lichamelijke klachten door zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

lichamelijke klachten door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:33

hallo,

hier zittende met 100de vragen weet ik het allemaal even niet en hoop op misschien een tip naar de goede richting..

hier het probleem.

3jaar geleden een heel fijn zadel aangeschaft en paard liep er super mee weg. ik blij, paard blij want een zadel voor haar vinden is niet heel makkelijk.

nu 3jaar later loop ik al zeker 2jaar rond met problemen met mijn liezen deze zijn overgevoelig en vaak helemaal opgezet. hiervoor heel veel bezoekjes naar de fysio gehad maar niets helpt, elke x na het rijden is het weer raak alles dik en pijnlijk. dikke 9maanden door zwangerschap er uit geleggen maar daarna gewoon weer bam last.
ooit aan mijn zadel gedacht? nop
want deze wordt netjes jaarlijks gecontroleerd.

vorige week ben ik zonder zadel opgestapt met gevoel van boeit mijn niet of ik straks meer pijn heb maar even lol met je knol moet ook kunnen... na het rijden had ik dus geen pijn! dag erna heb ik mijn zadel er opgelegd en beugels er afgehaald omdat ik zonder zadel na mijn zwangerschap (jaar geleden) nog best moeilijk vond. na het opstapen voelde ik naar de eerste stappen al pijn in mijn heup, dus toen begon ik toch langzaam een link te leggen tussen mijn zadel en mijn klachten...

maarjah wat nu.. een nieuwe zadel wil ik zeker! maar hoe ga ik een zadel vinden die wel bij mij past? ik voel niet direct de pijn en of het dus daadwerkelijk beter is.
geen idee welke zadelmaker hier verstand van heeft.. want hij moet niet alleen perfect voor paard zijn.

ga binnenkort eerst een barebackpad uitproberen om even iets steviger te zitten en om te kijken of de pijn echt weg blijft.

dinsdag komt osteopaat hoop eigelijk dat ze voor ons wat namen heeft.

maar heeft iemand hier ervaring mee en of de gouden tip?

ik ben hopeloos opzoek...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re: lichamelijke klachten door zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:41

Sorry, ik heb geen gouden tip, maar ik lees even mee. Sinds mijn zwangerschap houd ik last van bekkenpijn en ik wil daarom ook een ander zadel aanschaffen. Voor mijzelf dus. Ik gok dat voor mij iets met een meer gedwongen zit, waarin ik minder hard hoef te 'werken' zal helpen, maar ook ik vind het spannend, omdat huidig zadel op m'n pony gewoon heel goed ligt. Komt wel bij dat het zadel wel al op leeftijd is, dus vervanging geen overbodige luxe misschien.
Ben vooral bang dat ik ook een hoop ellende op de hals haal met niet passende zadels voor m'n pony...

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:44

Je zou eens moeten nagaan of je huidige zadel een brede of smalle twist heeft. Veel zadels zijn breder qua zit opgebouwd. Een smalle zit is anatomisch beter voor de vrouw

In dit topic staat wat meer informatie
[HAR] Wat is nu een twist van een zadel?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:47

Nymeria schreef:
Sorry, ik heb geen gouden tip, maar ik lees even mee. Sinds mijn zwangerschap houd ik last van bekkenpijn en ik wil daarom ook een ander zadel aanschaffen. Voor mijzelf dus. Ik gok dat voor mij iets met een meer gedwongen zit, waarin ik minder hard hoef te 'werken' zal helpen, maar ook ik vind het spannend, omdat huidig zadel op m'n pony gewoon heel goed ligt. Komt wel bij dat het zadel wel al op leeftijd is, dus vervanging geen overbodige luxe misschien.
Ben vooral bang dat ik ook een hoop ellende op de hals haal met niet passende zadels voor m'n pony...

Dan is wellicht een zadel met een smallere twist prettiger. Equipe Italia en Sella bieden bijvoorbeeld zulke zadels aan. Eigenlijk zijn zadels van oudsher vooral gebouwd voor mannen en is er weinig aan veranderd, die andere bekken hebben dan wij. Er zijn echt merken die daar overna hebben gedacht. :j
Een dwingende zit kan fijn zijn, maar dan niet eens nodig, het kan namelijk ook pijn veroorzaken omdat je “gedwongen” wordt om in een bepaalde houding te zitten. :j

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:00

Kaitlyn schreef:
Nymeria schreef:

Dan is wellicht een zadel met een smallere twist prettiger. Equipe Italia en Sella bieden bijvoorbeeld zulke zadels aan. Eigenlijk zijn zadels van oudsher vooral gebouwd voor mannen en is er weinig aan veranderd, die andere bekken hebben dan wij. Er zijn echt merken die daar overna hebben gedacht. :j
Een dwingende zit kan fijn zijn, maar dan niet eens nodig, het kan namelijk ook pijn veroorzaken omdat je “gedwongen” wordt om in een bepaalde houding te zitten. :j

Er gaat echt een wereld voor me open -O-
Heel erg bedankt voor deze info. Tot in den treure theorieles gehad als kind, maar nog nooit van een twist gehoord. Dit ga ik zeker meenemen in de zoektocht!
Er ligt nu een Rossner op. Geen idee of dat een mannen of vrouwenzadel is.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:04

Herkenbaar :j ik heb onlangs mijn (aan de ene kant) super fijne brandt zadel verkocht omdat ik ook met klachten uit het zadel kwam. Heup, lies en rugklachten. Na wat gepuzzel lijkt het bij mij te wooden veroorzaakt door een te gesloten zadel wat mij beperkte ik mijn eigen beweging.

Ik heb zelf inderdaad ook even zonder zadel rond gereden, zadel van stalgenoten getest en uiteindelijk een zadel gekocht wat minder gesloten zit. Minder wrong, minder diepe zit. Geen klachten meer gehad :)

Uiteindelijk een Harry Dabbs gekocht trouwens.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:21

Op de website van Schleese stond een hele goede uitleg over pasvorm van zadels, zowel voor paard als voor mens. Dat zijn hele dure zadels maar de uitleg blijft gelijk. Ik heb lang niet gekeken dus weet niet of het er nog staat.

Wow heeft ook speciale vrouwenzittingen voor zover ik weet. Idd met smalle twist en zelfs met extra padding voor "tussen je benen"

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:23

Hier echt precies hetzelfde! Mijn heupen zijn niet goed, met paardrijden vanaf dat ik nog een guppy was pijn in de lies. Hoevaak ik wel niet huilend op het paard zat.. dokter had als enige optie stoppen met rijden. Maarja, uiteindelijk een aantal jaar doorgesukkeld met pijn. Het was constant een afweging van rijden = pijn of niet rijden.
Tot ik mijn huidige pony ging rijden. Met een euroriding diamant zadel. Nooit meer pijn gehad. Ook haar veel bredere dochter met hetzelfde zadel gaat goed. Ander zadel / ander paard is garantie voor een week niet kunnen lopen. Ik zou dus zeker kijken of je dit zadel eens kan proberen. Zelf wil ik al jaren een ander zadel, maar ik durf niet. Bang voor wéér pijn.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:32

Euroriding diamant! Kan ik heel erg aanraden!!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:00

Mm zelf nergens last van maar euro riding diamant rijd en zit heerlijk
Meer per toeval op dit zadel uitgekomen

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:01

Klinkt als mijn probleem. Ik heb de knie wrongen van mn KN symphonie af laten halen. probleem opgelost.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:05

Ik had op mijn Bates echt last van mijn heupen. Ik liep moeilijk en het was erg stijf en pijnlijk.

Ben overgestapt op Sella en probleem was direct over. Bij twijfel mag je vast een leenzadel eerst een tijdje testen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:11

Heb je al eens op een Otto Schumacher zadel gezeten.? Dit zadel was voor mij de uitkomst..Heeft ook een smallere zit.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 09:42

new ik heb in opzich weinig zadels gezien. heb nu een seabis zadel... met weinig wrong en echt geen diepe zit.

denk dat de euro riding niet gaat passen volgens mijn heb ik die jaren geleden x op mijn paard gepassen. weet wel dat die toen der tijd lekker reed (verzorgpaard had het zadel)

ga zeker eens verdiepen in de zadels die voor bij komen. nu alleen nog juiste zadelmaker vinden die er ook verstand van heeft

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 09:52

Esther_r20 schreef:
Je zou eens moeten nagaan of je huidige zadel een brede of smalle twist heeft. Veel zadels zijn breder qua zit opgebouwd. Een smalle zit is anatomisch beter voor de vrouw

In dit topic staat wat meer informatie
[HAR] Wat is nu een twist van een zadel?

jah deze info ken ik inderdaad. maar ben 99% zeker dat ik juist al een smalle heb

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:58

Ik heb er ook last van, maar ook met sommige paarden. Het ene zadel krijg ik meteen last van en moet dan van het paard getild worden omdat ik amper nog kan lopen. Bij ander zadel wordt het langzaam erger.

Ik krijg bij mijn zadelmaker dus zadels op proef, zodat ik langere tijd kan proberen. Het wisselt per mij niet per merk, maar juist per model. En dus per paard. Het ene zadel kan op paard 1 goed zitten maar op paard 2 niet en paard 3 kan ik met geen enkel zadel opzitten. Er zijn ook zadels waar ik nooit op kan zitten.

Het is lastig, want heel persoonlijk. Zo heb ik daarnaast nog andere klachten waarbij de meeste mensen flexibele beugels aanraden, maar dat maakt het bij mij nog erger. Ik dacht ook dat ik geen wrong en diepe zot kon hebben, maar het zadel wat ik nu heb heeft wel redelijke wrongen en half diepe zit, maar die past zo goed bij mij dat ik e wrongen dus niet voel. Terwijl diepe zit van ander zadel te dwingend was in een zit die mijn lichaam niet aankan

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 10:15

MyWishMax schreef:
Ik heb er ook last van, maar ook met sommige paarden. Het ene zadel krijg ik meteen last van en moet dan van het paard getild worden omdat ik amper nog kan lopen. Bij ander zadel wordt het langzaam erger.

Ik krijg bij mijn zadelmaker dus zadels op proef, zodat ik langere tijd kan proberen. Het wisselt per mij niet per merk, maar juist per model. En dus per paard. Het ene zadel kan op paard 1 goed zitten maar op paard 2 niet en paard 3 kan ik met geen enkel zadel opzitten. Er zijn ook zadels waar ik nooit op kan zitten.

Het is lastig, want heel persoonlijk. Zo heb ik daarnaast nog andere klachten waarbij de meeste mensen flexibele beugels aanraden, maar dat maakt het bij mij nog erger. Ik dacht ook dat ik geen wrong en diepe zot kon hebben, maar het zadel wat ik nu heb heeft wel redelijke wrongen en half diepe zit, maar die past zo goed bij mij dat ik e wrongen dus niet voel. Terwijl diepe zit van ander zadel te dwingend was in een zit die mijn lichaam niet aankan

gelukkig heb ik maar 1 paard. maar wel paard met moeilijke gebouwd lichaam voor zadels

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:50

Ik ook haha, maar e zoektocht naar haar en naar het zadel was lastig. Ik heb zo'n 6 zadels uitgeprobeerd denk ik. Sommige die op haar niet bleven liggen na verloop van tijd andere waar ik niks mee kon.

Het was meer bedoeld dat je eigenlijk weinig hebt aan de ervaringen of merken die anderen doorgeven. Omdat het per paard ook wisselt welk zadel voor jou fijn zit.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:54

Een smalle twist is niet altijd de oplossing.

Je zou Suzanne Godijn kunnen benaderen, die verkoopt Sella en Schutte zadels, Sella kan ik niet zo goed, Schutte wel en die zijn ook in smalle en normale twist te verkrijgen. Beide zijn op vele fronten aanpasbaar voor zowel paard als ruiter.
Voor jou zou ideaal zijn als je eerst een tijdje een leenzadel mag proberen.

Andere oplossing is Country Mill, die hebben vrij veel op voorraad en daar kan je ook (weliswaar tegen kleine betaling) zadels testen voor langere periode.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:58

Ik heb ook wat problemen met mijn liezen, had ook nooit direct een link met het zadel gelegd totdat ik een ander zadel probeerde welke het erger maakte.

Ben je perse gebonden aan een dressuurzadel door wedstrijden oid? Ik heb nu een startrekk espaniola, een semiboomloze Deuber. Ik heb echt nooit meer last van liezen, tenzij ik echt 3+ uur in het zadel zit.
Omdat de kussens en het kopijzer verstelbaar zijn is het zadel voor veel paarden op maat te maken. Hij zit echt heerlijk, heeft een smallere zit dan mijn boomzadel en ik voel mijn paard er beter mee :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:06

ingvdh schreef:
Een smalle twist is niet altijd de oplossing.

Je zou Suzanne Godijn kunnen benaderen, die verkoopt Sella en Schutte zadels, Sella kan ik niet zo goed, Schutte wel en die zijn ook in smalle en normale twist te verkrijgen. Beide zijn op vele fronten aanpasbaar voor zowel paard als ruiter.
Voor jou zou ideaal zijn als je eerst een tijdje een leenzadel mag proberen.

Andere oplossing is Country Mill, die hebben vrij veel op voorraad en daar kan je ook (weliswaar tegen kleine betaling) zadels testen voor langere periode.

Ik heb met Schutte en Sella goede ervaringen.

Fijne zit, maatwerk, fijne kwaliteit.
Sella is qua prijs wel gunstiger en qua levertijd ook.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:12

Alleen je op gelezen.

Ik heb een heel breed paard.
daardoor een barefoot zadel gekocht, want dat paste.
Een dressuurmodel.
Maar ook steeds zo'n last, ook niet tijdens het rijden dus ik maakte lange tijd ook de link niet.

Tot ook iemand me er op wees.
Boomzadel gekocht, maar op mijn brede paard met dressuurzadel wel verschil, maar te weinig. Mijn heupen kunnen niet zover en toch naar benden hangen.
Nu een veelzijdigheidszadel, benen dus korter op het paard.
En dat is voor mij de oplossing.

fjord100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:32

Ik heb een Zaldi New Cont zadel, met mijn twee nieuwe heupen kan ik daar weer heerlijk op zitten. Mijn Anky dressuurzadel was ook te breed.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:45

Je zou je eventueel eens kunnen verdiepen in de spaanse/portugese zadels, die hebben een hele andere opbouw dan de "standaard" engelse zadels. Er zijn ook modellen waarmee je gewoon in de dressuurring mag verschijnen, Iberosattel heeft een aantal van die modellen waarbij ze ook zoiets hebben als de "Amazona lösung" waarbij rekening is gehouden met het "vrouw zijn" :Y) .

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:53

sidenote: ik heb dit dus precies andersom. Ik had na allebei de kinderen last van bekkenklachten met veel bezoek naar de fysio. Die raadden allemaal af om paard te rijden en anders maar heel kort. Zoetjes aan opgebouwd naar gelang de klachten minder werden. jaar later is mn paard lang geblesseerd en krijg ik mn klachten weer terug. Weer braaf naar de fysio, en wat blijkt? zodra ik weer opstapte verdwenen ze.

Paard staat nu eigenlijk met pensioen maar ik maak nog wel wekelijks een buitenritje om hem én mezelf fit te houden.

Maar als ik dit lees, kan ik straks misschien ook proberen om gewoon een half uurtje voor de TV te zitten op mn zadel !?