Stug tuig weer soepel maken met zonnebloemolie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

Stug tuig weer soepel maken met zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 09:41

Hoi hoi,

Ik heb een hoop oud tuig liggen wat hard en stug is geworden. Nu heb ik ooit al eens gehoord dat je het een nacht in de zonnebloem olie kan leggen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-05-20 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Anoniem

Re: Zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:50

Toen ik nog op een stal hielp en stug leer moest "opknappen" vette ik het altijd in met een flinke lik dierlijk vet (van dat gele stinkende vette spul) dat werkte super goed. Maar ik denk dat zonnebloem olie ook wel prima kan werken. Je kunt het altijd proberen natuurlijk.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:59

Ik vraag me af of zonnebloem olie wel intrekt of dat het alleen een vette laag om het leer legt.

Keet

Re: Stug tuig weer soepel maken met zonnebloemolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:06

Kan zijn dat de stiksels oplossen in olie.

|Zou het eens goed zepen met tuigzeep en dan in tuigvet zetten :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:14

ik heb een tijdje terug stug oud leer met een sopje met warm water afgenomen.
daarna was het al stukken soepeler.
zou het dus eerst met water, en met leerzeep proberen

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:41

Ik heb ooit een een leren hondenhalsband met zonnebloemolie dik ingesmeerd.
Dit was zo gaan plakken :n .
Dus niet doen.

Ik zou t ook met zadelzeep schoonmaken en dan met tuigvet insmeren.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:55

Toevallig heb ik van de week een artikeltje gelezen over het invetten van leer, waarin een zadelmaker aangaf dat je het beste leerolie kan gebruiken. Dit kan geen kwaad voor de stiksels, en leervet maakt alleen een laagje op het leer en verstopt daarmee de poriën in het leer.

Olie trekt er goed in en maakt het leer soepel.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 10:57

Ik heb ook wel eens gehoord dat je het leer eerst moet schoonmaken met karnemelk en dat je het daarna moet invetten :j

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:02

Geen zonnebloem olie! netjes steeds een laagje lederolie opleggen. iedere keer laten intrekken en wanneer het droog is weer een laagje erbij. Zodra het niet meer olie echt opzuigt afsluiten met een laagje ledervet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:30

Duo Leer (hetzelfde als Duo Hoef)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:34

Ik koop vaak een liter leerolie. (Of meer als je meer nodig hebt). 2 keer per jaar gooi ik dat in een kom en haal ik al mn leerpul uit elkaar. Dat laat ik een kwartiertje zwemmen. Daarna uitlekken op een doek, overtollige olie eraf en klaar is klara.

Mijn hoofdstukken zijn super soepel en ik hoef niet veel te doen aan onderhoud e rest van de tijd. Wel regelmatig de stiksels langslopen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:43

Als je het met spijsolie invet,heb ik ook wel eens gedaan,dan is de kans groot dat het leer gaat worden opgegeten door muizen.Het wordt dan lekker voor ze. Met olie die officieel voor tuig invetten gemaakt is,gebeurt dat niet. Dat is waarschijnlijk niet eetbaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:44

Neatsfoot olie is de beste olie voor leer. Als het echt kurkdroog is dan kan je het inderdaad, kort, onderdompelen maar in de regel moet je de ruwe ( vlees) kant van het leer niet invetten, alleen de gladde bovenkant. Die onderkant neemt nl. meer olie op en kan daardoor meer gaan uitzetten waardoor de gladde bovenkant gaat scheuren en het leer dus juist droog wordt. https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... 14068.html als voorbeeld maar is op de diverse plekken te koop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 11:50

Waarom zou je je lederwaren met zonnebloemolie willen insmeren?

Zadelzeep en lederolie lijken mij om meerdere redenen verstandiger.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:01

anjali schreef:
Als je het met spijsolie invet,heb ik ook wel eens gedaan,dan is de kans groot dat het leer gaat worden opgegeten door muizen.Het wordt dan lekker voor ze. Met olie die officieel voor tuig invetten gemaakt is,gebeurt dat niet. Dat is waarschijnlijk niet eetbaar.
>;) Wil je dat even mijn kat komen vertellen? Die is gek op olie, likt ook de lederolie op als ik dat laat staan of mors.... :x 8)7

TS, ik heb laatst een heleboel tuig wat schimmelig, vies en stoffig was in een paar oude kussenslopen gepropt en op handwas met een scheutje zachte zeep in de wasmachine gedaan. Ik had echt geen tijd (en zin O:) ) om alles met zadelzeep te gaan doen. Is prachtig schoon geworden.
Daarna paar dagen laten drogen en vervolgens goed lederolie erop. De meest ernstige exemplaren idd in een bakje. Ik laat het niet zwemmen, maar doe een heel klein laagje in een afsluitbaar bakje. Ik schud het dan eerst goed en daarna verspreid ik het 2x per dag met een kwastje over het leer. Na een dag of 2 haal ik het uit het bakje en laat het dan nog een dag intrekken. Leer is weer heel mooi geworden.

Stalgenootje van vroeger gebruikte zonnebloemolie, maar dat werd idd heel plakkerig en gaf een hele rare laag op het leer. Ik zou het niet doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:22

Ik heb pas geleden nog een paar teugels en een leren halster een nacht in de zonnebloemolie laten liggen.
Eerst schoongemaakt met lederzeep, en toen in een ikea zakje met een flinke klots zonnebloemolie.
Daarna heb ik het een paar dagen boven een emmer gehangen zodat het teveel aan olie eraf kon lopen, en daarna even met een schone doek heel goed schoon geveegd.
Het is er heel veel soepeler door geworden, en voelt inmiddels totaal niet meer vettig aan.

Het gaat hier om een simpel oud halster en reserveteugels die járen niet waren ingevet, en waar ik niet te veel geld in wilde stoppen.
Maar hier dus prima gelukt, ik zou het zo weer doen.

Voor mijn betere tuig en mijn zadel heb ik wel gewoon leerolie.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:28

nooo! zonnebloemolie heeft de eigenschap te ontkleuren.
Dus gewoon de juiste zadelproducten gebruiken!

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:36

Wat heel goed werkt is wat hand-lauw water en groene zeep (uit een potje). Reinigt en maakt heerlijk soepel!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:40

Een oud-stalgenootje deed haar tuig vaak in baby-olie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:03

Er bestaat prima lederolie die tuig verzorgt/ voedt, waarom grijpen mensen dan naar producten die niet geschikt zijn. Baby olie lijkt me sowieso af te raden, dat is ook nog geparfumeerd, en zal uiteindelijk het leer alleen maar uitdrogen. Zonnebloemolie etc. zijn ook rare opties.
Gewoon leerolie gebruiken!

Lauwwarm water en groene zeep zijn een prima optie om schoon te maken maar als het dan droog is een lik olie wel aan te raden.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:42

Als je toch plantaardige olie wil gebruiken, dan kun je het beste gekookte lijnzaadolie gebruiken.
Olie verwarmen en het leer een paar uurtjes in de olie laten liggen, daarna uit laten lekken en vervolgens droogwrijven.
Leer wordt hier heel soepel door.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:05

JMJ schreef:
Als je toch plantaardige olie wil gebruiken, dan kun je het beste gekookte lijnzaadolie gebruiken.
Olie verwarmen en het leer een paar uurtjes in de olie laten liggen, daarna uit laten lekken en vervolgens droogwrijven.
Leer wordt hier heel soepel door.

Leer onderdompelen in warme olie is de manier om het snel kapot te krijgen. Wordt heerlijk soepel, dat klopt, en na verloop van tijd valt het van ellende uit elkaar. Alleen kurkdroog leer mag je even in olie leggen en dan goed opwrijven. Bij goed leer olie je NOOIT de ruwe kant in.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:07

Vroeger, 40 jaar geleden, deed ik het ook met slaolie maar na verloop van tijd ging het leer heel erg plakken en schimmelen.
Is vooral slecht voor de stiksels.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:39

ElCid schreef:
Leer onderdompelen in warme olie is de manier om het snel kapot te krijgen. Wordt heerlijk soepel, dat klopt, en na verloop van tijd valt het van ellende uit elkaar. Alleen kurkdroog leer mag je even in olie leggen en dan goed opwrijven. Bij goed leer olie je NOOIT de ruwe kant in.

Alleen invetten van de gladde zijde voegt bij uitgedroogd leer niet zoveel toe, de huidzijde neemt vrijwel niets op.
Ik heb altijd mijn hoofdstellen en leren springteugels in warme (dus niet heet) lijnolie geweekt, de teugels zijn inmiddels 40 jaar oud en nog in uitstekende conditie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 08:34

Dat zeg ik ook maar bij leer in conditie is het niet aan te raden om de ruwe kant steeds weer in te vetten. Bij kurk droog leer mag het een keer als in "uitzonderingen bevestigen de regel". Maar het leer waar wij mee werken voor de ( western) zadels is dikker en minder bewerkt dan bijv. Engels tuig. Daar gaat al zoveel olie op voordat het zadel bij de klant komt dat oliën puur een kwestie van onderhoud ( heel dun laagje 1 x per jaar maximaal) . Ik zou het echt niet aandurven met mijn, onbewerkte, tuigleer om het in warme olie te leggen; dat gaat niet goed. Mogelijk een groot verschil tussen het vegetarisch gelooide leer( veg tan) wat wij gebruiken en het met chemicaliën gelooide leer wat je mogelijk vaker ziet voor ander tuig. Dat voelt ook heel anders, vaak minder flexibel aan. Ik heb hier ook teugels die al flink oud zijn en zelden tot nooit in de olie zijn gezet en die zijn nog steeds soepel, en met een flinterdun veegje olie weer als nieuw. Zal dus ook een verschil in leer ( en leer kwaliteit) zijn. Manier van looien, bewerken, kleuren; wij gebruiken alleen indringverf of olieverf ( die we dus ook nog mengen met olie) dus de poriën aan de gladde kant blijven open. Bij geverfd en gelakt tuig is dat weer niet zo en zal je waarschijnlijk inderdaad de ruwe kant moeten gebruiken. Daarnaast is er ook nog leer wat nooit soepel wordt en ook nooit is geweest; een soort 3e rangs karton ;) :o . Als je teugels hebt die al 40 jaar meegaan heb je goede kwaliteit, die vind je niet zo snel meer ;)