Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nala schreef:Na een lange zadel zoektocht hebben we nu eindelijk een passend zadel gevonden, een Massimo Son 2. Hij is kort genoeg voor haar (39cm) maar groot genoeg voor mij (17,5").
Hij is nu te breed, maar aangezien we verwachten dat ze nog gaat veranderen in haar bespiering corrigeren we het nu met een corrector pad met lucht.
Het enige probleem: het zadel glijdt naar links en rechts. Ik heb het zadel tweedehands gekocht, en er zit een singel bij die past, met aan een kant elastiek. Ik ben niet zo'n fan van het elastiek, en vermoed dat het daaraan zou kunnen liggen, maar sta open voor alle ideeën.
Banyu schreef:Nala schreef:Na een lange zadel zoektocht hebben we nu eindelijk een passend zadel gevonden, een Massimo Son 2. Hij is kort genoeg voor haar (39cm) maar groot genoeg voor mij (17,5").
Hij is nu te breed, maar aangezien we verwachten dat ze nog gaat veranderen in haar bespiering corrigeren we het nu met een corrector pad met lucht.
Het enige probleem: het zadel glijdt naar links en rechts. Ik heb het zadel tweedehands gekocht, en er zit een singel bij die past, met aan een kant elastiek. Ik ben niet zo'n fan van het elastiek, en vermoed dat het daaraan zou kunnen liggen, maar sta open voor alle ideeën.
Te breed?
Kendra schreef:Elastiek aan één kant is niet handig, dat trekt sowieso het zadel naar één kant. Maar ik zou toch een zadelpasser hier naar laten kijken, als het zadel schuift is dat niet fijn voor de rug van je paard en waarschijnlijk ook niet fijn voor de ruiter..... Wij kunnen op afstand niet zien wat er aangepast moet worden.
Corrigeren met lucht is ook iets wat je alleen kunt doen als je veel ervaring hebt, omdat de lucht zich namelijk verplaatst als jij op het zadel gaat zitten. Ik zou daar nooit zelf aan beginnen.
Nala schreef:De traditionele merken zijn leuk, maar gaan behalve maatwerk nooit passen voor ons. Daarvoor zijn ze te lang, helaas.
Ik snap dat het lijkt alsof we soms wat klungelen, maar iedere "Klungel" ging gepaard met een expert die beweerde dat dat dé oplossing zou zijn. Helaas was dit dus niet het geval.
_Penotti schreef:Ik vind stevige elastiek wel prettig, maar dan wel aan 2 kanten.
1 kant is inderdaad niets.
Zonder is natuurlijk ook prima.
Een pad onder een passend zadel is niet optimaal en zou ik zeker niet aanraden. Maar als het zadel daarmee passend is gemaakt zou het daarop niet horen te schuiven en ook goed horen te passen.
En is het echt onder het rijden, of trek je het een stukje scheef met opstappen?
Simbaa schreef:Als je zadel schuift, ligt het gewoon niet goed. Een goed liggend zadel (met of zonder pad) hoort eigenlijk met heel licht aan singelen al niet te schuiven.
Ook ik heb al meerdere topics van je voorbij zien komen en heb het idee dat er flink geklungeld wordt (excuus). En ik weet, het is investeren, maar een goed passend zadel is de investering zo waard!