Zadel schuift links/rechts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Zadel schuift links/rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 21:25

Na een lange zadel zoektocht hebben we nu eindelijk een passend zadel gevonden, een Massimo Son 2. Hij is kort genoeg voor haar (39cm) maar groot genoeg voor mij (17,5").

Hij is nu te breed, maar aangezien we verwachten dat ze nog gaat veranderen in haar bespiering corrigeren we het nu met een corrector pad met lucht.

Het enige probleem: het zadel glijdt naar links en rechts. Ik heb het zadel tweedehands gekocht, en er zit een singel bij die past, met aan een kant elastiek. Ik ben niet zo'n fan van het elastiek, en vermoed dat het daaraan zou kunnen liggen, maar sta open voor alle ideeën.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:27

Nala schreef:
Na een lange zadel zoektocht hebben we nu eindelijk een passend zadel gevonden, een Massimo Son 2. Hij is kort genoeg voor haar (39cm) maar groot genoeg voor mij (17,5").

Hij is nu te breed, maar aangezien we verwachten dat ze nog gaat veranderen in haar bespiering corrigeren we het nu met een corrector pad met lucht.

Het enige probleem: het zadel glijdt naar links en rechts. Ik heb het zadel tweedehands gekocht, en er zit een singel bij die past, met aan een kant elastiek. Ik ben niet zo'n fan van het elastiek, en vermoed dat het daaraan zou kunnen liggen, maar sta open voor alle ideeën.

Te breed?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 21:27

Banyu schreef:
Nala schreef:

Te breed?

De kamerbreedte is op dit moment te breed ingesteld.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:29

Elastiek aan één kant is niet handig, dat trekt sowieso het zadel naar één kant. Maar ik zou toch een zadelpasser hier naar laten kijken, als het zadel schuift is dat niet fijn voor de rug van je paard en waarschijnlijk ook niet fijn voor de ruiter..... Wij kunnen op afstand niet zien wat er aangepast moet worden.
Corrigeren met lucht is ook iets wat je alleen kunt doen als je veel ervaring hebt, omdat de lucht zich namelijk verplaatst als jij op het zadel gaat zitten. Ik zou daar nooit zelf aan beginnen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 21:33

Kendra schreef:
Elastiek aan één kant is niet handig, dat trekt sowieso het zadel naar één kant. Maar ik zou toch een zadelpasser hier naar laten kijken, als het zadel schuift is dat niet fijn voor de rug van je paard en waarschijnlijk ook niet fijn voor de ruiter..... Wij kunnen op afstand niet zien wat er aangepast moet worden.
Corrigeren met lucht is ook iets wat je alleen kunt doen als je veel ervaring hebt, omdat de lucht zich namelijk verplaatst als jij op het zadel gaat zitten. Ik zou daar nooit zelf aan beginnen.

Dit is op vrijdag allemaal bekeken en zo ingesteld door de zadelpasser. Hij vond dit de beste oplossing ipv het zadel smaller buigen en daarna weer breder wanneer ze zich ontwikkelt.

Def

Re: Zadel schuift links/rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:01

Een zadel moet op dit moment passen zonder allerlei pads en corrigerende middelen. Als je paard breder wordt dan zal hij daarna weer aangepast moeten worden. Als je niet met een nu passend zadel rijdt, krijgt je paard hier last van.
Zelf gaan proberen met een pad lijkt me helemaal geen goed idee.
Ik heb nu volgens mij als stille meelezer zo’n drie niet passende zadels bij je voorbij zien komen.
Misschien wordt het tijd om naar een echt goede zadelmaker te gaan zoeken en deze een op dit moment goed passend zadel bij jouw paard te laten aanmeten.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb heel goede ervaring met Mariska van Oest van zadelhulp. Mijn pony heeft een soortgelijke bouw als die van jou.
Als ik jou was zou ik absoluut geen genoegen meer nemen met een net niet of half passend zadel of een zadel wat zogenaamd later wel gaat passen.
Daarnaast zou ik je pony na laten kijken door een fysio of osteopaat om te kijken of ze nu al geen last heeft van de zadels die zij heeft gedragen die niet goed hebben gepast.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:00

Als ik dit zo lees ...eens met Def. Zeker als je al een zadelpasser hebt gehad. Dan moet een zadel gewoon goed liggen. Gewoon een andere zoeken. Ik ben trouwens klaar met alle alternatieve merken en zadelpassers, ik ben volledig terug bij Stübben en KN :-)....

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:06

Als je zadel schuift, ligt het gewoon niet goed. Een goed liggend zadel (met of zonder pad) hoort eigenlijk met heel licht aan singelen al niet te schuiven.

Ook ik heb al meerdere topics van je voorbij zien komen en heb het idee dat er flink geklungeld wordt (excuus). En ik weet, het is investeren, maar een goed passend zadel is de investering zo waard!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 10:26

De traditionele merken zijn leuk, maar gaan behalve maatwerk nooit passen voor ons. Daarvoor zijn ze te lang, helaas.

Ik snap dat het lijkt alsof we soms wat klungelen, maar iedere "Klungel" ging gepaard met een expert die beweerde dat dat dé oplossing zou zijn. Helaas was dit dus niet het geval.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:30

Nala schreef:
De traditionele merken zijn leuk, maar gaan behalve maatwerk nooit passen voor ons. Daarvoor zijn ze te lang, helaas.

Ik snap dat het lijkt alsof we soms wat klungelen, maar iedere "Klungel" ging gepaard met een expert die beweerde dat dat dé oplossing zou zijn. Helaas was dit dus niet het geval.

Ik snap je probleem hoor met zogenaamde experts. Het is heel lastig om iemand te vinden die op een pony die zo gebouwd is een goed zadel te vinden.
Met mijn pony heb ik daar ook veel last van gehad.
Maar ze zijn er wel.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:59

Dat is inderdaad heel erg balen. Toch zou ik de klassieke zadels niet uitsluiten. Heb zelf een kort Prestige zadel bijvoorbeeld.

In welke omgeving woon je?

Tamar1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:30

Een schuivend zadel past nooit. Een corrigerende pad kan helpen, maar inprincipe hoort een zadel gewoon te passen. Ik heb een wintec aangemeten gekregen, en deze moest na 2 maanden het kopijzer wisselen. te breed is absoluut niet fijn. En als je er iets onder legt, word de hele ligging van je zadel anders. Ik zou toch iets anders proberen..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:14

Simbaa schreef:
Dat is inderdaad heel erg balen. Toch zou ik de klassieke zadels niet uitsluiten. Heb zelf een kort Prestige zadel bijvoorbeeld.

In welke omgeving woon je?

Zuid Limburg

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:57

Thorowgood en kent en masters hebben ook redelijke korte kussens vind ik. Misschien is dat een optie om naar te kijken?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:21

Ik zou zelf eerst de singel vervangen, maar aan een kant elastiek trekt het zadel sowieso scheef. Ik zelf heb het liefst geen elastiek.

Ik snap het gebruik van een pad goed en als het zadel daarmee is aangemeten, dan zou ik dat ook gebruiken in plaats van 2x aanpassingen doen in korte tijd. Is in principe niks mis mee als het goed past.

Daarnaast: hoe is je eigen houding? Ik zie ook wel eens zadels scheef getrokken worden (en echt van links naar rechts) door de ruiter zelf. Hier hoeft het natuurlijk niet aan te liggen, maar een keer kritisch naar kijken kan natuurlijk ook geen kwaad!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:36

Ik vind stevige elastiek wel prettig, maar dan wel aan 2 kanten.
1 kant is inderdaad niets.
Zonder is natuurlijk ook prima.

Een pad onder een passend zadel is niet optimaal en zou ik zeker niet aanraden. Maar als het zadel daarmee passend is gemaakt zou het daarop niet horen te schuiven en ook goed horen te passen.

En is het echt onder het rijden, of trek je het een stukje scheef met opstappen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:43

Bij mij schuiven massimo's ook. Hier wordt het meestal veroorzaakt door een te breed kussenkanaal. Ik had een trail daar ging het desbetreffende paard van bokken zo schoof die, dat was niet grappig, die had echt een te breed kussenkanaal. Probleem is dat het allemaal paardenzadels zijn, maar je hebt een pony rug. Je kunt een zadel en een kussen wel inkorten als fabrikant maar als je de rest van de onderdelen niet verhoudingsgewijs aanpast dan blijft het wat het is: een ingekort paardenzadel, niet geschikt voor een ponyrug. Volgens mij heb ook ik je al eerder de tip gegeven: zoek een ijslanderzadel en een ijslanderzadelpasser, die weten echt wat ze met je pony aanmoeten. De meeste zadelpassers hebben helaas geen idee van ponyruggen, denken dat ze met een ingekort grote paardenmerk klaar zijn maar dat is niet zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:45

Gebeurt het tijdens het opstappen of het rijden? Het hoort gewoon te blijven liggen tijdens het rijden, anders past het niet goed. Heeft de zadelmaker ook gekeken terwijl je aan het rijden was? Hoe is jouw eigen houding/ pas jij wel in zo'n kort zadel / wat zegt instructie bijvoorbeeld? Ook over het paard, is die recht, gelijk bespierd enzovoorts.

Kan je niet een zadelmaker langs laten komen die verschillende opties heeft? In plaats van telkens zelf iets aan te schaffen en daarna toch weer problemen te krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:59

_Penotti schreef:
Ik vind stevige elastiek wel prettig, maar dan wel aan 2 kanten.
1 kant is inderdaad niets.
Zonder is natuurlijk ook prima.

Een pad onder een passend zadel is niet optimaal en zou ik zeker niet aanraden. Maar als het zadel daarmee passend is gemaakt zou het daarop niet horen te schuiven en ook goed horen te passen.

En is het echt onder het rijden, of trek je het een stukje scheef met opstappen?

Mijn zadel schoof ook al bij het opstappen en zodoende maakte ik een lelijke smak van een stilstaand paard waardoor ik mijn knie brak.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 18:16

Het schuift vooral als ik opstap, als ik snel genoeg ben kan ik opstappen en het zadel boven weer recht duwen met mijn zit en druk in de stijgbeugels. Eenmaal boven ligt het stevig (op haar rug glijdt alles minimaal bij een flinke schrik reactie, maar dat terzijde.)

Het is inderdaad door middel van de corrector pad passend gemaakt.

Ik ga eens kijken voor een singel zonder elastiek, ik vind het ook rottig aansingelen zo omdat ik het gevoel heb dat ik haar helemaal plat trek, omdat ik de elastiek natuurlijk uitrek en het daarna weer terug strakker veert, en het zadel heeft alsnog geen houvast.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:50

Stap je wel op met kruk? Dat zou geen schuiven moeten geven als je je handen voor houd en niet aan de lepel trekt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:08

Ja, op stal wel. Maar onderweg op buitenrit is dit helaas niet altijd mogelijk. Uiteraard is het vanaf de grond heftiger.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:13

Koop een Fra of Westip supersingel, die is volledig elastisch maar wel stevig genoeg. Ik wil niet meer anders.
Op een ronde rug zonder schoft schuift bijna alles bij opstappen. Als ik opstap buig ik heel snel over mijn paard, voordat ik mijn been overzwaai. Als ik op buitenrit eraf moet kijk ik altijd even rond voor een paaltje of stammetje. Ik kom er wel op, maar met opstapje is prettiger voor ut peerd. Schuift de boel nog dan zou je een pad of dekje met sympanova onderkant kunnen proberen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:16

Bedankt voor de tip!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:29

Simbaa schreef:
Als je zadel schuift, ligt het gewoon niet goed. Een goed liggend zadel (met of zonder pad) hoort eigenlijk met heel licht aan singelen al niet te schuiven.

Ook ik heb al meerdere topics van je voorbij zien komen en heb het idee dat er flink geklungeld wordt (excuus). En ik weet, het is investeren, maar een goed passend zadel is de investering zo waard!

Eens met jou