boomloos zadel op jonge ijslander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutsje

boomloos zadel op jonge ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:21

hallo allemaal, dat is dus de vraag.
ik heb een ijslandertje gekocht van 5 jaar, net onder het zadel. nu kan ik daar een gebruikt topreiter zadel bij kopen. nu kom ik van groot (kwpn en grote welsh cobs) en daar heb ik altijd barefoots op gehad, heerlijk!
maar wat is nu wijsheid op een ijslander? ze is 1.36 (geschat) en redelijk stevig (ook iets te dik).
dat zadel lag prima en zat ook lekker, voor de korte tijd dat ik erop gezeten heb.
nu hoor ik verschillende verhalen, de een zegt juist niet boomloos op een ijslander want dat is niet stabiel, met name voor de tolt, en de ander vindt het juist wel weer prettig.
ik heb dus geen idee, dus ik hoop dat ik hier wat meningen mag krijgen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:24

Skippy01

Re: boomloos zadel op jonge ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:30

Kitty van Kifrahorse heeft zelf een IJslander en kan je vást helpen. Ze is ook zadelpasser én dealer van oa Karlslund - jawel, IJslanderzadels, zowel mét als zonder boom. Ik vond het zitcomfort geweldig, helaas bleef de boomloze versie niet lekker liggen op mijn haflinger merrie (zadel kwam naar voren, net als andere boomloze zadels bij haar, dus ligt er nu een boomzadel op).

Hutsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:32

ja, heb ik gezien inderdaad, barefoot heeft er ook eentje. maar is dit nu juist wel of niet aan te raden? ik neig er wel naar maar ook wel naar het topreiterzadel. kortom, ik weet het gewoon niet :\

Hutsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:33

Skippy01 schreef:
Kitty van Kifrahorse heeft zelf een IJslander en kan je vást helpen. Ze is ook zadelpasser én dealer van oa Karlslund - jawel, IJslanderzadels, zowel mét als zonder boom. Ik vond het zitcomfort geweldig, helaas bleef de boomloze versie niet lekker liggen op mijn haflinger merrie (zadel kwam naar voren, net als andere boomloze zadels bij haar, dus ligt er nu een boomzadel op).

oh, dat is ms wel handig, dank je wel :). zij zit hier ook neem ik aan?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:35

Hutsje schreef:
Skippy01 schreef:

oh, dat is ms wel handig, dank je wel :). zij zit hier ook neem ik aan?

Zij zit inderdaad ook op bokt, vooral in het boomloze zadeltopic denk ik:

[HAR] [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Daar zitten ook de dealers van oa Ghost (Buitenzinnig, Mindful, als boktnaam) en van Barefoot (Pmarena)

Edit: Kitty van Kifrahorse zit erop als boktnaam "Kitty_"

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:43

Ik heb ook een boomloze Karlslund Contact 3 en leg deze op al mijn rijpaarden, jong en ouder.
Mijn ervaring is dat boomloos of zonder zadel qua druk- en gewichtsverdeling geen enkel probleem vormt, ook niet met een jonge IJslander, mits je niet te lang rijdt, niet te zwaar bent, een zuiver gecentreerde onafhankelijke zit hebt (!) en je paard geen rugproblemen of bovenlijnsyndroom ( pijnlijke, verstijfde en/of geatrofieerde rugspieren) heeft.

Hutsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:51

Skippy01 schreef:
Hutsje schreef:

Zij zit inderdaad ook op bokt, vooral in het boomloze zadeltopic denk ik:

[HAR] [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Daar zitten ook de dealers van oa Ghost (Buitenzinnig, Mindful, als boktnaam) en van Barefoot (Pmarena)

Edit: Kitty van Kifrahorse zit erop als boktnaam "Kitty_"

grote dank, ik ga daar eens grasduinen :)

Hutsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:54

Askja schreef:
Ik heb ook een boomloze Karlslund Contact 3 en leg deze op al mijn rijpaarden, jong en ouder.
Mijn ervaring is dat boomloos of zonder zadel qua druk- en gewichtsverdeling geen enkel probleem vormt, ook niet met een jonge IJslander, mits je niet te lang rijdt, niet te zwaar bent, een zuiver gecentreerde onafhankelijke zit hebt (!) en je paard geen rugproblemen of bovenlijnsyndroom ( pijnlijke, verstijfde en/of geatrofieerde rugspieren) heeft.

dank je. wat is te lang rijden? de bedoeling is om straks wel dagtochten te gaan maken en (weer) paardenmeerdaagsen te gaan rijden. ik ben niet te zwaar (56 kilo), heb meer dan 10 jaar niets gedaan en ik weet dus niet hoe het momenteel met mijn zit zit :D ). paard heeft geen problemen :).

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:00

Ik heb mijn IJslander ingereden met een boomloos zadel; een Heather Moffet met Suberpad-systeem. Niet speciaal voor IJslanders ofzo. Wel een redelijk kort zadel, wat voor mijn IJslander met korte rug ideaal was. In totaal heb ik er zo'n 2,5 jaar mee gereden.

Inmiddels heb ik alweer 4 jaar een boomzadel van Zadelatelier, maar het boomloos zadel van Heather Moffet beviel me erg goed.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:34

Ik heb een barefoot gehad voor mijn ijslander in het begin, maar heb het zadel van ellende weer verkocht.
Het ligt er maar net aan of je een slanke of bolle ijslander hebt. Mijn merrie was nog al slank en het zadel gleed naar achteren.
Heb nu de Tolthester Thor, een nieuwer broertje van de Tonn die eerder al eerder hier genoemd.

Hans van Dijk van Atorka komt naar je toe voor een zadelpassessie als je en afspraak maakt en doet dit heel netjes. Zeer over te spreken.

Je zou ook een ijslanderzadel kunnen kopen met een verwisselbare boom. De boom kun je altijd aanpassen als de bespiering van je paard meer of minder wordt. Scheelt dat je dan geen heel nieuw zadel hoeft te kopen.
als je dagtochten wilt gaan rijden zou ik toch voor een boomzadel kiezen omdat dit meer de druk verdeelt. Kies wel voor een ijslanderzadel omdat deze vaak korter zijn dan de gewone zadels en ontwikkeld zijn voor de korte ijslanderrug.
Laatst bijgewerkt door Huni op 01-04-20 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:36

Als het topreiter zadel goed past en je deze voor een mooie prijs kan overnemen zou ik die er nu bij aanschaffen. Daarmee voorkom je dat je meteen al gedoe met zadels krijgt; die 5jarige gaat nog zoveel veranderen... zou er maar vast rekening mee houden dat je nog een keer ander zadel moet kopen als ze meer aan het werk gezet is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:44

Het blijft een kwestie van wat werkt goed bij jezelf en je paard en waar ligt je voorkeur, dat kan voor een ieder zó verschillend zijn :) Als je dit zadel er voor een nette prijs bij kan kopen, het dier er vaak mee gereden is? Zou ik dat lekker doen! Dan heb je nu in ieder geval wat en als je het toch niet optimaal vindt, dan probeer je wat andere zadels :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:44

Dagtochten kan natuurlijk sowieso pas over ca 2 jaar. Als de rugspieren van je paard dan goed opgevuld en ontwikkeld zijn, kan dat best met een boomloos zadel, lijkt mij. Je bent niet zwaar, dat scheelt. Als je meer dat 10 jaar niet gereden hebt, is het overigens wel aan te raden om te investeren in wat zit- en houdinglessen, zeker gezien de leeftijd van je paard. IJslanders hebben vaak al een wat fragielere balans dan andere rijpaarden (gangaanleg, hypermobiliteit), zeker jonge IJslanders.
Bedenk verder dat ook een boomloos zadel goed moet passen, er zijn nogal uiteenlopende modellen en niet elk type boommloos zadel past op elk paard. En het moet jou ook passen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:26

pmarena schreef:
Het blijft een kwestie van wat werkt goed bij jezelf en je paard en waar ligt je voorkeur, dat kan voor een ieder zó verschillend zijn :) Als je dit zadel er voor een nette prijs bij kan kopen, het dier er vaak mee gereden is? Zou ik dat lekker doen! Dan heb je nu in ieder geval wat en als je het toch niet optimaal vindt, dan probeer je wat andere zadels :j

Dit vind ik wel goed advies.

Om op de vraag uit de openingspost terug te komen: Zelf heb ik geen directe correlatie gemerkt tussen gangen en boomloos / boom of een plotse verandering in de overgangsperiode. Mijn paard is wel erg vooruit is gegaan sinds hij een boomzadel heeft, maar hij is ook in het algemeen genomen ouder en sterker geworden, dus die twee zijn niet persé aan elkaar gelinkt.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:04

Ik heb 2 ijslanders, waar ik een boomloze hidalgo stockholm voor gebruik en op de andere ligt een boomloze Trekker met korte kussens .
Afwisselend gebruiken we ook nog een kent en master cob dressuur,deze heeft een verwisselbare boom.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:55

Wij beleren alle paarden boomloos, zeker als ze nog hopeloos uit model zijn is dat een goede oplossing. Bij ijslanders vinden wij het, zeker als ze erg klein zijn zoals de jouwe, inderdaad lastiger om ze in balans te krijgen met een boomloos zadel als met een boomzadel. Voor het scheiden van de gangen is een boomzadel gewoon makkelijker. Nu zijn wij lang (niet zwaar): 172 en 178 met broekmaat 38 en 34, dus dan krijg je bij zo'n klein opdondertje van 1.35 al snel het duikelaareffect; ze kiepen snel uit balans naar voren of opzij als je maar een heel klein beetje gewicht verplaatst. ( lees hierbij bijvoorbeeld al alleen maar omkijken oid) Dan is een boomzadel echt handiger. Als de gangen bevestigd zijn en een paard goed bespierd is maakt het imo niet zo veel meer uit. Nu ben jij zelf niet lang, dus misschien heb je veel minder dat duikelaar effect dan dat wij ervaren met onze lange benen en lijven. Uitproberen dus!
Edit: voor de ijsco's hebben wij karlslund contact, en ghost piccolo, veel merken zijn echt veel te lang voor die kleintjes, komen tot hun kruis.

Hutsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 17:41

bedankt allemaal, fijn, die ervaringen en tips. ik zal haar eens laten zien, ik ben zelf 1.58 en zij dus rond de 136. ze voelt wel als een groot paard, maar dat komt ook omdat ze te dik is denk ik. ik heb ook op een kleinere ijslander gezeten, daar had ik wel het kukeleffect inderdaad. heel raar! zij heeft een behoorlijke nek, dat scheelt ook wel denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:37

dianaw33 schreef:
Wij beleren alle paarden boomloos, zeker als ze nog hopeloos uit model zijn is dat een goede oplossing. Bij ijslanders vinden wij het, zeker als ze erg klein zijn zoals de jouwe, inderdaad lastiger om ze in balans te krijgen met een boomloos zadel als met een boomzadel. Voor het scheiden van de gangen is een boomzadel gewoon makkelijker. Nu zijn wij lang (niet zwaar): 172 en 178 met broekmaat 38 en 34, dus dan krijg je bij zo'n klein opdondertje van 1.35 al snel het duikelaareffect; ze kiepen snel uit balans naar voren of opzij als je maar een heel klein beetje gewicht verplaatst. ( lees hierbij bijvoorbeeld al alleen maar omkijken oid) Dan is een boomzadel echt handiger. Als de gangen bevestigd zijn en een paard goed bespierd is maakt het imo niet zo veel meer uit. Nu ben jij zelf niet lang, dus misschien heb je veel minder dat duikelaar effect dan dat wij ervaren met onze lange benen en lijven. Uitproberen dus!
Edit: voor de ijsco's hebben wij karlslund contact, en ghost piccolo, veel merken zijn echt veel te lang voor die kleintjes, komen tot hun kruis.

Niet helemaal mee eens, is althans niet mijn ervaring. In hoeverre je een jong IJslands paard in de verschillende gangen in balans kunt rijden, en dus de gangen goed kunt scheiden, hangt af van de rijtechnische skills en de onafhankelijke zit en balans van de ruiter (en dat luistert heel nauw), niet van het zadel.

Edit: Toevoeging: De ruiter kan ook te lang zijn voor het paard. Beter geen te lange ruiter op een jonge instabiele IJslander, al is dat soms lastig.
Laatst bijgewerkt door Askja op 01-04-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:38

Hutsje schreef:
bedankt allemaal, fijn, die ervaringen en tips. ik zal haar eens laten zien, ik ben zelf 1.58 en zij dus rond de 136. ze voelt wel als een groot paard, maar dat komt ook omdat ze te dik is denk ik. ik heb ook op een kleinere ijslander gezeten, daar had ik wel het kukeleffect inderdaad. heel raar! zij heeft een behoorlijke nek, dat scheelt ook wel denk ik.

[ [url=m/ha99kp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Hkzc0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prima combinatie, past goed!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 07:34

Hutsje schreef:

[ [url=m/ha99kp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Hkzc0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jullie zijn een nette combinatie zo hoor! (Ik ben 1,75 en mijn paard is 1,50, ook wat grover van bouw en dat gaat ook prima, dat is echt wel anders dan met mijn lengte op 1,36 gaan zitten natuurlijk, ook qua balans!) Gewoon wat boomloze modellen gaan proberen! Wel op de lengte letten inderdaad, maar dat moet je bij ijslanders met hun korte rug met boomzadels ook.

Hutsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 10:25

dank dank, fijn, zo'n bevestiging :o . het is echt heel iets anders, deze schofthoogte!

dianaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:01

Askja schreef:
dianaw33 schreef:

Niet helemaal mee eens, is althans niet mijn ervaring. In hoeverre je een jong IJslands paard in de verschillende gangen in balans kunt rijden, en dus de gangen goed kunt scheiden, hangt af van de rijtechnische skills en de onafhankelijke zit en balans van de ruiter (en dat luistert heel nauw), niet van het zadel.

Edit: Toevoeging: De ruiter kan ook te lang zijn voor het paard. Beter geen te lange ruiter op een jonge instabiele IJslander, al is dat soms lastig.

Dat is toch precies wat ik zeg?? De ijslanders die wij beleerd hebben zijn niet van onszelf, dus de keuze voor groter is er niet.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:07

Leuke ijslander! Er zijn genoeg boomloze zadels te koop die op een IJslander passen, je kunt er het beste een aantal proberen om te weten welke je zelf het fijnste vind zitten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:01

dianaW schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg?? De ijslanders die wij beleerd hebben zijn niet van onszelf, dus de keuze voor groter is er niet.

Nee dat begrijp ik, het is soms onvermijdelijk dat je als relatief lange ruiter op een relatief kleine jonge IJslander rijdt. Niet elke IJslandertrainer is klein van stuk en past goed op elk type IJslander. Het ging mij om je opmerking dat bij lange ruiter/klein jong paard een boomzadel handiger is ivm de balans. De balans komt niet van het zadel maar van de ruiter. Misschien ga ik nu een beetje te veel off topic maar ik kan me zelfs voorstellen dat bij een boomzadel eerder een kiep-effect op kan treden, juist door de boom. Behalve misschien bij een erg kort, perfect op het paard passend boomzadel, maar die zijn erg moeilijk te vinden, zeker als je een zadel voor meerdere paarden wilt gebruiken.

Maar elke ruiter/trainer moet uiteraard vooral kijken wat voor hem haar en het betreffende paard het beste werkt, en de reacties van het paard plus diens fysieke en mentale ontwikkeling zijn daarbij maatgevend.

TS, ik denk dat jouw IJslander een betere balans heeft dan de andere, kleinere IJslander die jij hebt (proef?)gereden. Een paard met een goede balans voelt zekerder en meer opwaarts, een paard met een mindere balans valt snel op de voorhand en voelt veel wiebeliger aan. Dat heeft meestal weinig met de stokmaat te maken, maar meer met de bouw en hoe het paard gereden is. Ik heb hier een kleine opdonder van 1.30 met veel balans en een grote ruin van 1.48 (inmiddels met pension) die altijd wat wiebelig aanvoelde. Die van 1.30 is een oerdegelijk compact, breed bouwpakketje, de ruin is smal en hoogbenig.