BR Lavarone vs Acavallo Arena

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

BR Lavarone vs Acavallo Arena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 14:29

Ik ben me alvast aan het inlezen over veiligheidsstijgbeugels om straks op mijn jonkie te stappen.

Nou zijn er 2 mechanismen waar ik over twijfel:
- Het openklappen van je stijgbeugel zoals bij de BR lavarone of Acavallo Arena
- Een deel van de beugel flexibel waardoor je eruit schiet zoals bij de Freejump en Safestyle Xlite

Zijn hier mensen met ervaringen met bovenstaande beugels? Zit het mechanisme van de Acavallo niet te ver onderin waardoor je het per ongeluk open kan stoten als je je voet verplaatst in de beugel? En hoe hangen deze beugels aan je zadel, al goed gedraaid? Zou fijn zijn als er wat foto's gepost kunnen worden :)
Wat is het verschil tussen de Acavallo Arena Aluplus en de Acavallo Arena Alupro Safety? Behoudens de prijs dan...

Zijn er mensen met ervaring met de Safestyle Xlite? Dus niet de open (oude) safestyle, maar echt de nieuwe? Het materiaal ziet er op de foto wat goedkoop uit en zeker het ringetje waar je beugelriem doorheen gaat, dat ik me afvraag of het geheel niet na een paar keer rijden afbreekt.

Wat is het verschil tussen de Freejump Soft up Pro en de Freejump Soft up Pro Plus?

Afbeelding BR Lavarone

Afbeelding Acavallo Arena Aluplus

Afbeelding Acavallo Arena Alupro Safety

Afbeelding Safestyle xlite

Afbeelding Freejump soft up Pro

IrishDraught

Re: BR Lavarone vs Acavallo Arena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:07

Ik heb sinds 2 weken de acavallo arena (niet de plus dus geen metalen beweeg deel maar kunststof)
En ze zijn fijn!!!!!
Ik heb de BR aerotech 1 week gehad maar die vond ik te licht!
En heb met springen en cross graag een breed draagvlak en goede anti slip!
Heb al wat nood acties gehad aan wegspringen enz maar dan gaan ze niet open omdat je met je voet tegen de zijkant komt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:14

Ik gebruik de Acavallo Alu Pro tijdens zadelpasconsulten. Vrijwel iedereen vind ze fijn rijden. Het voetbed geeft een goede grip en ze wegen nauwelijks iets. De opening schiet niet zomaar open, er moet wel iets druk opkomen te staan. De Alu plus is een upgrade van de alu pro.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:16

Ik heb Freejumps ( de Pro) en ben er super tevreden van. De Pro+ is volgens mij gewoon een nieuwe/verbeterde versie van de Pro, aangezien de gewone ook niet meer op de officiële site van Freejump staan.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:31

Ik heb de br lavarone. Super fijne beugels! :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 21:34

friesam schreef:
Ik heb sinds 2 weken de acavallo arena (niet de plus dus geen metalen beweeg deel maar kunststof)

Dus dat is het verschil? Metaal vs kunststof openklapstuk?

Kimley schreef:
Ik heb de br lavarone. Super fijne beugels! :)

Heb je een foto hoe ze aan je zadel hangen? Meegedraaid of plat tegen je paard aan?

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:51

Ik hen de BR cross country versie (die heeft de beste grip, nog meer dan de springversie). Met openklappen maakt dat het wel een hels kabaal. Houd daar rekening mee. Ik denk dat die van Acavallo minder lawaai maken bij het open gaan.
Die van Br maken zo'n lawaai, omdat het open geklapte gedeelte weer met hoge snelheid tegen de beugel terugkomt. Er zit een magneet tussen het beugelgedeelte en het stuk dat open kan klappen (en een veer onderaan het mechanisme).

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 06:50

Miriam91 schreef:
friesam schreef:

Dus dat is het verschil? Metaal vs kunststof openklapstuk?

De prijs

Het maakt trouwens geen herrie als ze open klappen

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 07:19

Afbeelding

Alleen 1 met mij erop :)
Nou heb ik wel een extreem rond paard dus mijn beugels hangen nooit recht naar beneden :')
Ik ben er echt heel blij mee! En niet te duur ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:57

Interessant topic.
Ik heb bow balance waarvan gezegd wordt dat ze ook veilig zijn... maar of dat ook echt zo is..?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 08:34

Darkchrystal: de bow balance zijn officieel geen veiligheidsstijgbeugels, vandaar dat ik die niet overweeg.

Nog meer mensen met ervaringen?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:38

Ik heb zowel de Acavallo's als de Freejumps, maar de Freejumps blijf ik het fijnst vinden. Die zijn gedraaid en geven echt stabiliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:45

Miriam91 schreef:
Darkchrystal: de bow balance zijn officieel geen veiligheidsstijgbeugels, vandaar dat ik die niet overweeg.

Nog meer mensen met ervaringen?

Snap ik!
Ik zit ook te denken aan wat anders.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 08:50

essie_blue schreef:
Ik heb zowel de Acavallo's als de Freejumps, maar de Freejumps blijf ik het fijnst vinden. Die zijn gedraaid en geven echt stabiliteit.

Het lijkt op foto's alsof de acavallo hetzelfde antislip in de beugel heeft als de freejumps. Is dat zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:56

Acavallo lijkt mij ook wel fijn maar ik houd niet van die licht gewicht beugels..
Is er ook iets dat wat zwaarder is, gedraaide ophanging, veel grip?

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:01

Ik heb de acavallo beugels. Ze zijn stabiel, mooi en goede grip. Topbeugels. Enige nadeel vind ik dat ze onderaan openen. Ik ben er bij het springen er wel eens uitgeglipt. Dan klapt de beugel dus open en sta je met je voet op het opstaande stukje. Ligt er een beetje aan hoe onrustig je met je voeten bent. Kan altijd een keer gebeuren natuurlijk. Je hebt ze ook die aan de bovenkant openen. Ander merk geloof ik en meteen stukken duurder. Maar ben erg tevreden over de beugels.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:09

Anoniem schreef:
Acavallo lijkt mij ook wel fijn maar ik houd niet van die licht gewicht beugels..

Ik hou ook niet van lichte beugels, kunststof beugels vond het helemaal niks. De acavallo is zwaar genoeg om genoeg stabiel te zijn voor mij. Alleen niet gedraaid helaas wel veel grip. Voor 130 euro vond ik niet gedraaid wel een compromis

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:00

Anoniem schreef:

Freejump..

Ja de Acavallo heeft wel net zo'n antislip als de Freejumps, of het precies hetzelfde is weet ik niet.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:01

Ik had de Acavallo's aangeschaft omdat ik met 3 zadels/paarden en 2 paar beugels melig werd van het gewissel. Vond een 3e paar Freejumps erg duur worden dus vandaar dat ik voor de Acavallo's koos. Heb geen spijt van de aankoop maar nu ik weer 2 paarden rij liggen de Acavallo's weer in de kast. De Freejumps blijven voor mij het fijnst.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:14

Ik heb de freejumps aan mijn springzadel en de safestyle aan mijn dressuurzadel.
Erg tevreden over beide, ik zocht specifiek een gedraaide beugel die dus altijd goed hangt.
Ik heb beiden al meer dan een jaar en zien er nog steeds als nieuw uit.
De freejumps zijn breder en geven veel steun, de safestyle zijn wat eleganter

Afbeelding

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 08:54

@Farjen: als ik naar de foto kijk zijn dat de safestyle xlite toch? Is de antislip van de safestyle even goed als van de freejump?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:40

Jup is de xlite!
freejump is breder en zitten echte pinnetjes in de voetzool. Het is wat ruwer.
Bij de safestyle is het gewoon allemaal kunststof en zijn zo breed als een normale beugel, maar ik ben ze nog nooit verloren

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 14:35

Ik kwam nog een optie tegen: Harry's Horse Beugels Composti Ellipse Comfort+. Iemand ervaring met deze?
Afbeelding

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:39

Ik volg even: we hebben nu freejump alleen vind ik de werking als veiligheidsbeugel minimaal. Dochter bleef toch in de beugel hangen met val en kwam er erg moeilijk uit. ( wat ik overigens meer hoor) Bovendien is het zelfs een keer voorgekomen dat haar teugel in de beugels bleef hangen...

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 10:55

Bah dat klinkt erg naar! Ik hoor meer verhalen dat de freejump bij een val toch niet werken zoals ze moeten werken...