Veiligheidsbeugels of sprenger beugels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Veiligheidsbeugels of sprenger beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 12:54

Hey bokkers,

De laatste tijd twijfel ik steeds meer. Aan de ene kant ben ik echt super blij met mijn sprenger beugels, dit model:
Afbeelding

Aan de andere kant twijfel ik of deze wel 'veilig' genoeg zijn. Ik rijd bijna uitsluitend buiten, en hoewel ik de vering van deze beugels ontzettend fijn vind, weet ik niet of ik toch liever beugels heb die 'openklappen', of bijvoorbeeld die half open magneetbeugels van Ophena.
Ik rijd namelijk altijd met mijn stalkisten van mountain horse, met stalen neuzen en zolen. Ik vind dit zelf prettiger aangezien ik soms onderweg af moet stappen, en al een paar keer een paard op mijn voet gehad heb, waarbij ik er zeker van ben dat dat zonder neus met staal heel anders uitgezien had...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? In hoeverre zijn Sprenger flexibele beugels ook echt 'veiligheids' beugels?

Nala

Re: Veiligheidsbeugels of sprenger beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 15:25

Helemaal niemand?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:10

Ik vraag me hetzelfde af rondom bow balance van Sprenger.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:15

Die van Sprenger vallen echt onder veiligheidsbeugels, door de flexibele kanten kan je er veel moeilijker mee blijven hangen dan gewone beugels. Ik heb iemand anders haar paard gereden en die had de Sprenger bow balance, vond het zulke fijne beugels dus heb ze nu sinds een week zelf ook voor mijn jong paard gekocht, omdat ik ook toch liever veilig zit als ik dan een keer val met die jonkies. Ik ben er nog niet mee gevallen, maar mijn lesgeefster heeft ze ook en die valt wel eens regelmatig en is er ook zeer tevreden van. Ik heb ook eens met die van freejump gereden, maar ik had gehoord van iemand dat die blijkbaar niet altijd open schieten.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:19

Dit zijn toch veiligheidsbeugels? Juist door de beweging en vering kan je er moeilijk in blijven hangen. Ik zou zeggen als je ze fijn vindt lekker mee blijven rijden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 19:21

Het zijn veiligheidsbeugels, ja, maar niet zo "veilig" als de open beugels voor mijn gevoel... Het is nog steeds een gesloten constructie zeg maar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:32

Kan het beugelblokje eruit? Dan kun je ook korfjes erop zetten, tegen doorschieten. Veilig en verend :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 19:34

Hilary schreef:
Kan het beugelblokje eruit? Dan kun je ook korfjes erop zetten, tegen doorschieten. Veilig en verend :)

Dat heb ik nog niet geprobeerd, goed idee!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 19:38

Ik heb dus juist die openklappen op mijn jonge paard.
Ik begrijp het woord veilig in deze beugels nooit zo goed.
Ja doordat ze buigzaam zijn zou je er eerder uit los komen.
Maar als je op de een of andere manier klem zit dus niet meer.

Ik heb wel de bow balance bij mijn oudere paard, omdat ze zo fijn zijn voor mijn enkels.
En hij is super braaf. Uiteraard weet ik dat er dan ook wat kan gebeuren.
Maar voel me dan met de sprenger veilig genoeg.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 19:45

_Penotti schreef:
Ik heb dus juist die openklappen op mijn jonge paard.
Ik begrijp het woord veilig in deze beugels nooit zo goed.
Ja doordat ze buigzaam zijn zou je er eerder uit los komen.
Maar als je op de een of andere manier klem zit dus niet meer.

Ik heb wel de bow balance bij mijn oudere paard, omdat ze zo fijn zijn voor mijn enkels.
En hij is super braaf. Uiteraard weet ik dat er dan ook wat kan gebeuren.
Maar voel me dan met de sprenger veilig genoeg.

Precies dat inderdaad. Ik vertrouw mijn pony in principe wel, en ben er ook al eens "zonder problemen" afgevallen (dus niet vastgehangen). Maar ik rijd altijd met nogal brede schoenen (mountain horse protective jodhpur) en weet niet of dat altijd goed zal gaan.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:00

Ik heb nu veiligheids beugels. Ben al 2 keer gevallen en in de beugel blijven hangen en er achteraan gesleept. No thanks :D
Nu rijd ik niet meer zonder veiligheids beugels
Laatst bijgewerkt door Kimley op 25-04-20 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 20:02

Kimley schreef:
Ik heb veiligheids beugels. Ben al 2 keer gevallen en in de beugel blijven hangen en er achteraan gesleept. No thanks :D

Moet ik dit snappen als in veiligheidsbeugels blijven hangen? :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:16

Nee sindsdien rij ik met veiligheids beugels :Y)

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:17

Kimley schreef:
Ik heb veiligheids beugels. Ben al 2 keer gevallen en in de beugel blijven hangen en er achteraan gesleept. No thanks :D

Welke veiligheidsbeugels bedoel je dan precies?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:33

AnnemiekeJL schreef:
Kimley schreef:

Nee ik bedoel met gewone beugels. Sindsdien rijd ik altijd met veilige beugels :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 20:42

Kimley schreef:
AnnemiekeJL schreef:

Nee ik bedoel met gewone beugels. Sindsdien rijd ik altijd met veilige beugels :)

Welke gebruik jij dan precies?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:23

De BR lavarone :)
Afbeelding

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:55

Mn vriendin werd vorige week tijdens het springen uit het Zadel gewipt en belandde op de hals. Na wat bokken wilde ze in e beweging afspringen maar bleef met haar voet toch even in de beugel hangen en viel daardoor vol op haar hoofd. Ze zit nu al een week thuis met een hersenschudding... ze had bovenstaande beugels uit de op.

Ik heb zelf acavallo beugels die open kunnen klappen. Geeft mij een veiliger gevoel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 00:02

Ik heb de sprengers geprobeerd. Die nieuwere variant van die van jou TS. Ik vond het niks. Kreeg last van mijn voeten en vond ze daarvoor te duur.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de acavallo's arena geloof ik. Die klappen inderdaad open aan de zijkant. Ik vind dat ene erg prettig idee en fijn breed voetbed. Ik ben erg tevreden. Blijer mee dan met de sprengers.
Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 00:07

zodiacje schreef:
Mn vriendin werd vorige week tijdens het springen uit het Zadel gewipt en belandde op de hals. Na wat bokken wilde ze in e beweging afspringen maar bleef met haar voet toch even in de beugel hangen en viel daardoor vol op haar hoofd. Ze zit nu al een week thuis met een hersenschudding... ze had bovenstaande beugels uit de op.

Ik heb zelf acavallo beugels die open kunnen klappen. Geeft mij een veiliger gevoel.

Dit bevestigt dus inderdaad mijn gevoel alleen maar... Jammer, want ik ben eigenlijk heel tevreden over het verende effect van deze beugels, maar het is niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 00:10

De bow balance val je door de gedraaide vorm wel uit. Zelf getest begin dit jaar voet schoot door na rodeo en toen viel ik. Door het beweegbare en gedraaide vorm schoot ik gewoon los.
In tegenstelling tot sommige veiligheidsbeugels die niet onder alle omstandigheden open gaan en ik wel eens daadwerkelijk vast zat. Op Facebook zijn ook wel van een veilig heids beugel geloof acavallo of freejump die niet open ging en uiteindelijk in z'n geheel brak. Amazone zwaar gewond. Dus niks is heilig helaas..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 00:11

Even iets anders TS, stalen neuzen zijn bij de paarden alles behalve veilig... als het paard er net verkeerd op gaat staan en het staal indrukt ben je nog verder van huis.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 00:14

Utixo schreef:
Even iets anders TS, stalen neuzen zijn bij de paarden alles behalve veilig... als het paard er net verkeerd op gaat staan en het staal indrukt ben je nog verder van huis.

Tot nu toe hebben deze schoenen heel wat uit kunnen houden, en mij zeker al meerdere keren beschermd waarbij ik anders minstens een paar gebroken tenen zou hebben. Ik heb natuurlijk ook de horror verhalen van afgehakte tenen en weet ik het allemaal niet gehoord, maar voel me er toch prettiger bij.

Deze zijn trouwens niet de gedraaide maar de rechte versie van de sprenger beugels.
Laatst bijgewerkt door Nala op 26-04-20 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 00:14

Vroeger had een vriendin van mij beugels die aan de buitenkant open waren. Er zag een klein randje zodat je niet gemakkelijk uit de beugel raakt. Misschien is dat wat? Zij had er zonder magneten

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 00:40

De Sprenger beugels kan je wel degelijk in blijven hangen. Ik heb het zien gebeuren en die voet kwam pas los toen het paard stil stond :n

Ik heb zelf freejumps aan mijn springzadel en acavallos voor dressuur. Ik wil echt geen risico nemen en met een breed voetbed zijn ze nog steeds erg comfortabel.

Stalen neuzen zijn trouwens echt wel veilig. Het is vaak composiet ipv staal en deuken echt niet zomaar in.