Zadel schuift naar voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 23:08

Hallo bokkers,

Afgelopen week is de zadelmaker/ zadelpasser gekomen voor mijn bijrijdpaard. Het oude zadel lag niet meer goed en schoof (veel) naar voren, dit gebeurde sinds de dracht. Daarvoor nooit (bewust) last van gehad, het veulen is nu 2 maanden oud en de buik van de merrie is nog wel dikker dan voorheen maar zeker niet heel rond. Ze is nu 5 en zo'n driekwart jaar serieus onder het zadel.
De zadelpasser heeft mij een 2e hands Kentaur Elektra verkocht. Maar helaas schuift ook dit zadel (licht) naar voren, met als resultaat dat het zadel na een tijdje tegen de schouder aan ligt ipv er goed achter. Volgens de zadelmaker was dit normaal en ligt de boom in principe nog goed, het is alleen het kussen waar ze met de schouder tegen aan komt en dit is zacht dus drukt ze weg met haar schouder (zijn woorden). Toen ik zei dat ik dacht dat de schouder altijd vrij hoort te liggen, vertelde hij mij dat dit niet zo is. Zolang de boom maar goed ligt.
Gisteren heb ik er voor het eerst echt mee gereden en hierbij merkte ik op dat de singel ook naar voren schuift. Als hij dan naar voren is geschoven kan ik er geen hand meer (makkelijk) onderdoor schuiven, ook niet als ik de singel los doe. Het lijkt mij dat het dus wel echt knelt. Maar volgens hem is dat dus niet zo.
Ik gebruik een banaansingel (https://www.agradi.nl/pfiff-neopreen-ba ... l-70cm.htm).

Ik heb zelf helaas gewoon te weinig verstand van engelse zadels. Ik heb ondertussen al wel heel wat zadelpasfilmpjes gekeken, maar merk dat ik nog steeds te weinig kennis heb om echt te kunnen zien of de zadelpasser goed zijn werk heeft gedaan en waar het geschuif vandaan komt.
Vandaag heb ik even gelongeerd zonder dekje om te kijken hoe het dan ligt. Ik was eigenlijk van plan om te rijden maar ze heeft 2 wondjes op dr rug, wat hopelijk door het veulen (aka draak) komt en niet door het zadel.
voor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

na
Afbeelding
Afbeelding

Niet de beste foto, maar foto van dr bouw
Afbeelding

Ik zie nu aan de foto's dat ik het zadel misschien ook al wel iets teveel naar voren had gelegd. Dit was gister in ieder geval niet zo maar ook toen eindigde het zadel zoals de laatste foto's.
Nog wat verdere informatie van het consult met de zadelmaker: Hij had 3 kale bomen mee waarbij hij liet zien dat deze (fit 3) het beste paste. Het oude zadel was fit 2. Hij had 2 zadels mee met deze maat boom en 1 lag helemaal niet goed en deze wel volgens hem. Ze heeft dus 2 zadels op gehad. Hij was in principe niet van plan om mij te laten rijden, hier vroeg ik zelf naar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet het idee had dat hij heel aandachtig keek bij het rijden.
Daarnaast viel het me net op dat er ribbels in de vulling zitten. Is dat normaal?

Ik vind het vooral heel lastig om te bepalen of het zadel zelf goed ligt, een andere singel kan helpen tegen het schuiven, heeft de zadelmaker zijn werk goed gedaan of heb ik hier pech mee? Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet -O-

Bowo

Re: Zadel schuift naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:20

Een zadelmaker die je niet wil zien rijden, moet je heel hard bij weg rennen. Een zadel dat in stand goed ligt, is een goed begin, maar zegt lang niet alles.
Ze heeft wel een bouw die uitnodigt tot naar voren schuiven, vanwege de hoge lendenen en volgens mij ook wat atrofie achter de schouder, maar haar singelplek lijkt niet extreem naar voren te zitten, dus dat is positief.

Waarom zitten de stoten gekruist op de na foto?
Schoof hij met proefrijden ook?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:24

Mijn zadel schoof ook steeds naar voren, oplossing was een banaasingel. Zadel blijft nu goed liggen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:24

Ik vind hem zo op het is ook prima liggen alleen denk ik dat je een ander soort singel nodig hebt.

Maar das puur op basis van de foto

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:27

Als je die singelstoten kruist zoals op de na foto's schuift hij wel naar voren ja. Verder lijkt het zadel goed te liggen.
Probeer eens zonder de singelstoten te kruisen. Dan zou hij wel moeten blijven liggen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:28

zadel weer naar de zadelmaker doen. Ribbels in de kussens, kom even. Blijft niet liggen? krijg nu wat! Weg ermee, en andere zadelmaker zoeken.. kom voor jezelf en je paard op. Deze zadelmaker moeten ze in het kanaal dumpen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 23:32

Bowo schreef:
Een zadelmaker die je niet wil zien rijden, moet je heel hard bij weg rennen. Een zadel dat in stand goed ligt, is een goed begin, maar zegt lang niet alles.
Ze heeft wel een bouw die uitnodigt tot naar voren schuiven, vanwege de hoge lendenen en volgens mij ook wat atrofie achter de schouder, maar haar singelplek lijkt niet extreem naar voren te zitten, dus dat is positief.

Waarom zitten de stoten gekruist op de na foto?
Schoof hij met proefrijden ook?

Dat vond ik inderdaad ook apart maar dit is mijn eerste ervaring met een zadelmaker dus weet niet wat gangbaar is. Het zadel schoof toen inderdaad ook licht naar voren en toen zei hij dus dit: Volgens de zadelmaker was dit normaal en ligt de boom in principe nog goed, het is alleen het kussen waar ze met de schouder tegen aan komt en dit is zacht dus drukt ze weg met haar schouder (zijn woorden). Toen ik zei dat ik dacht dat de schouder altijd vrij hoort te liggen, vertelde hij mij dat dit niet zo is. Zolang de boom maar goed ligt.
Dit waren natuurlijk 2 'red flags' maar zoals ik al zei heb ik op dit gebied gewoon echt weinig ervaring en weinig kennis en wil ik wel ook een zadelpasser die die kennis en ervaring wel zou moeten hebben, het vertrouwen geven. Achteraf vraag ik me dus wel af of ik daar goed aan heb gedaan. Vandaar dat ik (onder andere) bokt om advies vraag.

fjordjes schreef:
Mijn zadel schoof ook steeds naar voren, oplossing was een banaasingel. Zadel blijft nu goed liggen!

Zoals in de OP staat rijd ik al met een banaansingel, maar hij schuift nog steeds. Tips voor goede singels ontvang ik uiteraard wel graag. Ik lees veel goede dingen over anatomische singels zoals prolite (https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... UdEALw_wcB) maar wil niet meteen zoveel geld uitgeven zonder te weten of het werkt. Waarschijnlijk kan ik binnenkort eens zo'n soort singel proberen van een vriendin.

De singelstoten zijn gekruisd op advies van mijn instructrice, had het ook wel eens op bokt voorbij zien komen. Dit was de eerste keer dat ik het probeerde maar het had inderdaad weinig/ geen (positief) effect. Normaal rijd ik altijd gewoon met rechte stoten. Het was gewoon even uitproberen dus :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 23:39

Benfan schreef:
zadel weer naar de zadelmaker doen. Ribbels in de kussens, kom even. Blijft niet liggen? krijg nu wat! Weg ermee, en andere zadelmaker zoeken.. kom voor jezelf en je paard op. Deze zadelmaker moeten ze in het kanaal dumpen.

Je hebt gelijk hoor. Maar ik hoor graag wat meningen aangezien ik zelf dus weinig ervaring heb, zo sta ik alleen maar sterker als toch blijkt dat het echt niet past. Dan kan ik het beter onderbouwen namelijk. Ik ben zeker nog wel van plan om contact op te nemen met de zadelmaker.
Het is niet mijn eigen paard en ben ik student, ik moet dus wel een beetje op het geld letten :+ Nu weer meteen een andere zadelmaker laten komen wordt wel een duur grapje.
Hij is trouwens een zadelmaker die werkt bij een bekend bedrijf, deze staat als zeer goed aangeschreven. Vandaar dat ik wel kwaliteit had verwacht.
Dit zijn overigens de ribbels.
Afbeelding

Bedankt trouwens voor alle reacties!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:42

Ik zou terug gaan, een schuivend zadel adviseren kan echt niet. Bij springzadels kunnen inderdaad de zweetbladen over de schouder gaan en is het belangrijk dat de boom er achter blijft. In hoeverre die boom nu in de weg ligt, kan ik niet inschatten, maar schuiven is gewoon not done.

Kruisen zou kunnen werken, maar dan moet je volgens mij de achterste stoot (die voor vast zit) losser moeten hebben danbde voorste en het lijkt nu andersom. Maar het is ook vooral een oplossing voor een singelgroeve die ver naar voren zit en dat lijkt niet het geval.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:26

Die ribbels zitten op het punt waar het harde deel van je zadel, de takpunt, overgaat in het zachte vulling met leer deel, dat is vrij normaal voor een zadel wat gebruikt wordt. Als het maar geen harde bulten zijn, het moet wel zacht zijn en egaal als je er overheen gaat met je hand. Overigens is het heel lastig om een zadel netjes te laten liggen op een paard dat uit model is door een veulen en weer aan het opbouwen is, een uitgezakte veulenbuik drukt een zadel naar voren, wat je ook probeert. Zaak dus voor jullie om die buik en die bovenlijn terug in model te trainen en regelmatig een zadelmaker te laten komen om je zadel steeds weer aan te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:11

Het kussen sluit niet mooi aan tegen de schoft, dan wil een zadel wel aan de wandel..
Qua vorm lijkt het mij geen verkeerde keus. Nu even een oplossing voor die magere schoft bedenken. Volstoppen met wol wordt te hard, en zoveel rek heeft het niet.
Een onderlegger die aan de voorkant aangevuld kan worden is een mooie optie. Denk aan een prolite of een korrector-pad van wow.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:17

Zadelmaker klinkt meer als een dikke oplichter!!
Ik zou geen zaken meer doen met een kerel als die, genoeg alarmbellen voor mij..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:43

Veel verschillende reacties en meningen!

Bowo schreef:
Ik zou terug gaan, een schuivend zadel adviseren kan echt niet. Bij springzadels kunnen inderdaad de zweetbladen over de schouder gaan en is het belangrijk dat de boom er achter blijft. In hoeverre die boom nu in de weg ligt, kan ik niet inschatten, maar schuiven is gewoon not done.

Kruisen zou kunnen werken, maar dan moet je volgens mij de achterste stoot (die voor vast zit) losser moeten hebben danbde voorste en het lijkt nu andersom. Maar het is ook vooral een oplossing voor een singelgroeve die ver naar voren zit en dat lijkt niet het geval.

Dat was dus inderdaad ook wat ik me later bedacht, dat dit met springzadels wel opgaat. Hij is wel een springruiter, maarja dat zou als zadelpasser natuurlijk niet mogen uitmaken.
Ik wist inderdaad niet meer zo goed hoe ze nou gekruist zouden moeten dus probeerde maar wat :+

dianaw33 schreef:
Die ribbels zitten op het punt waar het harde deel van je zadel, de takpunt, overgaat in het zachte vulling met leer deel, dat is vrij normaal voor een zadel wat gebruikt wordt. Als het maar geen harde bulten zijn, het moet wel zacht zijn en egaal als je er overheen gaat met je hand. Overigens is het heel lastig om een zadel netjes te laten liggen op een paard dat uit model is door een veulen en weer aan het opbouwen is, een uitgezakte veulenbuik drukt een zadel naar voren, wat je ook probeert. Zaak dus voor jullie om die buik en die bovenlijn terug in model te trainen en regelmatig een zadelmaker te laten komen om je zadel steeds weer aan te passen.

Ah oke, bedankt voor de informatie! Dus dit zou in principe niet erg zijn? Het zadel lijkt trouwens wel nog vrij nieuw, volgens mij is het niet heel veel gebruikt. Ik weet niet wanneer voor het laatst.
Ze is inderdaad vrijwel niet bespierd en dat is er met het veulen niet beter op geworden. Aangezien mijn (4 weke lange) vakantie naar het buitenland niet doorgaat door corona, hoop ik lekker veel te kunnen rijden/ trainen. Dus dan wordt het hopelijk beter.

Nielojram schreef:
Het kussen sluit niet mooi aan tegen de schoft, dan wil een zadel wel aan de wandel..
Qua vorm lijkt het mij geen verkeerde keus. Nu even een oplossing voor die magere schoft bedenken. Volstoppen met wol wordt te hard, en zoveel rek heeft het niet.
Een onderlegger die aan de voorkant aangevuld kan worden is een mooie optie. Denk aan een prolite of een korrector-pad van wow.

Dat viel mij inderdaad ook op, toen meteen al. Hij zei dat het niet erg was en dat het juist goed was omdat de schoft ruimte nodig heeft. Op andere zadelpaswebsites zag ik dit ook wel voorbij komen. Maar dat klopt dus niet helemaal? Ze heeft inderdaad achter de schouder en rond de schoft niks zitten qua vet of bespiering.

Carol_Beer schreef:
Zadelmaker klinkt meer als een dikke oplichter!!
Ik zou geen zaken meer doen met een kerel als die, genoeg alarmbellen voor mij..

Haha ja ik ben dr nog niet zo goed overuit wat ik er nou van vindt. Blijf het dan wel apart vinden dat de gang van zaken nu wel wat apart is/ gevonden wordt, maar mensen/ klanten dan wel zo over hem te spreken zijn bij het bedrijf waar hij werkt. :+

Ik heb niet het idee dat paard last heeft van het zadel bij het rijden (maar daar heb ik misschien nog niet genoeg voor gereden nu). Ik denk dat ik nog eens contact met hem opneem over dit probleem maar niet meteen het zadel terug doe. Dan heb ik alsnog geen zadel en ben ik alsnog de consult- en voorrijkosten kwijt en die waren nu gratis (afgesproken). Op marktplaats zie ik ze alsnog wel voorbij komen voor 800-900 euro dus verkopen kan dan altijd nog. Ik denk dat ik het blijf door proberen met eventueel een andere singel en onderlegger. Als het zadel opgevuld moet worden, dan laat ik het doen door een andere zadelmaker en vraag ik meteen hoe deze zadelmaker het zadel vindt liggen.
Ik denk dat ik met hem in een conflict ga komen als ik zeg dat het echt niet goed ligt, want hij vond duidelijk van wel.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:45

Welke zadelmaker is dit geweest..?
Toevallig HanD de Haas?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:45

Ik ga geen namen noemen, maar nee dat was hem niet.

Marretjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:41

dianaw33 schreef:

Hier sluit ik me bij aan.
Als ik naar de huidige bouw van je paard kijk is het vrijwel onmogelijk voor een zadel om verder naar achteren te blijven liggen. Het smalste punt van je paard zit direct achter de schouder, de rug loopt omhoog richting het kruis, d'r buik is nog rond door het veulen. Zodra ze weer beter in shape is zal het zadel ook beter blijven liggen.

De singel die je gebruikt zal niet veel toevoegen, die is veel te flexibel (geheel van zacht materiaal gemaakt) waardoor die het zadel niet naar achteren zal houden. Zelf heb ik goede ervaringen met de prolite singel, misschien kan je die eens proberen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:13

Mijn zadel schuift ook naar voren. heb 3 verschillende zadelmakers naar laten kijken, maar zij geven allemaal aan dat het zadel goed ligt. Nu heb ik een vrij rond paard met brede schouders. Sinds een tijdje heb ik een Lemieux X grip twinsided. Mijn zadel blijft nu super liggen. Zijn best dure dekjes, maar even rond googlen levert soms wel een stukje voordeel.
Ik heb een Prolite singel en die blijft nu ook goed liggen (voorheen door het schuiven nog wel eens een wondje bij de elleboog van de singel)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 09:30

Marretjuh schreef:
Hier sluit ik me bij aan.
Als ik naar de huidige bouw van je paard kijk is het vrijwel onmogelijk voor een zadel om verder naar achteren te blijven liggen. Het smalste punt van je paard zit direct achter de schouder, de rug loopt omhoog richting het kruis, d'r buik is nog rond door het veulen. Zodra ze weer beter in shape is zal het zadel ook beter blijven liggen.

De singel die je gebruikt zal niet veel toevoegen, die is veel te flexibel (geheel van zacht materiaal gemaakt) waardoor die het zadel niet naar achteren zal houden. Zelf heb ik goede ervaringen met de prolite singel, misschien kan je die eens proberen.

Hmm ja klinkt opzich wel logisch. Lastig! De prolite singel heb ik inderdaad vaker voorbij zien komen en overweeg ik. Eerst eens van een vriendin proberen om te kijken of dat enig effect heeft. Het is trouwens niet helemaal een geweldige foto aangezien ze dr achterbenen wat gek heeft staan
Afbeelding
Hier staat ze wel wat beter. Ze was hier wel 10 maanden drachtig (ze kreeg pas op het laatste moment echt een buik). Maar het is en blijft zeker wel een rechte rug. Het is ook een gelderse/ tuiger. Dusja, wel rastypisch.

Setteli schreef:
Mijn zadel schuift ook naar voren. heb 3 verschillende zadelmakers naar laten kijken, maar zij geven allemaal aan dat het zadel goed ligt. Nu heb ik een vrij rond paard met brede schouders. Sinds een tijdje heb ik een Lemieux X grip twinsided. Mijn zadel blijft nu super liggen. Zijn best dure dekjes, maar even rond googlen levert soms wel een stukje voordeel.
Ik heb een Prolite singel en die blijft nu ook goed liggen (voorheen door het schuiven nog wel eens een wondje bij de elleboog van de singel)

Ik had al even rond gekeken, wat een dure dekjes zeg :wow: 200 euro! Ik had wel 1 gevonden voor 140, dus dat is het overwegen nog waard. Alleen vraag ik me af of het de rug/ huid niet gaat irriteren als het zadel naar voren wil maar het dekje dat dus niet toelaat? Ik zag ook dat er pads van zijn in plaats van dekjes. Is dat ook wat?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:46

Ik had eerst ook een losse antislip pad, maar dat ging toch best schuiven. Ik had dan een antislip op de rug, dekje erover en dan weer een antislip en dan m'n zadel. Vooral op wedstrijd was dit een crime, of als het waaide.
Zo'n losse pad kan ook, maar ik had het probleem dat m'n zadel op de rug schoof en dat het zadel over het dekje schoof. Nu heb ik aan beide kanten de antislip en ligt het altijd goed en geen gedoe met opzadelen.

Het zijn inderdaad dure dekjes. Ik ben normaal gesproken echt niet van de dure dekjes, maar deze vind ik het geld echt waard. Soms zie je er nog wel eens 1 2e hands.
Ik heb bij mijn paard geen last dat de huid irriteert

Lindipre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:49

Hoi! Ik kom ook even snel mijn vraag stellen! Ik heb pas de zadelpasser laten komen en die zegt dat dit zadel goed past. Ben ik de enige die ziet dat deze kamer ontzettend hoog is? Dit kan toch nooit goed passen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 18:41

Ik heb ook eens een merrie gereden die een veulen aan de voet had. Dat zadel lag ook niet meer en hebben we dus opgelost met een onderlegger. Ik zou eerst daar eens naar kijken. Kan de zadelmaker je daar niet mee helpen? De zadelmaakster die ik heb heeft ze wel, maar zij wil je ook zien rijden.
De merrie die ik toen reed daar heb ik wollen onderlegger voor gebruikt.

Ik denk ook vanaf de foto's te oordelen dat het zadel niet verkeerd is. Maar dat is het nadeel van foto's je kunt het gewoon niet goed beoordelen. Je kunt ook nog een andere zadelmaker laten komen die je wel wil zien rijden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 18:53

Lindipre schreef:
Hoi! Ik kom ook even snel mijn vraag stellen! Ik heb pas de zadelpasser laten komen en die zegt dat dit zadel goed past. Ben ik de enige die ziet dat deze kamer ontzettend hoog is? Dit kan toch nooit goed passen?

[ [url=m/aaUkij.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WOlXHz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iDjWqF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een hoge kamer maakt niet zo veel uit, maar het zadel lijkt me wel te lang (voor zover ik dat op deze foto's kan zien). Probeer eens of je de 18e wervel kunt vinden (zoek de laatste rib en volg die omhoog), zet daar eventueel even een streepje met krijt. Als je dan vervolgens je zadel op de goede plek legt, controleert dan eens of de boom achter het schouderblad ligt en de kussens niet over de 18e wervel heen gaan.

Overigens mag je je dekje wel wat beter omhoog trekken, dan kan ook druk geven en schuren ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:27

Hoe zit je voorste singelstoot? Achter of door de kniewrong?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:36

Lindipre schreef:

Dit zadel is te lang en te smal.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:14

Lindipre schreef:

Niet het type zadel/boom die je op dit type paard zou willen zien. Hadden jullie dit zadel al of is dit zo aangemeten door die zadelpasser?