Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nymeria schreef:Sorry, ik heb geen gouden tip, maar ik lees even mee. Sinds mijn zwangerschap houd ik last van bekkenpijn en ik wil daarom ook een ander zadel aanschaffen. Voor mijzelf dus. Ik gok dat voor mij iets met een meer gedwongen zit, waarin ik minder hard hoef te 'werken' zal helpen, maar ook ik vind het spannend, omdat huidig zadel op m'n pony gewoon heel goed ligt. Komt wel bij dat het zadel wel al op leeftijd is, dus vervanging geen overbodige luxe misschien.
Ben vooral bang dat ik ook een hoop ellende op de hals haal met niet passende zadels voor m'n pony...
Kaitlyn schreef:Nymeria schreef:Sorry, ik heb geen gouden tip, maar ik lees even mee. Sinds mijn zwangerschap houd ik last van bekkenpijn en ik wil daarom ook een ander zadel aanschaffen. Voor mijzelf dus. Ik gok dat voor mij iets met een meer gedwongen zit, waarin ik minder hard hoef te 'werken' zal helpen, maar ook ik vind het spannend, omdat huidig zadel op m'n pony gewoon heel goed ligt. Komt wel bij dat het zadel wel al op leeftijd is, dus vervanging geen overbodige luxe misschien.
Ben vooral bang dat ik ook een hoop ellende op de hals haal met niet passende zadels voor m'n pony...
Dan is wellicht een zadel met een smallere twist prettiger. Equipe Italia en Sella bieden bijvoorbeeld zulke zadels aan. Eigenlijk zijn zadels van oudsher vooral gebouwd voor mannen en is er weinig aan veranderd, die andere bekken hebben dan wij. Er zijn echt merken die daar overna hebben gedacht.![]()
Een dwingende zit kan fijn zijn, maar dan niet eens nodig, het kan namelijk ook pijn veroorzaken omdat je “gedwongen” wordt om in een bepaalde houding te zitten.
Esther_r20 schreef:Je zou eens moeten nagaan of je huidige zadel een brede of smalle twist heeft. Veel zadels zijn breder qua zit opgebouwd. Een smalle zit is anatomisch beter voor de vrouw
In dit topic staat wat meer informatie
[HAR] Wat is nu een twist van een zadel?
MyWishMax schreef:Ik heb er ook last van, maar ook met sommige paarden. Het ene zadel krijg ik meteen last van en moet dan van het paard getild worden omdat ik amper nog kan lopen. Bij ander zadel wordt het langzaam erger.
Ik krijg bij mijn zadelmaker dus zadels op proef, zodat ik langere tijd kan proberen. Het wisselt per mij niet per merk, maar juist per model. En dus per paard. Het ene zadel kan op paard 1 goed zitten maar op paard 2 niet en paard 3 kan ik met geen enkel zadel opzitten. Er zijn ook zadels waar ik nooit op kan zitten.
Het is lastig, want heel persoonlijk. Zo heb ik daarnaast nog andere klachten waarbij de meeste mensen flexibele beugels aanraden, maar dat maakt het bij mij nog erger. Ik dacht ook dat ik geen wrong en diepe zot kon hebben, maar het zadel wat ik nu heb heeft wel redelijke wrongen en half diepe zit, maar die past zo goed bij mij dat ik e wrongen dus niet voel. Terwijl diepe zit van ander zadel te dwingend was in een zit die mijn lichaam niet aankan
ingvdh schreef:Een smalle twist is niet altijd de oplossing.
Je zou Suzanne Godijn kunnen benaderen, die verkoopt Sella en Schutte zadels, Sella kan ik niet zo goed, Schutte wel en die zijn ook in smalle en normale twist te verkrijgen. Beide zijn op vele fronten aanpasbaar voor zowel paard als ruiter.
Voor jou zou ideaal zijn als je eerst een tijdje een leenzadel mag proberen.
Andere oplossing is Country Mill, die hebben vrij veel op voorraad en daar kan je ook (weliswaar tegen kleine betaling) zadels testen voor langere periode.