Afgelopen week is de zadelmaker/ zadelpasser gekomen voor mijn bijrijdpaard. Het oude zadel lag niet meer goed en schoof (veel) naar voren, dit gebeurde sinds de dracht. Daarvoor nooit (bewust) last van gehad, het veulen is nu 2 maanden oud en de buik van de merrie is nog wel dikker dan voorheen maar zeker niet heel rond. Ze is nu 5 en zo'n driekwart jaar serieus onder het zadel.
De zadelpasser heeft mij een 2e hands Kentaur Elektra verkocht. Maar helaas schuift ook dit zadel (licht) naar voren, met als resultaat dat het zadel na een tijdje tegen de schouder aan ligt ipv er goed achter. Volgens de zadelmaker was dit normaal en ligt de boom in principe nog goed, het is alleen het kussen waar ze met de schouder tegen aan komt en dit is zacht dus drukt ze weg met haar schouder (zijn woorden). Toen ik zei dat ik dacht dat de schouder altijd vrij hoort te liggen, vertelde hij mij dat dit niet zo is. Zolang de boom maar goed ligt.
Gisteren heb ik er voor het eerst echt mee gereden en hierbij merkte ik op dat de singel ook naar voren schuift. Als hij dan naar voren is geschoven kan ik er geen hand meer (makkelijk) onderdoor schuiven, ook niet als ik de singel los doe. Het lijkt mij dat het dus wel echt knelt. Maar volgens hem is dat dus niet zo.
Ik gebruik een banaansingel (https://www.agradi.nl/pfiff-neopreen-ba ... l-70cm.htm).
Ik heb zelf helaas gewoon te weinig verstand van engelse zadels. Ik heb ondertussen al wel heel wat zadelpasfilmpjes gekeken, maar merk dat ik nog steeds te weinig kennis heb om echt te kunnen zien of de zadelpasser goed zijn werk heeft gedaan en waar het geschuif vandaan komt.
Vandaag heb ik even gelongeerd zonder dekje om te kijken hoe het dan ligt. Ik was eigenlijk van plan om te rijden maar ze heeft 2 wondjes op dr rug, wat hopelijk door het veulen (aka draak) komt en niet door het zadel.
voor

na

Niet de beste foto, maar foto van dr bouw

Ik zie nu aan de foto's dat ik het zadel misschien ook al wel iets teveel naar voren had gelegd. Dit was gister in ieder geval niet zo maar ook toen eindigde het zadel zoals de laatste foto's.
Nog wat verdere informatie van het consult met de zadelmaker: Hij had 3 kale bomen mee waarbij hij liet zien dat deze (fit 3) het beste paste. Het oude zadel was fit 2. Hij had 2 zadels mee met deze maat boom en 1 lag helemaal niet goed en deze wel volgens hem. Ze heeft dus 2 zadels op gehad. Hij was in principe niet van plan om mij te laten rijden, hier vroeg ik zelf naar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet het idee had dat hij heel aandachtig keek bij het rijden.
Daarnaast viel het me net op dat er ribbels in de vulling zitten. Is dat normaal?
Ik vind het vooral heel lastig om te bepalen of het zadel zelf goed ligt, een andere singel kan helpen tegen het schuiven, heeft de zadelmaker zijn werk goed gedaan of heb ik hier pech mee? Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet