit iemand in de ijslanderwereld met bandages zien rijden namelijk. Zijn ‘grote’ paarden dan blessuregevoeliger?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:49

Voor de mooi!

Waar zie je die plaatjes dan vooral? Ik bedoel, Instagram is niet echt representatief omdat iedereen daar juist zijn mooie plaatjes zet.

Een aantal mensen gebruikt misschien nog wel bandages tegen aantikken of opgelopen benen. En er is vast een groepje volgelingen dat dat ook doet omdat hun voorbeeld dat ook doet.

Maar ik denk het gros doet het voor de mooi. En dan alleen voor fotos enzo.

Ik denk dat er inmiddels wel algemene bekendheid is,dat bandages geen steun bieden, amper bescherming. En dat de warmte onder de bandage zeer nadelig kan zijn voor de pezen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 09:02

Juist.... ik zie het ook op veel foto’s hier op bokt. Vandaar mijn vraag indd

Esmee_RS

Re: Waarom die bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:05

Op de foto’s is het voor de mooi. Zie in het “echt” bijna nooit mensen met bandages rijden persoonlijk

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:12

ik rij ook soms met bandage's maar alleen in de winter.
in de zomer vindt ik ze te warm.
ik rij niet met van die grote onderlappen en ook niet met fleece bandage's. die geven heel weinig steun.
mijn pony wordt er nooit warm onder maar ik heb ook goede onderlappen en niet te dikke bandage's.
volgens mij zijn die grote onderlappen ervoor zodat het paard zijn kootholte niet beschadigdt.
je ziet ze vooral in duitsland.
geen idee of het goed is hoor maar dat denk ik.
:wave:

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:09

Ik moet bij mijn paard perse bandageren. Die krijgt nogal snel plekken van peeskappen. Waardoor ze helemaal open ligt anders. Mijn paard staat ongeveer 5 dagen in de week in de bandages met onderlappen, wel alleen voor. Met uitstappen haal ik ze er gelijk af. Daarna goed koelen voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:21

Vooral voor de mooi inderdaad.
Ik moet zeggen dat bij mij op stal ik haast niemand zonder bandages of peesbeschermers/flextrainers zie rijden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:23

Ik doe ze meestal alleen om voor foto's.. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:29

Bij fotoshoots doen ze het meestal voor het mooie.
Ik zie er verder bijna nooit meer mensen mee rijden namelijk, alleen bij fotoshoots of ereronde komen ze uit de kast.
De mijne heeft 4 hoge witte benen, dus die heeft al ingebouwde bandages :+
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 15-07-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:42

Waar zie jij dan zoveel paarden met bandages lopen? In real life heb ik het de laatste jaren niet meer gezien. Enkel een occasionele fotoshoot op Bokt komen gebandageerde benen wel eens voorbij. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:44

In mijn paardenwereld, zie ik ze gelukkig niet og nauwelijks. In de manege-, sport- en traditionele paardenwereld, overal. Heb er niets mee. Overbodige onzin.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:46

Ik zie ze zelf alleen maar in fotoshoots en een enkele keer in de losrijring voor een wedstrijd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:47

Bandages zie ik eigenlijk ook nooit meer in trainingen.

Peesbeschermers en beenbeschermers wel.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:58

Alleen voor de foto hier :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:02

Ik zie ze voornamelijk voor foto’s en soms op wedstrijden. Verder niet veel eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:22

Tiquira_Jill schreef:
Ik rij niet met van die grote onderlappen en ook niet met fleece bandage's. die geven heel weinig steun.

Als je je nu eens verdiept in de anatomie van het paardenbeen, ga je daarna heel hard lachen om je opmerking.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:51

Wij reden er vroeger (15 jaar geleden) mee op onze pony met artrose, juist zodat alles warm bleef en voor het minibeetje ondersteuning dat het bood.
Ze liggen nu dus ook al 15 jaar te verstoffen in de kast, geen van onze andere paarden heeft enige vorm van beenbescherming nodig (wel hoefbescherming, en dat blijkt ook te helpen tegen eerder nooit opgemerkt aantikken).

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:18

Ik heb mijn paard de eerste 2 weken toen ik haar kocht met bandages gereden. Bij de vorige eigenaar had ze verkeerde of kapotte peeskappen om waardoor heel haar benen kapot waren.

Om te voorkomen dat de wonden steeds opnieuw open gingen heb ik er op advies bandages omgedaan.

Voor een fotoshoot vind ik het wel erg chique staan! Met rijden is het niet praktisch en (volgens mij) echt veel te warm.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:58

Ik snap eigenlijk het hele nut van rijden (gewoon in de bak, buitenritje) met bandages of peeskappen niet.

Ooit zei iemand dat ik mijn driejarige peeskappen om moest doen omdat hij zichzelf raakte achter. Toen niet gedaan omdat er ook werd gezegd dat een paard zo nooit leert om zijn benen gecontroleerd en correct neer te zetten zonder zichzelf te raken. Nu raakt hij zichzelf nooit meer gelukkig.

Met een bosritje (met hindernisje hier en daar) of springparcours snap ik dat je de benen van je paard wilt beschermen maar met simpel grond- of dressuur werk?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:28

Met zijgangen (bv omschakeling in zigzag appuyementen oid) of uitgestrekte gangen kan een paard zich aardig vangen hoor als hij ergens iets te laat weg is of achter te veel door komt. En zeker als het een paard is met veel kracht en beweging kan dat hard aankomen.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:34

Er zijn er hier op stal best een aantal die met grote bandages rijden op de sportpaarden... Het is echt een hype, want als er iets onzinnig is, geen steun biedt en alleen maar de pezen onnodig opwarmt zijn het bandages... Goede, stevige en luchtdoorlatende (airflow) beschermers en kappen, ja die vind ik wel nuttig en rijd ik zelf ook mee. Mijn merrie loopt vrij nauw onder en heeft nog niet 100% balans, en daar kan ik toch echt wel aan de krassen op de platen zien zien dat het nuttig is...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:48

Ja hier zie je ze echt nooit met trainen... inderdaad alleen fotoshoots en ererondes.
Ja 20 jaar geleden zag ik het nog weleens.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 01:59

BETUWE schreef:
Ik moet bij mijn paard perse bandageren. Die krijgt nogal snel plekken van peeskappen. Waardoor ze helemaal open ligt anders. Mijn paard staat ongeveer 5 dagen in de week in de bandages met onderlappen, wel alleen voor. Met uitstappen haal ik ze er gelijk af. Daarna goed koelen voor de zekerheid.

Een oprechte vraag. Waarom doe je dan niet gewoon niks aan? Zou een gezond paard niet gewoon sterk genoeg zijn om zonder bescherming te lopen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 02:36

Ik ken een paard wat dus zich zo raakte dat overdreven aangebrachtte bandages en springschoenen nodig waren.
Die merrie tikte dus met haar ijzer die ze echt nodig had met peesbeschermers en normale springschoenen zichzelf nog aan.
Echt heel apart en de smid heeft erg zijn best gedaan maar dat was haar loopje.
Vreselijk knap paard overigens, maar ze tikte echt lelijk aan soms en het ijzer gaf verwondingen.
Ze werkten het ijzer ook zoveel mogelijk zo af dat zodra het scherp werd door slijten het bijgewerkt werd zonodig.
Maar onderlappen uitstekend met ook springschoenen, check, en ze had ze nodig ook.
Alleen voor trouwens had ze dat om.
Achter niks, niet nodig dus dat deden ze niet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 05:45

Er wordt gevraagd waar ik dan die bandages zie... nou indd op foto’s vooral omdat ik zelf niet bij grote paa4den sta. Maar dan vraag ik me af...ook al staat het ‘mooi’ (ik vind zonder mooier) waarom zou je ze dan omdoen als je weet dat het niet goed Is voor de pezen? Ook al is het ‘voor de foto’. Ik vind het gewoon bijzonder dat er inderdaad blijkbaar bij de grote paarden hier en daar nog steeds gedacht wordt dat het beschermt ofzo. Bij onze paarden gebruiken we ballenboots tegen het aantikken (En voor gewicht, om de gangen te beïnvloeden) , ik heb supermegalichtgewicht peeskappen als we gaan telgang en voor gewoon werk gewoon niks....
Is het dan zo dat grote paarden zichzelf vaker aantikken?

Nogmaals, het is oprechte nieuwsgierigheid he....