Singel gedoe (dressuurzadel)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Singel gedoe (dressuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 20:03

Inmiddels aan mijn 6e singel bezig en ben het nu een beetje zat aan het raken.

Heb een merrie met gevoelige buik
Gezond geen maagzweren oid
Met goed passend zadel.
Maar ik blij rotzakken met de singel.

Begonnen met gewone rechte neopreen
Zonder stiek of met stiek
Trekt zadel naar voren

Voorgevormde stoffen singel met bont
Ging dubbel zitten wederom schuivend zadel zonder elastiek

Dure prolite singel eerst zonder bontje
Paard lag open en trekt op 1 plek strak
Met bontje trekt op 1 plek straks

Back on track singel
Direct geen singelnijd meer !!!
Trekt zadel naar voren :(

En nu een volledig elastische fra singel.
Zadel blijft perfect liggen.
Paard word er pisnijdig van ....
Ging een tijd goed nu de buik nagekeken zit er dus telkens een velletje klem en helemaal kaal op de randjes daarvan boze merrie tot gevolg uiteraard.

Merrie is best rond.
Heeft aardig schoft is alleen echt heel mooi bespierd weinig schouder en singel plek ver naar voren .
Ik weet het echt niet meer

Afbeelding

Afbeelding

upendo

Re: Singel gedoe (dressuurzadel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:18

Ik heb precies zo'n merrie, ik heb nu een singel van Zadel-Logisch, zij importeren ze vanuit Canada, een Tapestry Comfort Girth. Voordeel bij haar is dat je hem mag testen voor je hem echt aanschaft. Is misschien nog wel de moeite waard. :)

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:57

Ik herken jouw verhaal onwijs en heb ook serieus veel singels geprobeerd en dus ook nog super veel singels in mijn kast liggen waar ik maar 1x mee gereden hebt helaas; maar ik heb eindelijk de ware singel gevonden waar mijn paard het (EINDELIJK) super op doet en eindelijk geen gedoe meer: ANKY ANATOMIC Dressuursingel is 124,95 euro, google even, of kijk bij Divoza artikelnummer 11419. Veel succes!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 21:03

Mijne loopt super op de Fra super singel, volledig elastisch, maar wél met een bontje eromheen.

En ik heb een heel fijne leren singel van Tribal saddlery met elastieken singelstoten en een lamsvellen bontje er met klittenband aangeplakt.
Zonder bontjes blijft hij wondjes krijgen en zonder elastiek loopt hij "ingehouden".

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 21:28

Ik ben stiekem wel benieuwd hoe jij in het zadel zit & rijdt.
Als je zoveel singels hebt geprobeerd dan ben ik ook benieuwd waar het probleem vandaan komt.
Heb je weleens een zadelbontje overwogen onder je zadel?
Als ik de 2e foto bekijk dan vind ik haar rug (achter de schoft) iets afnemen (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) en een bontje kan het iets opvullen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 21:45

De 2e foto is een iets oudere foto.
De eerste is wat recenter .
We rijden op m niveau en doen verder alles .
Springen dressuur en buitenritten.
Springzadel blijft wel liggen die is anders opgebouwd en ligt platter op de rug van het paard.
Ik pas goed in het zadel daar is speciaal op gelet en zit ook in balans in het zadel.
Het gebeurd ook met andere ruiters erop.
Het is echt een probleem met de singel van het dressurzadel.
Ze kijkt ook nooit lelijk met opzadelen of naar het zadel.
Puur met aansingelen .

Ik ga die eerste 2 even bekijken of ik ie inderdaad te leen kan krijgen .

Edit
De anky ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de prolite dus dat zal niet werken.
Ik pruts liever niet met bontjes onder een goed passend zadel eigenlijk.

Edit 2 :D

Ik zal even kijken of ik een aangesingelde foto kan maken een dezer dagen maar dat zal ivm het weer pas maandag worden

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 13:32

Even goede foto’s gemaakt waar je meteen al het probleem ziet .
(De bultjes op haar rug zijn bindweefsel plekjes zijn oud en had ze al bij aankoop zijn nagekeken door dierenarts)

En ja ze is scheef geschoren :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:49

Je zou evt. nog kunnen kijken naar de H singels van WOW. Die trekken de zadels minder snel naar voren omdat ze niet in de singelgroeve vallen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:54

Ik zou zeggen een langere singel.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:57

Ik had een paard met soortgelijke rug en ook een Tekna maar die schoof gelukkig niet. Heb je al eens een langere singel geprobeerd? Hoe hoger de singel komt, hoe stabieler het geheel ligt en het is ook comfortabeler voor het paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 14:15

Oeh nee eigenlijk niet bij nagedacht.
Ze had altijd 60 maar is flink wat gespierder geworden tegenwoordig .
Ik ga morgen een arno brand singel proberen van een stalgenoot (als die past)
En anders is een langere ook een goed optie stom zeg
En aan hoeveel cm langer moet ik dan denken ?
Ze was niet volledig aangesingeld nu hij komt normaal 1 gat hoger nog aan beide kanten

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:33

Ladygiroc schreef:
Ik zou zeggen een langere singel.

Hier ben ik het mee eens.
Gespen voorbij de elleboog"bonkjes".

Ik ben benieuwd hoe de langere singel je bevalt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 14:35

En is het dan een goed idee om dezelfde singel te nemen als ik nu heb ?
Of kan ik beter naar een wat bredere kijken ?
Afbeelding
Ik vind zoiets er ook heel fijn uitzien ook omdat de gespen niet strak tegen elkaar aanzitten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:47

Een veel langere singel idd, de singel hoort na het aansingelen net onder het dekje uit te komen.
Denk dat je wel 70 of 75 kunt hebben.

Ik ben zelf geen fan van brede singels.
Een goedkope goede optie is de Harry's horse E-motion.
Ligt hier op eigenlijk alle ronde paarden goed.
Hij is mooi smal bij de oksels, irriteert niet. Is mooi dun en met elastische kern

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:05

Het zadel ligt op de kop van de schouder, zou je hem achter de schouder leggen, dan trekt de singel hem weer naar voren doordat dan de singelstoten niet op de juiste plek afhangen. Ik heb een arabier met dezelfde klachten, een zadelpasser dacht dat deze Tekna goed zou passen, na twee stappen zat ie al op haar schouder!
Je zou een banaansingel kunnen proberen en inderdaad is je huidige singel veel te kort.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:09

Afbeelding

Mijn ex-paard met vergelijkbare bouw, 1m62 groot. Droeg hier een singel van 65cm. Zo hoog mag je singel zeker zitten ;)
Ter vergelijk, de IJslanders die ik wel eens mag rijden hebben maat 60cm, zijn C-pony's.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 15:16

Hmm ik heb inderdaad eens zitten googelen op foto’s nu en zie bij iedere te korte singel inderdaad hetzelfde probleem als ik nu heb dat de singel stoten naar voren worden getrokken.
Heb de e-motion besteld in 75 .
Want ik dank inderdaad dat ze minstens 5 cm hoger kan aan beide kanten !
Ik zal het laten weten als het binnen is

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 15:17

moorcats schreef:
Het zadel ligt op de kop van de schouder, zou je hem achter de schouder leggen, dan trekt de singel hem weer naar voren doordat dan de singelstoten niet op de juiste plek afhangen. Ik heb een arabier met dezelfde klachten, een zadelpasser dacht dat deze Tekna goed zou passen, na twee stappen zat ie al op haar schouder!
Je zou een banaansingel kunnen proberen en inderdaad is je huidige singel veel te kort.

Stomme is het is een tijd goed gegaan maar denk inderdaad omdat ze zwaarder is geworden dat het daarom nu weer mis gaat .

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:21

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:31

Ik denk dat je het probleem in je zadel moet zoeken, de ligging lijkt vanaf de foto 's te ver over de schouder. Kussens lijken ook iets te zweven vanaf de foto dan ligt zwaartepunt meer naar voor, maar dat is lastig te zeggen niet aangesingeld.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:20

Heb je ook geprobeerd die voorste singelstoot naar achter te plaatsen?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:29

Liefsyv schreef:
Ik herken jouw verhaal onwijs en heb ook serieus veel singels geprobeerd en dus ook nog super veel singels in mijn kast liggen waar ik maar 1x mee gereden hebt helaas; maar ik heb eindelijk de ware singel gevonden waar mijn paard het (EINDELIJK) super op doet en eindelijk geen gedoe meer: ANKY ANATOMIC Dressuursingel is 124,95 euro, google even, of kijk bij Divoza artikelnummer 11419. Veel succes!

Ik herken zelf de singelproblemen niet, maar heb door een lastige maat wel minstens 10 singels in bezit gehad en weer terug gestuurd in alle prijsklassen. Heb uiteindelijk de Anky singel die hierboven genoemd wordt gehouden. Was veruit de mooiste en voelde qua kwaliteit het beste. Ook heel zacht daar waar het nodig is.
Ben er echt heel blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:38

Die singel is echt veel te kort ja. En zou ook je zadel laten nakijken die lijkt ook niet mooi in balans te liggen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:39

Ik zou sowieso aan de zadelmaker of hij de singelstoten wil verleggen en er meer een soort "voorsingel" van wil maken. Dan ligt je zadel meer naar achteren tov de singel als nu.

Dit is wel een typisch merrie probleem. Ik zie ook dat je vrij dikke wrongen hebt en een diepe zit, daarmee heb je ene vrij gedwongen zit en zal het zadel ook meer wringen op de rug. Ik verkies, mede om die reden, gewoon een dressuurzadel zonder dikke wrong of zonder diepe zit, zodat het minder wringt en schuift (los van dat ik zon gedwongen zit vreselijk vind).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:40

En de singellengte, vroeger was dit heel normaal voor een dressuursingel. Het is eigenlijk alleen te kort op het moment dat het een anatomisch gevormde singel betreft.
Ikzelf heb mijn singel op mijn dressuurzadel zoals narcissa zitten, maar mijn instructrice roept altijd dat mijn singel veels te lang is, zij vind het juist beter als ie korter is en rijdt zelf met een singel zoals die van TS zit.

Ik heb mijn singel vooral zo lang en hoog zitten omdat ik korte pootjes heb en als ik de singel lager heb zitten dat ik met mijn enkels op de gespen zit wat pijn gaat doen. Maar eigenlijk hoort een dressuursingel dus korter en juist niet vlak onder het dekje (behalve dus bij anatomische singels zoals de fairfax)