ElCid schreef:Wij trainen onze hengsten dus ook met het kaptoom ( die ik dus het prettigst vind met de beugel op de neusriem). Daarmee kan je genoeg inkomen hoor daarmee. Juist de stabiliteit is zo fijn en daardoor werkt het ding ook duidelijk maar niet scherp.
Maar wij rijden de hengsten ook op bosal en dat gaat ook prima. Een, goede, bosal is vrij zacht en flexibel maar ook heel stabiel ( stabieler dan veel andere bitloze optomingen) en daardoor heel duidelijk zonder scherp te zijn.
In mijn ervaring roept scherp juist bij hengsten veel weerstand of zelfs boosheid en vechtlust op, duidelijkheid niet, dat accepteren ze zonder probleem. Mijn hengst ( overigens nu al even ruin) liep ( toen hij dus nog hengst was) slechter op een bit ( welk bit dan ook) dan op een hele zachte bosal. De bosal was voor hem veel duidelijker en deed nooit pijn waardoor hij dat veel beter accepteerde; een bit vind hij gewoon waardeloos. Maar ook onze sterke Lusitano hengst die een bit wel goed aannam loopt op een bosal beter, met meer rug gebruik. Overigens hebben we beide paarden wel ingereden met het kaptoom.
Leuk om te lezen dat je er ervaring mee hebt met hengsten! En de bosal inderdaad ik kwam er vandaag toevallig achter dat een springruiter op hoog niveau met een bosal starte! Ook met zijn hengst. Ik begrijp wat je bedoeld dat ze juist heftig kunnen reageren als iets te veel is maar ik hoop niet dat het te erg is. Ik heb het nu al besteld dus ik ga sowiezo even voelen. Ik ben benieuwd hoe het aanvoelt. Misschien een idee dat ik de ander ook bestel om te vergelijken.