Kale plekken door dekje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Kale plekken door dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 14:58

Na het rijden viel mij zojuist op dat de haren weggeschuurd zijn op de plek van de achterkant van het dekje. Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeelding

lshannah

Re: Kale plekken door dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:08

Ik heb het een keer gehad met een Animo dekje; waar alle randen van het dekje zaten was het open geschuurd. Ik baalde enorm en heb ‘m weggegeven aan een vriendin wier paard daar geen last van had. Helaas geen tips!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 15:11

lshannah schreef:
Ik heb het een keer gehad met een Animo dekje; waar alle randen van het dekje zaten was het open geschuurd. Ik baalde enorm en heb ‘m weggegeven aan een vriendin wier paard daar geen last van had. Helaas geen tips!

Het is gek genoeg echt alleen aan beide kanten achter, op de bovenste helft. Op de ruggengraat zelf niet, en onder de bolling van de buik ook niet. Maar bedankt voor het delen!

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:24

Nala schreef:
lshannah schreef:

Het is gek genoeg echt alleen aan beide kanten achter, op de bovenste helft. Op de ruggengraat zelf niet, en onder de bolling van de buik ook niet. Maar bedankt voor het delen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 15:29

Volgens mij ging daar iets mis :') er staat niks nieuws in je post.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:43

Misschien komt het omdat je dekje wat te lang is of naar achter geschoven?

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:58

Oh crap, ik zie het.. had wel wat getikt. Vroeg of er misschien scherpe deeltjes aan de naden zaten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:00

De mijne heeft het nu ze geschoren is, wel niet zo erg als jouw foto. Ik heb een dekje van LeMieux gekocht met wol aan de randen.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:05

Dit heeft de mijne ook met een westernpad! Krijgt ie alleen als hij een wintervacht heeft, als hij zijn zomervacht heeft heeft hij er geen last van..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 16:19

Het dekje is niet te lang, maar zij heeft ook een ontzettend korte rug. Ik ben nu bij de winkel en mag een nieuwe uitzoeken.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:12

Mijn paard kreeg vorig jaar 2 kleine slijtplekjes.
Dit lag aan het zadel en niet aan het dekje, ik laat mijn zadel minstens 2x per jaar checken en toch ging het “mis”. Dus ik weet niet hoe lang het geleden is dat jouw zadel werd nagekeken?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 17:23

Het schuurt op een plek waar het zadel niet komt, dus dat lijkt me sterk. Ik heb het zadel pas sinds een paar maanden en het is een zadel met luchtkussens.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:40

Winterhaar breekt eerder dan zomerhaar, maar dit is wel heel extreem. Hopelijk heb je met het nieuwe dekje geen last!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 17:46

Oei, dit is wel heel extreem. Dit is na één keer rijden?

Wintervacht is inderdaad brozer dan zomervacht. De mijne had ook plekjes na vorige winter, snel een ander merk dekjes erop gelegd en nergens meer last van gehad.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 17:52

Ik heb dit dekje nu een keer of 3 gebruikt, dus inderdaad heel snel. Ik heb nu een dekje van hetzelfde merk, maar een ander type. Voor nu gaat echter alleen het dunne super flexibele dressuur dekje van de decathlon erop, zodat het in ieder geval niet kan schuren.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:05

Dit hadden ze op de manege waar ik hielp ook allemaal, vooral de paarden die veel met barebackpad liepen. Alle dekjes staken daar wel te ver naar achteren uit, zadels pasten ook niet optimaal (ze waren allemaal net te smal) (ik zeg niet dat dit bij jou ook is) en onder de bbp zat verder niks. Zij deden ook heel erg veel stapwerk. Geen idee wat de kale plekken precies veroorzaakte, maar ze hadden het allemaal, elk jaar (alleen met wintervacht). 2 van de pony's staan nu bij ons (met passend zadel) en hebben er nooit meer last van gehad.
Aanvulling: bij de manegepaarden ontstonden de slijtplekken ook niet direct onder het zadel; mijn theorie is dat de kussens misschien het dekje naar onderen 'drukken', waardoor het uiteinde over de rug schuurt bij de beweging van de rug omdat het dekje door het zadel te veel naar beneden gedrukt wordt. Omdat het dekje op de ruggegraat niet naar beneden wordt gedrukt, is er daar geen schuurplek te zien.

VRoetgering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:57

ik had dit ook! is toen weer een tijdje weggegaan en toen kwam het weer, ik heb me laten vertellen dat het bij ANKY dekjes niet meer kwam dus een dekje aangeschaft maar ja alweer hetzelfde :( dus ik volg even!

VRoetgering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:01

Het valt me ook wel op dat de schuurplek wel dicht bij de flanken zit, dus misschien dat je dekjes schuiven? of dat je zadel inderdaad niet goed ligt?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 19:25

Het zadel ligt goed en is op ons beide aangepast. 17" past nog goed op haar en ik pas er ook nog goed in. Ik zou eventueel een cob of pony dekje kunnen proberen, maar ik denk dat dat te kort zal zijn.

Afbeelding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:59

Nou heeft je pony ook wel een mega vacht.. ziet er oncharmant uit, maar ik verwacht eerlijk niet dat je pony er last van heeft... heeft namelijk niets met druk te maken, maar vooral met beweging.. over elkaar schuren van het dekje over haar lange stugge wintervacht..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 20:10

Flevolander schreef:
Nou heeft je pony ook wel een mega vacht.. ziet er oncharmant uit, maar ik verwacht eerlijk niet dat je pony er last van heeft... heeft namelijk niets met druk te maken, maar vooral met beweging.. over elkaar schuren van het dekje over haar lange stugge wintervacht..

Als het 'alleen maar' dat is, vind ik het prima. Weet niet of het 'ziet er oncharmant uit' op haar wintervacht doelde of op de kale plek, maar ik vind haar wintervacht geweldig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:16

Nala schreef:
Het zadel ligt goed en is op ons beide aangepast. 17" past nog goed op haar en ik pas er ook nog goed in. Ik zou eventueel een cob of pony dekje kunnen proberen, maar ik denk dat dat te kort zal zijn.

[ [url=m/ktfvW1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zadel lijkt wel erg groot. Dat kan het schuren van het dekje verklaren.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 20:21

_San87_ schreef:
Nala schreef:

[ [url=m/ktfvW1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zadel is een 17" dressuur zadel van wintec, door een zadelpasser aangemeten. Het past ons allebei goed. In een kleinere maat zat ik nogal snel op de lepel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:23

Nala schreef:
_San87_ schreef:

Het zadel is een 17" dressuur zadel van wintec, door een zadelpasser aangemeten. Het past ons allebei goed. In een kleinere maat zat ik nogal snel op de lepel.

Ja dat heb ik gelezen. Echter, op de foto lijkt je zadel te groot. Je pony lijkt een wekere rug te hebben. 1 + 1 = 2.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 20:33

Weke rug heb ik nog niet eerder over haar gehoord. Ze is overbouwd, dat wel.

Afbeelding