Concord leader

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lies09

Concord leader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 00:51

Hallo allemaal!

Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met de Concord leader, stapmethode van BR. Het valt mij op dat er maar weinig recente berichten over te vinden zijn terwijl het op het eerste gezicht een goed hulpmiddel lijkt!

Overweeg deze aan te schaffen voor mijn paard met strakke bovenlijn die wel wat meer mag ontwikkelen. Aan de hand, zonder druk van een zadel, lijkt mij wel wat. (Paard is ook onder behandeling bij osteopaat en masseur etc)

Dus ik zou zeggen, brand los!

EliseXJoelle

Re: Concord leader

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 01:15

Hulpteugels zijn in mijn ogen nooit de oplossing, ook niet tijdelijk.

Mogelijk kan handwerk in de academische rijkunst Van Bent Branderup jullie helpen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 01:18

Ik ga kort zijn :Y)
Geldt ook voor longeren.

Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 03:43

Wat een onzin hierboven....

Een hulpteugel kan ook prima de neus voor de loodlijn houden. En het hoeft helemaal de aanleuning niet te verpesten.

Ik ken de concord eigenlijk vooral als handig bij revalideren. Voor grondwerk lijkt hij me onhandig omdat je je handen dan redelijk vol hebt. Bij longeren hetzelfde, dan pak ik liever dubbele lijnen.

Ik zou kiezen voor de simpele bijzetteugel. Deze is eerlijk en zal je helpen om houding en bespiering te verbeteren.

Maar ondertussen zal jij aan de slag moeten met je gevoel en verende hand. Een strak paard heeft een ruiter/begeleider nodig die zelf los kan zijn en een goede timing heeft.

Daarna kan je namelijk verder met dubbele lijn, veel prettiger.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 03:59

Volgens mij vraagt TS ervaringen met een concor leader.
Niet meningen over wat iemand van een hulpteugel of longeren vind...

Maar kan aan mij liggen hoor.

Ik ben er overigs niet bekend mee, sorry.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 06:05

Kelly_ann schreef:
Wat een onzin hierboven....

Een hulpteugel kan ook prima de neus voor de loodlijn houden. En het hoeft helemaal de aanleuning niet te verpesten.

Ik ken de concord eigenlijk vooral als handig bij revalideren. Voor grondwerk lijkt hij me onhandig omdat je je handen dan redelijk vol hebt. Bij longeren hetzelfde, dan pak ik liever dubbele lijnen.

Ik zou kiezen voor de simpele bijzetteugel. Deze is eerlijk en zal je helpen om houding en bespiering te verbeteren.

Maar ondertussen zal jij aan de slag moeten met je gevoel en verende hand. Een strak paard heeft een ruiter/begeleider nodig die zelf los kan zijn en een goede timing heeft.

Daarna kan je namelijk verder met dubbele lijn, veel prettiger.

Het gaat niet om aanleuning verpesten, het gaat om de piekbelastingen die hulpteugels kunnen geven op bepaalde punten (afhankelijk van welke teugel).

Een concord leader maakt gebruik van een katrol/katrollen. Voordeel is dat het touw dan glijdt, nadeel is dat er nóg meer gewicht door kan ontstaan op bepaalde punten.

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 06:07

Hoi Lies,

Ik kan je een positieve ervaring geven!
Toen mijn paardje herstellende was van een peesblessure en ik met haar aan de hand moest stappen op het harde stuiterde ze naast mij als een pingpongbal, wat uiteraard ook niet bevorderlijk was voor de genezing.
(Heeft overigens geen stalrust gehad, stond met vriendinnetjes in de paddock).
Zo ben ik op zoek gegaan naar iets waarmee ik meer controle had zonder dat het een marteltuig was.
Ik heb de Concord Leader toen nagemaakt met wat spullen uit de doe-het-zelf zaak.
En geloof het of niet hij werkt echt. Paardje stapte heel ontspannen naast mij. De touwen hingen nochtans super los dus zeker geen getrek in de de mond of gedwongen houding of wat dan ook. Ze kon haar hoofd gemakkelijk hoog optillen maar ze deed het gewoon niet. Vraag mij niet hoe het werkt.
Ik gebruik trouwens nooit hulpteugels maar ik wou gewoon iets waarmee ik mijn paardje veilig en ontspannen kon revalideren. En dat is gelukt! We zijn inmiddels weer een dik jaar terug aan het werk.
Als je hem zelf zou willen maken bestel je best wel het originele leertje want dat is niet gemakkelijk na te maken.

Veel succes ermee,en hopelijk werkt het bij jou even goed!

Lies09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 09:28

Hannanas schreef:
Ik ga kort zijn :Y)
Geldt ook voor longeren.

[ [url=m/wsxK0R.jpg]Afbeelding[/url] ]

De reden dat ik dit topic open heeft te maken met de volgende tekst (van de concord site zelf)

Het unieke van dit product is dat het paard op geen enkele wijze wordt geforceerd, maar dat de Leader het mogelijk maakt voor het paard om zonder enige

Het product valt dus wel onder de "hulpteugels" maar geeft zoals ik het lees het paard wel alle vrijheid om ook zijn hoofd omhoog te brengen als hij dat zou willen. Geen drukpunten dus.

Bedankt voor jullie reacties tot zo ver :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:03

Lies, heb je al filmpjes bekeken?
Zoals alle hulpteugels werkt ook de concord aan de hand van druk. Dus natuurlijk krijg je ook hiermee piekbelastingen. Altijd meer / sneller meer druk dan zonder hulpteugels.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:21

Het voordeel van de concord is dat je het zelf in handen hebt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:28

Ik heb hem gehad maar kon er niet mee omgaan. Ik wilde hem gebruiken om mee te wandelen naast een paard wat stuiterde. Maar hij kon nog steeds alle kanten op als ik rechtuit met hem wandelde. Dierenarts heeft het toen ook geprobeerd en bij haar lukte het ook niet. Geen idee wat we fout deden ....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:32

Ik heb goede ervaringen met de concord, zelf heb ik zowel de leader als de longe.
Mijn hengst raakte in paniek van bijzetteugels, maar bij de concord geen last, want je zet een paard er niet mee vast.
En natuurlijk vraag je wel met een vorm van druk, maar waar je ook voelt, zo ervaar je het niet, daardoor nodigt het paarden ook juist uit om in de kaak te openen en de neus voor de loodlijn te brengen.

Bij een paard wat verreden is, of moet revalideren, of zelf een verkeerde houding aan wil nemen gebruik ik ze, en op termijn heb ik ze meestal niet meer nodig en gebruik ik geen hulpteugels.
Maar bij mij hangen ze altijd in de zadelkamer voor als ik tegen een probleempje aan loop, alle andere hulpteugels heb ik weg gedaan.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:44

Geen ervaring mee maar heb even wat instructie filmpjes gekeken van concord/br en ziet er interessant uit voor stuiterende revalidatie paarden. Vraag mij echter af of je niet gewoon met een gogue kan gaan wandelen. Stuk goedkoper en als je die goed afstelt stopt die ook met druk geven als het paard "nageeft".
Ik heb liever een dikke pad met longeer singel over de schoft heen dan een enkel touw en misschien heeft een stal genoot nog wel een gogue te leen dan ben je gratis klaar want vind de concord wel prijzig voor wat het is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:02

Helaas geeft dit touw (want dat is het immers gewoon) druk op de schoft. En dat wil je niet.

Er zijn ook veel 'neppers' op de markt. Die hebben ook de druk op de schoft, maar tevens nog een probleem:
Omdat het niet bij elkaar komt tussen de benen zaagt het paard bij elke stap in z'n eigen mond.

Dus de echte concord heeft de voorkeur (je kunt het ook zelf maken). Ik vind echter een gogue of gewoon touwtjes fijner. Die bevestig je aan een zadel of goede longeersingel en dan heb je de druk op de schoft niet. Daarnaast zijn touwtjes een flink stuk goedkoper en veelzijdiger inzetbaar, hoog, laag, neerwaarts, enz.

Janine1990

Hier werd deze vooral gebruikt ten behoeve van revalidatie, waarbij het van belang was dat de bovenlijn los bleef.

Prima ding, geen geforceerde zaken, enkel vriendelijke uitnodiging tot zakken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de longeerhulp die daadwerkelijk druk geeft op rug en mond. Heeft z'n werk goed gedaan en wordt nu niet meer gebruikt.

Voor gewoon een strakke bovenlijn, heel stom... Maar ga maar eens longeren aan een halster. Geen hulpmiddelen, alleen een halstertje. Je zult versteld staan van hoe een paard de lossigheid zelf opzoekt.
Juist zonder tierelantijntjes waar ze heel erg over na moeten denken.

Janine1990

germie schreef:
Helaas geeft dit touw (want dat is het immers gewoon) druk op de schoft. En dat wil je niet.

Er zijn ook veel 'neppers' op de markt. Die hebben ook de druk op de schoft, maar tevens nog een probleem:
Omdat het niet bij elkaar komt tussen de benen zaagt het paard bij elke stap in z'n eigen mond.

Dus de echte concord heeft de voorkeur (je kunt het ook zelf maken). Ik vind echter een gogue of gewoon touwtjes fijner. Die bevestig je aan een zadel of goede longeersingel en dan heb je de druk op de schoft niet. Daarnaast zijn touwtjes een flink stuk goedkoper en veelzijdiger inzetbaar, hoog, laag, neerwaarts, enz.

Heb je er wel eens zelf mee gewerkt? Die druk is er namelijk niet... :+

Je bent in de war met een longeerhulp.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:15

Janine1990 schreef:
germie schreef:

Heb je er wel eens zelf mee gewerkt? Die druk is er namelijk niet... :+

Je bent in de war met een longeerhulp.

Die longeerhulp zaagt ook nog eens. Dat noem ik dus een 'nepper', daarom ook mijn waarschuwing. Dus nee, niet verward. De concord heeft een katrolletje tussen de benen zodat het zagen niet gebeurt, maar nog wel het touw (is wel zacht materiaal verder) over de schoft. Ik hou niet van iets over de schoft in de vorm van een touw.

Longeren doe ik dus met touwtjes of de gogue, dat werkt beter voor de bovenlijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:20

germie schreef:
Die longeerhulp zaagt ook nog eens. Dat noem ik dus een 'nepper', daarom ook mijn waarschuwing. Dus nee, niet verward. De concord heeft een katrolletje tussen de benen zodat het zagen niet gebeurt, maar nog wel het touw (is wel zacht materiaal verder) over de schoft. Ik hou niet van iets over de schoft in de vorm van een touw.

Longeren doe ik dus met touwtjes of de gogue, dat werkt beter voor de bovenlijn.

Als je er mee had gewerkt, zou je ook weten hoe de verschillende katrolletjes zitten en dat het touw over de rug nog een stuk losser zit dan een longeersingel :')

Ik vind touwtjes en gogue helemaal niets. Paarden kunnen er zo lekker in gaan hangen, en daarmee van het achterbeen af lopen. Heerlijk, dat stuwende type... Voor de ploeg... :+

Een paard zonder gezondheidsbemerkingen laat je de balans het beste ontwikkelen zonder hulpmiddelen, daarmee ontwikkelt de bovenlijn zich ook prima.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:32

Ik heb de Concord leader naar volle tevredenheid bij twee verschillende paarden gebruikt.

Het eerste paard mocht na boxrust weer aan de hand stappen. Ze was alleen zo vol opgekropte energie dat het niet veilig was om naast haar te stappen, en ze mocht nog niet meer dan stap.
Met de Concord ging dat goed. Ze bleef qua bespiering ook mooi in vorm.

Het tweede paard was niets mee aan de hand, de eerste keer heb ik hem gebruikt toen de stal op slot was, paard superfris en de buitenbak bevroren. Zo konden we toch wat doen zonder kans op blessures.
De tweede keer had ik mijn rug gebroken, tijdens de Corona lockdown.
Op die manier kon ik hem zelf toch ‘in shape’ houden terwijl ik ook veilig was.

Er staat niet veel druk op het systeem, we konden gezellig ontspannen samen lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:39

Janine1990 schreef:
germie schreef:

Als je er mee had gewerkt, zou je ook weten hoe de verschillende katrolletjes zitten en dat het touw over de rug nog een stuk losser zit dan een longeersingel :')

Ik vind touwtjes en gogue helemaal niets. Paarden kunnen er zo lekker in gaan hangen, en daarmee van het achterbeen af lopen. Heerlijk, dat stuwende type... Voor de ploeg... :+

Een paard zonder gezondheidsbemerkingen laat je de balans het beste ontwikkelen zonder hulpmiddelen, daarmee ontwikkelt de bovenlijn zich ook prima.

Zonder hulpmiddelen is nog beter natuurlijk. Maar persoonlijk heb ik dus goede ervaringen met touwtjes of een gogue, en dus niet met die concord leader en al helemaal niet met de longeerhulp (ik had ook nog eens eentje te leen die een heel dun touwtje in het dikkere touw had zitten voor nog meer piekbelasting).

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:40

Ik gebruik al jaren een concord voor zeer veel paarden en ik vind het een heel fijn ding.
Ook al voor paarden gebruikt in revalidatie. Die bleven veel kalmer dan zonder.

Een concord creëerd veel meer lichaamsgebruik dan andere hulpmiddelen en geeft echt geen druk op de schoft.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:44

Als het paard het hoofd omhoog doet, geeft t toch wel druk op de schoft? Voor revaliderende paarden die alleen mogen stappen, snap ik dat je voor het paard rustig houden en je eigen veiligheid voor de concordleader kiest. Maar verder is het net zoals iedere hulpteugel dwingend. In de juiste houding los, maar bij hoofd omhoog doen, komt er toch ergens druk op bij het paard.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:49

Als ze het hoofd omhoog doen zal je touw gewoon door de katrol slieren en kan hij dus zonder druk gewoon zijn hoofd omhoog doen. Pas als degene die het vast houdt het touw blokkeert zal het paard druk voelen in zijn mond en achter zijn oren.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 16:19

Maar als je voelt op de schoft en achter de oren, dan kan je altijd gewoon je hand er tussen leggen zonder druk te voelen.
Mijn hengst raakte in paniek bij druk en had dat bij de concord dus niet, het werkt meer uitnodigend dan dwingend.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 16:29

SparklingApp schreef:
Maar als je voelt op de schoft en achter de oren, dan kan je altijd gewoon je hand er tussen leggen zonder druk te voelen.
Mijn hengst raakte in paniek bij druk en had dat bij de concord dus niet, het werkt meer uitnodigend dan dwingend.

Wat jij zegt is mijn ervaring inderdaad ook! Ik heb nog nooit een paard gehad die er op panikeerde.