[VOLG] Borsttuig zelf maken (western)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjaakje

[VOLG] Borsttuig zelf maken (western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 23:40

Ik ben al een flink aantal jaren bezig met leerbewerken. Toen ik vorig zomer in Engeland een grote lap leer kocht, besloot ik om daarvan in elk geval een hoofdstel en een borsttuig te maken. Afgelopen winter heb ik voor mijn trekpaard een hoofdstel ontworpen en gemaakt. Zie: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1956798

En nu ik mijn nieuwe zadel heb, is het tijd voor een borsttuig. Voor het hoofdstel wat ik maakte, had ik in principe een "voorbeeld" in de vorm van het menhoofdstel van een van de paarden. Nu moest ik echt vanaf 0 beginnen. Op een duitse webshop een foto van een borsttuig gevonden voor een trekpaard waar de lengte van de takken van de Y bij stonden. Uit een oud stuk gordijn eerst de vorm geknipt die ik dacht dat het moest hebben. Bij de eerste versie liep de bocht net te vlak, waardoor de takken van de Y te laag bij het zadel uit kwamen. Met spelden en stiften aan de slag geweest om versie 1 op te knopen tot een versie die wel goed uitkwam. Die opgespelde versie vervolgens op een nieuw stuk stof uitgetekend, uitgeknipt en aan de borstplaat (heet dat zo?) genaaid. Met dit stoffen borsttuig mijn instructrice gevraagd er een oordeel over te vellen. Zij vond hem passen! Dus, stof weer los gehaald, de stoffen versie op papier overgetrokken en dit werd mijn mal voor het leer. Vandaag 1 zijtak uitgesneden. Het leer is zo dik dat het snijden echt zwaar werk is.

Ik zal updates geven als ik weer wat verder ben.

Het stoffen borsttuig
Afbeelding

Van stof naar papier
Afbeelding

En van papier naar leer
Afbeelding

Astorga

Re: [VOLG] Borsttuig zelf maken (western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:00

Wat een leuk project! Ik volg je.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:04

Leuk ik volg! Waar haal jij je leer vandaan?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 00:08

Dit leer komt van Baker Tannery in Engeland. Tijd geleden was ik daar op vakantie en kwam bij toeval bij die antieke looierij. Ik heb een halve koe mee naar huis genomen en een halve rib uit m'n lijf daar achter gelaten :') Maar het is het geld zeker waard! Zeer goed leer, het leer wat ik op verschillende plekken in Nederland gekocht heb is daar karton bij...

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:14

Stoer project! Ik volg weer mee :j

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:18

Gaaf! Ben benieuwd, daar kan je sowieso iets heel moois van maken ;)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 23:46

Vanavond weer een paar uurtjes aan het werk geweest. Ik wilde op het borsttuig dezelfde tooling als op het hoofdstel wat ik al gemaakt heb. Het was even puzzelen hoe ik dat het makkelijkste in de juiste grootte kreeg. Uiteindelijk heb ik de tekening die ik op m'n laptop had staan gewoon vanaf het scherm in het juiste formaat overgetrokken op papier. Het toolen is op deze grootte (de bladeren zijn ruim 4 cm breed) wel een heel stuk makkelijker dan op de smallere riemen van het hoofdstel. Morgen krijg ik nog een pakket binnen met onder andere dezelfde concho's die ook op het hoofdstel zitten.

De tekening op het leer overgezet en net begonnen met toolen

Afbeelding

Klaar!

Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:07

Super tof! Ik ga je ook volgen. Ben echt dol op leer topics!!!
Wil er zelf ook meer mee gaan doen, maar kan op het moment de rust niet vinden.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:30

Heel mooi! Maak je gebruik van leerstempels?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 10:55

Ja, ik heb een basissetje leerstempels waar ik tot nu toe alles mee heb kunnen doen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 18:03

Gespen met daarachter passanten (lusjes voor de riemen), het is mij nog niet gelukt om dat netjes genaaid te krijgen. Voor de riem die tussen de benen door naar de singel loopt heb ik dan ook een beetje "vals" gespeeld. Ik heb ooit een donkerbruin Ideal menhoofdstel tweedehands gekocht en om een of andere reden zat daar een extra keelriem bij. Die keelriem heb ik nu gebruikt om het laatste stukje van die onderste riem te maken. Ik gebruik zo de gesp met passanten die al aan de keelriem zaten. Aan de andere kant heb ik een clip genaaid die aan de D-ring aan de singel vast kan. Vanaf de borst komt dus nog een riem met gaatjes naar beneden, zodat ik die lengte nog kan bijstellen als mijn belg nog groter en vooral gespierder wordt.

Verder heb ik vandaag de "uptugs" gemaakt, de riempjes die te takken van de Y aan het zadel verbinden. Van een ander soort, dunner leer zodat het een soepele verbinding is.

Als er iemand is die mij kan vertellen hoe de onderdelen van zo'n borsttuig officieel heten, graag. Ik omschrijf nu maar wat :+

Stukje keelriem met clip

Afbeelding

Begin van de uptugs

Afbeelding

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 23:32

Ik was er toch volledig van overtuigd dat ik een paar dagen geleden ook weer een update geplaatst had. Blijkbaar niet... Hij is inmiddels af. Maar toch ook niet helemaal. Ik ben zojuist nog naar stal gereden om hem te passen. Misschien had ik toch karton als mal moeten gebruiken en niet een dun lapje beweeglijk stof... De vleugels gaan niet hoog genoeg en blijven daardoor bijna onder de schouders hangen. Als ik ze korter aan het zadel vast maak, kantelt het borstplaatje, omdat de hoek van de vleugels dus niet klopt. Beetje jammer, maar er is nog hoop. Mijn nu net 4-jarige heeft voor een belg nog een kippenborstje. Als het goed is komen daar de komende 2 jaar nog wel wat spieren en dus breedte bij. Ik ga het tuig binnenkort op een 7-jarige belg passen. Als dat ook niet past, dan moet ik even gaan bedenken hoe ik het ga oplossen. Ik zou een ring kunnen gebruiken in plaats van die borstplaat, maar ik vind die plaat zo mooi... Dus dan moet ik de hoek van de aanhechtingen op de plaat veranderen, maar dat valt ook niet mee om netjes te doen.

Maar goed, hier eerst wat foto's van het verloop van het project.
Alle onderdelen gesneden en bewerkt

Afbeelding

En geverfd (fiebings pro dye dark brown), geolied (neatsfoot oil) en gesealed (50/50 resolene)

Afbeelding

Vandaag heb ik alles aan elkaar gezet.

Afbeelding
Afbeelding

En de tijdelijk definitieve versie
Afbeelding

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 00:39

Prachtig! Echt heel gaaf :j

Erg jammer dat het nu (nog) niet past. Maar zoals je zegt, je vierjarige zal vast nog wel wat groeien.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:56

Heel mooi! Die borstplaat is ook prachtig ja, waar haal jij ze vandaan?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 19:27

Die borstplaat heb ik bij Tandy besteld. Samen met de gespen van mijn hoofdstel. Verzendkosten zijn flink hoog, vanuit Spanje, maar dan heb je wel wat moois.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:41

wat knap gemaakt! heel leuk om te zien :)

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:07

Gaaf geworden! <3

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 00:17

Wauw, heel mooi!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:56

Je topic met het hoofdstel een beetje uit het oog verloren dus zie nu pas het resultaat! Wat is het mooi geworden zeg! Ook het bijpassende borsttuig is mooi <3 hopelijk krijg je het passend op je jonkie :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 11:07

Dank voor alle complimentjes :o

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:08

Echt heel mooi gedaan. Ik vind de borstplaat ook prachtig :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:08

Wat gaaf gemaakt! Via een ander topic vond ik je volgtopic van het hoofdstel weer terug (was ik ooit kwijtgeraakt). Wat is dat een prachtig hoofdstel geworden! En dan is er ook nog een 'sequel' in de vorm van een net zo mooi borsttuig! Ik vind het echt gaaf geworden.

Misschien een hele domme vraag, maar is het ook mogelijk om te stempelen in een hoofdstel wat je al kant en klaar hebt gekocht? Het lijkt mij best wel leuk om zo mijn eigen hoofdstel te customizen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:10

Meestal werkt het niet, vanwege de afwerking van het leer of het type leer dat gebruikt is.
Als water in je hoofdstel intrekt kun je stempelen en blijft het ook zichtbaar, als het niet intrekt maar de druppels eraflopen, kan het niet of met een lelijk resultaat wat niet van duur is.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:33

Duidelijk, bedankt voor de toelichting. :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 22:04

Dank je voor het compliment marley. Het is wat Veriye al zegt. Het leer wat gebruikt wordt om te stempelen is gelooid, maar niet gevet. Het is droog en breekbaar (je kunt het niet dubbelvouwen zonder dat de toplaag breekt). Als je dit leer nat maakt kun je het stempelen en bewerken. Zodra het leer weer is opgedroogd, is het weer hard. Als je het vervolgens gaat behandelen met olie, wordt het soepel, maar blijven de stempels erin staan. Leer wat al gevet is, zal terugveren als je het stempelt.