Drukverlagende pad-Jason Horse (of alternatief hiervoor)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Drukverlagende pad-Jason Horse (of alternatief hiervoor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 12:10

Hoi bokkers,

Afgelopen weekend was ik met mijn paard op controle bij de dierenarts. Mijn paard heeft wat last van zijn bekken en zijn rugspieren moeten weer verder ontwikkelen.

Hij is al heel goed vooruitgegaan en inmiddels mogen we ook weer gaan rijden van de dierenarts. Mijn zadel is gecontroleerd door zowel de zadelmaker als de kliniek waar hij nu onder behandeling is en is ook in orde.

De kliniek adviseerde om wel met een dunne schokabsorberende pad te gaan rijden, zodat de druk nog gelijkmatiger verdeeld zal worden en de schokken van het rijden gebroken worden. Let op: het is dus niet bedoeld om het zadel passend te maken / te corrigeren of iets dergelijks, maar puur als extra demping voor zijn rug.

De arts adviseerde een Jason pad. Zie: http://jasonhorse.com/webshop.html#!/Ja ... y=36942091

Nu ben ik al vrij bekend met allerlei producten op ruitersport gebied maar hier had ik nog nooit van gehoord.

Het is een pad met traagschuim/koudschuim (viscoschuim) wat zich door de warmte van het paard tijdens het rijden dus vormt en heel goed druk kan opvangen en verdelen.

Ik moet zeggen dat ik ze aan de prijzige kant vind: € 275 voor de pad zonder bontrandje, € 300 voor eentje met voor en achter een sierrand van bont.
Verder staat erbij dat je bij normaal gebruik om de paar jaar een nieuwe vulling (van € 175) zou moeten aanschaffen.

Ik was benieuwd of er bokkers zijn die toevallig ervaring hebben met deze pad? Of hebben jullie toevallig een mooi (budgetvriendelijker) alternatief? Zoals bijvoorbeeld Le Mieux Memory foam, BR Memory foam + gel pad, Kentucky intelligent absorb/half pad? Ik zag ook nog een Winderen pad voorbij komen in mijn zoektocht.

Belangrijk is dat het dus echt drukverdelend/verlagend werkt en er in beginsel niets veranderd wordt aan de ligging van het zadel (dus geen bontonderleggers etc, dat is niet wat we zoeken).

Laat ik voorop stellen dat als dit het beste zou werken voor mijn paard, dat hij uiteraard zo'n pad krijgt, maar 275 euro vind ik toch wel een flinke rib uit mijn lijf ;).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

MyChoice

Re: Drukverlagende pad-Jason Horse (of alternatief hiervoor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:34

Ik ben blij met mijn Winderen pad. Bij LA Equistyle mag je hem testen :-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:44

Ik heb een tijdje een memory foam pad gehad ( onder een endurance zadel) en vond het geen oplossing. Als het warm wordt gaat alle stevigheid er uit en wordt het ding steeds dunner op de plaatsen waar de druk het grootst is. Dus ik zou op zoek gaan naar een andere, betere, oplossing. Overigens kan je dat schuim zelf ook kopen, dan is het stuk goedkoper ;-). Prijzen voor die pads zijn echt belachelijk.

Je kan ook nog op zoek gaan naar een dikke wolviltpad; in de westernsport zie je die vaak, geen idee of ze ook voor ander soort zadels te krijgen zijn. Die houden hun stevigheid en verdelen de druk erg goed.

Edit; ik zie dat die Winderen pads gevuld zijn me vilt :D
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-07-20 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 12:45

Ja ik heb het idee dat die pads vergelijkbaar zijn met Jason als ik de omschrijvingen op de website lees.

Nu is het verschil tussen 225 en 275 nu ook weer niet mega groot natuurlijk, het blijft een flinke uitgave.

Wat maakt dat je zo blij bent met je Winderen pad? Wat biedt het jou en je paard tov geen pad/bontje etc.?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:49

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 12:54

ElCid schreef:
Pad van vilt en fijn geprijsd https://ollashop.nl/pad-van-vilt/

Thnx voor de tip, ik ga het eens bekijken.

Weet je nog welke pad van memory foam je had?
Ik kan me voorstellen dat de ene pad de andere niet is, oftewel dat er verschil zal zitten in de kwaliteit foam die er gebruikt wordt.
Ik zie pads voorbij komen van bijvoorbeeld QHP voor rond de 50 euro, en pads van le mieux/BR van 120-180 en dan de nog hogere klasse.
Ik kan me niet voorstellen dat in allemaal precies hetzelfde materiaal gebruikt wordt.

Wil sowieso van de week eens naar de ruitersportzaak gaan en dan ook eens wat dingen voelen, want zo vanaf internet is het toch helemaal lastig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:04

Ik heb zelf deze onder mijn zadel liggen https://www.agradi.nl/harrys-horse-sadd ... V0EALw_wcB
Ik heb het idee dat deze de druk wel heel fijn verdeeld, hier komen ook geen dunne plekken in en verliest geen stevigheid zoals ElCid hierboven noemt. En ook niet de hoofdprijs :o

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:06

Ik heb een kinglsey 2 laags pad, maar ik weet niet of dat vergelijkbaar is? Mijn pony loopt hier beter mee dan zonder, ondanks het opmaat gemaakte zadel. Zij vind die drukverdeling erg fijn

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:26

JustLizz schreef:
ElCid schreef:
Pad van vilt en fijn geprijsd https://ollashop.nl/pad-van-vilt/

Thnx voor de tip, ik ga het eens bekijken.

Weet je nog welke pad van memory foam je had?
Ik kan me voorstellen dat de ene pad de andere niet is, oftewel dat er verschil zal zitten in de kwaliteit foam die er gebruikt wordt.
Ik zie pads voorbij komen van bijvoorbeeld QHP voor rond de 50 euro, en pads van le mieux/BR van 120-180 en dan de nog hogere klasse.
Ik kan me niet voorstellen dat in allemaal precies hetzelfde materiaal gebruikt wordt.

Wil sowieso van de week eens naar de ruitersportzaak gaan en dan ook eens wat dingen voelen, want zo vanaf internet is het toch helemaal lastig.

Ik had hem toen speciaal op maat laten maken, was ook niet goedkoop. Dus geen merk maar speciaal gemaakt door Eurohorse. Maar dat is nu al een jaar of 15 geleden, was wel een dure grap. Tegenwoordig is er wel meer aan variatie op dit gebied te koop. Maar ik heb bijv., een memory foam kussen gehad en die gaf, zeker als het warm werd, te weinig steun. Ik heb nu een natuurlatex kussen die blijft beter is vorm misschien zijn in dat materiaal ook pads te koop??
Laatst bijgewerkt door ElCid op 06-07-20 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:28

Een prolite doet precies hetzelfde en is de helft goedkoper. :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 13:45

upendo schreef:
Een prolite doet precies hetzelfde en is de helft goedkoper. :)

Een prolite heb ik zelf nog liggen, de kliniek gaf aan dat die Jason pad wel anders is dan een prolite pad..

Het is jammer dat dergelijke pads niet zomaar in de winkel liggen anders kon je het verschil makkelijker voelen (als er dat dus al is)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:54

Lijkt me wel gek, volgens mij zijn de effectieve materialen hetzelfde. Ben benieuwd of die Jason pad echt iets anders doet.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 14:01

Ja zoals je merkt heb ik ook wel een gezonde argwaan of het nu echt iets anders is of niet.

Prolite bestaat in ieder geval uit 1 soort/laag van het spul begrijp ik.

In die Jason pad zijn het in ieder geval 2 lagen van zo te zien verschillende soorten materiaal.
Om die Winderen pad er ook even bij te betrekken (omdat die vergelijkbaar lijkt te zijn): de comfort versie daarvan heeft 5 lagen en de slim versie ook 2 lagen (zoals in de jason pad).

Denk dat het in die zin niet helemaal vergelijkbaar is met prolite, maar blijft de vraag over of de werking nu inderdaad echt anders is.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:05

Je moet er eigenlijk nog 2 hebben ook

Winter editie bestaat uit 2 lagen Zwitsers traagschuim. Deze lagen zijn extra zacht om toch optimale drukverlaging te kunnen waarborgen tijdens de winterse temperaturen. Deze is inzetbaar tussen de -10 en 15 graden.

- Zomer editie bestaat uit 2 lagen Zwitsers traagschuim. Deze lagen zijn extra stevig om toch optimale drukverlaging te kunnen waarborgen tijdens de zomerse temperaturen. Deze is inzetbaar tussen de 15 en 30 graden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:06

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:10

Van die Jason heb je er zo te lezen twee nodig. Winter versie en zomer versie. Kost dus eigenlijk 550 euro.

Ik merk met de Winderen dat m'n paarden makkelijker over de rug gaan. Heb nu de dikke versie maar voel weinig verschil met de dunne versie die ik eerst had.
Ik heb de dressuur en die past prima onder m'n dressuur- en springzadel. Merk zelf ook dat ik er fijner van kan zitten. Met name met doorzitten. Ook merk ik bij doorzitten dat m'n paarden over de rug blijven. Waarbij ze eerder nog weleens eerst de rug wilden wegdrukken. Ondanks maatzadel.

Heb hem voornamelijk voor mezelf aangeschaft na een auto ongeluk waar ik blijvende rugklachten aan over heb gehouden.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:16

Ik had voor mijn paard met kissing spines een Kingsley layer 2-pad. Deze is ook dun en drukverlagend, werkte perfect!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 14:31

Kelly_Taco schreef:
Je moet er eigenlijk nog 2 hebben ook

Winter editie bestaat uit 2 lagen Zwitsers traagschuim. Deze lagen zijn extra zacht om toch optimale drukverlaging te kunnen waarborgen tijdens de winterse temperaturen. Deze is inzetbaar tussen de -10 en 15 graden.

- Zomer editie bestaat uit 2 lagen Zwitsers traagschuim. Deze lagen zijn extra stevig om toch optimale drukverlaging te kunnen waarborgen tijdens de zomerse temperaturen. Deze is inzetbaar tussen de 15 en 30 graden.

Ja precies, dat zag ik ook. Maar goed.. ik ga ervan uit dat je prima vooruit kan met eentje, maar dat zou ik nog na moeten vragen.. 550 vind ik helemaal een te grote uitgave.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 14:31

__elise__ schreef:
Ik had voor mijn paard met kissing spines een Kingsley layer 2-pad. Deze is ook dun en drukverlagend, werkte perfect!

Ja die vind ik er inderdaad ook goed uitzien, staat op het lijstje!

Van de week even rondje ruiterzaken doen en eens kijken of ik er een paar in het echt kan voelen, dan voel je vaak ook al wel wat wel/niets is.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 14:34

siskeh schreef:
Een Cellpad? https://www.zadelwijzershop.nl/product/ ... ad-classic

Edit: wat betreft meer drukverlagend vraag ik mij ook af hoe het zit met de vulling van je zadel. ook daar kan al winst op behaald worden.

Mijn zadel is prima in orde. Het gaat er vooral om dat ze adviseerde om nog meer de druk te verlagen door zo'n pad wat je zadel zelf niet op kan vangen.
wat je ook in de springsport en hogere dressuur vaak ziet, dat ze toch een onderlegger gebruiken voor maximaal comfort voor het paard (en ruiter).

Wat ik al in de openingspost aangaf, mijn zadel is in orde, zowel bevestigd door kliniek als 2 zadelmakers, het gaat om een stukje extra comfort/schokdemping voor zijn rug.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:41

En gewoon een bontje (wel van echt schapenwol) onder het zadel? Volgens mij blijft dit uit alle testen toch een van de beste drukverdelers. Je hebt ze in verschillende vormen natuurlijk. Gewoon zo'n standaard zadelbontje, maar je hebt ze ook helemaal als een dekje.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 06-07-20 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:45

Afbeelding
Op hun site is ook het filmpje te zien met de bowlingbal :-)

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:52

ik heb deze op mjjn pony liggen.
heb hem ook op mijn vorige pony gehad.
erg schokdempend en niet te duur.
bij mij is na 3 jaar alleen het bontje aan de voorkant een beetje versleten maar voor de rest ziet hij er nog tiptop uit +:)+
https://www.agradi.nl/br-zadelonderlegg ... _YEALw_wcB

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 14:53

Ja dat filmpje had ik inderdaad ook gezien MyChoice. Interessant om te zien..

Een bontje heb ik toch niet zo'n goed gevoel bij.. Ik vind dat dan al snel je zadel zo hoog op je paard komt te liggen en het neemt ook best wat ruimte weg bij het zadel waardoor het wellicht te strak komt te liggen. Ben zelf altijd wat huiverig voor dingen tussen het zadel te stoppen.

Zo'n onderlegger zoals, Winderen, Jason pad, cellpad, Lemieux, Kingsley etc vind ik dan een stuk fijner om te zien omdat het nauwelijks ruimte inneemt maar wel de druk (zou) verdelen/verlagen.