Beoordeling zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_xx

Beoordeling zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 10:06

Hallo,

Ik heb 2 zadels op proef. Met beide zadels loopt paard goed. Ik zit iets lekkerder in de ene dan de andere. Paard heeft voldoende ruimte bij de schoft en over de rug met beide zadels. Echter twijfel ik of het ene zadel niet te kort is op de rug, en de andere juist te lang.

Ben van plan er een deskundig iemand naar te laten kijken, maar voor ik dat doe wil ik even wat zekerheid of dat uberhaupt zin heeft met deze 2 zadels.
Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Re: Beoordeling zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:23

Zit je op die 2e beter? Die vind ik het mooiste liggen eigenlijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:27

Ik zou ze al eens een stukje verder naar achteren leggen, ze liggen nu (ongeacht de pasvorm) op de schouderbladen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:31

Lara_Silver schreef:
Ik zou ze al eens een stukje verder naar achteren leggen, ze liggen nu (ongeacht de pasvorm) op de schouderbladen.

Dat idee had ik ook meteen. Stuk naar achteren leggen en dan nog eens kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:32

Bij de 2de sluiten de kussen achter niet mooi aan.
Dan krijg je een schommel effect.

De eerste mag sowieso nog een stuk(je) naar achteren.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:33

Ik neig ook meer naar de eerste foto, met een paar centimeter naar achter.

Daar zou ik het wel de moeite voor waard vinden om de zadelmaker voor langs te laten komen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:36

Ik zou graag een foto zien van het eerste zadel, wat meer naar achteren gelegd en de
beugels er aan.

Edit: en een foto vanaf de achterkant naar voren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:37

Je kan hier niet even kijken en voelen of de kussens ook mooi met de rug meelopen.
Dus iets zinnigs zeggen vind ik al best moeilijk.

Ze mogen inderdaad verder naar achteren en dan krijg je al een ander beeld.
Die 2e lijkt langer, maar draagt ook minder ver.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 14:39

De 2e zat ik niet lekker op. Hoewel die meer kniewrong heeft had ik t gevoel helemaal geen steun te hebben. Bij de 1e zat ik ondanks weinig kniewrong erg vertrouwd. Ik neig naar de eerste, maar wellicht had die juist een halve inchmaat groter gemoeten voor mij.

Ben momenteel niet bij mijn ouders, dus nieuwe foto maken lukt even niet. Maar beugels bij de eerste hingen mooi recht naar beneden. Zadel wipte op geen enkele manier en lag mooi stevig.

Vinden jullie de 2e niet lijken alsof ie net
op de laatste rib ligt? Als ik die naar achteren leg dan komt ie er voorbij toch?

Beide zadels als ik van achter keek hadden genoeg ruimte in de kamer boven de ruggengraad. Boommaten en merken zijn ook gelijk.

Ik heb eventueel wel een filmpje van het rijden met beide zadels.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:44

Maar je moet kijken of het ook nog goed ligt als het op de juiste plaats ligt. Nu liggen ze te ver naar voren. Als je ze naar achter legt kan het nog anders worden.

Maar sowieso na laten kijken door een zadelpasser.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:16

zadels liggen te ver naar voren idd. Dus valt er weinig over te zeggen. Ik denk als je eerste zadel op de juiste plaats legt, deze te smal zal worden...

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 18:03

Cinnepin schreef:
zadels liggen te ver naar voren idd. Dus valt er weinig over te zeggen. Ik denk als je eerste zadel op de juiste plaats legt, deze te smal zal worden...

Bomen zijn exact gelijk. Dus dan geld dat voor beide. Er gaat zoiezo iemand naar kijken. Maar wil graag tweedehands wat kopen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:06

Ik vind beide zadels voor zover je van een foto kan oordelen ver naar voren liggen en vraag me af of ze niet te lang zijn naar achter toe. Beide zadels dus

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:09

10 cm naar achter leggen en dan nog eens bekijken. Zadel moet echt achter de schouderbladen komen. En volgens mij zijn ze dan allebei te lang. Dit zijn Kieffer zadels zo te zien, heb je maat 1 of maat 2?
Maat 1 is 17 inch, maat 2 18 inch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:23

Ik zou als eerste, de zadels even omdraaien en checken of je een handbreedte tussen de kussens krijgt, van voor naar achter.

Kieffer zadels hebben vaak een (nieuw) een mooi breed tussenkanaal, maar door slecht onderhoud, of door ruiters in een achterover hangend zadel, kruipen de kussens naar elkaar toe.
Is op zich wel aan te passen, alleen ik weet bijna zeker dat er geen enkele zadelmaker dat bij een kieffer zadel wil doen...
Ik zeg altijd maar, liever geen kieffer :D

Succes!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 18:28

Avalanche81 schreef:
10 cm naar achter leggen en dan nog eens bekijken. Zadel moet echt achter de schouderbladen komen. En volgens mij zijn ze dan allebei te lang. Dit zijn Kieffer zadels zo te zien, heb je maat 1 of maat 2?
Maat 1 is 17 inch, maat 2 18 inch.

De bovenste is maat 1, onderste maat 2

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 18:31

Nielojram schreef:
Ik zou als eerste, de zadels even omdraaien en checken of je een handbreedte tussen de kussens krijgt, van voor naar achter.

Kieffer zadels hebben vaak een (nieuw) een mooi breed tussenkanaal, maar door slecht onderhoud, of door ruiters in een achterover hangend zadel, kruipen de kussens naar elkaar toe.
Is op zich wel aan te passen, alleen ik weet bijna zeker dat er geen enkele zadelmaker dat bij een kieffer zadel wil doen...

Succes!

Ik heb inmiddels zoveel zadels tweedehands gepast, waarvan ik bij de kiefers als enige een beetje gevoel had dat het een beetje goed lag. Ben met jullie eens dat ze wat naar achteren moeten. Echter de onderste is dan echt te lang.

Paard heeft een lastig rug. De schoft is best hoog, de rug kort en loopt iets op. Zadels met te dikke kussens vallen daardoor snel af. Heb een heel mooi zadel laten passen die lag perfect, maar die is extreem boven budget ook tweedehands.
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 30-04-20 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:33

Sita_xx schreef:
De bovenste is maat 1, onderste maat 2

Dan denk ik dat de onderste sowieso te lang is, en de bovenste moet je dan even echt achter de schouderbladen leggen, met de singel een handbreedte (meestal meer) achter de oksels, en dan even goed kijken.

Nielojram schreef:

Ik heb altijd Kieffer gehad, nooit klachten met zadelmakers die het niet wilden aanpassen. Altijd prima passend te krijgen, maar dan moet de lengte uiteraard wel goed zijn, en het zadel moet bij je paard passen. Maar ik ben over het merk op zich heel tevreden :)
Nielojram schreef:

Sowieso leggen veel mensen zadels (veel) te ver naar voren, en dat is idd niet heel geweldig voor de kussens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:34

Sita_xx schreef:
Nielojram schreef:

Succes!

Ik heb inmiddels zoveel zadels tweedehands gepast, waarvan ik bij de kiefers als enige een beetje gevoel had dat het een beetje goed lag. Ben met jullie eens dat ze wat naar achteren moeten. Echter de onderste is dan echt te lang.

Paard heeft een lastig rug. De schoft is best hoog, de rug kort en loopt iets op. Zadels met te dikke kussens vallen daardoor snel af. Heb een heel mooi zadel laten passen die lag perfect, maar die is extreem boven budget ook tweedehands.

Dan past dat tweede zadel dus niet, simpel.

Zadels liggen inderdaad te ver naar voren en daarmee is er dus geen oordeel te vellen over de pasvorm.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:37

Bij die 2e moet je wel meenemen dat hij achter niet helemaal draagt, dus dat telt niet mee bij het te lang zijn. Wat die eerste dan wel meer doet.

En boomaat kan wel gelijk zijn, de kussens zijn al anders en hoe zijn de kussens opgevuld door de jaren heen?
Ik zie dat ze beide zwarte logo's hebben, de rode logo's kwamen in 2007 zeg ik uit mijn hoofd.
Dus het gaat om geen jonge zadels meer.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 18:44

Wat ik heb geprobeerd:
Ainsley: liggen allemaal op de schoft. Maakt niet uit welke boom of type.
Rossner: montreal met wijde boom was nog te smal. Amerika met medium boom. lag goed, echter kon ik er niet in zitten
Kent en masters: ik heb te korte benen voor waar de wrong zit
Eric thomas: lag goed, leek het, paard kwam enorm tegen de hand. Dus weg met dat ding.
Deze beide kieffers: leken op oog goed, alleen de onderste zat ik niet lekker in.
Knightrider colonel. Leek redelijk. Maar voelde niet zo fijn aan als de kieffer. ik zat er verder wel lekker in. Paard liep er ook wel fijn mee.
Albion revelation: perfect in alles! Maar helaas ver boven budget. Ander model nauwelijks te verkrijgen in de buurt of ooo ver boven budget en dan is het de vraag weer of het past

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:41

Je kan ook een zadelmaker laten komen die 2e hands zadels verkoopt. Dan zit het pasconsult en opvullen er bij in.

Weet niet welke regio je zit maar hier zit een hele goede en vakkundige :j

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:01

MSFC Professional, Ideal en Kent&Masters zijn korte zadels. Anky geloof ik ook. Zoek daar anders eens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:06

Avalanche81 schreef:
Ik heb altijd Kieffer gehad, nooit klachten met zadelmakers die het niet wilden aanpassen. Altijd prima passend te krijgen, maar dan moet de lengte uiteraard wel goed zijn, en het zadel moet bij je paard passen. Maar ik ben over het merk op zich heel tevreden :)

Je hebt aanpassen en aanpassen.
Een Kieffer zadel is echt geen fijn zadel om te demonteren, en daarna weer te monteren.
Zitten genoeg zadelmakers hier op bokt die dat zullen beamen. En ik weet het ook, uit ervaring.
Het is een fabriekszadel.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:33

eekhoornerik schreef:
Je kan ook een zadelmaker laten komen die 2e hands zadels verkoopt. Dan zit het pasconsult en opvullen er bij in.

Weet niet welke regio je zit maar hier zit een hele goede en vakkundige :j

Idd e en weet niet werkbudget rijstrook daar mee kan je overleggen met je zadel maker of ze wat hebben of weten of na wel merk en type je moet gaan zoeken.. zelf had ik voor mijn 2e zadel ( dressuur zadel er bij gekocht) een heel krap budget liggen max 300,- pas op mijn paard en ja hoor ook gelukt zadel zit heerlijk en past perfect op mijn paard
Ja er zit kleur verschil in mijn zadel de achterkant van de lepel is bijna bruin / grijs ipv zwart en een logo is kapot aan een kant.. vind ik dat erg nee paar keer poetsen met zwarte leder vet en de kleurverschil werd minder en logo ja pech.. maakt voor paard niet uit