Eigen paardencollectie maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Eigen paardencollectie maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 14:47

Hey iedereen,

Ik droom al enkele jaren om mijn eigen paardencollectie te maken waaronder getten, zadeldoek, hoofdstel (bit en bitloos), frontrien, riem … Dit jaar hoop ik dat het werkelijkheid wordt. Ik heb door de jaren gemerkt dat ik niet echt iets vind dat op mijn lijf geschreven is. Daardoor wou ik graag mijn eigen collectie maken. Ik heb al heel wat ideëen, maar ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Het zou de bedoeling zijn om alles eerst voor mezelf te maken en later eventueel op de markt te brengen.

Ik weet niet waar ik materiaal voor mijn zadeldoek, riem, frontriem … moet halen of hoe dit in zijn werk gaat. Heeft iemand hier ervaring mee dat me wat meer uitleg kan geven?

Groetjes LoveHorseJ

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:00

Hoi TS,

je hebt een leuk idee, maar zoals veel dingen in de wereld begint het weer met geld. Als je een collectie wil gaan ontwerpen, zal je eerst ideeen moeten hebben (die heb je dus al). Daarna moet je materialen gaan kopen en gaan uitproberen of deze ideeen ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn. Diverse materialen (leer, stof, vilt,...) kan je bijvoorbeeld online bestellen.

Als je dan resultaten hebt, zelfgemaakte, zou je kunnen gaan rondvragen of er interesse is in je producten en wat deze zouden mogen kosten. Je wil er immers je materiaalkosten en als het even kan ook wat winst uit halen. Dat maakt dat je een minimale prijs zult moeten hanteren, en dat je ook mensen moet hebben die bereid zijn die prijs te gaan betalen.

Pas daarna, als je weet dat je de dingen die je wil maken ook echt kan maken en dat er mensen bereid zouden zijn die dingen van je te kopen, kan je beginnen verder denken.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 17:43

soesita schreef:
Hoi TS,

je hebt een leuk idee, maar zoals veel dingen in de wereld begint het weer met geld. Als je een collectie wil gaan ontwerpen, zal je eerst ideeen moeten hebben (die heb je dus al). Daarna moet je materialen gaan kopen en gaan uitproberen of deze ideeen ook daadwerkelijk uitvoerbaar zijn. Diverse materialen (leer, stof, vilt,...) kan je bijvoorbeeld online bestellen.

Als je dan resultaten hebt, zelfgemaakte, zou je kunnen gaan rondvragen of er interesse is in je producten en wat deze zouden mogen kosten. Je wil er immers je materiaalkosten en als het even kan ook wat winst uit halen. Dat maakt dat je een minimale prijs zult moeten hanteren, en dat je ook mensen moet hebben die bereid zijn die prijs te gaan betalen.

Pas daarna, als je weet dat je de dingen die je wil maken ook echt kan maken en dat er mensen bereid zouden zijn die dingen van je te kopen, kan je beginnen verder denken.

Zijn er speciale sites die deze materialen aanbieden?

eilleen333

Re: Eigen paardencollectie maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:00

Ligt er aan wat je wil gebruiken. Voor leer kan ik boomsma aanraden

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 18:04

Ik weet ook niet goed welk materiaal meestal gebruikt wordt om bijvoorbeeld een zadeldoek te maken. Is er iemand die dat misschien weet?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:08

LoveHorseJ schreef:
Ik weet ook niet goed welk materiaal meestal gebruikt wordt om bijvoorbeeld een zadeldoek te maken. Is er iemand die dat misschien weet?

Iets van stof. Bij voorkeur niet synthetisch (vind ik). Ik ben zelf fan van katoen, maar dan zijn glimmende kleurtjes geen optie.

Welke materialen je gaat gebruiken hangt af van hoe je wil dat je collectie eruit komt te zien. Ga je voor effen kleuren, metaal achtig kleuren? Glitters? Steentjes? Borduurwerkjes? Want welke stof heeft zo zijn kwaliteiten.

Voor hoofdstellen en frontriemen moet je sowieso met tuigleer of biothane ofzo gaan werken. Het bewerken van leer vraagt veel (duur) gereedschap. Leer zelf is ook niet knetter goedkoop.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 19:20

Ik zou voor de dekjes zowel voor effen kleuren als glitters willen gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:17

Dan zou ik gewoon eens bij een stoffenwinkel binnenlopen en kijken wat er bij de collectie past en hoe het voelt/hoe je ermee moet werken etc. En dan gewoon een lap meenemen voor een sample.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 11:21

eilleen333 schreef:
Dan zou ik gewoon eens bij een stoffenwinkel binnenlopen en kijken wat er bij de collectie past en hoe het voelt/hoe je ermee moet werken etc. En dan gewoon een lap meenemen voor een sample.

Oke, bedankt!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:36

Wat verstandig is om in je achterhoofd te houden is dat de meeste mensen spullen van een van twee opties willen;
- een merknaam die goed bekend staat, die bekend staat om kwalitatief hoogwaardige spullen.
- of handgemaakt, maar dan wel zo dat ze het zelf aan kunnen laten passen naar hun wensen (zelf de kleur, de glitters, de stof etc kiezen).

Als je niet precies weet hoe een dekje opgebouwd is, zou je er bijvoorbeeld eens eentje die je zelf fijn vindt open kunnen snijden om het te bekijken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:46

Wil je echt zelf alles gaan maken of enkel zelf ontwerpen en elders door een bedrijf het laten maken?

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 12:56

Ik zou het graag zelf ontwerpen en dan door een bedrijf laten maken.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 12:57

Vjestagirl schreef:
Als je niet precies weet hoe een dekje opgebouwd is, zou je er bijvoorbeeld eens eentje die je zelf fijn vindt open kunnen snijden om het te bekijken.

Dat is inderdaad een goed idee, maar ik wil mijn dekjes niet kapot doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:28

LoveHorseJ schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat is inderdaad een goed idee, maar ik wil mijn dekjes niet kapot doen.

Zie het als een investering in je eigen bedrijf.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:19

Anders ze goedkoop tweedehands proberen te vinden? Een eigen bedrijf vraagt inderdaad altijd een investering, en het is bij de paarden lastig om ertussen te komen gezien het feit dat er al zoveel gevestigde en populaire merken zijn.

Ik zou zelf denk ik beginnen met marktonderzoek. Is er wel vraag naar je producten?

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 17:31

Het is ook nog niet direct de bedoeling om een bedrijf op te starten. Ik zou al eerst willen beginnen met mijn eigen collectie voor mezelf te maken. Als ik deze van goede kwaliteit vind en mensen er geïntereseert in zijn, dan gaan kijken wat er mogelijk is om dit bedrijfsmatig op te starten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:52

LoveHorseJ schreef:
Het is ook nog niet direct de bedoeling om een bedrijf op te starten. Ik zou al eerst willen beginnen met mijn eigen collectie voor mezelf te maken. Als ik deze van goede kwaliteit vind en mensen er geïntereseert in zijn, dan gaan kijken wat er mogelijk is om dit bedrijfsmatig op te starten.

Ben je zelf handig met een naaimachine, kun je leer bewerken etc?

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 09:36

Vjestagirl schreef:
Ben je zelf handig met een naaimachine, kun je leer bewerken etc?

Met een naaimachine kan ik werken. Lederbewerking kan ik nog niet. Het is de bedoeling dat ik me daar wat verder in verdiep.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:38

Ik heb zelf wel diverse beschadigde spullen van stalgenoten open gemaakt, caps,sjabrakken ,zadels,dekens etc

zelf van grote beschadigde dekens al eens een shet deken samengesteld die voldeed prima.
fornituren zaken online en ali express voor de grondstoffen.
heb zelfs een sjabrak gemaakt van op tempratuur verkleurende stof geweldig leuk ,maar niet duurzaam!
gewoon voor mezelf uiteindelijk dat ding verkocht en ja ik had er wel veel kunnen verkopen maar de kosten dekten maar net,en je wilt ook wel er aan verdienen he!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:40

verlies niet uit het oog er bestaat al zoveel, jij moet wel echt anders zijn anders kopen ze je spullen gewoon niet!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:50

Ik heb een jaar geleden mijn eigen hoofdstel ontworpen en gemaakt. Ontzettend leuk om te doen, maar als je het goed wilt doen, kost het wel wat. Het hoofdstel heeft mij zo'n € 200,- gekost aan materiaal. Daarnaast heb ik een gereedschapskist vol spullen die ook ongeveer dat bedrag waard zijn. En voor die € 200,- zijn dan alleen de materiaalkosten gedekt, dan heb ik er zelf niks aan verdiend. In mijn geval niet erg, het is voor mij hobby. Maar er zitten heel wat uren in, als ik die mee zou tellen kom ik op meer dan een verdubbeling van de prijs.

Hier de link naar het topic wat ik er toen over gemaakt heb: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1956798

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 14:18

tjaakje schreef:
Ik heb een jaar geleden mijn eigen hoofdstel ontworpen en gemaakt. Hier de link naar het topic wat ik er toen over gemaakt heb: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1956798

Iedereen alvast hartelijk bedankt. Als er nog tips zijn, altijd welkom! "Tjaakje" welke ledersoort heeft u hiervoor gebruikt?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:27

Houd er rekening mee dat mensen tegenwoordig alles snel in huis willen hebben, met enige uitzondering producten op maat/wens gemaakt. Dus wat wil je bieden....en standaard collectie in verschillende maten, dan zal je ook moeten zorgen dat je uit voorraad kan leveren (investering!). Of maatwerk, op bestelling. Dan moet je in staat zijn bestellingen binnen redelijke tijd te maken en leveren en je uren verwerken in de prijs. Op wat voor prijsklasse kom je dan uit en hoe ga je het product aanbieden, kunnen mensen samples en stoffen zien of alleen online bestellen bijvoorbeeld. Ik zou dus vooral eerst goed bedenken wat je wil aanbieden en daarna verder kijken hoe je dat kan invullen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:35

LoveHorseJ schreef:

Etsy.com , daar kan je kleine zelfgemaakte oplages en op bestelling verkopen, eigen webwinkel oid kost je een hoop meer aan regelen en opstartkosten.
Etsy is ook een goede plek om te kijken wat er al aangeboden wordt door anderen met net zo'n soort idee.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:05

LoveHorseJ schreef:
tjaakje schreef:
Ik heb een jaar geleden mijn eigen hoofdstel ontworpen en gemaakt. Hier de link naar het topic wat ik er toen over gemaakt heb: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1956798

Iedereen alvast hartelijk bedankt. Als er nog tips zijn, altijd welkom! "Tjaakje" welke ledersoort heeft u hiervoor gebruikt?

Ik heb op vakantie in Engeland een halve koe gekocht, oak bark tanned tuigleer op volle dikte. Dat leer komt van Baker Tannery. In Nederland kun je bijvoorbeeld bij Boomsma leer kopen. Zorg ervoor dat je voor hoofdstellen en ander tuig plantaardig gelooid leer neemt, alleen dat is sterk en dik genoeg. En zoek op internet filmpjes op over het bewerken van leer. In de VS zit een winkelketen genaamd Tandy die leer en leerbewerkingsmateriaal verkopen. Zij hebben ook een youtube kanaal vol met tips. En bedenk goed: een dekje waar een naadje niet helemaal netjes van genaaid is en los laat is niet zo erg. Een hoofdstel die niet netjes in elkaar zit of waarvoor te zwak leer is gebruikt, kan serieus gevaarlijk zijn. Ik ben begonnen met het maken van broekriemen. Je leert er een hoop van, kunt ze nog best verkopen en loopt niet meteen gevaar als iets niet helemaal goed vast zit. Succes!